Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1587 ggr
Emiis
2017-07-06 13:55

Katten kissar inne. Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu behöver jag er hjälp för nu börjar idéerna ta slut. Jag har en blandraskatt som är snart 8 månader. För lite mer än 2 månader sedan började han kissa inne. Detta för vad jag trodde då var könsmognad. Så kastrerade honom redan samma vecka. Men kissandet fortsatte. Pratade då med veterinär som så att det kunde dröja ca 4-5 veckor innan alla hormoner var borta. Hon rekommenderade också feliway och extra kattlåda. Så sagt och gjort skaffa jag detta. Tyvärr gav det inget resultat. *Så jag körde en månad med feliway den för beteende. *Har 3 kattlådor. Två mindre och en stor. Var av alla nu är utan lucka. Med ordentligt med sand i. Ej bytt sand. * köpte två nya klösträd. Ett högre (203 cm) och en som en tunna. Har sedan innan en klösstolpe och ett mindre träd. Han kissar på saker som ligger på golvet och aldrig på samma ställen. Han kissade även i det nya klösträdet, hundbädden, dynor , tvättpåsarna med kläder och nu senast igår i en korg med spelkontroller…. Han har kissat rakt framför mig och sambon. Tog honom nyligen till veterinär för att kolla annan sjukdom och i samma veva urinvägsinfektion. Han vart då behandlad med antibiotika för tarminfektion. Denna skulle även ta en eventuell urinvägsinfektion. ( gick inte att ta prov på honom ). Så urinvägsinfektion är uteslutet. Funderar på att köra feliway friendly för att se så det inte är något revir aktigt mot våran andra katt. Dock inte sätt att de inte trivs ihop. Men försöker allt nu! Katterna är egentligen inne katter men får gå ute ibland när det är fint väder. Hoppas jag nämnt de viktigaste och ursäkta långt inlägg. Men hoppas innerligen att ni kanske har nå mer bra idéer! Tack! // Emi

Annons:
burmamys
2017-07-06 14:29
#1

Vilket kön är den andra katten? Är hen kastrerad eller ej? Ålder? Hur är samspelet mellan katterna?

kalindas
2017-07-06 15:22
#2

Låter som någon typ av protest/stress. Just detta att han kissar på era saker och framför ögonen på er.
Är han innekatt och mycket ensam?
Kanske behöver han en kompis att busa med.
Har ni kollat att njurarna är som de ska?
Vad äter han för mat?
Om de t.ex. har en stressad blåsa, så är det viktigt att han får burkmat och inte torrfoder, då det är snällare mot blåsan.
Men jag skulle gissa på det första, speciellt som sagt när han sitter och kissar på saker. För hade det varit mer revir, så hade han skvätt på väggarna mer.

Ni kan pröva med att ge honom en p-spruta och se om det funkar. Ta även bort taket på lådorna, alla katter gillar inte tak.
Skulle det fortsätta finns ju medicin som androcur och kastreringschip, men det bör förhoppningsvis inte behövas.
Tror mest på protest.

Tänk på att när ni tvättar efter honom att ni inte använder något med amoniak i, då det höjer lukten och lockar han att kissa. Vanlig grönsåpa och ev. en skvätt ättika funkar bäst tycker jag.

/Elisa

Emiis
2017-07-06 19:42
#3

#1 Den andra är en hane också , fyllde två år nu den andra juli. Han är kastrerad. Jag tycker samspelet ser bra ut. Min äldre katt är den lugna av dem. Men de brukar busa och sova ibland bredvid varandra.

Emiis
2017-07-06 19:56
#4

#2 Som nämnt ovan så är han inne katt men får vara ute ibland när det är fint väder. Han bor tillsammans med min andra 1 år äldre hankatt. Då min sambo och jag jobbar dagtid så är de ensamma mellan 6-16:30 ca. 

Inte kollat njurar men de borde de ha upptäckt när vi lämna blod när vi var inne för tarmen. Även kollat blåsan på honom med ultraljud. Just nu går han på W/D foder pga den tidigare inflammerade tarmen.

Varför ska jag ge p-spruta när han är kastrerad? Hjälper det mot övriga hormoner eller? Utveckla gärna :)

Har slängt det mesta han kissat på och torkat av med rengöringsspray. Får kolla vad den innehåller men borde inte vara någon fara. Han har ju inte satt sig på samma ställen ingen. 

Nu när jag kom hem hade han kissat i soffan… Blir galen!

Honestyisdead
2017-07-06 20:08
#5

Jag skulle gissa på att det är ett tecken på att han inte trivs med att vara ensam hemma så stor del av dygnet.

Emiis
2017-07-06 21:58
#6

#5 Lite det jag är inne på också , men vet inte hur jag ska kunna åtgärda det. Undra om en radio skulle hjälp? Han har ju redan katt sällskap.

Annons:
annzoo
2017-07-09 18:26
#7

Du har  3 kattlådor och alla är utan lucka? Har de tak/huv? isf ta bort dem för att se om det gör skillnad alt köp en plastback med höga kanter och sätt minst 12cm sanddjup gärna mer

kalindas
2017-07-10 08:34
#8

#4
P-spruta/p-piller kan ibland funkar på hormonstinna katter.  Men tror inte det är fallet på din katt då han sitter och kissar.
Gör som #7 säger och ta bort taken på kattlådorna.  Vad har du för sand?
Skaffa inkorning klumpbildande sand om du inte har det. Var noga att ta bort klumparna så snabbt det går.
Hade en katt som hängde på kanten på lådan och kissade, vad det minsta skräp i lådan kissade han utanför.
Kolla med veterinären om de tagit prov på njurarna, annars åk in och gör det.
Dock tror jag detta är protest mot något.

/Elisa

crins
2017-07-12 01:25
#9

Dricker han dåligt? Se till att han har många vattenskålar framme! Köp cystise receptfritt hos din veterinär eller på nätet! Kan vara struvitkristaller i urinen, så han har en inflammation, så att urinen behöver göras surare! Katter kan ha idiopatisk cystit, det är den vanligaste urinvägsproblemen hos katt ( fic) FLUTD är också vanligt på katter! Urinary stress är ett bra torrfoder som kan hjälpa vid fic och struvitsten/ kristaller!!! Det löser upp struvitsten!!! Men kan som sagt även hjälpa vid (fic) men fodret ska inte ges för länge! Fråga veterinären om kattens urin PH , för det är en indikation hur urinvägarna mår! (Vid struvitsten/kristall ofta blod i urinen som ej behöver vara synligt för blotta ögat!

SilverRosen
2017-07-13 13:12
#10

Jag skulle rekommendera att titta på några avsnitt av Jacksom Galaxy's serie 'My cat from Hell'.
Den har hjälpt mig att förstå vår katt bättre och gett konkreta råd som hjälpt oss att hjälpa katten. Det har fungerat.

Din katt kanske kissar överallt för att markera och försöka ta plats i ert hem. Inte direkt konkurrera med er äldre katt, utan bara få hemmet att lukta och kännas som hans också.
Sedan kan det vara er äldre katt som stressar den yngre, det som vi ser som 'de trivs ihop' kanske bara är en spänd samexistens. De ryker kanske inte ihop, men har en spänning mellan dem som gör att de alltid är på vakt.

Lycka till och hoppas ni får löst problemet snart för jag vet hur frustrerande det kan vara.

Emiis
2017-10-26 11:19
#11

Tack alla för svar!

Vi har nu flyttat till hus så ytan för katterna är betydligt större , vilket jag hoppades på skulle göra skillnad. 
Han vart en period innan flytten bättre , vilket jag tror kan ha och göra lite med att jag bytte tjänst och fanns hemma mer på dagarna igen. 

Nu efter att vi flyttat har han kissat inne två gånger. Ena gången var i protest skulle jag tro. Vi satte nämligen upp en kattlucka ner till källaren där de har lådorna. Men luckan var för trög. Så han kissa ner hundens extra bädd. Jag tog så klart bort luckan så nu har de bara ramen i dörren som de kan gå ut och in igenom. Det verkar fungera super! 

Men nu i veckan kissade han i en av deras egna bäddar. Den dagen var jag borta hela dagen och jag hade även tagit med mig hunden. Så min/ våra teorier verkar stämma han klarar helt enkelt inte av att vara ensam längre stunder själv. Tror dessutom att det blir värre när hunden inte finns hemma. 

Så jag får helt enkelt tyvärr stänga in honom där det är lätt att städa upp om jag ska vara borta heldagar och vara beredd på att han kissar som protest till saker han inte gillar. Idags läget är nog det den lösningen jag kan komma på. Men annars måste jag nog omplacera honom till någon som kan vara hemma med honom mer än jag kan pga jobb. 

Har ni andra bra idéer eller tips så är de väldigt välkomna!!
(Radion fungera tyvärr inte) 

Tack!

//Emiis

OberonsMatte
2017-10-26 11:28
#12

1. Hur många lådor finns det? (hur många katter)?

2. Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

3. Hur stora/små är lådorna?

4. Vilken sorts Kattsand är det i lådorna? Spelar ingen roll om den fungerat tidigare.

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur ofta rensas sanden i lådorna?

7 Var är lådorna placerade och var har  katten själv valt att kissa?

Sajtvärd Katter iFokus

Pia-69
2017-10-26 12:01
#13

Kan ni inte skaffa en kattkompis till honom? Då slipper han vara ensam och du behöver inte oroa dig när du inte är hemma!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
[Thiah]
2017-10-26 15:46
#14

#13 han har en kattkompis redan.

Pia-69
2017-10-26 20:01
#15

#14 Åh, sorry såg det när jag läste om första inlägget! Hoppas det löser sig på nåt sätt, tyvärr har jag inga ideer… 😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Emiis
2017-10-26 22:16
#16

#12

1-2: Tre kattlådor av tre olika modeller på två katter. Helt öppen , med huva och huva med lucka. Den luckan är nu även bort tagen.

3.: Ena är största på marknaden som jag hittat och de andra är i mellan storlek. Ska nämnas att han går på lådan som han ska i övrigt.

4: Everclean lavender , testat att byta sort och doft. Inget av de hjälper. 

5: ca 8-12cm lager 

6: Varje dag , hänt någon enstaka gång att det blivit en dag sent. Men i övrigt alltid rena. 

7: Nu har vi flyttat till hus så de står i källaren. Innan i LGH stod det en i hallen , en i badrummet och en i vardagsrummet.

Men det är inte lådorna. Han vet var de står och använder dem som han ska. När han har kissat så är det hundens bäddar , sina egna bäddar , mattor och Soffan. Oftast mjuka föremål. Men han går på lådan så ska inte vara det som är problemet. Utan som ovan nämnt har jag kommit fram till att han kissar inne pga protest av något slag för saker och ting inte duger. Eller för att han vart ensam hela dagen. Han är väldigt social.

OberonsMatte
2017-10-26 22:49
#17

Du rensar för sällan, särskilt med tanke på att du har två katter och en av dem dessutom kissar fel. Eftersom stressen visar sig i felkissningar ÄR det ett lådproblem. Hur illa en lådsituation än är brukar få felkissande katter rata lådan helt, men det innebär inte att de TRIVS med den. Står lådorna i källaren är de förmodligen alldeles för avsides och oåtkomliga. Tre lådor är även för få när en av katterna kissar på andra ställen. För att bryta ett felkissningsproblem måste man överdriva när det gäller antalet stora, öppna och rena lådor.

Sajtvärd Katter iFokus

ApanAnn
2017-10-29 12:12
#18

Om alla tre lådorna står på samma ställe är det inte heller säkert att de för katten ”räknas” som mer än ett ställe. Boken Catify to satisfy av Jackson Galaxy har ett jättebra avsnitt om kattlådor. Den går att köpa som ebok.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: