Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1937 ggr
Tikzi
6/16/17, 12:30 PM

Aggressiva Fiskmåsar dyker mot mina Katter

Detta problemet började igår och har inte tidigare hänt. Våra inne katter älskar att gå ut på balkongen och spana eller sola men till all förbannelse har det kläckts fiskmås-ungar på taket (Hörde chirpande igår som annars varit tyst). Ändå bor vi på lägsta våningen men måsarna har blivit fullkomligt hysteriska efter deras ungar kommit. Dom dyker och gör utfall och skriker emot katterna som självklart blir livrädda och bara rusar in av skräck. Även när jag går ut så dyker dom emot mig, helt vansinniga.
Enligt lagen får man tydligen inte göra något åt fåglar som ligger på ägg eller har ungar men dom är en plåga! Mina stackars katter kommer inte våga gå ut på balkongen i sommar tack vare dessa skrän.
Jag läste i nyheterna att en kvinna hade fått sin katt dödad av en flock fiskmåsar så man är ju självklart väldigt rädd.
Är det någon som vet hur man kan skrämma bort dom utan att gå emot lagen?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Annons:
Bill&Bull
6/16/17, 12:40 PM
#1

Har du sett nån måsunge på marken vid dig? Ofta gör dom utfall om man är nära ungen.

||My Love For Animals Is Immortal||

ladygrenners
6/16/17, 12:41 PM
#2

Du kan ju prata med din hyresvärd/bovärd/bostadsförening, men jag tror inte det finns så mycket att göra tyvärr förrän måsungarna är tillräckligt stora för att hoppa ur boet.  Är balkongen kattsäkrad, med nät så att katterna inte kan hoppa ut, så tror jag heller inte att måsarna kan göra någon skada på katterna.  

Måsungar blir flygfärdiga på ungefär 5 veckor.

/Ladygrenners

Tikzi
6/16/17, 12:55 PM
#3

#1 Jag har inte sett någon unge på marken men det prasslar i buskarna neranför balkongen, Kan också vara andras utekatter som är och smyger runt eller någon igelkott. Jag har iallafall inte hört chirpande nerifrån eller sett att måsarna flyger ner aktivt emot marken, Dom håller sig på taket.

#2 Jag tror också tyvärr att bostadsföreningen inte kan göra så mycket i nuläget, ska försöka prata med vice värden och vaktmästaren men som du säger måste man nog vänta tills dom flyttar. Även med nät runt balkongen så skrämmer dom katterna till att fly inomhus vilket är tråkigt då dom verkligen älskar att vara ute. 😕

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Stallmima
6/16/17, 1:40 PM
#4

Måsarna har ju som sagt ungar nu och fram till dess de flyttar/blir större är det bara att stå ut, viltlivet får ej störas. I stallet jag hade fanns svalor och katten blev utsatt av deras skyddsdykningar när de hade ungar, han satt under ett bord skyddad från dem  🐱

Sindri
6/16/17, 1:59 PM
#5

Se till att föreningen "måssäkrar" taket nästa vår, kring första april kan vara lagom. Vi har haft problem med måsbon på taket i år, annars har några utlagda leksaksormar hållit dem borta. Det kan vara bra att skaffa en rovfågelsatrapp som fladdrar och låter på taket.

Tyst
6/16/17, 2:02 PM
#6

Men måsungar stannar ju inte i boet hela sommaren, nog kommer dina katter kunna sitta på balkongen i sommar.

Jag hade inte gjort något, förutom sett till att katterna inte var därute. Måsar kan nog skada en katt om de kommer åt tillräckligt bra, plus att jag inte hade velat att måsarna skulle skadas av katterna.

Annons:
Tikzi
6/16/17, 2:13 PM
#7

Jag håller noggrann koll på dom nu när de är ute tills måsarna flyttat. Dom får inte gå ut om jag inte har ordentlig uppsyn om det så handlar om att stänga bara för att man går in i köket en stund. Vill hellre vara på den säkra sidan.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma


Lubsan
6/16/17, 8:21 PM
#8

Där vi bor (en stad vid vatten så extremt mycket måsar) är alla hyresvärdar skyldiga att kontrollera taken regelbundet efter måsbon och de får dessutom plocka bort ägg om de ser dem. I vissa fall där måsarna blir ett miljö- och hälsoproblem får hyresvärden kontakta anticimex för att ta bort födda måsungar. De tog bort två måsungar vid mitt jobb idag efter att måsarna hade attackerat (typ flugit in i människor), bajsat ner människor och stört folks sömn hela veckan.

Annars brukar det ta en vecka från att "måsföräldrarna" börjar "attackera" innan ungarna faller ner och börjar traska vidare någon annanstans. 

Jag är livrädd för måsar, det är min största fobi (jätte konstig fobi, I know) så mina kollegor har fått följa mig upp till jobbet, har inte vågat annars 🤪 

Läste förövrigt om en katt som gått för nära en måsunge varav ett tiotal måsar har anfallit katten och dödat den :( Naturligt beteende från måsarna men ändå väldigt, väldigt ledsamt.

Lubsan
6/16/17, 8:23 PM
#9

Eller ja, jag vet inte om de tog bort ungarna eller inte men de har slutat anfalla idag så utgick ifrån det. Trots att måsar är det värsta jag vet så tycker jag synd om dom i såfall, de vill ju bara skydda sina små.

Sindri
6/16/17, 10:47 PM
#10

Jag har använt paraply för att skydda mig mot måsar. Det kan ju se lattjo ut om det är sol, men det funkar.

Upp till toppen
Annons: