Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2167 ggr
T0vve
2017-06-22 11:52

Allergier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! 
Jag är uppvuxen med djur och har haft djur, bland annat katt, hela mitt liv. Dock endast utomhus. I tonåren blev jag allergisk mot sågspån, hö, kaniner endel hundar och en del katter. Jag vet att allergierna fortfarande är kvar men jag är osäker på hur mcket och även vilka typer som är värst. Hos mina föräldrar bor mina två katter kvar, den ena (bondkatt, något sträv päls - bild1) märker jag av  min allergi på sp vis att jag får kliande utslag och nyser. Men den andra (len päls, osäker på rasen - bild2)  märker jag ingenting av.
Jag är dock väldigt sugen på att skaffa katt och saknar verkligen djur i mitt liv.  Helst skulle jag vilja ha en helig birma, någon med allergi som har erfarenhet?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Annons:
T0vve
2017-06-22 11:55
#1

redigering. den katten jag tål är den svarta och den jag är allergisk mot är den gula :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

burmamys
2017-06-22 13:30
#2

Det där är väldigt individuellt. Den enda kattras där man kunnat visa att det förekommer relativt ofta att katterna har lägre halt av det protein som de flesta allergiker reagerar på är sibirisk katt. 

http://www.sibiriskkatt.se/allergi-testhem/

Så mitt tips är att kontakta uppfödare av sibirisk katt och prata med dem, besöka dem och helt enkelt testa om du kan hitta en katt du faktiskt tål. Men med tanke på att du skriver att du reagerar på den ena av huskatterna så gissar jag att din allergi är ganska stark. Av omtanke om kattens säkerhet vill de flesta raskattuppfödare endast sälja katter till den som håller katten inomhus, och endast erbjuder kontrollerad utevistelse på nätad balkong, i rastgård, eller koppelpromenader. 

Att dela bostad med en eller två katter när man är lite allergisk innebär att man måste vara noga med städning, damma och dammsuga ofta, skaka sängkläderna och tvätta och byta sängkläder ofta. Viktigt att verkligen tänka igenom detta noga så du inte köper en katt och sedan blir allergisk mot den och måste omplacera en redan kär familjemedlem.

Lycka till!

Belzebubble
2017-06-23 16:01
#3

Jag har aldrig tidigare fått allergiska besvär av någon katt jag träffat. Så jag skaffade en egen och BAM, helt plötsligt kom allergin. Dessutom har jag reagerat på flertal andra katter efter detta. Jag nyser och det kliar i ansiktet/halsen. En gång har jag fått utslag från grannens katt, men den har jag träffat flera gånger och det hände aldrig igen… Min egen katt tål jag i perioder, jag har lärt mig att om jag badar honom, dammsuger ofta och byter sängkläderna ofta så är det bättre. Hade jag vetat om allergin så hade jag nog inte skaffat katten… Dessutom kan allergin alltid bli värre. 

Så min erfarenhet är att det kan skilja sig väldigt mycket från katt till katt… Själv hade jag inte riskerat att skaffa en om det senare visar sig att den måste omplaceras. Börja med att göra en allergiutredning på vårdcentralen så får du lite hjälp och större kunskap.

T0vve
2017-06-24 12:55
#4

Tack för svaren. Jag har ju såklart redan tänkt på allt ni skriver dock. Precis därför jag vill veta vilken katt som jag har störst möjlighet att tåla för att slippa problem med allergibesvär och omplacering. Ska kolla upp sibirisk katt. Tack så mycket :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

T0vve
2017-06-24 12:55
#5
Sjuttan
2017-06-24 18:25
#6

Varför inte den svarta katten som du vet att du tål? Skulle du utveckla en allergi borde väl den kunna flytta tillbaka igen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
T0vve
2017-06-25 09:57
#7

Vill inte att katterna som bor hos mina föräldrar ska flytta. De trivs som utekatter där och vill inte bli innekatter. Jag tror dock att den svarta kattens mamma var en sibirisk katt så har tänkt att jag ska göra allergitest mot sibirisk katt.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

T0vve
2017-06-25 09:57
#8
Sjuttan
2017-06-25 12:51
#9

Ja det kan jag förstå.

Att göra om en utekatt till en innekatt   skulle inte jag ge mig på heller.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Honestyisdead
2017-06-25 15:55
#10

Allergitester är inte tillförlitliga. Och finns det ens mot specifika raser?

Jag avråder från kattköp om man vet att man har allergi mot katter. Ofta är det på individnivå och inte ras.

T0vve
2017-06-28 18:54
#11

#10 Fast man måste ju få försöka. Djur är ju otroligt underbara och inget jag vill välja bort utan att ha försökt. Självklart skaffar jag inte någon innan jag undersökt och prövat min allergi till en specifik ras för att sedan inse att den måste omplaceras. Men jag vill ändå försöka få det att fungera vilket är anledningen till att jag frågar är och söker information innan jag springer iväg och köper första bästa katt. 
Finns uppfödningar av sibirisk katt som ordnar så att personer med allergi får komma och umgås med deras katter för att se om det verkar fungera. Detta tänker jag prova med.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Björksätter
2017-06-29 17:38
#12

Jag har en vän som har Cornisch Rex. Hon är allergisk men klarar sina två katter bra. Kan ju vara värt att prova besöka uppfödare med sådana om du inte funkar med sibirer.

T0vve
2017-06-29 19:26
#13

#12 Åh tack för tipset! :D

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Annons:
Vixxen
2017-06-29 20:47
#14

Cornish rex kan fungera för vissa. Det beror på vad man är allergisk emot och hur man reagerar. Man måste testa för att veta. Sen kan det vara individbaserat också. Men som TS skriver så är det ett måste att prova innan man skaffar en katt oavsett ras.

annzoo
2017-06-30 00:02
#15

vuxna och kastrerade katter är mindre allergena dvs skaffa inte en kattunge. sedan kan du reagera på en katt man inte en annan trots att de kan vara syskon. är det pälsen man reagerar mot kan ju Sphynx (eller annan nakenkatt fungera)  eller sibirisk. sibirisk har jag för mig att de saknar något i pälsen man brukar reagera mot.

Limberg
2017-07-01 18:40
#16

Av vad jag hört så klarar många allergiker av långhåriga katter, precis som du verkar göra med den svarta. Sibiriska katter är ju de som marknadsförs som de mest allergivänliga, och innan dess var det Maine Coons.

Min pappa är allergisk, men tål Maine Coons och har en sådan. Han har även en långhårig bondkatt, helt utan problem.

Mitt bästa tips är att kontakta lokala uppfödare av dessa raser och sedan hälsa på dem i några timmar. Skulle det gå bra och du sedan skaffar en av seriösa uppfödare så får du ju självklart lämna tillbaks katten om det ändå inte går. Uppfödare bryr sig i regel väldigt mkt om att katterna ska få bra hem, så självklart tar de tillbaks dem om det inte funkar i det nya hemmet!

Lycka till och uppdatera gärna tråden sen hur det går =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

T0vve
2017-07-06 22:17
#17

Tack så mycket för era svar :)

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Dimocarpus
2017-07-07 06:25
#18

Man är aldrig allergisk mot en hel kattras men däremot individer. Det man är allergisk mot är talgkörtlar, saliv och urin, har du otur så kan det vara pga kvalster. Precis som många föreslår här, kolla hos olika uppfödare, långhåriga som korthåriga. Det finns allergischampoo till katten, luftrenare och noga städning spelar också roll om man är känslig mot katt och vill ha katt. Vaccination kan du ta också men då är det en lång process som glädjande nog kan funka :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Roe Deer]
2017-07-10 00:11
#19

Jag har själv alltid haft husdjur hela livet, dock inte katter. Så en dag tog jag över en katt på 3 år som var en norsk skogsblandis, jag reagerade på honom så pass att min mor förbarmade sig över honom istället. Det går bra att hälsa på henne och kisse nu och då men jag stannar inte alltid så länge. Det är verkligen skillnad på att vistas 24/7  ist. för några timmar åt gången  med en katt om man är allergisk. Jag kom även att bli allergisk mot fågeldun.. lustigt det där med allergier. Min pollenargi som jag haft hela livet har dock försvunnit helt.. och matallergier kommit.

Allergier är verkligen levande över livets gång. Men så länge du reagerar på katter ens lite grann så avråder jag dig till att bli kattägare. Det är så hjärtskärande att behöva släppa ifrån sig en livskamrat om det skulle måstas till.

T0vve
2017-10-01 20:44
#20

Uppdatering, provade i ett testhem med en sibirisk katt och fick utslag så det fungerade tyvärr inte. Någon som vet någon som klarat andra katter men reagerat på sibirisk? Är det värt att leta vidare eller bör jag ge upp?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Annons:
Honestyisdead
2017-10-01 21:15
#21

#20 Det är ofta på individnivå.  Så jag hade gett upp tyvärr.

Vixxen
2017-10-03 20:22
#22

Ta kontakt med Cornish rex uppfödare i din närhet och be att få komma på besök ett par timmar. Kan vara värt att testa Devon Rex också.

Upp till toppen
Annons: