Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6309 ggr
CamillaS
7/1/17, 12:56 PM

Kattens pupiller

En fråga om katters pupiller. Kan dom dra ihop sig/bli större oberoende av varandra beroende på hur mycket ljus som träffar ena ögat? Satt igår med min katt på skrivbordet och tänkte inte så mycket på det, men vi något tillfälle kollade jag in i hennes ögon och såg då att den ena pupillen var någon millimeter större än den andra.  Jag har en skrivbordslampa i andra änden av skrivbordet och hon satt lite snett mot den. Då tänkte jag att det öga som var närmast ljuset var den pupill som var mindre än den andra. Kan det vara så? I andra ljus så tycker jag dom ser helt normala ut.
Hon beter sig helt som vanligt så inget avvikande eller så.

Annons:
Honestyisdead
7/1/17, 1:04 PM
#1

Det känns ju ganska logiskt.  Det är ju så våra reagerar.

Zepp
7/1/17, 1:07 PM
#2

Katter är typ nattaktiva djur och jägare, de har en betydligt större förmåga att anpassa pupillerna än vad vi har, som är dagaktiva!

Sen så huruvida de/vi kan anpassa enskilda ögon skall jag låta vara osagt, men när det gäller katter håller jag iallafall det för troligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
7/1/17, 1:15 PM
#3

#1 Nej det är inte så våra ögon fungerar! Hos människor är något allvarligt neurologiskt fel om ena pupillen reagerar annorlunda än den andra! När man belyser ena ögat skall båda pupillerna dra ihop sig! Det testet ingår redan i de grundläggande mest basala neurologiska undersökningarna! Hur det ska förhålla sig med katter och andra djurs ögon skall jag däremot låta vara osagt för det kan jag inget om.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
7/1/17, 1:20 PM
#4

Min ena pupill är alltid större än den andra. Jag har inget neurologiskt fel. Det har kollats.

Tjeja
7/1/17, 1:25 PM
#5

Att pupillerna är olika stora från början är samma sak som att vi i övrigt sällan är symetriska i detaljer. Men reaktionen från ögonen skall vara densamma! Båda skall reagera när ljus träffar ena ögat. Det handlar om reflex och inte viljemässiga rörelser. Pupillerna opererar inte individuellt i reflex!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Honestyisdead
7/1/17, 1:27 PM
#6

Det här jag alltid trott eftersom läkarna kollar ett öga i taget med lampa.

Annons:
Tjeja
7/1/17, 1:48 PM
#7

De läkarna tittar på just då på de undersökningarna är just den saken. Tänk efter om du minns eller titta nästa gång du får en sådan undersökning ska du se. När de lyser på ena ögat gör man det för att jämföra om pupillerna reagerar lika eller olika. De ska nämligen reagera lika dant men gör dem inte det är något neurologiskt fel. Tyvärr ofta allvarligt dessutom. Som vid stroke, allvarlig hjärnskakning där hjärnan svullnar upp (inklämning) eller hjärntumörer. Därför gör man dessa undersökningar med jämna intervall på patienter som ligger inne för observation när de råkat ut för någon form av slag eller trauma mot huvudet. Man dokumenterar löpande pupillernas reaktionsförmåga och storlekar. Så är det på människor. Men när det gäller djur finns det många sorters ögon och ögonfunktioner som skiljer sig åt mellan olika arter. Endel djur tex kamelont, kan ju t o m titta åt alla håll helt individuellt med ögonen. Katter är ju som någon nämde nattdjur med god nattsyn dessutom är deras pupiller helt annorlunda utformade än våra. Därför kan jag väl tänka mig att även pupillernas normala reaktioner hos katter kan vara helt olik våra normalreaktioner. Beter sig kissen normalt i övrigt och inte verkar påverkad alls så är det sannolikt inget fel på katten.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

CamillaS
7/1/17, 1:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Kan visa bilder från igår. Då är ljuset på vänster sida om katten.  Riktade ljuset olika på henne med lampan.

Tjeja
7/1/17, 2:04 PM
#9

Det kan inte vara så att pupillerna är olika stora från början och att du ser skillnaden tydligast när de är mellanstora? Att pupillerna är olika stora från början är i alla fall inte helt ovanligt hos människor. Som Hera skrev är hennes olika stora och det är mina med. Prova att belysa först ena ögat för sig och sedan det andra för sig och se hur det motsatta ögat som inte är belyst reagerar. Vore ju intressant och kul att veta om katters pupiller reagerar individuellt liksom. 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pyttelite
7/1/17, 2:04 PM
#10

Det kallas för anisocoria när kattens pupiller är olika stora.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CamillaS
7/1/17, 2:10 PM
#11

#10 Är det någon sjukdom?

Pyttelite
7/1/17, 2:24 PM
#12

#11 Det kan mycket väl vara så som Tjeja beskriver i #9 att det beror på att de är olika stora från början. Annars ska kattens pupiller vara lika stora precis som hos människan. Det kan vara tecken på sjukdom men det är alldeles för osäkert att såhär säga att din katt på något sätt är sjuk eller drabbad. Om katten har olika stora pupiller och att det inte är medfött kan vara tecken på många olika sjukdomar så det är ett symptom. Det kan vara allt från hjärnskakning till andra allvarligare sjukdomar men att ens försöka uttala sig om just din katt bara genom denna diskussion är tokfel. Är du orolig hör av dig till din vett.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CamillaS
7/1/17, 2:31 PM
#13

Jo precis så är det ju. Jag har faktiskt en veterinär tid inbokad på måndag. Men inte roligt att behöva lägga ut dom pengarna i onödan heller. Men ja kanske lika bra att göra det så jag slipper oroa mig.

Annons:
Pyttelite
7/1/17, 2:35 PM
#14

#13 Jag förstår din oro och hoppas på det bästa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


CamillaS
7/1/17, 11:55 PM
#15

#9 Tja set Kansas dim ju vara men jag har aldrig lagt märke till det förut om det nu är så. Blir nog svårt att lysa henne i ögonen då jag inte har någon som kan hjälpa mig att hålla i henne för att göra nåt sånt. Jag får knappt titta in i hennes ögon innan hon vänder bort blicken för mig. Men jag har bestämt mig att jag tar min veterinärtid på måndag så får dom titta på ögonen så vet jag sen om det är normalt eller inte. :) #14 Tack!

Uppkatten
7/2/17, 9:52 AM
#16

Vi får då och då in katter på katthemmet som har olika stora pupiller. Orsakerna kan vara flera. Ibland är det något som är lätt att behandla, andra gånger kan det finnas t ex en gammal skada bakom. Jag rekommenderar hur som helst att du låter veterinären titta på katten. Det är alltid bra att sätta in behandling i ett tidigt skede om det skulle vara något som behöver behandlas, samt att det - inför framtiden - kan vara bra att veta vad det är för något, eller kunna planera för ev. undersökningar som ev. kan behöva göras för att få en säker diagnos.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

CamillaS
7/2/17, 11:18 AM
#17

#16 Ja precis så resonerar jag med.

Upp till toppen
Annons: