Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 963 ggr
Honestyisdead
6/30/17, 5:31 PM

Dyrt med katt

Saphira fick problem med ena ögat igår. Hon vaknade och började gnugga ögat väldigt våldsamt. Satte på tratt och sköljde med ögonblick.

Blev bara värre under natten. Det rann, var rött, svullet, hon öppnade inte ögat och hade ont.

Så jag ringde runt för en sluttid men inget mindre ställe hade tid så det blev akuten på djursjukhuset i Hbg.

Det visade sig vara ett stort sår på hornhinnan.

Så nu blir det ögondroppar och smärtstillande.

Kalaset gick på 2500kr 😕

Annons:
Mortiscia
6/30/17, 5:34 PM
#1

Skaffa kattförsäkring! Du ska vara glad att det blev så billigt denna gång men då en katt kan bli rätt gammal lär det kunna bli ännu värre saker längre fram.

Ominous
6/30/17, 5:40 PM
#2

Var med om liknande för några månader sen, Othello fick rinnande och rött öga. Jag ringde veterinären och fick en tid kvällen efter, som tur är visade det sig inte vara något, förmodligen lite skräp som irriterad och försvunnit. Jag tvättade med koksaltlösning några dagar så gick det över.

Tror jag betalade 1500kr ungefär, och då hade jag endast betalt för undersökning. Valde att göra en totalundersökning av ögon med "ögonkit" som kostade runt 1000-lappen.
Hade 1700kr i självrisk och 15%, och betalade alltså i slutändan bara runt 1500kr

I wish I could write as mysterious as a cat

Honestyisdead
6/30/17, 5:41 PM
#3

#1 Jag vet inte varför du tror att jag inte har försäkring. Det har jag självklart!

annzoo
6/30/17, 5:44 PM
#4

2500kr tycker jag var billigt. Kejsarsnitt kan tex kosta 15.000kr. Förstoppning med rtg, uppvätskning mm kostade några 1000tappar. Kostnaden med veterinärbesök springer lätt iväg speciellt om det händer på jourtid eller storhelg. Bra försäkring är a och o.

MonicaLagerquist
6/30/17, 5:52 PM
#5

Jag är väl luttrad men jag tycker att det var billigt.

Stolt ägare till fem La permer

Mortiscia
6/30/17, 5:52 PM
#6

#3 Det lät så pga hur du uttryckte dig helt enkelt.

Annons:
Wony
6/30/17, 6:00 PM
#7

Jag tycker också att det lät billigt, särskilt om det var akut! Här kostar det ungefär 1000-1500kr bara för att få en akuttid, och är det akut är allt här dubbelt så dyrt (vanligtvis kostar blodprov ca 400, akut 800, ultraljud av ett organ 800 normalt, 1600 akut osv) så jag tycker nog att du kom billigt undan.

Honestyisdead
6/30/17, 6:26 PM
#8

Det var inte billigt. Hos min vanliga veterinär kostar samma sak hälften på akuttid. Men dom hade stängt idag. Och nu hade vi ingen tid utan fick vänta där. 

#6 Jag nämnde inget om försäkring. Antydde inget om det så var inte så snabb med att anta.

OberonsMatte
6/30/17, 6:32 PM
#9

Ja, att det är och framför allt KAN bli väldigt dyrt att ha ansvar för en katt är något som man absolut bör vara medveten om och alltid måste vara beredd på som kattägare. Skador och sjukdomar kan drabba precis vilken katt som helst oavsett ras, livsstil eller inköpspris, men veterinärkostnaderna är desamma katt oavsett om katten kostat 10.000+ eller varit gratis. Det man måste punga ut med på direkten handlar i stort sett alltid om  tusenlappar även om katten har en vältäckande försäkring. Utan försäkring bör man ha väldigt många tusenlappar i buffert för att inte riskera att till slut endast ha råd med avlivning när katten behöver vård nästa gång.

En av mina katter fick nyligen en misstänkt utväxt på halsen bortopererad och det kalaset gick på  7.170kr.  Har inte skickat in kvittot till Agria ännu, men räknar med att få betala åtminstone 2.700 i självrisk. För mig är det ingen fara, men har man knappare ekonomi är det kanske inte så lätt att trolla fram.

Man kan inte låta en katt gå omkring med en misstänkt tumörliknande utväxt utan att agera och vad det är för slags knöl vet man bara genom att göra en analys först. Mer akuta saker mina katter har gått igenom har varit kraftig och varig öroninflammation, söndertrasade klokapslar efter en panikklättring (trasiga klokapslar måste opereras bort för att inte bli infekterade), stopp i tarmen p.g.a. hårboll (kostade by the way 25.000kr).

Man kan inte nog ofta tala om vad veterinärvård kostar. Det är inte av hjärtlöshet som veternärkliniker kräver betalning direkt och varken erbjuder delbetalningar eller kredit. De vet av erfarenhet att det inte är alla djurägare som kan och vill betala vad det kostar.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
6/30/17, 6:32 PM
#10

Ultuna djursjukhus tar 3000 i akutavgift och sen tillkommer allt annat.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
6/30/17, 6:37 PM
#11

#4 Och kastrering 700. Då sövs katten och opereras. Nu färgade man bara ögat och kollade i det. 

Lite skillnad från ett kejsarsnitt.

Honestyisdead
6/30/17, 6:40 PM
#12

#9 Ja syftet med mitt inlägg var att visa att något så enkelt kan kosta så mycket.

OberonsMatte
6/30/17, 7:07 PM
#13

#12 ja, det är bra tycker jag!👍

När man kommer till mer komplicerade saker drar det iväg ännu mer, men hur komplicerat det faktiskt är vet man ofta inte förrän en massa undersökningar och prover gjorts för att utesluta tänkbara orsaker… Så gick det t.ex. till när en av mina katter drog på sig veterinärkostnader som kostade Agria 50.000 kr. Tyvärr gick hans liv ändå inte att rädda och veterinären fick till slut ge honom en avlivningsspruta akut när han plötsligt blev väldigt dålig med akuta andningssvårigheter…, men så dålig hade han inte varit tidigare och så länge veterinären inte visste varför han verkade lite halvsjuk (och inte heller visste om det var övergående eller ej) var jag ju tvungen att betala vad som krävdes för att få ett svar och för att åtminstone försöka hitta ett botemedel! Han hade inte ens fyllt 2 år heller, så det handlade om en helt ung katt med hela livet framför sig…💔

En del säger kaxigt att de minsann  kommer att välja bort kostsamma ("onödiga")ingrepp och behandlingar och låta katten dö när det är dags,  men så enkelt och svart/vitt är det sällan. Det är aldrig "dags" för en 2-årig katt full av livsglädje och bus att dö.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
Niseeu
6/30/17, 7:22 PM
#14

Jag tycker att du kom billigt undan. Det hade kunnat bli bra dyrare än så.

Honestyisdead
6/30/17, 7:52 PM
#15

Klart det hade kunnat vara annat och bli dyrare. Men det är inte relevant. För för det som gjordes var det dyrt. I den här staden.

Det kan visa sig att det inte läker. Då blir det dyrare. Men det är en annan sak.

annzoo
7/1/17, 3:30 PM
#16

#11 en vanlig kastrering för honkatt är inte  700kr där jag bor iaf. då får man räkna mellan 1200-1600kr. hanar kan gå på 7-1000kr. Men åker man in akut kvällstid får man räkna att de kostar dubbelt

Pyttelite
7/1/17, 3:36 PM
#17

Hur är det med ögat idag? Är hon bättre? Fördelen med hornhinnorna är att det är den "kroppsdel" (kan man säga så?) som återbildas snabbast. Hoppas att ni slipper fler turer till vetten - iallafall för ögats skull.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
7/1/17, 3:40 PM
#18

#16 Jag skrev fel. 900 skulle det stå.

Jag var inte inne kvällstid.

Jag visste att det kostar mer men jag hade inget val. Har inte sagt att jag är chockad. Jag var väl medveten om att stället är dyrare. Men dyrt tycker jag det var med tanke på vad min vanliga vet tar.

Honestyisdead
7/12/17, 1:41 PM
#19

Slutade på 3300kr.

Upp till toppen
Annons: