Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1000 ggr
nightingale
6/18/17, 11:32 AM

Är han uttorkad tror ni? (Hoppas på snabbt svar!)

Hej forumet, Ni brukar vara fantastiskt duktiga på att hjälpa mig, så hoppas det finns någon mer än jag som surfar trots det fina vädret (iaf i Helsingborg) Kolla på filmen, tror ni att min kise är uttorkad? Han har kräkt två gånger imorse, först var det torrfoder o sen bara lite gul vätska med ca en timmes mellanrum. Efter det har han ätit lite mjau i gelé o det åt han glatt men kan inte se att han druckit något i övrigt. Tog tempen nyss som visade 38grader.. Tack på förhand, och vill bara poängtera att jag är inte hårdhänt mot min katt även om det kan se så ut i filmen.

Annons:
[Wijnja]
6/18/17, 12:40 PM
#1

Kolla om du drar i nack skinnet om den inte drar sig tillbaka då är katten uttorkad

nightingale
6/18/17, 12:54 PM
#2

#1 ja precis, men hur fort ska det dra sig tillbaka egentligen?

[Wijnja]
6/18/17, 1:09 PM
#3

Ganska mycket

Herveaux
6/18/17, 3:53 PM
#4

Här finns några fler symptom på uttorkning hos katt,
är det något som stämmer in på din kisse?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Belimas
6/19/17, 7:04 PM
#5

Svårt att säga, hur snabbt drar det sig tillbaka om du drar i skinnet mellan skulderbladen ? Utgår jag bara ifrån det jag ser i videon så ser det ut som att den är något uttorkad, vattenskålar på flera ställen och mer blötmat kommer nog göra susen även om det tar ett tag. Min katt gillar riktigt kallt vatten och dricker mer om hon får det serverat så det kan ju vara en idé att testa. Så länge katten är pigg i övrigt så är det inte akut, den gula vätskan som den spydde var troligtvis galla vilket de kan kräkas om magen är tom.

Du kan även blanda ut lite vatten med blötmaten för att få i den lite extra.

kattöga
6/19/17, 8:05 PM
#6

Jag tycker absolut att det ser ut som att han behöver mer vätska. Huden är, i mina ögon, inte så elastisk som den bör vara. Huden bör nästan "studsa" tillbaks. Här tar det en stund innan huden landat rätt och helt och hållet.

Om du är frisk och kry, testa att dra upp din hud på din arm t ex och se hur den "far tillbaks" om du kan. Då ser du skillnaden.

>Veterinärkoll - absolut!

Och som sagts ovan, blanda in lite vatten med varje portion mat, och låt det bara vara blötmat. 
Jag har katter som äter blötmat och en som äter Mush. Varje dag tillsätter jag ca 2-3 matskedar (gissar jag) vatten totalt, fördelat på de olika portionerna under dagen. 
Våra katter gillar att vattnet är varmt, från varmvattenkranen. Särskilt Mush-killen, eftersom hans mat kommer direkt ifrån kylen - så det blir väl antagligen "lagom kallt/varmt"…. ;)

(De som inte äter Mush, håller jag på att försöka få dem att gilla Mush, sakta men säkert. Tyvärr är tydligen deras "ordinarie mat" godare - och mer ohälsosam….)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: