Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3952 ggr
Jjhh89
2017-06-16 12:06

Giftiga växter - ständigt återkommande frågan

Hej, Man kan ju googla ihjäl sig på detta… Vi hämtar vår nya kattunge imorgon och har tills nu inte reflekterat så mycket över detta då vår förra katt inte rörde krukväxterna. Han var allmänt kräsen med mat, ville inte ens ha kattgräs, men börjar misstänka att denna nya grabb är lite mer av en allätare. Har två porslinsblommor på båge och en fiolfikus här hemma som enligt 50% av sidorna jag läser på ska vara ofarliga men resten säger att de är farliga. Jag minns att jag var väldigt noggrann innan jag köpte dessa växter pga vår förra katt (men han brydde ju sig ändå inte om dem som sagt) så blev väldigt fundersam när jag googlade igen. Uppenbarligen tittade jag inte tillräckligt noga ändå. Men är det någon som vet mer om dessa sorter eller har erfarenhet? Självklart går kattungen före mina dumma växter!! ;) jag kommer ställa undan dem tills jag vet definitivt om de är ofarliga!

Annons:
Jjhh89
2017-06-16 12:22
#1

https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/toxic-and-non-toxic-plants Enligt denna länk är porslinsblomman ofarlig men fiolfikusen giftig…

Pia-69
2017-06-16 12:50
#2

Du kan ju skaffa ampeliljor som är ofarliga för katter och man kan ha dom istället för kattgräs, och du kan ställa ampeliljorna bredvid de blommor du inte vill att katten ska tugga på! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2017-06-16 22:45
#3

Jag har en bok som heter Farliga och ofarliga växter. Om porslinsblomma står det: "Arterna i detta släkte uppges vara giftiga. Blommorna utsöndrar rikligt med välsmakande nektar. Släktet tillhör familjen Asclepiadaceae inom vilken åtskilliga giftiga växter återfinnes". Om fiolfikus står det inget specifikt, bara allmänt om fikus. "Många undersökta fikusarter innehåller gifter som vid förtäring av t ex omogna frukter kan orsaka förgiftningssymptom." Allt det här gäller förstås människor…. huruvida det gäller för katt framgår inte…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jjhh89
2017-06-19 10:55
#4

#2 #3 tack för era svar :)

Upp till toppen
Annons: