Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 823 ggr
Bill&Bull
6/5/17, 2:24 PM

Hankatt beteende

Har två katter, hane o hona. Båda kastrerade. Igårkväll tyckte jag min honkatt gjorde ett konstigt ljud så gick för att se efter, då står min hane på henne över ryggen precis som han ska para sig! Fast hon hade rumpan neråt så han jucka mer på hennes rygg. Han stog o trampa med tassarna medans han va på hennes rygg. Va sjutton håller han på med?! Om han jucka eller inte kan jag inte svara på men han stog i den ställningen liksom.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Carmarino
6/5/17, 2:42 PM
#1

Det hade jag en hankatt som också gjorde. Enligt de böcker jag läst då så skulle hannens könsdrift försvinna några månader efter kastreringen, men de böckerna hade inte min katt läst. Han fortsatte gladeligen att hoppa på honan då och då, bita henne i nacken och trampa trots att han varit kastrerad i flera år. Vet inte vad det beror på, men gissar att det var någon instinkt som plötsligt dök upp i hjärnan på honom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VinterMaran]
6/5/17, 5:23 PM
#2

Min hankatt kan också göra så med honorna ibland. När vår perserkatt löpte försökte han att para sig med henne men när det inte gick blev han djupt bedrövad och såg ut som han sålt smöret men tappat pengarna.

OberonsMatte
6/5/17, 6:44 PM
#3

Så gör min äldsta hankatt på den näst äldsta hanen + den yngsta hanen. Min näst äldsta hane gör så på min yngsta hane. Alla är kastrerade och ingen har någonsin försökt inta den positionen på honkatten. Jag är övertygad om att det är ett dominansbeteende, dvs att de vill visa vem som bestämmer.

Sajtvärd Katter iFokus

burmamys
6/5/17, 9:11 PM
#4

Jag tror det kan vara ett sexuellt beteende även hos en kastrerad hankatt. Läste ett studentarbete från SLU där de visat att en del hankatter fortsätter med ett sexuellt beteende något år efter de blivit kastrerade, ibland flera år. Min hane Simon är nog ett sådant exempel, han blev kastrerad när han var tio månader gammal. Strax därpå flyttade han till mig, och dagen efter kom honkatten Saga, som blivit kastrerad bara några dagar innan hon flyttade. Simon och Saga blev snabbt vänner, och ägnade sig gärna åt ett sexuellt beteende, där båda lockade på varandra varpå Simon parade Saga. Detta höll på i ganska exakt ett år, innan de slutade med sina lekar. Sedan blev jag fodervärd åt Sindra, som fortfarande är fertil men nu får p-piller för att inte löpa. Hon har haft tre löp, och varje gång har Simon hållt sig nära och parat henne vid varje invit, jag har fått stänga och låsa dörrar för att hålla dem isär (jo Simon är kastrerad men alla nackbett ger sår i nacken). Så jag tror att även om en katt kan inta parningsposition för att visa dominans, så kan det även vara så att ett sexuellt beteende finns kvar lång tid efter att testosteronhalten gått ner.

Scorpio97
6/5/17, 10:35 PM
#5

Hankatten härhemma gör så men bara på den äldre honkatten härhemma, aldrig hans syster (förmodligen för att hon inte låter honom göra det). Han blev kastrerad vid 1-2 års åldern och eftersom han var utekatt då så hade han förmodligen parat honor ute. Så jag tror det är ett sexuellt beteende som är kvar för hans del fast det måste vara över sex-sju år sedan han kastrerades. Han gör det dessutom oftare på våren. 

Honan verkar inte bry sig (hon säger alltid ifrån annars) och det har aldrig blivit sår, så vi brukar oftast låta honom hållas.


//Jessie

Pia-69
6/5/17, 10:37 PM
#6

#4 Ska du ta en kull/kullar på Sindra som fodervärd? Är det därför hon får p-piller? Du vet väl att det är stor risk för juvertumörer när man gett p-piller!😻☺ Vill bara upplysa om det i all vänlighet då jag själv haft en perserhona med juvercancer och hon fick p-piller de första 2 åren… 😢


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
burmamys
6/6/17, 10:34 AM
#7

#6 Ja, både jag och fodervärden är medvetna om riskerna.  Tyvärr fick jag cancer när vi var på g med att para Sindra, och vi har kontinuerligt utvärderat vad som är bäst för att hålla henne fertil tills jag är frisk nog att ta hand om hennes löp och den kommande kullen kattungar. Men tack för omtanken!🙂

Pia-69
6/6/17, 10:40 AM
#8

#7 Okej! Jag misstänkte att du hade koll på läget, jag följer ju dina inlägg och förstår att du är påläst om det mesta! Hoppas att du snart har ork för en kull ungar, ser fram emot kattunge bilder från dig! 😻👍😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
6/6/17, 10:41 AM
#9

#8 Tack så mycket!🙂

Lagavulin
6/8/17, 1:27 AM
#10

Går på #3 lnlägg att det är ett Dominansbeteende!!

Upp till toppen
Annons: