Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 803 ggr
SakiSak
2017-06-17 03:09

Hej Hankatt Stryker Sig Ovanligt Mycket

Har en hona som är på Prednicortone då hon efter haft tratt har kliat av sig päls runt nacke. Nu har min hane börjat bli rastlös och stryker sina kinder mot allt. Driver mig till vansinne. 
Veterinär tror att hona kan ha allergi kanske Men båda äter ju nu allergi foder pga henne. Och dag 5 först så börjar han bete sig underligt. 
Någon som vet vad det kan vara. 
Det är innekatter Båda två

Annons:
Pyttelite
2017-06-17 05:41
#1

En katt stryker sig mot olika typer av ytor för att markera. På kroppen framförallt vid ansiktet har katten doftkörtlar och när den stryker sig mot tx hörn och bordsben markerar den sitt område deg är ett naturligt beteende hos en katt. Om detta ökar skulle jag misstänka att din katt på något sätt är stressad. Om du är stressad över din katts beteende för du över det på katten och ni hamnar i en ond cirkel. Var snäll mot din katt för den kämpar med stt återställa ordningen. En katt har stort behov av trygghet och just nu känns det osäkert för katten. En orsak kan vara kattkompisens problem. Kanske luktar kompisen annorlunda pga medicinen. Katter är extremt doftkänsliga så små avvikelser förändrar samspelet. Du kan prova stt använda feliway men det kan ta tid innan det verkar. Det finns oxå lugnande veterinär foder som kan hjälpa. Du bör även se över fin hemmamiljö så att båda katterna har möjlighet att finna trygghet utan att behöva konkurrera om bästa platser. Så det värsta du kan göra för katten är att irritera dig över dess naturliga beteende det gynnar varken dig eller katten.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


burmamys
2017-06-17 14:02
#2

Instämmer helt med #1!

SakiSak
2017-06-17 22:47
#3

Tackar. Ni har troligen rätt. Men var ju inte helt fel att få en genomgående städning gjord i alla fall *asg* 
Skönt dock att veta att jag nog kan vara lugn :) 

Tackar

Upp till toppen
Annons: