Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 822 ggr
[Sandi92]
6/8/17, 11:11 AM

Skygg katt knäckt av oljud från hantverkare

De håller på att renovera taket på lägenheterna där jag bor och de för enormt mycket oväsen från morgon till eftermiddag. Min ena katt är väldigt lättskrämd och är helt knäckt av allt oväsen. Han vet inte var han ska göra av sig. Går från gömställe till gömställe och ibland ger han ifrån sig ett panikartat skrik. Han äter inte eller går på toa förrän de har gått hem. Är verkligen inte kul att se honom så här. :( Dessa renoveringar ska troligtvis pågå till sen sommar/tidig höst då de ska renovera annat när de är klara med taket. Nån som har erfarenhet av liknande situation? Tror ni han kommer vänja sig med tiden så det inte blir lika jobbigt för honom? Min andra katt bryr sig inte det minsta. Hon tycker snarare att det är lite spännande.

Annons:
vendelay
6/8/17, 12:29 PM
#1

Fy vad hemskt! Jag hoppas att det blir bättre. Jag har ingen erfarenhet av det under så lång tid, bara under enstaka dagar, och min skyggaste katt brukar lugna ner sig efter ett tag. I värsta fall sitter hon bara gömd någonstans där det känns säkert och kommer ut p natten igen typ.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Scorpio97
6/8/17, 1:02 PM
#2

Vi har renoverat taket på vårt hus och då tog det några veckor, katterna tyckte det var lite obehagligt i början men dom vande sig fort. Men dom var inte direkt rädda från början så det blir ju inte riktigt samma situation, dessutom är våra utekatter så dom kunde gå ut och slippa oväsendet om dom ville. 

Det finns ju medel som Feliway, lugnande feromoner, som man kan sätta i vägguttaget. Det kanske skulle hjälpa nu i början så katten blir lugnare, och sen kanske han vänjer sig vid ljuden? Blir ju väldigt jobbigt för er om han ska vara så rädd ända till hösten :/


//Jessie

Pia-69
6/8/17, 1:47 PM
#3

Ja som #2 säger, det finns ju både Feliway och Zylkene! Prova det!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tyst
6/8/17, 3:31 PM
#4

Stackars kissen. Min kompis som hade en skygg katt i samma situation redde det ut sig för men alla katter är ju annorlunda.
Hennes katt var så rädd att den bara låg och hyperventilerade längst in under soffan så fort de började väsnas, den vågade inte ens springa till nästa gömställe.

Hennes vande sig efter två veckor men det tog kanske en månad innan den kunde vara någotsånär avslappnad. Hon gjorde så att hon sov med massor av filtar i sängen för att gnussa in sin egen lukt i dem, och placerade ut dem på olika ställen i lägenheten. Under soffan, under sängen… lite varstans där det var lite skyddat och där katten brukade gilla att vara. Sedan ställde hon ut skålar med mat och vatten på alla dessa viloplatser, och skaffade en till toa. Då kunde katten om den vågade springa till nästa gömställe och äta och dricka där, alltid ha någonstans där den var någorlunda trygg, och nära till toa och mat.

Kanske något att ´testa? Lycka till!

SilverRosen
6/9/17, 3:30 PM
#5

Tänkte också föreslå det #3 skrev, i bästa fall reagerar din katt på det, men skaffa då ett för vägguttaget och sätt den i ett rum den ofta befinner sig i.

Lägg fram foder och vatten vid ett gömställe, så att han inte behöver lämna en trygg zon för att äta. När vår skygga katt är orolig börjar jag alltid borsta honom och pratar med honom i en mjuk berömmande ton, han blir då vanligtvis mer självsäker och tillfreds.

I värsta fall får du låta båda bo någon annanstans under renoveringen, be om lugnande hos en veterinär eller checka in på ett katthotell. För hans välbefinnandes skull.

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: