Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2342 ggr
[Devya]
6/29/17, 8:32 PM

Ringorm?

Jag var till veterinären idag eftersom min kisse har börjat klia sig mer än vanligt och jag trodde att hennes matallergi hade blossat upp igen. Då jag kom till veterinären så undersökte han henne och jag blev så chockad. Han kunde bara plocka en massa päls från hennes huvud! Sen jag hur en massa hårtussar bara föll av henne! Ja har märktvde senaste två dagarna att hon har löst en massa päls men det här var mer än jag har någonsin tidigare sett. Helt grymt! Nu har hon en stor kan fläck på huvudet och hennes hals är helt "snaggad". Hon kliar sig och har sen idag börjat tvätta sig mer intensivt. Min veterinär misstänkte ringorm men borde det då inte finnas sår eller röda märken då? Eller kan det vara ringorm fast det enda som syns är frisk hud utan hår? Hon fick nu ingen lindring mot klådan för det kunde förvärra hennes tillstånd ifall det nu är ringorm. Men nu till min fråga, kan man inte behandla henne mot ringorm fast man ännu inte vet? Vi måste nämligen nu vänta på svar tills nästa torsdag vilket känns som en evighet då hon verkligen har börjat få svåra besvär från och med idag. Ja önskar bara att jag kunde lindra hennes plågor på något vis. Nu vilar hon bredvid mig så då kliar hon ju inte sig. Skönt! Tycker så synd om henne och vill bara gråta. Jag känner mig så maktlös!

Annons:
[Devya]
6/30/17, 7:17 AM
#2

Jag har läst där men hittar inget svar på min ena fråga, om man kan behandla henne för ringorm fast det inte är ännu säkert att hon har det.

Pyttelite
6/30/17, 1:19 PM
#3

Vet inte om du kan få mer info från SVA http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/ringorm-katt/fragor-och-svar-ringorm-katt Det är behandlande vett som ordinerar. Det finns fungoralschampo men vet inte om det finns ngt receptfritt. Viktigt är att endast använda produkter avsedda för katt. Infektionen kan också självläka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Vixxen
6/30/17, 2:11 PM
#4

Tror du ska avvakta tills din veterinär lämnat besked. Då vet du också vilken typ av Ringorm det är om det är Ringorm. Men det är nog inte bra att hälsa på andra djurägare eller stall under tiden. 

Är din katt innekatt?

Pyttelite
6/30/17, 3:13 PM
#5

#1 Ledsen såg inte att det var samma länk.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Devya]
6/30/17, 8:32 PM
#6

Jo hon är innekatt men har varit ute på terassen två ggr i år. Så hon kan ha fått det där eller från våra skor eller dylikt. Nu blir jag fundersam då jag ser att jag har fått utslag men det kan lika bra vara ett myggbett. Jag hoppas faktiskt att det är ringorm för då kan hon ju få behandling. Om det inte är det måste d göras en biopsi..och det vill jag helst undvika. Ska träffa en vän idag men utomhus, går det?

Annons:
Pyttelite
6/30/17, 8:46 PM
#7

Ringorm är en svampinfektion och kan dyka upp när man minst anar det. Jag tycker att du ska gå ut och träffa din kompis idag. Även om det skulle vara ringorm är det inte speciellt troligt att du skulle smitta kompisen men undvik att ta in gästande pälsdjur så länge ni inte vet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Devya]
6/30/17, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ringorm eller ett myggbett? Hoppas bilden kommer med då jag gör det via telefonen.

Pyttelite
6/30/17, 9:58 PM
#9

Jag tycker att det ser ut som ett helt vanligt myggbett. Ett ringormsangrepp brukar fjälla i kanterna eftersom det läker inifrån. Men som du förstår är det bara en gissning. Avvakta resultat från vetten och försök att inte vara orolig. Om märket inte uppför sig som ett vanligt myggbett får du kontakta vårdcentral. Ringorm är ju inte direkt farligt i sig så ta det lugnt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Devya]
7/1/17, 8:43 AM
#10

#9 Alltså jag hoppas att det är ringorm för då kan min katt behandlas för det och behöver inte utsättas för en biopsi. Så därför kollar jag jämt efter allt som börjar klias på mig. 😂

Pyttelite
7/1/17, 9:09 AM
#11

Håller tummarna för att din kisse har något som går lätt att fixa. Biopsi i sig är det nog inga problem med. Däremot är det jobbigt om man inte får någon hjälp eller klar diagnos.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Devya]
7/1/17, 11:30 AM
#12

#11 Problemet med biopsin är att de då måste söva ner henne, enligt veterinären. Det är något som han helst vill undvika men ett måste att göra om det nu inte är ringorm. Lät som om det blir knepigt om det är någon annan sjukdom som hon har. :\

Pyttelite
7/1/17, 12:05 PM
#13

Jag förstår din oro. Att söva en katt innebär alltid en extra risk men det får ju vägas mot resultatet av biopsin om du förstår vad jag menar. Slappna av och ta ett steg i taget. Det är viktigt att du håller dig "lugn". Oro har en förmåga att smitta av sig och våra katter är extremt känsliga för stress. Är de redan innan "dåliga" blir de inte bättre av vår oro. Du har varit hos vetten fått ett besked. Just nu kan du bara vänta på resultatet av odlingen sen får du och vetten diskutera vilka alternativen är. Berätta för vetten om din oro så att de kan stötta dig. Förbered dig på nästa besök eller telefonsamtal genom att skriva ner de frågor du har så att du säkert får svar på dom. När man är hos vetten är det alltid så mycket intryck att man lätt glömmer bort de viktiga frågorna man har.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Vixxen
7/1/17, 4:14 PM
#14

#TS Kolla om ditt utslag/myggbett slutar klia när du baddar med Salubrin.

diva
7/1/17, 6:30 PM
#15

Igår fick jag resultatet av min katts pälsprover. Han har ringorm och jag har också fått det. Fick vänta två veckor och ska nu börja medicinera alla fyra katter. Min katt hade dock en bättre sort av ringorm. Trichophyton mentagrophytes Heter den han har. Sporar inte lika mycket som den vanliga sorten. Har själv fått diagnosen också. Min katt fick ett schampo som jag kunde börja med innan provsvaren var klara. Så jag har den eländiga saneringen kvar. Hoppas det går bra för din katt. Väntan är fasen värst innan man vet vad det är. Min kisse fick sår och sårskorpor i ansiktet. Mellan öra och öga.

[Devya]
7/1/17, 6:36 PM
#16

#14 Vad är det och får man det från apoteket eller?

Jag har testat lägga på "offbite" eller något sådant hette det. Men det hjälper ändå aldrig mot myggbett så vete tusan. Jag har 30-tals myggbett (massor med myggor här) så jag tror det är nog det som det är men jag tänker ha koll på alla mina röda pluppar.

#15 Jobbigt att vänta, absolut! Min kisse hade någon enstaka rispa som hade blivit en liten tunn lång sårskorpa men nu har hon inte kliat sig så mycket så inga rivsår men en massa päls faller av henne fortsättningsvis. Hon börjar bli ganska kal på huvudet.

Hur gör man riktigt då man ska sanera sitt hem? Jag ser till att tvätta allt vi har här hemma med jämna mellanrum (typ en gång I veckan) och jag dammsuger varje dag och byter dammsugssäcken efter en vecka.

Jag har inget emot att städa, jag är väldigt noga med sådant men funderar på om det är något jag borde tänka på.

diva
7/1/17, 6:47 PM
#17

#16 Jag har börjat med att tvätta allt som går att tvätta i 60 grader och lagt allt i plomberade säckar och ställt allt i förrådet. Då menar jag allt tyg. Kläder, gardiner, sängkläder mm. Sen har jag en bastu i huset bredvid och kommer att sätta madrasser, kuddar och sånt dit. Sen kommer jag att först ånga hela lägenheten från golv till tak och sen använda Virkon. Är väldigt mycket jobb, men det måste ju göras för att försöka få bort allt. Diskar allt porslin i diskmaskinen också. Håller tummarna för er.

Upp till toppen
Annons: