Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 653 ggr
PetraN
6/28/17, 7:08 PM

Matmängd

Jag har bekymmer med min katt. Hon har sedan en ganska lång tid tillbaka börjat skrika efter mat HELA tiden. Hon äter bara blötmat då vi märkt att hon blir dålig i magen (diaree och spyr) av torrfoder. I nuläget äter hon tre hela whiskas påsar om dagen. Är inte det mycket för en 5 kg katt? Hon är gammal-18 år. Har inte mask och verkar pigg i övrigt. Hon går inte upp i vikt. Det är en vanlig bondkatt och har aldrig under sitt liv fått torrfoder (då det aldrig funkat). Hur ska jag förändra? Jag kan ju inte öka maten ytterligare för att hon skriker?

Annons:
burmamys
6/28/17, 7:20 PM
#1

Har du kollat henne hos veterinär? Tänker framförallt på att äldre katter kan få överaktiv sköldkörtel och då bli väldigt hungriga och äta massor utan att gå upp i vikt. Om det får fortgå blir det bara värre och katten rasar i vikt trots att den äter som en häst.

PetraN
6/28/17, 7:28 PM
#2

Ok, då får jag kolla med veterinär. Är det svårt att behandla?

burmamys
6/28/17, 9:35 PM
#3

Jag har för mig att man behandlar med radioaktiv jod. Men ta henne först till veterinär och låt dem undersöka henne och ta blodprov. Endast en veterinär kan ge ett korrekt svar 😊

ApanAnn
6/28/17, 10:20 PM
#4

Tre påsar om dagen låter I och för sig inte jättemycket för 5 kg katt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

burmamys
6/28/17, 10:23 PM
#5

Hmm. Jag barfar så jag har inte så bra koll på hur mycket det är i de där påsarna. Men uppfattade det som att katten både skriker efter mat oftare, och även får mer mat än den brukar, utan att öka i vikt. Men jag kanske missuppfattat inlägget?

ApanAnn
6/28/17, 10:31 PM
#6

Det finns lite olika storlekar, men om det är 100g påsen så rekomenderar de 2-3 påsar till 4kg katt beroende på om den är steriliserad eller inte. Så 3 påsar till 5 kg katt låter inte för mycket om vikten verkar ok på katten.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Upp till toppen
Annons: