Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1011 ggr
Kirnzy
6/20/17, 7:55 PM

Aktivera otam katt?

Jag ska snart flytta och min otama, döva katt kommer inte kunna gå ut längre, vi kommer inte ha tomt eller så. Hon är helt ointresserad av människor, katter leksaker, kartonger och sånt.. det enda hon gör är typ att kolla ut genom fönstret när hon är inne. Håller man henne inne går hon runt och skriker. Någon som har tips på vad man kan göra? Ska testa olika aktiveringssaker med mat/godis i, något speciellt som brukar vara populärt? Har redan testat några men hon bryr sig inte..

Annons:
Snuffles
6/20/17, 8:06 PM
#1

Om det finns balkong där du ska bo så kan du ju glasa in eller sätta nät för och göra lite roliga grejer där till katten.

Kirnzy
6/21/17, 12:19 PM
#2

Nej det finns det inte.

kattöga
6/21/17, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har tagit bort fjädrarna på en fjädervippa (lång pinne med snöre) och bundit fast ett sånt här litet "monster" istället, i änden på snöret. Två av våra katter är helt galna i den när vi leker! De kan leka "hur länge som helst" med den. Jag låter dem jaga, hoppa och fånga monstret.

(Gamlingen är inte så lekfull med leksaker, ett snöre kan va kul ibland, men annars är det roligare att jaga fjärilar, möss och annat kul.)

Men det är ju viktigt, förstås, att jag är aktiv och leker med dem. Leksaker som ligger "döda" är inte särskilt intressanta, utom nån gång ibland. Man måste själv leka med dem, så att leksaken inte är "död" för dem. Jag hoppas att du gör så också, leker aktivt med din katt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Kirnzy
6/21/17, 2:30 PM
#4

#3 det är just det som inte går med henne. Även om jag är typ två meter ifrån och försöker leka med henne så bara stirrar hon på mig ett tag sen går och lägger sig typ en meter ifrån. Hon är totalt ointresserad av allt när man är nära. Hon är inte heller intresserad av fåglar, möss, fjärilar och sånt som finns ute. När hon är ute så ligger hon bara nånstans eller kollar in genom fönstret.. Annars skulle det ju vara lätt, om hon var intresserad av leksaker..

kattöga
6/21/17, 3:33 PM
#5

#4 Jaha, jag visste inte om din katt får leksaker som hon själv ska leka med eller om du också försöker leka aktivt med henne (det är det inte alla som gör, tyvärr).

Det är svårt med otrygga och döva katter. Jag hoppas någon som har mer erfarenhet av det ser denna tråd o kan ge bra tips.
Mina skygga katter har ganska snabbt blivit relativt trygga - men så var/är de hörande också.

Uppenbarligen mår din katt bäst av att bara få vara och ha det lugnt omkring sig och känner sig tryggast då. 

Är hon intresserad av något kattgodis, lite (inte mycket) torrfoder t ex? Som du kanske kan använda för att sakta få henne att känna sig trygg med dig också. För jag får känslan av att det är tryggheten hon saknar och att hon inte hör gör det ännu svårare. Och om hon blir tryggare så kommer du också få se att hon längtar efter kärlek och närhet! 

Våra katter får lite torrfoderprickar (som är deras godis) i fördjupningarna i äggkartonger, mellan "topparna" som sticker upp. Då får de jobba lite för att få i sig "godiset". Fast det gick ganska snabbt för dem att klura ut hur de enklast skulle få tag i godiset… de välte bara omkull äggkartongerna så att godiset ramlade ut! ;)

(Det bästa är ju också att hon får bli innekatt, eftersom hon inte kan höra plötsliga ljud, bilar eller annat. )

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Tyst
6/21/17, 3:42 PM
#6

#4 Hur länge/mycket har du försökt få henne intresserad av leksaker? Jag såg någon slags program för några år sedan där en döv och överviktig katt hölls inne och mådde pest. Där var det någon expert på kattbeteende som rådde dem att leka med katten två gånger om dagen, 5 min per gång.
De klagade på att katten inte var intresserad/inte ville men experten sade att testa någon månad ska ni få se. Han hjälpte även dem i några dagar och poängterade några bra saker.

Att katten ens tittar på leksaken eller dig är en bra början, den har förmodligen inte fattat att det går att leka. Sedan är alla katter olika och alla leker inte så mycket. Det finns många andra saker i kattens kroppspråk som säger att den är intresserad av det ni leker med. Att den tittar, små rörelser i svansen, rörelser i öronen (vilket en döv katt förmodligen inte använder), små rörelser i tassar med  mera…

De körde på två gånger om dagen i två månader, när tv teamet kom tillbaka så betedde sig katten ganska annorlunda men inte helt annorlunda.
Den tittade på leksaken under längre tid, och visade med kroppspråk intresse, men attackerade inte leksaken. Den satt mest och var intresserad.
Ägarna blev intervjuade och de sade att katten hade lekt i form av attackerande någon gång då och då, samt att den ibland satte sig närmare, men att den aldrig riktigt lekte på det sättet man tänker att en katt "ska" leka.
Och det är okej, alla katter är olika, men i aktiveringssynpunkt är det ganska mycket värt att katten bara fokuserar på leksaken en stund två gånger om dagen än inget alls. Dessutom sade experten att det för denna katt mycket väl kan vara så att detta räcker bra för att katten skall bli nöjd. (vilket den också hade blivit sade ägarna, att den liksom var gladare och inte gnäll-jamade lika mycket)

Annons:
Kirnzy
6/21/17, 3:57 PM
#7

#5 nej hon är inte otrygg, bara ointresserad.. Hon gosar alltid när hon vill ha mat, följer efter en som en liten hund ofta, accepterar att man gosar med henne, sover ofta brevid, blir aldrig rädd, gömmer sig aldrig, pratar mycket med oss osv.. det är bara när man försöker leka med henne som hon går iväg och ibland när man klappar henne för länge och då stirrar hon alltid innan, slutar man inte går hon iväg en liten bit. Hon gillar nog all mat och godis man ger henne och att lägga det i tex äggkartonger var sånt jag tänkte (inte just äggkartonger dock, bra idé) för hon 'petar' på saker ibland och tar ut saker från skålar och sånt. Det taren stund för henne eftersom hon petar så försiktigt. Vet några saker man kan göra med tex toarullar men mer tips på såna saker som man kan göra eller köpa skulle vara bra :) akriveringsbollar och liknande är ointressant för hon inte kan ta ut det i med tassen.. Sen gillar hon att övervaka vår andra katt ibland också (bra vänner) men hon vill aldrig leka med honom.

Kirnzy
6/21/17, 4:10 PM
#8

#6 Försöker ofta och rätt mycket (pga att den andra kissen leker ofta så tröttnar jag inte, ibland testar jag med båda och ibland bara en). Hon verkar själv inte alls intresserad men när den andra katten leker så kollar hon, vibrerar med svansen, drar upp huvudet och blinkar som om hon typ njuter. Sen ibland attackerar hon honom och börjar tvätta honom, men leker aldrig. Vi vill ju att hon ska må bra vilket hon gör nu men när vi flyttar kommer hon inte kunna gå ut. Visst är det okej att hon inte leker så som man tänker att dom ska, men så det är nu räcker inte alls för henne om hon är inne.

Tyst
6/21/17, 4:17 PM
#9

#8 Jag tycker att det verkar som en bra början när du berättar så. Kan det vara så att hon inte riktigt vågar för att andra katten är där? Tolkar det som att hon när hon attackerar honom och börjar tvätta honom, då är hon nära att "komma igång" lixom. Jag hade testat att efter att hon attackerat, stängt in andra katten tillfälligt och sedan försöka leka med henne.

Det är svårt med döva katter, jag antar att du testat många olika leksaker? Tänker att man får fundera lite efter hur hon upplever världen. Hennes känsel i morrhår och tassar är säkert förhöjd, likaså synen. Samtidigt kan hon vara lite halvt på sin vakt om hörseln inte funkar, det blir ju helt andra instinkter som triggar. Typ en prasslig leksak är ju inte så kul för döva katter.

Kirnzy
6/21/17, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#10

#10 Ja det kan ju vara så att hon inte vågar även om de är så bra vänner ja, han är mer 'galen' (um normal) och hon är väldigt försiktig. Vissa gånger när hon hoppar på honom verkar hon vilja leka och ibland verkar hon vilja gps-mobil topp på honom. Leker ofta med bara henne också och då är hon som sagt inte intresserad alls. Men jag ska testa att leka med henne efter hon 'attackerar'' :) vet faktiskt inte om jag har gjort det.. Kompisen är också döv, men han är myycket enklare, jättegosig, accepterar allt, och en kartong, snöre, strumpa, gardin, allt är jättekul. Lägger in lite bilder på dom :) även om han är tre gånger så stor så brottar hon ner honom för att tvätta honom ibland när han börjar busa med henne :)

Splatter
6/21/17, 11:21 PM
#11

Har också en galen katt och en försiktig katt. Får alltid stänga in den galna i ett annat rum för att få den försiktiga att leka, kan vara värt att testa. :)

Om du vill prova en aktiveringsleksak så är den här ganska bra, man måste fiska med tassen på olika sätt för att få ut godis.
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/250839

Katthemsmatten
6/22/17, 11:22 AM
#12

Laserpekare, kattspel på iPad? Kan fungera på en del katter i alla fall. Laserpekaren har t o m min gamla hankatt svårt att motstå. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
6/22/17, 11:49 AM
#13

Våra katter gillade  en period att titta på fågelfilmer på  surfplattan! De kunde sitta där i ½-1 timma i sträck ibland. Kollade, försökte fånga fåglarna, kollade runt om surfplattan (som jag hade stående i ett ställ då) efter upp i taket för att se vart fåglarna flög iväg. 

Såna här

Nu är ju våra katter hörande, så ljudet lockade en del också. Men om din katt normalt också sitter och tittar sig omkring, så kanske det kan vara en stunds avkoppling lite då och då även för henne? Gör man det för ofta så blir det nog långtråkigt till slut däremot…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Björksätter
7/7/17, 9:23 AM
#14

Glasburkar i olika storlekar som du lägger godis i. Det har jag till mina och de tycker det är roligt att försöka få ut godiset ur dem. Ibland vänder jag burkar upp och ned också så de får välta dem för att komma åt, tar en lättare burk då i plast eller en pappmugg.

Flera av mina katter tycker det är absolut mest roligt att leka med en pinne under en kudde, täcke eller matta. Jag petar med pinnen från ena hållet och de tar den från andra hållet, antigen bara med tassen eller kastar sig in under för att få tag i den. De kan hålla på hur länge som helst med denna lek. Kanske något din katt tycker är kul om du inte provat det redan.

Sen kan du ju gå ut på koppelpromenader så hon fortfarande får gå ut.

Upp till toppen
Annons: