Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 727 ggr
iza89
6/16/17, 4:09 PM

Båda katter som har lös bajs

Hej! Jag har två st bondkatter, båda ett år. De senaste dagarna har de båda löst bajs, inte riktig diarré men väldigt löst. Detta är inte normalt för dom. För ca en vecka sedan bytte vi bostad och nu får de gå ut i koppel, har märkt att de äter väldigt mycket gräs - är det orsaken?? Jag har inte ändrat i kosten nånting. Jag har försökt googla men det står mest om katten är sjuk, mina uppvisar inget att de skulle må dåligt av detta. Men man undrar ju vad det kan bero på :) Tips/funderingar mottages!

Annons:
[AnimeV4]
6/16/17, 4:12 PM
#1

Är allmäntillståndet bra skulle jag ha gett dem stoppande såsom Pro-Kolin+ eller Attapectin.

burmamys
6/17/17, 2:01 PM
#2

Om ni flyttat så nyss så kan det vara att de är lite stressade av att fått byta hemmiljö och därför är lite lösa i magen. Håller med PuffBuck om at du kan ge lite stoppande och tänka på att minimera deras stress tills magen stabiliserat sig. Men om de verkar påverkade, slöa, äter dåligt el.dyl. är det bra att rådgöra med veterinär först.

Kajsas matte
6/17/17, 3:24 PM
#3

Royal Canin har ett torrfoder som heter Sensible 33, detta har jag använt med framgång när någon katt varit lös i magen. Du skriver inte om dina katter är kort- eller långhåriga. Om de har hårbollar i magen kan det föra med sig diarré och det kan ju också göra att katterna vill äta gräs så att de får kräkas upp hårbollarna. Oavsett vilket så rekommenderar jag detta torrfoder! Lycka till!

iza89
6/17/17, 6:27 PM
#4

En är korthårig och en är långhårig. Det kan ju bero på att allt är nytt. Men om jag ger något för diarré kan de inte bli förstoppade då..? Kan ju iofs även ringa och rådfråga min veterinär. Läste att även värme kan påverka och det har varit väldigt varmt några dagar där jag bor. Jag har även avmaskat dom så det kan ju inte bero på det.

burmamys
6/17/17, 6:41 PM
#5

Om jag vore du skulle jag hålla dem inne och bara aktivera dem med lek som de är vana med, vara lite extra lugn och lyhörd med dem och låta dem ta kontakt och styra över sin situation. Om det beror på stress så borde det gå över snart, men om det är mycket löst (så de riskerar att bli lite uttorkade) skulle jag även ge lite stoppande. Men om det inte går över inom ett par dagar - ring veterinär.

Kajsas matte
6/18/17, 5:13 PM
#6

Om du ger dem Royal Canins Sensible, så har jag aldrig varit med om att mina katter blivit förstoppade. Numera får de fortfarande Sensible men det bara för att de är så förtjusta i det fodret, men nu får de det bara som godis. Under de fem år som gått har de aldrig blivit förstoppade. Jag tycker att du skall i alla fall försöka. Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: