Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 862 ggr
aliciablad
6/24/17, 8:03 PM

Skaffa lugnare katt?

Hej!
Jag har vaga funderingar på att skaffa katt någon gång i framtiden,  och har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med! :D

Först och främst, jag har problemet är att jag är lite rädd för vissa katter. Har när jag varit yngre mest varit omgiven av "otrevliga" katter (dvs osociala och väldigt aktiva och busiga katter) som har gjort att jag har respekt för dem. Men jag har börjat träffa alltmer trevliga, lugna mysiga katter som har gjort mig intresserad av att skaffa en liten katt! Vilka fina djur! Min famlij har visseligen två katter, men de är utekatter som mest hålller sig på sin egen kant i stallet (min mamma är allergisk).

Vet såklart att det inte finns några "nybörjardjur", men finns det i regel någon ras som är "enklare" att ha när man har lite erfarenhet? Skulle vilja ha en lugnare ras som är gosig och gärna vill vara med lite. Är inget jättefan av pälsvård men hittar man den perfekta katten så är det något som får överkommas! 

Där jag kommer att bo när jag skulle kunna ha katt ligger ca 2 kilometer rakt in i skogen där väldigt få bilar passerar. Den "större" vägen är också väldigt lugn, hyfsat ofta kan man gå i över en halvtimme utan att det kommer en bil.  Vore det oansvarigt att låta den gå ut där? 

Har dessutom fåglar som bor i voljär utomhus: katten skulle inte komma åt dem men kan man lära den att låta bli dem? 

Tack så jättemycket på förhand och ha en bra dag!

Annons:
CaptainBunchie
6/24/17, 8:49 PM
#1

En äldre katt från ett katthem skulle jag rekommendera. Äldre katter håller ju sig oftast lite lugnare, och det är lättare att välja en vuxen individ då man lättare ser hur katten är. En kastrerad katt har också ett revir på runt 100m, om ens det. Så om den stora vägen ligger över 100m bort så borde det inte vara någon större risk om man vet att katten håller sig runt hemmet.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Calcifer
6/24/17, 8:50 PM
#2

Välj en äldre katt från katthem. De brukar ha större koll på hur kattens personlighet är och om den är social eller mer tillbakadragen. Annars är det jättesvårt att veta för kan vara så otroligt individuellt. Jag har två katter. Ena vill mysa på sina villkor, och det räcker då med att ligga bredvid i sängen i fem minuter eller att jag bara står och klappar honom när han ligger i trädet samt att jag pratar med honom många timmar om dagen - förutom lek och sådär såklart, men han leker faktiskt hellre ensam eller med andra katten.

Katt nummer två är ett plåster. Kunde han skulle han ligga innanför skinnet på mig. Han vill vara med överallt. Han har aldrig klöst mig mer än av misstag vid lek eller så. Aldrig fräst även de gånger man råkat snubbla över honom eller liknande. Han leker gärna med andra katten men hellre med mig, sover med mig, sitter vid mina fötter när jag lagar mat, ligger på badkarskanten när jag badar, osv.

Så ja, två heeeelt olika personligheter där.

Med en kattunge följer dessutom en mysig men rejält jobbig period då de oftast är extremt aktiva, väcker en vilka tider på dygnet som helst och ibland kan riva halva lägenheten när de leker. Min första katt är fyra ungefär och han är en lugn och snäll krabat. Min andra katt är under året och trots att han är min bästa vän och världens gospropp så ja ibland får man spatt över hur han flänger hit och dit och fick ta bort gardinerna för dem skulle han klättra i och kan han så river han ner allt som går att komma åt. Kattungar är underbara men de kan vara förjäkliga ibland också. Vill du undvika det så återigen, vuxen katt från katthem.

Dessutom gör du då en god gärning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

aliciablad
6/24/17, 9:38 PM
#3

Åh, jag har funderat på en äldre också, men det glömde jag visst när jag gjorde inlägget! Kattungar verkar vara enormt jobbiga att ta hand om! 😃

Det är otroligt vad olika individer kan vara och en blandning mellan dina två låter perfekt 😉.

Glömde visst att skriva att jag har två hundar också, skulle det inte kunna vara svårare att vänja en äldre katt att leva med hundar än en unge?

burmamys
6/24/17, 10:17 PM
#4

Jag håller med de som skrivit här, att en lugn, vuxen katt från ett katthem låter perfekt! Personalen brukar ha god koll på de katter som finns där, och är måna om att matcha rätt katt med rätt köpare. Berätta om vad du kan erbjuda, vad du söker hos katten, att du har hundar, m.m. Ring gärna runt till flera katthem som ligger inom räckhåll för dig (så att du kan besöka dem vilket oftast är ett krav innan köp) för att maximera chanserna att hitta en katt som känns helt rätt. Lycka till!

aliciablad
6/24/17, 10:33 PM
#5

Tack #4 det låter jättebra!

Calcifer
6/24/17, 10:49 PM
#6

Det beror helt på! Om du inte stressar och kontaktar flera katthem bör du kunna hitta en äldre lugn katt som redan har hundvana.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
aliciablad
6/27/17, 7:34 PM
#7

Hur är det med krukväxter och katter? Är nämligen väldigt mån och intresserad av mina krukväxter… 🤔

Honestyisdead
6/27/17, 7:35 PM
#8

Det finns många växter som är giftiga. Och man får räkna med att katten tuggar på Dom, välter dom eller gräver i dom.

ApanAnn
6/27/17, 11:28 PM
#9

Vi har kastat ut flera giftiga eller olämpliga växter och har mest nedtuggade ampelliljor här hemma…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

aliciablad
6/28/17, 5:08 AM
#10

Tack för svaren!

Belimas
6/28/17, 12:06 PM
#11

Jag köpte en vuxen honkatt ifrån ett katthem, vet inte om hon hade någon hundvana sedan tidigare då hon hade levt som hemlös men det gick kanon. Efter ett par dagar brydde hon sig inte om hundarna längre. De är inga bästisar som sover ihop men hon går gärna och stryker sig mot dom vid tillfälle osv.

Upp till toppen
Annons: