Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 716 ggr
gickan87
2017-06-14 14:11

Njursvikt och diabetes, behandlingsbart?

Åkte in akut i söndags med min 4 åriga hona, huskatt pga kräkningar och dåligt allmäntillstånd. Man konstaterade då att tarmen var full med avföring och att det kunde handla om förstoppning. Vi skickades hem med lavenemang utan resultat. Åkte in igen på måndagen till min ordinarie veterinär där man misstänkte förgiftning, skickades hem med Aptus Reconvalescent- en dunderkur för katter med dålig aptit + att den drar med sig gifter ur kroppen. Det har inte hjälpt, så idag åkte vi igen för blodprov. Det visade att hon har njursvikt och ev diabetes (högt socker kunde bero på stress). Imorgon får vi svar på långtidssockret. Nu till min fråga, kan man behandla njursvikt och diabetes? Hur behandlas det? Har katten ett värdigt liv?

MVH Erika :)

Annons:
Uppkatten
2017-06-14 17:52
#1

Det finns olika typer av njursvikt, dels akut njursvikt och dels kronisk njursvikt. Du får nog googla lite på respektive tillstånd. Jag har en katt med kronisk njursvikt, och har haft en sådan katt tidigare också. De katterna kan i bästa fall leva många år trots sin sjukdom, så småningom kan de behöva behandling av olika slag (specialfoder, läkemedelsbehandling mm). Prognosen på lång sikt är dock dålig vid kronisk njursvikt, katten kommer att tappa hull, muskelmassa, bli illamående, dricka och kissa mycket o s v. Akut njursvikt har jag ingen egen erfarenhet av, men har förstått det som att man ofta kan göra en hel del där med. Diabetes hos katt kan behandlas, och diabetesen kan ibland försvinna helt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

gickan87
2017-06-15 15:48
#2

#1 Tack för ditt svar! Min veterinär ringde precis om proverna, ingen diabetes. Och den akuta njursvikten är inte så farlig som man trodde igår, utan hon kommer få äta dietfoder över sommaren också ska nya prover tas i höst för att se hur det ser ut då. Är så sjukt lycklig! Nu gäller det bara att få henne till att vilja äta mat igen, just nu är hon väldigt trög :(

MVH Erika :)

Uppkatten
2017-06-15 17:43
#3

Då håller vi tummarna för att allt ordnar sig för er! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: