Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1081 ggr
vendelay
6/19/17, 11:07 PM

Mysko kattbeteenden - hjälp?

Alltså. Idag har det hänt superkonstiga grejer och jag fattar faktiskt ingenting.

Vi har två före detta "vanvårdskatter". Båda är mycket keliga och fina med oss men honan är mycket mer skygg och kan inte lyftas eller hållas fast. Hanen älskar att gosa men kan bli rädd för plötsliga rörelser. 

När jag kom hem från jobbet idag fräste hanen åt mig när jag skulle lägga mig i sängen och gosa med honom vilket han inte gjort på typ 3-4 år plus att vi alltid gosar i sängen när jag kommer hem. Några timmar senare var honan på lådan och jag råkade gå förbi (mja alltså, jag gick i ett annat rum men dörren till där lådan står är ju såklart öppen…) och hon flög ur lådan och började jaga och leka med hanen istället. Efter ett ganska långt tag, kanske en halvtimma, började hon bete sig konstigt. Hon skrapade i balkonggolvet, jamade (hon jamar bara när hon är rädd eller väldigt väldigt exalterad) och gned sidan av huvudet mot golvet (sådär som de gör innan de slänger sig på rygg för att rulla runt). Sen sprang hon in och upp i soffan och började krafsa på min väska och sen började hon bajsa i soffan. Jag blev så förvånad att jag råkade skrämma iväg henne och hon sprang omkring och bajsade sen igen vid matskålen. Hon har ALDRIG bajsat utanför lådan. Det fanns bajs i lådan som jag antar var hanens men det har inte varit ett problem tidigare men det är kanske en möjlig förklaring? Sen gick honan ut på balkongen igen och hanen närmade sig försiktigt och sen reste min sambo sig och då fräste hankatten igen fast åt min sambo.

Tankar?? Honan verkar inte ha ont, det var inget konstigt med bajset, hanen vill bli gosad med nu och jag fattar absolut noll.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vixxen
6/19/17, 11:17 PM
#1

Kan hon ha blivit stucken av en geting på balkongen?

vendelay
6/19/17, 11:20 PM
#2

#1 Det är svårt att avgöra eftersom det inte går att hålla fast henne men jag kan inte märka att hon verkar ha ont någonstans och så fort hon bajsade blev hon lugn. Det verkade bara som att hon var extremt nödig och desperat. Jag har inte heller sett en enda geting här de senaste två åren så det känns inte heller jättetroligt. Just nu ligger hon på balkongen och kikar på grannarna.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vixxen
6/19/17, 11:29 PM
#3

#2  Var det diarré? Kan de båda ha blivit skrämda av något på balkongen? Rädda så de reagerat med ilska mot varann? Och sen jagat upp varandra ännu mer när du kom hem?

Svårt att avgöra vad deras beteende kan bero på…     Du får hålla koll och se om det händer nåt mer.

Uppkatten
6/20/17, 7:56 AM
#4

Du har inte råkat dra med dig någon "störande" doft/lukt hem som katterna har blivit upprörda av? Då kan man - som katt - behöva fräsa, och kanske t om kissa/bajsa på den främmande doften/lukten för att börja känna sig trygg igen…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

vendelay
6/20/17, 8:18 AM
#5

#3 Nej, som jag skrev var det inget konstigt med bajset. Normal färg, normal "fasthet". De fräste aldrig åt varandra, bara en gång mot mig och en gång mot min sambo. Min sambo var hemma hela dagen och kunde inte märka att någonting konstigt hänt som kunde ha jagat upp dem eller att de betett sig konstigt under dagen.

#4 Ja, det är väl en rimlig tanke. Det var bara att det var så många timmar efter att jag kom hem och jag har inte heller gjort något annorlunda mot för vad jag brukar göra.

Det har hursomhelst inte hänt något mer under natten så de kanske bara fick kattfnatt 🐱

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tyst
6/20/17, 9:48 AM
#6

Sådär gjorde min katt och hans brorsa vid två tillfällen när vi hade dem tillsammans. De har alltid trivts i varandras sällskap, båda kastrerade lugna gosiga individer. 

Men vid två tillfällen var de som förbytta. Min katt morr-fräste och sprang runt med kroppen halvlågt mot marken när jag kom hem och böjde mig för att klappa honom som jag alltid gjort. Gjorde även utfall mot mig när jag försökte få tag i honom för att se vad som var på tok, och han bet eller rev aldrig i vanliga fall…
Hans bror både spydde och bajsade lite varstans, var orolig och ville gå nära sin bror för att få lite stöd såg det ut som. Men min, i vanliga fall genomsnälla katt som träffat många arga/osäkra katter och bara brukar ignorera och mest verka lugnande, jagade bort brorsan. Detta hände två gånger under loppet av kanske två månader och hände sedan aldrig igen.

Ingen aning vad det var som hade hänt, vi hade ett rätt argt skatpar nära balkongen som brukade bli arga på katterna ibland, kan ha varit de som jagat upp dem.
Eller någon störd person som bråkade med katterna genom brevinkastet.
Eller så knasade sig hormonerna för båda katter samtidigt, trots kastrering, och de betedde sig knasigt…

Ingen aning. Det var jättekonstigt.

Annons:
vendelay
6/20/17, 1:54 PM
#7

#6 Fast han fräste bara en gång och sen ville han gosa igen. Och hon bajsade bara vid ett tillfälle (men hamnade på två platser) och sen var hon normal igen. Det handlade bara om någon sekund och sen var allt som vanligt igen.

Vi har småfåglar här ibland men väldigt sällan. De kommer aldrig igenom nätet heller. Nästan alla grannar har inglasade balkonger och dessutom vet jag att ingen var ute just då för jag såg ju balkongen. Vi har inget brevinkast. Båda är kastrerade och som sagt handlade det bara om sekunder. Jag är så förvirrad.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tyst
6/20/17, 2:04 PM
#8

#7 Haha ja det är definitivt konstigt. Speciellt om din man var hemma med katterna innan. Jag tror på tillfälligt kattfnatt med ett stänk av sinnesförvirring. 😃

vendelay
6/20/17, 2:08 PM
#9

#8 De kanske var arga för att jag inte gav dem blötmat direkt när jag kom innanför dörren och protesterade 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Tyst
6/20/17, 2:28 PM
#10

#9 Eller så var hanen missnöjd med att du inte gosade tillräckligt bra. Han kanske bara läxade upp sin undersåte så att den kan bete sig bättre nästa gång! 😉

Zepp
6/20/17, 9:04 PM
#11

Uhm.. katter är luriga djur!

Nästan lika luriga som människor!

Iallafall.. fördelen med människor är att de inte bajsar lite var stans.

En gång är ingen gång, två gånger i snabb följd är en annan sak, oftast något som hänt.. som man inte har koll på och ibland är det sådant som bara katter lägger märke till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vendelay
6/20/17, 11:26 PM
#12

#10 Så kan det vara. Jag lovar att bättra mig för kung Rocket! 😇

#11 Snacka för dig själv, jag bor i Stockholm och har definitivt råkat ut för människobajs på ställen som absolut inte är toaletter… 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
6/21/17, 9:28 PM
#13

🤔På ett sådant ställe skulle iallafall inte jag vilja bo på!

Här där jag bor är det mest hästskit!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
vendelay
6/21/17, 10:35 PM
#14

#13 Nej, det är inte direkt den främsta anledningen till att jag väljer att bo i Stockholm 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zepp
6/22/17, 8:05 PM
#15

Mm.. vi har alla våra preferenser, jag föredrar hästskit på trottoarerna och koskit i hagarna!

För öfrigt så tyckte jag det var för många människor i Stockholm för att jag skulle trivas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: