Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1433 ggr
lunaaa
6/28/17, 5:06 AM

Katt "tappat" fästing

HJÄLP!! Har panik just nu och kan inte sova. Min katt tycker om att vara lös på vår tomt och hålla oss sällskap när vi är ute. Iallafall idag så kände jag en fästing när hon låg och myste. Denna fästing var inte särskilt stor, men stor nog att man ska kunna känna och se den. Den var beige. När jag gick och hämta fästingsbortagaren var den borta, och katten min hade en skorpa. Jag vet inte vart den tatt vägen, vill verkligen inte ha en hel generation av fästingar.. vad ska jag göra, är så orolig.. varför släppte den så tidigt??

Annons:
Tjeja
6/28/17, 5:49 AM
#1

De släpper inte tidigt utan när de är mogna. Om du har tur och den var liten och släppte kan den ha varit i larv eller nymfstadiet än och skall fortfarande utvecklas ett tag till innan de sätter sig för äggproduktion.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

lunaaa
6/28/17, 5:44 PM
#2

Okej, då blir det bara att tokstäda hemma, och kolla så att den inte hoppat på någon Av oss istället x(

OberonsMatte
6/28/17, 6:37 PM
#3

Katten kan ha kliat bort den eller kliat sönder den.  Det du upplever som en skorpa kanske är en trasig fästing?

Fästingar som självmant släpper taget är inte beiga utan grå, som stora ärtor i storlek och runda.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
6/28/17, 10:35 PM
#4

Fästingar överlever inte inomhus, vad jag har förstått. Så du behöver nog inte tokstäda!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: