Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 864 ggr
Nanna76
2017-06-15 07:59

En till katt

Tänkte skaffa en till katt ( unge) har redan en 4- årig okastrerad han katt. Vi valde att inte kastrera honom därför att ena testikeln inte ramlat ned vilket skulle leda till större operation. Nu till frågan. Vad tror ni han skulle passa med hane eller hon katt och så isf blir den kastrerad. Den vi har är väldigt liten hankatt som bara är iinkatt. Otroligt snäll social och pratig lugn liten herre. Tacksam för svar…

Annons:
Maria
2017-06-15 08:11
#1

Att ha en okastrerad hane tillsammans med en kastrerad låter inte som det ultimata.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2017-06-15 08:35
#2

Det troliga är att den ena katten kommer att stöta bort den andra och innan dess kommer det att vara eviga fajter. Det är först få katterna är kastrerade som man jan ha flera. Undantaget är de kolonier som honkatter kan bilda för att ta hand om de gemensamma ungarna. Kastrera katten först innan ni skaffar en till katt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
2017-06-15 09:20
#3

Har ni fått information o att en testikel i buken kan orsaka cancer? Jag skulle råda rr att kastrera er katt och sen skaffa en katt till

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2017-06-15 09:37
#4

Jag skulle råda dig till att kastrera den katten du har innan du skaffar en katt till! Det är lättare att introducera kastrerade individer för varandra. ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Katti
2017-06-15 11:15
#5

Kastration av en kroptorchid hankatt är inte en större operation än kastrering av en hona, så varför ni avstår från det har jag svårt att förstå. Speciellt som ni funderar på att skaffa en hona som ni kommer att kastrera…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

burmamys
2017-06-15 12:40
#6

Det är väldigt svårt att hålla en fertil hankatt med andra katter. Om ni köper en hankattunge och kastrerar denne, så kommer er fertila katt att börja markera mot den nya katten när den blir vuxen, och visa sin dominans med nackbett m.m. Den nya katten måste acceptera en ranglåg position som innebär att han går undan för er fertila katt och t ex undviker att vara i samma rum. Inte så roligt liv för den yngre katten, och er fertila katt får inte ut så mycket av "samvaron" eftersom han mest kommer att jaga bort den yngre. 

Om ni köper en honkatt så kommer er fertila katt att vara väldigt intresserad av att para henne, hela tiden, detta även om ni kastrerar henne. Hon kommer att få sår i nacken av alla bett och tvingas försvara sig hela tiden. Inte heller så roligt liv, att ständigt vara på sin vakt och slåss för att freda sig.

De uppfödare som håller en fertil hankatt med "sällskapskatt" har nästan alltid en äldre, sedan länge kastrerad och ranghög hona, som den fertila hanen fått växa upp med och tidigt lärt sig respektera. Det har inte ni.

Nej, allt talar för att ni bör kastrera er kryptorkida hankatt, låta testosteronet gå ur kroppen (det tar ett par månader) och sedan köpa en kattunge av valfritt kön. 

Obs att en hankatt som gått fertil länge kan i en del fall fortsätta med ett sexuellt beteende ganska länge efter kastrering, i några enstaka fall i flera år, men för de allra flesta avtar det sexuella beteendet inom ett par månader. Ni bör därför vara upmärksamma på hans beteende så ni kan hålla isär katterna om t ex den kattunge ni köper hinner börja bli könsmogen innan ni kastrerat den. En del honor kan bli könsmogna redan vid fyra månader, så tidig kastrering av kattungen är att rekommendera. 

Lycka till!

Annons:
[[pimey]]
2017-06-15 20:51
#7

Kastrera er katt innan ni introducera någon ny. En sån operation brukar gå bra och snabbt. Skaffar ni en honkatt så kommer det bli ungar och det vill vi inte så kastrera honom först som sagt

Honestyisdead
2017-06-16 00:06
#8

Håller med övriga. Kastrera först.

Dimocarpus
2017-06-16 06:23
#9

Jag kan ge dig en bild av hur jag har det hos mig:

Jag har två katter som har vuxit upp tillsammans. En fertil kille och en kastrerad hona (hon var kastrerad innan hon flyttade in hos oss). De båda är runt 1 år. Min hankatt går i perioder när det gäller hormonerna. Men det är inte kul när han försöker para min honkatt, tur är är hon nästan lika stor som han så hon orkar säga ifrån och slås när han är för mycket. Jag har haft tur, mest pga. de här känner varandra. Snart ska han antingen chippas eller kastrera. Anledning att jag håller han fertil är för att han tillhör en av katterna i hans ras med bättre stamtavla som ev. finns intresse för honom men annars hade han varit kastrerad för länge sen. 

I din situation så skulle jag be veterinär kastrera och hålla koll på testikel som är kvar för precis som #3 så kan den utveckla tumör för meningen med testiklar är ju att de ska komma fram och "kyla" ner utanför buken. Gör något åt det nu innan det är försent, det är ju passande att vid kastrering då din katt måste söva så kanske de kan i samband med det operera bort den andra testikeln. 

Sedan är det svårt att introducera en ny katt till en ensam fertil för han har så starkt revirtänk att risken är stor att han markera direkt och para sig med den nya oavsett kön (antingen som dominans eller sexuellt, precis som tidigare inlägg nämnde. Tycker det är bra att du frågar här innan du bestämmer dig för att agera för du får ju ganska snarlika svar här för att det finns beprövade erfarenheter här. 

Att skaffa en till katt ser jag annars som en fördel för en katt behöver sin människa men den behöver också en katt att relatera sig. En människa kan inte ersätta en katt och en katt kan inte ersätta en människa, den behöver båda och.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-06-16 06:27
#10

En sak till också att en fertil hankatt som bor tillsammans med en annan katt, vid "lusten" (det kan gå från några dagar till flera veckor) kan den bli väldigt distraherad och äter betydligt mindre eller tom sluta äta för att den andra driften är så stor. Det kan bli farligt om den svälter i längden.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Kajsas matte
2017-06-16 12:19
#11

Jag håller med samtliga som sagt att du bör kastrera din kryptorkida hane. Jag förmodar att du förstår att om den inkapslade testikeln utvecklar cancer så blir det betydligt svårare än en operation för att ta bort den nu. Om du har din katt försäkrad så blir ju inte heller kostnaden så hög, om det också känns som ett hinder för dig. Ta det rätta beslutet och lycka till!

Katti
2017-06-16 12:52
#12

Försäkringen täcker inte kastration. Inte heller av krypt, om det inte är så att katten redan utveckalat cancer. När det gäller hund vet jag att cancerrisken är kraftigt överdriven. Det är en ökad risk, men det är långt ifrån så att de flesta utvecklar cancer. Men i det här läget spelar det ju ingen roll; katten mår bäst av att kastreras och ska det bli en katt till är det i stort sett en förutsättning.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: