Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 581 ggr
Clarissa
6/16/17, 9:03 PM

Hjälp med foder

Hallå :) Jag har två katter hemma som på senare tid gått upp lite för mycket i vikt. Var hos veterinären igår som tyckte dom skulle gå ner 1,5 kg och 1 kg. Dom äter idag Royal Canin Urinary Care då hanen haft problem med urinvägarna tidigare, aldrig haft det sedan jag bytte till denna mat. Veterinären tyckte jag skulle byta till något liknande, men som var mer kalorisnålt, och jag är så himla dålig på mat till katter så tänkte fråga om någon här har något tips? Mina katter har alltid haft fri tillgång på torrfoder sedan dom var små och dom är idag ca 5 år så jag vill inte bara sluta tvärt utan jag har börjat med att ta bort maten på natten, och sedan igår får dom nu bara den mängd som står på påsen vilket inte varit jätte uppskattat idag (60g och 50g).. Dom får även blötmat från Sheba två gånger om dagen (85g var) , inget jag kan byta för närvarande då det är enda maten hankatten äter.. Så, har ni något tips på ett kalorisnålt foder som är bra för urinvägarna så säg gärna till :)

Annons:
Rumblebee
6/17/17, 6:42 PM
#1

Har du provat att ha katterna på enbart blötfoder? Det är oftast enklare att hålla katter på en jämn vikt med det i och med att bra blötfoder innehåller bara animalier och vatten och är fria från spannmål som enkelt gör att katter går upp i vikt. I och med att det finns mer vatten i blötfoder så får de även i sig mer vätska, katter dricker i regel inte så mycket vatten som deras kroppar behöver i och med att de har dålig törstreflex.

Upp till toppen
Annons: