Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 713 ggr
Elin2001
2017-07-03 20:40

Kommer det här fungera??

Hej!

Nu är det så att jag och min familj ska på semester. Vi ska bo i en stuga i Stockholms skärgård i en vecka. Vår familj består av jag som är 16 år, min lillebror 14 år, vår hund och mina föräldrar.  Vi har även en katt som vi bryr oss om över allt annat. 

Vi har dock stött på problem: vi har ingen kattvakt till vår semester. Ja, vi vet det är sånt man borde kolla innan man bokar semester osv. Men nu är läget som det är och att lämna han ensam hemma i en vecka och att någon kommer o säger hej till han en gång per dag är inget alternativ. Samt att lämna in han på ett katthem. Vi har då kommit fram till en lösning, att han får följa med.

Problemen som vi har är att han sen 3 år tillbaka har varit innekatt. (Dock har han varit ute hos kattvakter osv. vilket har gått väldigt bra). Han skulle då gå i lina tillsammans med vår hund. Dessa två är dock vänner. Kasper, som katten heter, har inte haft lina på sig på många år. Stugan ligger väldigt avskilt så det kommer inte gå förbi personer eller liknande. Under nätterna kommer han självklart vara i stugan samt att han får ha tillgång att gå in där under dagen. Vi kommer inte lämna stugan under längre stunder och under dessa stunder kommer han få vara instängd i stugan. Stugan är väldigt liten så att han ska vara där inne hela tiden är inget alternativ.

Tror ni detta skulle gå? Jag är medveten om att man ofta blir påhoppad på forum liknande det här. Men om ni tror detta skulle vara helt omöjligt berätta gärna varför ni inte tror det skulle fungera i så fall. För vi vill gärna höra alla tankar, tips eller om det här skulle sluta i katastrof, eller om ni helt enkelt tror detta skulle gå!

Mvh

Annons:
Pyttelite
2017-07-03 21:06
#1

Jag tror att det kommer att gå jättebra att låta kissen följa med er på semestern. Det är viktigt att han är under uppsikt när han är ute. Det tar en tid för en katt att känna sig hemma och ni vill ju inte att han ska försvinna så jag skulle inte släppa ut honom hur som helst.

Har ni möjlighet så ta med en klöstunna eller något han gärna klöser på så att han något han känner igen och framför allt känner sin doft är det bra, 

Om katten redan sedan tidigare är van vid koppelpromenader så kommer han säkert ihåg hur det fungerar även om det var ett tag sedan sist. 

Det är inte tillåtet att lämna en katt utan uppsikt med löplina men annars är det inga problem att han följer med på promenader om han nu själv vill.

Det är viktigt att förbereda kissen på bilresan också om han inte är jättevan.

Tror att ni alla kommer att få en fin semester.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tyst
2017-07-04 13:51
#2

Jag säger som #1, katter skall absolut inte vara på löplina utan uppsikt. Däremot tror jag definitivt att det kommer gå bra. Jag hade haft en löplina som jag själv höll i under dagarna, och så hade katten helt sonika fått följa med på vad jag än gjorde. Det gjorde jag varje sommar med min katt utan problem, han vande sig rätt fort vid att han bara kunde gå en viss distans från mig och hängde på när jag förflyttade mig.

Tänk även på att katter som är innekatter där temperatur på golv och luft osv ofta är ganska lika kan bli lite soltokiga och gärna lägger sig på varma klippor, i värmen, i solen och då lätt blir uttorkade. Se till att kissen får mycket att dricka och om det behövs flytta den till skuggan om den blir stekhet (vis av erfarenhet…)

Upp till toppen
Annons: