Annons:
Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 6210 ggr
Lakritsstjärna
2017-06-04 15:33

Förbjud utekatter att springa fritt.

Katter är jätte söta och gulliga men kan bli en plåga då de får springa fritt utan att någon har koll på dem. Jag har en trädgård med en sandlåda till barnen som alla katter i området ständigt använder som toalett så fort barnen glömt sätta på locket. Våra utemöbler är ständigt håriga av katthår för grannens katt gillar att ligga där och sova. Vi hade fågelungar i ett bo men de blev tagna av katter. Jag blir så frustrerad och köpt en vatten pistol och sprutar vatten på dem ( vill ju inte skada dem) för att få dessa eländiga katter att fatta att de ska hålla sig borta från min trädgård. Har staket runt hela trädgården men katterna har inga problem med att jomma över det. Katter borde gå under samma regler som hundar och rastas i koppel. De stör djurlivet och andra människor. Ni som har ute katt vad tänker ni om att ni faktiskt inte vet vad dem gör där ute och hur förhindrar ni att de dödar fågelungar och bajsar i sandlådor?

Annons:
ApanAnn
2017-06-04 15:38
#1

Mina är innekatter som bara är ute kontrollerat på innätad balkong. Av de anledningar du nämner och för att de inte ska råka illa ut.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

lordgortor
2017-06-04 15:49
#2

Det luktar kattpiss på vissa ställen runt mitt hus. Jag noterade att en stor präktig katt pinkade på grunden vid ingången. Nu har katten ifråga gjort bekantskap med en hink vatten och har sedan hållit sig härifrån. Noteras bör att det inte är lagligt att släppa ut sin katt utan tillsyn.

[Sandi92]
2017-06-04 15:55
#3

Håller med dig. Både för att grannar ska slippa dem, men även för att det finns så oerhört många faror för utekatter. Mina katter är ute varje dag, men endast kontrollerat, i sele och på balkong. Skulle aldrig släppa ut mina katter här. Hade oroat ihjäl mig med alla fartdårar och kattplågare som finns där ute. Den enda gången jag tycker det är ok att ha dem fritt ute är om man bor väldigt lantligt/öde med få eller inga grannar, lite trafik osv.

Honestyisdead
2017-06-04 15:57
#4

Ja det borde vara koppeltvång!

Wellcraft
2017-06-04 16:04
#5

Ja, oansvarigt folk som låter katterna leva rövare är de som ser till att katthat skapas.

Ingen vågar heller erkänna för sig själv att deras utekatt ställer till problem.

Utekatter är en riktig plåga för många, folk blir desperata och därefter föds ett förakt eller hat för katter. 

Katterna får betala priset när ägarna brister i sitt ansvar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Chinesecrestedlover
2017-06-04 16:55
#6

Tycker också att det ska vara mer krav på kattägare, som det är för oss hundägare t.ex. Vad är egentligen skillnaden på en hund som skrämmer/skadar vilt och en katt som gör det samma? Varför måste hundägare plocka upp efter sina hundar (vilket jag absolut tycker man ska göra och gör det självklart efter mina) men kattägare inte behöver göra det samma, är kattbajs mysigare för någon att trampa i, trevligare om barn får på sig…tror inte det va?! Så varför så olika regler/lagar?Jag älskar katter (har inga egna ännu tyvärr, men alltid velat ha, skulle ha innekatt naturligtvis) så det är inte katterna jag har problem med. 

För x-antal år sedan när jag fortfarande bodde hemma och dessutom bodde i en villa norr om Stockholm (bor nu i lägenhet utanför Örebro), så var det en av grannarnas katter som skapade stora problem för mig och resten av familjen och  även för min hund och kaniner. 

Min hund (som tyvärr inte finns mer) en Chinese Crested (nakenhund) älskade att vara ute i trädgården och sola m.m. Han hade noll jaktinstinkt och var en väldigt osäker hund. Flera inom min familj (dock ej jag) är allergiska mot katter (ganska rejält dessutom). 

Denna grannkatt jagade (aggressivt) min stackars hund, så jag kände inte att han kunde vara ute och njuta av sommarvärmen. Den låg ovanpå våra (tack och lov helt stängda) kaninhagar och skrämde kaninerna. Katten gick dessutom upp på våran altan, gick in i vårt hus och in i tvättstugan som låg i huset då alltså (med rena kläder = inte kanon för allergiker…min hund märkte inte detta för han hade som sagt noll jaktinstinkt, jag såg den komma ut från tvättstugan och springa ut) och den var även inne i vårt uteförråd. 

Jag fick till slut nog av denna odåga till katt och fångade in den (fick några klor i mitt ben men ändå, utbildad djurvårdare… så det var ju verkligen inte första gången) och satt den i en av mina transportburar. Sedan gick jag över till grannen som jag visste ägde katten, ringde på och förklarade läget och sa att de fick hålla sin katt inne för den gick in hos allergiska människor och terroriserade mina djur…eller jag började…för fanskapet till granne försökte stänga dörren!!! Jag fick i alla fall tillslut fram det jag ville få sagt, även om det gick in genom ena örat och ut genom det andra för katten fortsatte vara utekatt. 

Då tog jag till plan B = varje gång jag fick syn på katten på tomten/precis utanför vårt staket så skrämde jag den (ropade/sprang efter) och sprutade vatten på den. Det tog ett tag men den lärde sig tillslut att det var otrevligt att komma till oss. Kändes taskigt för det var ju inte kattens fel egentligen, men jag såg ingen annan utväg. 

Så otroligt oansvarigt beteende från denna kattägande granne. Katten ställde till med stora besvär för oss, men de struntade fullständigt i detta och lät katten fortsätta leva som utekatt och terrorisera allt och alla i sin väg! 

Fattar inte hur det kan vara lagligt/ok att göra på detta sätt. Sätt in ordet hund i min historia i stället för katt, då är det plötsligt inte ok för fem öre, varför är det sån skillnad?! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Wellcraft
2017-06-04 19:25
#7

#6 Det tråkiga är att många kattägare påstår att det är ovanligt att katter beter sig så. 
De slingrar sig.
För det är snarare otroligt ovanligt enligt min erfarenhet att katter inte beter sig så..

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

lordgortor
2017-06-05 00:46
#8

Ur den gamla jaktstadgan: Katt som anträffas må av jakträttsinnehavaren eller hans folk saklöst dödas. Detta gäller inte längre, undantag vildkatt (t. ex,. i skogen)  men en katt i skogen är en vildkatt eftersom den är utan tillsyn. Håll katten inom synhåll! Annars inget ont om katter, vackra djur, trevliga husdjur.

[Thiah]
2017-06-05 18:27
#9

Jag håller med er här i tråden. Svärmor har grannens katter bajsandes på deras tomt.  Lagom roligt när man springer runt med småbarnen barfota…

Sen har jag alltid funderat hur människor vågar ha sina katter ute när man ganska ofta läser om katter som farit rejält illao och t.o.m blivit dödade.

tiger tok
2017-06-05 18:39
#10

Utöver alla risker som redan tagits upp, vi har haft flertalet katter som smitit in här, ni vi b.l.a har haft hantverkare här, och då har det kommit in katter som ibland springer och gömmer sig. Eller dem skulle ju lika gärna kunna smita in i vårt cykelförbud t.e.x. Säg då att man kommer hem, hantverkare har varit där, man letar efter katten men hittar den ej, åker på semester i 2 veckor och katten är kvar, inlåst. Eller att den smitit in cykel förrådet, man ställer in cykeln för att åka på semester, eller ännu värre ställer in cykeln för vintern, och katten blir inlåst! Inte kul.

micki78
2017-06-06 12:57
#11

Skulle vara kul att höra era åsikter, ni med utekatter..

vendelay
2017-06-06 16:52
#12

http://utekatter.ifokus.se/

Testa att skriva i det forumet?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Taggeman
2017-06-06 18:10
#13

Det är bra om kattägare tar större ansvar för sina djur.
Mycket av det katterna fångar är rödlistade arter som man inte ens får röra och som håller på att försvinna från vår natur. 
Det är konstigt att det inte är samma regler för kattägare som hundägarna har.
Här en läsvärd sida att gå igenom. http://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
powerade
2017-06-08 14:08
#14

En katt är väl gjort för att kunna leva ute. Att dem bara ska få gå i koppel eller liknande tycker jag är fel då dom gärna vill klättra i träd å så. Men det borde finnas att man ska söka tillstånd typ för att kisse ska få vara ute. Alltså att man inte ska få ha utekatt i villa områden utan bara mer på landet.

powerade
2017-06-08 14:13
#15

Nu bor jag på en gata där varje hus har hund eller katt. Min katt iallafall är inte på andra gårdar förutom där hennes polare bor. Hon rör sig mest i skogen eller runt huset. Ibland har grannens hund smitat och inte gör det mig någonting. Och skulle dom ha klagomål hoppas jag som säger till. Dock brukar vi jaga bort katter på våran gård då vi vill att vår katt ska kunna känna sig säker hemma då vissa varit lite dum. Annars inga problem.

Wellcraft
2017-06-08 15:02
#16

#14 Nästan alla domesticerade arter klarar sig utmärkt i fångenskap, i koppel, hagar, rastgårdar med berikning och aktivering som människan fixar.

Det är därför djuren har domesticerats, de är inga vilda djur längre.

Med din logik så ska det även gå bra att släppa hästar, hundar m.m fria eftersom de också är gjorda för att gå fritt? (även om de inte är gjorda för det längre)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

powerade
2017-06-08 15:36
#17

Hundar skulle kunna få gå lösa ja. Och hästar ja dom kan få leva som i det vilda och göra sina naturliga saker om man har en stoor hage då dom förmodligen aldrig kommer tillbaka utan stängsel. Dom ska aldrig behöva stå inomhus i box på natten iallafall. Sen får man anpassa alla djur efter vad dom tycker om. Ett djur tycker jag ska kunna röra sig lite som dom vill till en viss gräns. Inte så jag ska låta min hund hoppa på människor direkt men tror ni förstår.

Maria
2017-06-08 16:11
#18

Ska man släppa ut sina undulater också?Klart de måste få flyga fritt…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
2017-06-08 16:29
#19

Ja de kan man göra om man känner för det. Finns dem som har papegojor lösa:)

Honestyisdead
2017-06-08 17:14
#20

De kallas HUSdjur av en anledning. Men klart det säkert är skönt att slippa ta sitt ansvar som djurägare och släppa ut katten istället.

Annons:
SilverRosen
2017-06-09 15:41
#21

Om jag förstått det rätt kan du inte påverka din utekatts beteende eller göromål, man springer inte efter dem som med hundar. De är fria av en anledning och alla har inte råd med övertäckta rastplatser.

Katter kan ströva lååånga sträckor, så det är ofta svårt för de boende att veta vems katt som besvärar en.

En fd kollega la kottar i hennes rabatt för att katter skulle sluta gräva ner skit, vet ej hur det gick. Andra planterar växter vars dofter katter ogillar. Stänga kattluckor och uterum för att inte få in främmande katter eller ta in dynor när de inte används.

Det hjälper inte att spreja dem med vatten, för det enda de lär sig är att komma tillbaka när du inte e där för att slippa vattnet, inte att området är förbjudet för dem!

Vi har en katt i området som är både ung och orädd. Jättefarligt vid vägen som hon kan sätta sig mitt på och bara glo på närmande bilar. Hon går även ofta med in till förråd och soprum, även grannarnas bilar! Vår sandlåda har jag aldrig undersökt, men jag är mer äcklad av hundbajs som lämnas kvar i gräset.

Wellcraft
2017-06-09 21:09
#22

#21 Har man inte råd med rastgård så har man ju ett val att inte skaffa katt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kattöga
2017-06-09 22:52
#23

#22 Men om katterna själva väljer att flytta hem till en. För att de själva är övergivna eller mår dåligt där de bor/bott. Ska man då välja bort dem och säga till dem att ni får hitta ett hem med bättre ekonomi????

Det är inte alltid man väljer att skaffa katt, ibland väljer katten, ibland väljer "livet" att katten ska bo hos en! Allt är inte svart eller vitt! >Det finns en uppsjö av färgskalor och nyanser däremellan!

Sorry, men en del argument som ni "bättre vetande"  listar upp är inte alltid "realistiska"…… ( Gäller fler än #22  -från många trådar)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Wellcraft
2017-06-10 00:23
#24

#23 Kattägar bör ta sitt ansvar över sin katt, ge den rätt omvårdnad och hålla den under uppsikt.
Att katter vandrar runt ensamma och övergivna beror på att den har så låg status i samhället, och det är denna låga status som också gör att folk kastar ut katterna utan att bry sig om vad de kan råka ut för eller ställa till med.

Ett förbud mot utekatter skulle lösa riktigt många problem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
2017-06-10 07:32
#25

#23 Är du seriös nu? Jag hoppas inte det. Det är ju ditt tankesätt som gör att katter fortsätter ha den låga status som dom har. Tänk om och tänk rätt!

kattöga
2017-06-10 09:00
#26

#24  - #25  Mitt inlägg (#23) var riktat till inlägg #22  och meningen:
 "Har man inte råd med rastgård så har man ju ett val att inte skaffa katt"

Så lägg inte ord i min mun eller mina tankar! För det skapar bara konstiga  (felaktiga) anklagelser som inte har nån botten….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Nova1234
2017-06-10 09:55
#27

Håller med dig helt, vi har (inne)katt. Vi bor på landet men jag skulle aldrig få för mig att släppa henne vind för våg ute. Vi har inhägnad tomt och hon älskar att vara ute i trädgården

Annons:
Honestyisdead
2017-06-10 14:30
#28

#26 Ditt inlägg #23 säger allt. Inte behöver man lägga ord i din mun.

kattöga
2017-06-10 16:16
#29

#25 o #28 Ja, man kan välja att läsa som f_n läser bibeln. Sen kan man välja att bete sig som densamma också, ohövlig, respektlös, anklagande utan grund osv.

Det finns ingenting i mitt inlägg som drar ner katters statusnivå. Det är dina egna tolkningar o tankar som du lagt in som värdegrund för ditt otrevliga bemötande. Och de får stå för dig.

Har tänkt, och läst - rätt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Herveaux
2017-06-10 16:42
#30

Vad är det för tjafsande? 😕

Vill man ta in en herrelös katt - gör så!
MEN då ska man också
ha råd att kastrera och vårda katten både när den är frisk och sjuk,
ge den trygghet (inomhus) - en katt ute på gatan är inte trygg
erbjuda den stimulans katten behöver och vill ha; lek och KONTROLLERAD utevistelse i form av koppelpromenader och/eller inhägnad balkong/rastgård

Hade folk bara kunnat följa dom enkla reglerna hade vi inte haft 100 000-tals hemlösa katter som driver runt vind för våg och kattens status hade troligen varit lika hög som hundens…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-10 17:23
#31

#29 Det är inget fel på min läsförståelse. 

Tar man in en katt har man samma ansvar som när man köper en katt. Spelar ingen roll om katten hittar dig eller tvärt om.

Har man inte råd ska man inte ha katt. Är väldigt enkel.

kattöga
2017-06-10 17:48
#32

Jag är helt med på ansvarsfrågan, det har jag inte kommenterat ens. Men alla har kanske inte de extra pengarna att lägga på att bygga en rastgård! Det är det jag  har opponerat mig emot i denna tråd.

Jag har och har haft flera hittekatter, utsvultna, övergivna, vildfödda och med  dåliga livserfarenheter.  Allihop har kommit till mig, jag har inte sökt upp dem själv. Det skulle inte falla mig in att se dem komma hit och låta bli att ta hand om dem (vilket rekommenderas enligt somliga inlägg - om man vill läsa/tolka dem så….)  bara för att jag inte skulle ha råd att bygga en vettig rastgård! Jag kan inte lämna en övergiven  katt o be den klara sig själv… 

Förtydligande: Jag har och har i många år haft hittekatter, skygga, övergivna och utsvultna, några vildfödda, alla med traumatiska livserfarenheter. Jag har, för närvarande, både inne- och utekatter, med inbyggd veranda för innekatternas utevistelse. Bor i skogsmiljö  som utekatterna fått och får vistas i. Alla katterna har jag låtit kastrera (vilket jag anser är det viktigaste för att inte bidra till fler hemlösa katter) och id-märka. Alla katterna har varit respektive är försäkrade,

Jag hoppas att förtydligandet sätter stopp för grundlösa antaganden nu.

. Slut

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
2017-06-10 18:24
#33

#32 Det krävs ingen kattgård.  Koppel fungerar bra.

Jag vet inte vad du syftar på för grundlösa antaganden. Det ingen som antagit något.

Lucia 123
2017-06-10 18:58
#34

De borde vara lika självklart att innekatter inte stör grannarna. Mina grannars katter hoppar och de dunsar i taket på nätterna de krafsar och jamar. Om man jobbar bör man få sova på nätterna. De svar jag får från grannen är." Vad ska jag göra åt de?"

Annons:
Honestyisdead
2017-06-10 19:08
#35

#34 Hur tycker du att man ska hindra katter från att busa? Jag har aldrig lyckats.

Herveaux
2017-06-10 19:17
#36

#34 Det där tycker jag är en balansgång. Givetvis ska man inte (medvetet) störa grannarna, men samtidigt så bor man nära inpå andra människor så får man ha ett visst överseende med ljud. Tycker jag iaf. 🙂

Du kan ju alltid tipsa grannen om att bli medlem här, kanske finns en enkel lösning på problemet om man får veta mer om hur katternas dygnsrytm ser ut med mat, aktivering och vila.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Thiah]
2017-06-10 19:43
#37

#34 din granne kan ju försöka dämpa det. Jag har haft mycket mattor, lekt innan "sovtider" så att de är trötta. Matat ordentligt och sett till att irritationsmoment(tex stängda dörrar) är borta så att det inte blir en massa jamande. Men däremot har jag en 3 åring som låter dubbelt upp och det får grannarna tåla…(såsom jag tål deras ljud)

Lucia 123
2017-06-10 22:06
#38

#34 Om man inte klarar av att hålla katterna lugna på nätterna så får man väl omplassera dem eller flytta till något ställe där de inte stör grannar.  Eller så stimulerar man dem på dan så de är trötta på natten. Skulle du tycka om att bli väckt flera gånger varje natt? Grannen har fått en varning.

Honestyisdead
2017-06-10 22:13
#39

#38 Ja tänk om det vore så enkelt att flytta eller omplacera.

Mina katter kan leka hela dagen och trots det får de busryck ibland på nätterna. Jag har dock ingen granne under.

Tycker du att folk med skrikande bebisar och ska flytta?

Herveaux
2017-06-10 22:14
#40

#38 Om du är väldigt lättväckt så kanske ett par öronproppar kan vara en lösning tills vidare?
Eller så får du leta efter boende i ett hus med tjockare väggar, för bor man i lägenhet så får man som sagt tåla lite ljud från grannarna kan jag tycka.

Jag står ut med att grannen över har fest på helgerna, grannen bredvid har småbarn som skriker både dag och natt och min hund bus-skäller ibland.
Livet låter. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lucia 123
2017-06-10 22:36
#41

¤ 39 Du kan väl inte jämföra bebisar med katter på fullaste allvar.? Sen växer bebisar ganska snabbt. Sa inte att de var enkelt att flytta eller omplacera men djuren är ens ansvar. Skulle du tycka  de var ok om en hund skällde på nätterna när du ska upp och jobba?  # 40 Ja är inte så lättväckt o jag är inte enda grannen som hör katterna på nätterna o nä ja skulle inte kunna sova med öronproppar för då får jag ont i öronen. Ska jag flytta det är inte jag som stör på nätterna. Mina grannar  hunden skäller ibland men det är inte på nätterna.  Grannarna har fest ibland men inte varenda vardagsnatt och de är helt ok.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-10 22:45
#42

#41 Jo jag jämför det. Oväsen är ju oväsen oavsett källan.

En hund kan man få till att sluta skälla. En katt kan du inte hindra från att leka. Jag anser ju inte att lekande katter är orsak till att flytta.

[ylva.f]
2017-06-11 00:50
#43

Jag och min familj har själv 3 utekatter och skulle personligen aldrig få för mig att stänga in dem i ett litet hus för resten av deras liv. Jag vet att utekatter kan ställa till med en hel del, vilket jag också varit med om själv, t. ex. okastrerade hankatter som kissar upp med väggarna och dörren (deras kiss luktar väldigt starkt). Och jag förstår ju att detta inte alls är ett njutbart eller önskvärt beteende, men jag som själv har utekatter har även en större förståelse för sånt här. Det är förstås harmligt, men det är något som händer ibland och som jag inte egentligen ser som något större problem. Jag förstår att ni som har innekatt, eller inte katt överhuvudtaget, inte signar upp för detta, alla problem som ni eventuellt tvingas genomlida för att grannen skaffat sig en utekatt, så jag förstår er frustration. Men att låta en katt leva instängd hela livet ut, i något likt ett fängelse? En lekfull, livlig varelse ska alltså sitta uttråkad i en mörk lägenhet och kolla ut genom fönstret eller nåt? Jag vet att det finns många som har innekatter, kanske för att man bor mitt i centrum och inte har möjlighet att att låta den gå ut och in hur den vill. Men jag förstår inte varför man skulle låta sin katt sitta instängd om man har alla möjligheter att låta den gå fritt utomhus. Jag själv skulle ALDRIG ha en innekatt. Jag skulle inte skaffa en katt om den inte skulle ges möjlighet att gå ut och in hur den själv vill, jag skulle inte på grannes begäran "skola om" den till en innekatt. Gissar att ni inte vill ha mej som granne, hahah? Nämen, jag tycker att djur ska vara fria och det kommer alla mina djur också vara, så fria som möjligt. Att son kattägare är det omöjligt att hålla stenkoll på var katten är, vad den gör o.s.v. En katt lever väldigt självständigt och är inte på samma sätt som t. ex. en hund beroende av människan. Jag lever i ett kvarter med många katter, alla utekatter, och jag har inte hört om ett enda klagomål, vilket är positivt. Om jag dock skulle höra om något skulle jag förstås lyssna och försöka lösa det, så gott som det går. Men som sagt, det är omöjligt att kontrollera en utekatt helt och hållet, sist och slutligen gör den som den vill. Jag skulle aldrig begränsa kattens utegång och frihet fastän en granne kräver det, och jag tycker heller inte att man kan kräva något sånt av någon annan och förvänta sig att hen ska gör så som man vill. Det här är så jag tycker och vill förtydliga att jag inte vill klanka ner på ni som har innekatter, ni gör som ni vill även fast jag valt att göra det på ett annorlunda sätt, men så är det ju alltid här i livet.

Honestyisdead
2017-06-11 00:57
#44

#43 Det finns som sagt koppel. Så nej det är inte omöjligt att hålla koll på.sin katt.

Jag hoppas det blir lagändring. Det är helt galet att det är tillåtet.

powerade
2017-06-11 01:40
#45

Em utekatt är inte det största problemet i svensk lag. Först kan dom fokusera på viktigare

Honestyisdead
2017-06-11 01:46
#46

#45 Nu är det ju vad tråden handlar om. Utekatter vara eller icke vara.

Lucia 123
2017-06-11 07:56
#47

#42 Märker du inte att du pratar i mot dig själv? Spädbarn kan skrika på nätterna  men det är övergående.  Sett att du brukar skriva att det inte går att jämföra djur och barn men nu tycker du att de går? De går inte att få alla hundar att sluta skälla. Folk får omplacera hundar just för att de stör i bostadsområde eller blir vräkta. Mina katter har aldrig härjar om nätterna .De leker och får promenader då. Man har ansvar för att sina djur inte orsakar störningar oavsett om det är en katt hund eller en råtta.  Jag vill inte bli vekt varenda natt och inte mina grannar heller. Alla katter kanske inte passar som innekatter? Själv skulle jag föredra skit i rabatten framför att bli vekt på nätterna.

Lucia 123
2017-06-11 08:03
#48

#43 Alla katter vill inte gå i koppel de får panik.

Annons:
[ylva.f]
2017-06-11 09:19
#49

#44 Jag tycker att koppel inte alls ersätter det att få gå ute fritt, inget jag någonsin skulle använda mig av.

Honestyisdead
2017-06-11 09:27
#50

#47 Klart jag pratar om mina åsikter. Det brukar man göra i en diskussion.

Du verkar inte förstå jämförelsen. Jag jämför OVÄSENDE.  Vilket både katter, spädbarn och äldre barn orsakar. Vet du hur mycket en 3åring låter? Mycket mer än två små katter. Är det alltså skillnad för dig vad som orsakar oväsendet?

#48 Och katter som springer ute dör, skadar och dödar vilda djur och blir misshandlade och mördade. Innekatter mår inte dåligt så länge som man tillgodoser deras behov. Inget ursäktar att man släpper ut sin katt enligt mig. Det är inte att ta ansvar.

Herveaux
2017-06-11 09:36
#51

Ni som har utekatt: Är inte trygghet viktigare än "frihet"?
Hur tänker ni om trafik, andra rovdjur och elaka människor som ser frigående katter som lovliga byten för sina vidriga påhitt?
Är friheten värd så mycket att ni är villiga att utsätta katten för så många faror när det är enkelt att ge den sin ute-stimulans under säkra former?

Nu tänker ni säkert "Ja, men det finns inga kattplågare i mitt kvarter." eller " Vi har inte så mycket trafik här", men tänk OM något händer ändå?
Det var bara ett par veckor sen en utekatt vart påkörd här i närheten (på en ganska så lugn väg). Fast den hade varit utekatt i många år.
Olyckor händer, idioter finns överallt.

Alla andra husdjur lever med en begränsad frihet, varför skulle katten ha det annorlunda? Precis som för djur i tex djurpark får man se till att ge djuren den stimulans dom behöver trots att dom inte kan ströva fritt och leva som i det vilda.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[pimey]]
2017-06-11 09:52
#52

Vilda djur i djurpark är jag strikt emot de hör inte hemma där och de ska vara i det vilda. Att katter strövar fritt beror på ägarnas lathet att engagera sig i att vara kattägare. Att släppa ut dem på fri tass och sedan tro att de inte har ansvar över den då den lämnar ytterdörren. De blir arga och ledsna på tex bilägare att deras katt blivit påkörd men den som bär ansvaret är ägaren själv. En utekatt lever i genomsnitt i 2 år och för mig är inte det ett värdigt liv, att sedan ni haft en liten Nisse som gått ute i 18 år betyder inte att området är säkert. Katten tillhör inte heller Sveriges fauna och det har nu visat att utekatter rubbar det ekologiska systemet och det är absolut inte bra! Katter stjälper mer än vad de hjälper ute och det om något bör vara ett wake up call för utekattsägare. Roligaste kommentaren från kattägare är ändå: men jag har 100% koll på min utekatt! Jaså? Hur? Svansar ni efter era katter ett par timmar varje dag och se vad den gör 😂?

Lucia 123
2017-06-11 09:58
#53

#47 Jag har själv haft barn, de är vuxna nu.   Barn sover normalt på nätterna.  Visst kan de vakna någon gång med mardrömmar men väsnas en 3 åring hela nätterna är det något som inte står rätt till.

[ylva.f]
2017-06-11 09:59
#54

#51 Alla dessa faror gäller inte enbart för katter, jag som människa kan t. ex. också bli överkörd. Att bli uppäten av rovdjur är naturens gång, så en katt som går fritt i naturen lever samtidigt efter naturens villkor, likt alla andra fria djur. Såklart blir man jätteledsen då det händer, men alla som har utekatt är mycket väl medvetna om den här risken och väljer ändå att ta den. Jag undrar om ni som tycker att utekatter borde förbjudas skulle känna er tillfreds med att leva på samma utrymme och omständigheter som en fullständig innekatt? Vissa tycker kanske att jag inte kan jämföra en människa och en katt, men jag tycker det inte skulle vara kul att vara en innekatt. Att låta en katt sitta i en rastgård eller gå i koppel en liten sväng ger inte tillräcklig stimulans åt katten, om man jämför med vad allt den skulle kunna göra som helt fri. En katt som går i koppel eller sitter i rastgård är inte en utekatt. Den ska få leva i dess naturliga omgivning och enligt dess naturliga beteende så långt som det går, den ska få gå ut och in som den själv tycker. Gällandes djurparker tycker jag inte heller det är helt rätt, känns lite ålderdomligt att stänga in djur för nöjen. Men nu är det ju inte det denna tråd handlar om så tänkte inte rabbla upp allt vad jag tycker och tänker om djur på djurparker. Och ja, frihet är viktigare än trygghet, både för jag som människa och för mina djur.

Herveaux
2017-06-11 10:11
#55

#54 Har inte katten levt jämte människan i runt 9 000år eller något sånt?
Den är inget vilt djur längre, den är inte ett "fritt" djur - det är ett husdjur.

Självklart löper vi tvåbentingar också risker med att vistas ute bland folk och bilar, men dom flesta förare aktar sig noga för att köra på en människa, att platta till en katt ser andra som en sport eller tom en samhällstjänst - viss skillnad.
Att köra på en människa får aningens hårdare konsekvenser än att mosa en katt…

Om nu en katt inte kan få ett värdigt liv som innekatt med kontrollerad utevistelse så kanske det är bäst att vi slutar ha katt som husdjur då om vi efter 9 000år fortfarande inte avlat fram en katt som kan leva ett gott liv under liknande villkor som övriga husdjur…?
Ska vi även börja låta andra husdjur som undulat, marsvin, hamster och kanin löpa fritt och uppleva "naturens gång" ute i det fria?
Hunden verkar var ett undantag över lag, men hur är det med mer självständiga raser som vinthundarna och polarspetsarna? Leva "fritt" eller i "fängelse"?

Min liknelse med djurpark var mest för att visa på att även vilda djur som inte är varken tama eller domesticerade kan ha ett gott liv med rätt fysisk och mental stimulans trots sin begränsade frihet. Många arter överlever ju tex enbart just för att dom lever skyddat i djurpark och reservat, pga tjuvskytte m.m.
Men nu ska jag inte reta upp veganer mfl, det är inte vad tråden handlar om.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Honestyisdead
2017-06-11 10:12
#56

Som sagt. Jag hoppas innerligt att lagen ändras så folk börjar ta sitt ansvar.

Taggeman
2017-06-11 10:13
#57

Det vore bra om katten jämställdes med hund i ansvar p.g.a. dess instinkt att jaga
småvilt av olika slag.
Man kan läsa väldigt mycket om hur katter har utrotat olika djurarter i andra delar av världen.
Även här har den stor påverkan djurlivet som minskar hårt i katt rika miljöer.

Urklipp från Svensk jakt:**
Katter dödar 16 miljoner småfåglar varje år**

Stora samhällsresurser satsas på att bekämpa främmande arter som mink och mårdhund på grund av den skada de orsakar fågellivet. Långt större påverkan på fågel­faunan har emellertid en annan främmande art, nämligen vår all­deles vanliga tamkatt.
http://svenskjakt.se/jakt-prylar/jagartips/katter-dodar-16-miljoner-smafaglar-varje-ar/

Dom som har sina katter som ute katter verkar inte vilja förstå det här problemet.
Det gäller inte bara fåglar utan även en mängd andra smådjur som katterna tycker det är roligt att leka med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Honestyisdead
2017-06-11 10:15
#58

#54 Skillnaden är att vi människor förstår faran med trafiken. Det gör inte en katt.

Och jag hade lätt velat ha mina innekatter liv och sluppit leva som utekatt. Men så värderar jag ju livet också.

Honestyisdead
2017-06-11 10:17
#59

#57 Ja dom blundar för att låtsas att deras utekatter inte skapar problem. Så dom kan fortsätta vara låta och bekväma.

[[pimey]]
2017-06-11 10:28
#60

Skillnad på just människan och katt är att vi har ett medvetande om vad som är farligt och inte. Det har inte djur så jämför inte oss med djur tack. Återigen vår fauna och miljö är längre inte lämpad för att ha utekatt det ser man på statistiken av döda katter och hur vårt ekosystem påverkas. I Australien har det fått massavliva katter som ränner runt då de håller på utrota en massa viktiga arter. Ni har väl hört talas om en näringskedja? Utrotas en art i kedjan så rubbas hela kedjan. Dom som har innekatter ser till att katten får den stimulans den behöver, har haft innekatt i hela mitt liv och harcaldrig haft en understimulerad katt som försökt tagit sig ut. Som ägare måste man lägga energi på sina djur med men utekattsägare är oftast inte så engagerad varken för katten eller när grannarna kommer och klagar, det är som om katten inte är deras problem då den är ute.

[ylva.f]
2017-06-11 10:52
#61

#55 Katten har länge varit ett husdjur, men den har iallafall inte levt instängd. Hade man i början av 1900-talet innekatter? Det tror jag inte, man stängde nog inte in dom i hemmet för att man var rädd att dom sket i grannens trädgård. Här var jag bor har jag inte hört talas om såna som kör på katter för skojs skull, eller visst vet jag att det finns men inte vad jag vet något utbrett problem. Men i såna fall är det bilisten som har något allvarligt fel i huvudet, inget friskt beteende. Jag tänker inte stänga in mina utekatter och låta dom lida för att det finns sjuka människor i denna värld. Jag tycker att en utekatt har ett värdig liv, ett liv i frihet, vad annat kan man egentligen begära? Jag som vegetarian är ju emot köttindustrin, men jag har en pappa som jagar. Det att han jagar stör mig inte på samma sätt, eftersom då vet jag att djuret iallafall fått leva i sin natutliga miljö och i frihet fram tills att den blivit dödad, till skillnad från t. ex. gris. Så om han så gärna ska ha sitt kött ser jag hellre att han jagar så han inte behöver köpa kött från slakterier i butiken i samma utsträckning. Samma gäller katter, mycket hellre att de lever ett värdigt liv i frihet även fast det en dag kan hända att den blir påkörd eller uppäten. Menar inte att det är lika hemskt att vara en innekatt som att vara en gris, men bara så att ni förstår hur jag tänker. Jag tycker att en lagändring låter helt absurt, som att vi nu efter alla dessa 9000 år eller vad det nu var bestämt oss för att det visst är jobbigt med utekatter. Jag kan säga att jag blev väldigt förvånad då jag så hur många som höll med om att utekatter är ett otyg och borde förbjudas, jag hade ärligt talat inte varit med om att så många tycker så. Där jag bor har alla utekatter och ingen vad jag vet upplever det som ett problem. Vissa kanske tycker att bajs i rabatten eller kiss på väggen o.s.v. är ett stort problem, men inget jag märkt av här var jag bor. Jag som utekattägare är kanske inte rätt person att säga så här, men är detta verkligen ett så pass stort problem att vi behöver en lagändring? Vi ska alltså stänga in dem så att vi får leva så ostört som möjligt. Vi människor har allt här i världen, vi har allt vi kan begära och mer därtill. Är det inte lite själviskt att begränsa en annan levande varelses frihet för att vi ska få gräva i vår rabatt ostört? #52 Det här med att katter rubbar det ekologiska systemet, har du tänkt på hur mycket skit vi människor förorsakar naturen? Är det verkligen vettigt att skylla på några utekatter då? Och jag vill bara säga att det inte är så att jag och många andra utekattägare skulle bli arg på en bilist som kört över en katt, i misstag och utan avsikt. Finns säkert de som blir det, men då vill jag bara säga åt den bilisten att det är sånt som händer, det kan hända vem som helst. Det skulle fast kunna varit ägaren själv som råkat köra på sin egna katt och det är från ägarens sida inget att bli arg för och börja beskylla bilisten för. Ägaren är sist och slutligen medveten om riskerna. Och jag säger inte att jag har 100 % koll på mina katter, det har jag inte och så länge som dom får vara fullständiga utekatter (alltså hela livet ut) är det nästintill omöjligt att ha stenkoll. Sedan skulle jag också vilja veta varifrån du fått det att medellivslängden för en utekatt är 2 år, låter för mig inte riktigt rimligt. Och vad är det då för en innekatt?

Nova1234
2017-06-11 10:55
#62

#54 varför avla på katter som inte fungerar i vårt samhälle? Avla på katter som är lugnare och fungerar med inhägnad tomt eller koppelpromenader. Ingen skulle väl välja att avla på hundar som MÅSTE ha sin frihet och springa lösa vind för våg i samhället.

Annons:
[[pimey]]
2017-06-11 11:02
#63

Jag tappade dig vid vegetarian. Resonemanget ni oftast har ligger och flyger i luften och det gör ditt inlägg nu med 😊. Ja efter 9000 år har vi insett att bara katter påverkar naturen negativt konstigt va? På 1900 talet var kunskap om katter i överlag inte särskilt hög så varför skulle dom veta om detta då tex Jo vi människor har påverkan på naturen i väldigt hög grad men bryr man sig om naturen och djuren så räcker det inte bara med att dra ner på bilkörandet, äta ekologiskt eller bli vegan/vegetarian man kan ju också se till vad ens husdjur och nu främst katter har för påverkan på naturen ;) Om nu katter mår så dåligt instängda så ska vi släppa lös våra hundar med jag menar i 9000 år har ju dom levt fritt vid vår sida och jagat sin egen föda? Vad finns resonemanget i det? 😂 Hästarna kan vi släppa lös då de har i flera tusen år levt fritt på slätterna!

[ylva.f]
2017-06-11 11:04
#64

#62 Alla katter kan leva som innekatter, men om det är det dom vill är en annan fråga. Jag tror att alla katter skulle må bättre som utekatter, om de själv skulle få välja tror jag också att det skulle välja ett liv i frihet framför att sitta instängd, ett liv i frihet är någonting jag tycker alltid ska eftersträvas. Bara för att katterna är en "lugnare" ras betyder det väl inte att de föredrar att leva inomhus?

Pyttelite
2017-06-11 11:06
#65

#60 Visst är det konstigt att när andelen kastrerade ägda katter är mycket hög (över 80%) och antalet katter som mer eller mindre tillbringar sin tid inne då säger ni att vår vilda natur inte klarar av detta. Det blir alltså en högre belastning på vårt vilda bestånd då katter är kastrerade och är inne för det mesta. Hur förklarar ni detta? I Australien har man aktivt använt katter för att minska ner förekomsten av andra djur. Detta trick misslyckades precis som alla andra åtgärder dom gjorts i Australien för att ändra ekosystemet. Likväl som man har problem med vildkatter i Australien har man även problem med förvildade grisar, kameler och andra djurslag så jämförelsen är överhuvudtaget inte applicerbart på svenska katter. Katter ska hållas inne i trafikfarliga områden, när man bor i flerfamiljshus och vid tät bebyggelse. En katt ska ha möjlighet att dra sig undan och att kunna leva rimligt säkert under utevistelsen. Allt är inte svart eller vitt!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-11 11:15
#66

#61 Kattskit i rabatten är ju det minsta problemet. Gör du dig till? Eller förstår du inte?

[ylva.f]
2017-06-11 11:16
#67

#63 Så det faktum att jag är vegetarian gör så att mina påståenden på något sätt är mera oseriösa? Förstår inte riktigt, tycker det bara är onödigt att börja dra en massa slutsater utefter vad jag väljer att äta till middag. Oavsett om jag var vegetarian eller inte skulle mina åsikter i stort sätt vara det samma. Och alla kattägare, jag och du, gör MYCKET mer skada i naturen än våra djur, även om vi försöker vara miljösmarta. Så satsa på att dra ner på bilkörandet, spara varmvatten och allt annat före ni börjar klaga på det lilla i jämförelse med människor som utekatterna förorsakar. Så då ni gör mindre skada på naturen än katterna, då kan ni komma och klaga på mig och mina utekatter så ska jag lyssna.

Nova1234
2017-06-11 11:17
#68

Vi har en lugn raskatt, hon river inte huset för att hon är inne på FM, tider när vi är hemma så går hon fritt ut och in som hon vill i vår stora inhägnade tomt. Hon mår inte sämre med det livet än vad våra hundar gör. Det finns katter som har behov av att röra sig mer, det skiljer på katters temperament precis som det skiljer på hundars behov och temperament. Alla borde tänka efter vilket behov katten/hunden har innan man väljer att skaffa ett djur som inte trivs efter de förutsättningar som erbjuds. Att släppa katter lösa ska inte finnas som alternativ.

[ylva.f]
2017-06-11 11:21
#69

#66 Jag kan säga att jag inte läst igenom alla inlägg i denna tråd, men då jag läser #0 verkar det ju vara att det är ungefär sådant som är problemet.

Annons:
Honestyisdead
2017-06-11 11:22
#70

#67 Jag gör redan dessa saker. Jag sopsorterar också. Jag klagar inte på dina katter. Det är ju du som släpper ut dom trots allt. Du som struntar i allt.

Pyttelite
2017-06-11 11:23
#71

#57 Den srgumentationen kommer upp med jämna mellanrum och är en vandringshistoria länder emellan. Man orkar inte ens justera siffrorna så att den passar in i det land man lanserar den. Räkna gärna själv får du se. Dessutom tvingades man dementera eller snygga till uttalandet när det kom. Än märkligare är det när Svensk jakt publicerar hur otäckt det är med dödandet av villebråd. Hur ser man på sin egna verksamhet? Var det inte jägare som planterad in både vildsvin och kanadagäss …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-11 11:24
#72

#69 Då bör du göra det eftersom du uppenbarligen missat väsentliga saker.

Herveaux
2017-06-11 11:38
#73

Om nu katter har det bättre ute i det fria så undrar jag varför vissa väljer att skaffa katt (eller husdjur) överhuvudtaget… 🤔

Vill ni ha en katt men inte ta ansvar för den så kan ni väl bli tex tigerfaddrar ist?
Då gör ni iaf en insats för katter som lever i det fria.

Edit: Flikar in en fråga till för er som vill att katter ska gå ute.
Hur kan det då komma sig att fd hemlösa katter ofta föredrar ett liv inomhus efter att verkligen ha "fått leva i frihet" och klarat sig själva?
Varför blir det inte ständiga utbrytarförsök från katterna på katthem?
(Jag har praktiserat på katthem och inte en enda gång visade en katt intresse eller längtan efter att ta sig ut ur lokalen.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[ylva.f]
2017-06-11 11:46
#74

#70 Jag sa att oavsett om vi försöker vara miljösmarta gör vi fortfarande mer skada än våra katter, så fastän du sopsorterar och sparar varmvatten o.s.v. kommer du aldrig komma ner på samma nivå som en katt, vilket är självklart. Menar inte att målet är att leva lika som en katt och göra lika lite skada som en katt, det är ju omöjligt. Men katten är ju bättre än människan på att ta hand om vår jord (dock omedvetet, det är inte så att den gör medvetna miljösmarta val, vilket ni nog förstår) så varför ska vi lyckligt lottade människor skylla på en liten oskyldig katt som aldrig gör något med en dålig avsikt då VI  och vår själviskhet är det största problemet? Anledningen till att jag skrev det var för att någon sa att katten rubbar det ekologiska systemet, så uppenbarligen finns det folk som klagar. Och jag skiter väl i allt då, så länge som mina djur är fria varelser. Jag är lite av emot att stänga in djur, just därför jag har utekatter. Jag skulle inte klara av att "skola om" mina utekatter till innekatter,  det skulle lida betydligt mer av det än av riskerna som finns utomhus, där de hör hemma.

#69 Nu har jag läst igenom i stort sätt allt och jag säger fortfarande att det största problemet med utekatter är liknande saker som skit i rabatten och i trädgården, inget som försämrar ens livskvalitet direkt. Men att stänga in katter och begränsa deras frihet och liv är enligt mig för dem ett försämrande av deras livskvalitet.

[ylva.f]
2017-06-11 11:47
#75

# 74 menade förstås #72 där jag skrev #69.

Honestyisdead
2017-06-11 11:49
#76

#84 Du måste ha läst fel tråd. Lägger ned diskussionen med dig nu eftersom du tror skit är det som gör att vi inte anser att det är rätt att ha utekatter.

Lathet.

Annons:
[ylva.f]
2017-06-11 11:58
#77

#76 Så alla som har utekatter är lata? Man är alltså lat för att man vill låta sina katter leva ett bra liv fritt i sin naturliga miljö? Ja, man kan ju alltid tolka det som så.

Pyttelite
2017-06-11 12:06
#78

#77 Glöm inte att orsaken till att vi överhuvudtaget kan ha våra katter inne beror på att vi människor skyndat på processen till att anpassa katten till ett inomhusliv. Är din katt inte kastrerad är det inte lika kul att ha den inne. Kattens uppgift att fånga skadedjur i form av gnagare och fåglar är inte längre lika intressant. Idag har vi katter för sällskaps skull och vi har anpassat dom efter vårt behov inte via avel utan via kemiska eller kirurgiska ingrepp. Värt att tänka på!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
2017-06-11 12:06
#79

#71 Så du menar att katter inte har någon som helst inverkan på smådjurslivet att det bara är en påhittat historia.
Det finns en massa olika forskningar på katterna smådjurs jakt.
Så en miljon mer eller mindre dödade djur gör ingen skillnad, det är i alla fall alldeles för mycket.
Katter har ingen kvot på vad o vilka djur dom får döda/leka med ex. så är alla ormar, ödlor, groddjur fridlysta men det vet inte katten.
Fria ute katter jagar små djur o så ere sörru.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lucia 123
2017-06-11 12:16
#80

#63 Den kattmat dina katter äter är en stor miljöbov.

Lucia 123
2017-06-11 12:23
#81

#5 Jag kan upplysa dig om att innekatter och kan vara en plåga. Där ursäktas det med att "vad ska jag göra åt de" Inget ansvarstagande där inte.  Lathet?

Pyttelite
2017-06-11 12:59
#82

#79 Argumentation är inte försvarbar. De småfåglar och gnagare som katter äter i Sverige är försumbara. Du får gärna nämna vilka småfåglar som dött ut pga katter. Vi har avlat och uppmuntrat katten att ta skadedjur som gnagare och småfåglar. Tråkigt att de inte längre passar in i vår miljö längre. Tacka vet jag råttgift ich DDT det är effektivare metoder än en utegården katt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


lordgortor
2017-06-11 13:34
#83

A: Hankatter skall vara kastrerade, de blir lugnare och slåss inte så förb-at.

B: Katter skall hållas inomhus eller i rastgård. Alternativt rastas undre tillsyn. Det är olagligt att släppa ut katten utan tillsyn.

Annons:
Pyttelite
2017-06-11 13:46
#84

#83 B: Nej det är inte olagligt att släppa ut sin katt. Däremot är det inte speciellt klokt att ha en utegående katt i en osäker miljö.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Taggeman
2017-06-11 13:49
#85

#82 Kan nämna fåglar som har minskat i Sverige p.g.a. katt är rödhake, gärdsmyg o olika sångare i våra trädgårdar.
Men du kan skälv lätt läsa dig till vad katterna ställer till med men skygglappar framför ögonen o ovilja att se sanningen vad som sker gäller många som har utekatter.
Varför finns det lag på att hundar ska va kopplade under den tiden på året när djuren förökar sig o varför gäller det inte katter?

Läs den här länken o bilda dig en uppfattning utan skygglappar.

_Katter: Lustmördare mitt ibland oss

Varje år tar huskatter livet av miljarder fåglar och däggdjur över hela världen – och de flesta av dem dödar de faktiskt enbart för sitt höga nöjes skull._

http://illvet.se/djur/jakt/katter-lustmordare-mitt-ibland-oss

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[ylva.f]
2017-06-11 13:57
#86

Så det är katten som är den stora boven här nu? Hur många fåglar och djur har människan utrotat? Katten kanske äter en fågel i skogen men människan hugger ner hela skogen, katten tar fast en mus men människan förstör hela musens naturliga miljö och hem. Och människan är väl också känd för att döda djur för skojs skull, så fokusera på de riktiga problemen (människan) istället för att anklaga en harmlös katt.

Pyttelite
2017-06-11 13:58
#87

#85 Tror inte att vare dig gärdsmygen eller rödhaken minskat pga av katter. Vi hade faktiskt både rödhake och katt i samma trädgård och det funkade fint. Fåglar är inte speciellt dumma de heller. De har ganska bra koll på de faror de hotas av. Så visst ger man inte möjlighet både till katt och fåglar att få skydd få drar fågeln. Det stora hotet mot småfåglar har varit effektiviseringen i jordbruket där skyddande budka och häckar har försvunnit. När det gäller hundar är lagstiftningen mycket hård och det beror på att en hund gör betydligt större skada på din omgivning när den löper amok. Du har juridiskt ett strikt ansvar för din hund vilket du inte har för din katt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-11 14:15
#88

#85 Ett litet tillägg både rödhake och gärdsmyg har ökat enligt de senaste inventeringarna. Orsaken till detta tror man beror på varmare klimat. När det gäller din länk avser det studier i USA dör situationen är betydligt annorlunda än i Sverige. Deld är andelen hemlösa katter och hundar mycket stor där. Det är nästan lika många hemlösa hundar spm katter i USA.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[pimey]]
2017-06-11 14:45
#89

Man skaffar väl katter för att umgås med dom? Inte släppa ut dem så fort de flyttat in och sedan riskera deras liv för att få ett par ynka år som fri? Hoppas ni gör likadant med era andra tamdjur :) Sen när de blir påkörda då ska ni helt plötsligt söka sympati, sympati ni inte ens förtjänar om jag ska vara så hård då det är ert fel att katten är död. Sedan så skaffas det nya katter som sedan släpps ut på samma ställe IGEN! Hur tänker ni då? Om katten dött där ni bor av bil, rovdjur eller djurplågare tycker ni då att miljön är säker för nästkommande katt?

Pyttelite
2017-06-11 14:55
#90

#89 Återigen finns det en trygg utemiljö finns det inget hinder att ha sin katt som frigående. Katten går väl så mycket stimulans av att vara ute som att sitta i en tom lägenhet men miljön ska vara ok. Ni gör det så enkelt för er. Det finns en hel del understimulerad innekatter som avlivas eftersom de inte riktigt passar in när katten själv försöker lösa sina stressproblem pga mindre kattanoassad miljö. Vi ska ta väl han om våra husdjur men det innebär inte att det är ok att alltid fördöma de som inte gör som jag. Dessutom är det felaktig statistik ni hänvisar till ovan. En förvildad utekatt har relativ låg genomsnittsåldern medabs en utekatt i trygg miljö har betydligt längre. Visst är det så stt våra katter jan råka ut för olyckor. Överraskande är att en katt jan göra sig illa även inomhus. Än värre är det med hundarna dom ni pratar dp väl om. Försäkringsbolagen har gjort en uppskattning av att över 1000 hundar trafikdödas varje år och då gäller det inte jakthundar. Tänk trots att vovven är bunden råkar den illa ut.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Taggeman
2017-06-11 15:10
#91

Den här tråden handlar om Förbjud  utekatter springa fritt!
Och en av orsakerna varför katter inte ska va fria hur som helst är smådjursjaktinstinkten som jag försökte belysa om och vad man än säger så är den en orsakerna till att ha katten under uppsikt.

Hade katten jagat större djur som en del hundar gör så hade katten också haft koppeltvång.
Lagen är inte lika mellan hund o katt. 🤔

Det är olika mellan katt o katt hur dom jagar, en del katter är fenomenala att jaga smådjur andra slöa katter bryr sig knappt.

Nu avslutar jag sandlådedebatten hoppas några har ändrat åsikt att ha katter fria utan uppsikt. 😉
Hur som helst är  🐱🐱er är mysiga djur. 🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lakritsstjärna
2017-06-11 15:12
#92

Pyttelite vad ska vi som får våra sandlådor nerbajsade, utemöbler nerhårade och fågelboet vi sett utanför fönstret och sett hur fågelfäräldrarna har matat bli attackerat av en katt. I bland går det in en katt om vi hade öppen dörr och min pappa var på besök som är jätte allergisk kände av det och blev tvungen att åka hem och ta allergi medecin. man kan stimulera sina katter på sin egen tomt. Det ät mycket större risk att katten råkar illa ut när den springer fritt. Var själv nära på att köra på en katt för några dagar sedan som sprang rakt över vägen precis framför bilen men som tur va så han jag stanna. Har en kompis som har några riktigt fina katter som hon ställer ut och hon säger att hon skulle aldrig låta dem gå ut själva utan att hon har koll. Hon är för rädd om sina katter och de kosta gaska mycket. De katterna man ser är oftast inte de dyra raskatterna så jag har börjar fundera på om det inte är så att många chansar me de billiga katterna för i värsta fall kan man bara köpa en ny.

kattöga
2017-06-11 15:13
#93

Våra utekatter har blivit allt mellan 9 och 21 år. Utekatten vi har nu är 13 år och frodas.  Så nog kan utekatter bli bra mycket mer är ett par år!

Alla utom en  (som jag fick när jag var barn) har varit och är övergivna, förvildade, vildfödda osv när de kom hit. Och älskar att få vara fria i naturen och trots att en del varit äkta skyggisar och livrädda för människor har samtliga blivit underbara och sociala katter.  Som  älskar att umgås med sin människofamilj!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Pyttelite
2017-06-11 15:17
#94

#91 Jättebra att du sätter punkt. Orsaken till koppeltvång på hund är återigen att hunden är betydligt farligare ön en katt. En hund har inga problem med att ge sig på människor och de kan dessutom jaga i flock. En katt jagar små bytesdjur och dess uppgift har varit att skydda våra lador för skadedjur. En kopplad katt kan inte göra det. En katt jagar ensam och inte i flock och är precis dom du skrivet inte en hund. Att hypotetiskt fundera om vad dom skulle gälla om vår tamkatt skulle vara stor som ett lejon och äta annat än småfåglar eller gnagare är verkligen en sandlådehistoria.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-11 15:27
#95

#92 Jag tycker att man ska visa hänsyn oavsett om man har katt eller inte. Jag säger inte att alla katterska vara frigående. En kastrerad frigående katt har iallmänhet ett ganska litet revir. Väljer man att ha sin katt som frigående i ett tättbebyggt område ska man ta diskussionen med grannarna så att all får en då bra miljö dom möjligt. Den som har en katt i ett villaomrpdd får se till att det finns bra platser i den egna trädgården så att katten gärna stannar där. Katter är till viss del mottagliga för träning och en kattägare kan inte räkna med att grannen ska ta hand om katten. Grannen har inte valt katten. Sen får man nog vara något överseende när man bor i ett villaområde oxå. Ledsen för alla feltryckningar!!!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-11 16:41
#96

#94 Jag har blivit anfallen av katter. Vår hund blev också det.

När jag var liten missade en katt precis mina ögon som den siktade på. Den var inne i vårt hus.

Hunden blev påhoppad från vår häck i trädgården.

Blev också anfallen som äldre av katt i vårt växthus. Och nej varken jag eller hunden är några smådjur.

Pyttelite
2017-06-11 16:49
#97

#96 Det är extremt ovanligt att katter ger sig på människor om man inte själv lägger sig i den fajt som just pågår. Att en katt oprovocerat skulle ge sig på en vuxen människa så många gånger måste vara unikt. Att hundar och katter hamnar i konflikt är ju inte helt ovanligt och då är det nog inte helt ovanligt att hunden är ned och provocerar fast du inte märkt det.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2017-06-11 16:57
#98

#97 Knappast extremt ovanligt då fler jag känner varit med om det.

Och nej han provocerade inte. Den hoppade på honom uppifrån. Hade han sett den hade kan skällt eftersom han var rädd för katter.

Pyttelite
2017-06-11 17:04
#99

#73 De flesta katthem tar inte emot förvildade katter och det av olika orsaker. En är att det finns en tydlig klausul i lagen om att den typen av katter far illa när de är instängda. En starkt förvildad tamkatt stressas ihjäl om den stängs in. De katter som "kommit bort" från sina ägare och levt ett ägarlösa liv kan inte jämföras med en välskött frigående katt som har sitt trygga revir. De pensionat och katthem jag har besökt har alla haft säkra slussar så att ingen katt ska ha möjlighet att rymma. Ett kattpensionat berättade om att de tyvärr tappat en katt genom rymning. Jag har också besökt katthem där villkoret varit att katten ska få ett hem där den ska ha möjlighet att gå ut. Det är inte så enkelt att säga att alla katter ska vara frigående utekatter eller bara vara innekatter man går vara flexibel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-11 17:04
#100

#73 De flesta katthem tar inte emot förvildade katter och det av olika orsaker. En är att det finns en tydlig klausul i lagen om att den typen av katter far illa när de är instängda. En starkt förvildad tamkatt stressas ihjäl om den stängs in. De katter som "kommit bort" från sina ägare och levt ett ägarlösa liv kan inte jämföras med en välskött frigående katt som har sitt trygga revir. De pensionat och katthem jag har besökt har alla haft säkra slussar så att ingen katt ska ha möjlighet att rymma. Ett kattpensionat berättade om att de tyvärr tappat en katt genom rymning. Jag har också besökt katthem där villkoret varit att katten ska få ett hem där den ska ha möjlighet att gå ut. Det är inte så enkelt att säga att alla katter ska vara frigående utekatter eller bara vara innekatter man går vara flexibel.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[AnimeV4]
2017-06-12 00:45
#101

Vill bara flika in att vänner till min fd roomie fick sin katt ihjälkörd igår. Den var ute fritt utan övervakning och den hade inte ens dött direkt. Den hade legat och tuggat på gräset innan den äntligen fick dö av skadorna. Men den var ju fri. Skitbra, va?

Honestyisdead
2017-06-12 01:17
#102

#101 Precis. Oftast är det hemskt lidande innan döden. En släkting till mig hittade en katt som var krossad från magen och ner och levde…. Men ja det är ju värt det enligt vissa…

Lucia 123
2017-06-12 08:55
#103

#97 Detta är inte sant varför är det alltid hundens fel i en katt hundfajt? Katter har ett stort revirförsvar om en hund närmar sig kattens revir kan den gå i försvar utan att hunden "provocerar" Du tycker de skulle vara ok om en hund flyger på en katt bara för att den är på dennes revir. Vad anser du hunden gör för att för att provocera en katt som man inte ser? Katter är inga änglar utan konkurerande rovdjur de slåss med varan också.

Pyttelite
2017-06-12 12:26
#104

#103Jag vet inte var du hämtat informationen om att jag skulle ansett att det alltid är hundens fel. Vad jag skrev var att det troligen redan fanns en konflikt mellan hund och katt som vi som människor inte uppfattat. Katter är av naturen mycket säkerhetsmedvetna och attackerar sällan utan tydliga tecken. Kanske era upplevelser tyder på att det finns en dold avel av mördarkatter på gång ute i våra stugor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2017-06-12 12:30
#105

#101,102 Ja det är förfärligt hur folk kör det var flera dödsolyckor i helgen och även flera som blev allvarligt skadade. Att köra på en katt och låta den ligga skadad kvar är ett lagbrott. Jag tycker precis som ni att det är förfärligt men det är trots allt inte kattägarna som kör på katterna utan det är bilisterna.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 12:35
#106

#104 Du har uppenbarligen inte mött revirkatter. Det krävs inte mer än att du går in på "reviret" (även om det är din egen trädgård) 

#105 Det är ägarna som gör det möjligt. Det är deras ANSVAR!

Pyttelite
2017-06-12 12:55
#107

#106 I de flesta fall förvarnar en katt innan den går till anfall och det gäller även då reviret ska skyddas. Jag har både mött och blivit attackerad av revirkatter och jag vet också vad det var som gick snett och i det fallet var det inte katternas. Du kanske skulle lösa på lite i ämnet katt och hundetologi. Både hund och katt är djur som båda följer sina arttypiska mönster. Varken katt eller hund är elaka av naturen - det är vi människor som glr dom elaka.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 13:09
#108

#107 Jag behöver inte läsa på. Jag är VÄL insatt i ämnet just eftersom jag råkade ut för dessa saker.

Du däremot behöver en verklighetskoll. 

Jag har aldrig påstått att dom är elaka. Däremot aggressiva och allt annat än oskyldiga. Dom skadar mycket mer än möss som en del vill få det till.

Och "arttypiska mönster". Du är väl medveten om att dessa mönster bryts? 

Att du har gjort fel vid möten är ointressant eftersom poängen är att människor och djur blir skadade av katter till och med i sitt eget hem för att ni inte tar ert ansvar. 

I ens eget hem skiter jag fullständigt i vem som gör vad. För främmande katter har inte där att göra.

micki78
2017-06-12 13:15
#109

#105 Att köra på en katt och låta den ligga skadad kvar är ett lagbrott. Jag tycker precis som ni att det är förfärligt men det är trots allt inte kattägarna som kör på katterna utan det är bilisterna.

Vilket resonemang!

Och det skulle inte ske några trafikolyckor med bil om det inte fanns några bilar. "ASG"

- Det är kattägarens ansvar att se till att katten är i säkerhet! Alltså ditt ansvar, inte föraren. Du är ju medveten om att katter blir påkörda, och ändå släpper du ut din katt. 😮

Herveaux
2017-06-12 13:16
#110

Undrar om ni som är för lösa katter skulle vara lika övertygade om att vissa husdjur ska få "leva fritt" om det hade varit en tarantella som hälsade på inne hos er när altandörren står öppen, en kungspyton som solade sig på gräsmattan eller en skorpion som mös i barnens sandlåda…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-12 13:22
#111

#110 Fast nu är det inte så. Katten är ett husdjur vi har skolat för att först fånga skadedjur och sedan som sällskap. En katt är varken en giftorm eller giftspindel så det är en irrelevant kommentar. En katt är heller ingen leksak heller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2017-06-12 13:23
#112

#109 Dessutom märker man oftast inte att man kör över en katt om man kör tex buss eller tung lastbil.  Så i min värld är det ägaren som begår lagbrott och som ska hållas ansvarig.

Honestyisdead
2017-06-12 13:27
#113

#111 Tyvärr värderar man ju inte katten högt om man låter den springa fritt. Så leksak är inte långsökt.

micki78
2017-06-12 13:27
#114

#112 Javisst är det ägarens ansvar. Det är 110% ägarens ansvar. Att skylla på bilister och andra är bara att försöka intala sig själv om att man står utan skuld.

Herveaux
2017-06-12 13:35
#115

#111 "Fast nu är det inte så." Haha, näe, det sa jag väl inte heller? 😃

Blir man biten av en tarantel så har jag hört att det kan liknas vid ett bistick,
jämför det med vad ett kattbett kan ställa till med…
Kungspyton är inte giftig, den kramar ihjäl sitt byte, och äter även den möss och råttor. Skadedjursbekämpare för den kattallergiske kanske? 😂

Hur läser du?
Jag har heller aldrig påstått att varken katter eller andra djur är leksaker.

Är det någon som ser katter som leksaker så är det ni som släpper ut dom fritt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-12 13:36
#116

#112, 114 Bra att ni lobbar för en lagändring. En bilist har ett strikt ansvar precis som hundägare och har det fulla ansvaret för de skador de åsamkar inklusive dödandet av katter. Sedan är det lämpligt att man inte släpper ut sin katt i en trafikerad miljö men det är fortfarande bilisten som är ansvarig för olyckan inte kattägaren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-12 13:36
#117

#112, 114 Bra att ni lobbar för en lagändring. En bilist har ett strikt ansvar precis som hundägare och har det fulla ansvaret för de skador de åsamkar inklusive dödandet av katter. Sedan är det lämpligt att man inte släpper ut sin katt i en trafikerad miljö men det är fortfarande bilisten som är ansvarig för olyckan inte kattägaren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 13:50
#118

#117 När en katt springer ut framför en bil på tex en 70väg kan bilisten inte göra ett jota. Du kan. Du släpper inte ut katten. 

Så jo. Det är ditt ansvar och ditt val. Katt eller leksak?

Annons:
Råkan
2017-06-12 13:57
#119

Man kan hoppas på att det blir en lagändring så att katter ska hållas under uppsikt.

Det kan finnas lokala föreskrifter som gäller b.l.a.  katter.

Katter

§ 17
Ägare till katt eller innehavare av katt ska se till:

  - att katt är ID-märkt
  - att katt som vistas utomhus hålls under uppsikt av ägare eller någon som företräder denne.

Katt får inte vistas på begravningsplatser, allmän lekplats eller allmän badplats.

http://www.varmdo.se/download/18.cd2d5fa14102cb73ad10c4/1379340174600/Lokala%20ordningsf%C3%B6reskrifter.pdf

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

micki78
2017-06-12 14:00
#120

#116 Fortfarande, katten hade inte blivit påkörd om du inte hade släppte ut den. Det är du som ägare för katten som ansvarar för dess säkerhet! Du vet om att katter blir påkörda och ändå släpper du ut din katt. Skyll inte på bilisterna! Det är bara ditt ansvar och ingen annans. Bilisten må vara ansvarig för olyckan, men du är ansvarig för att olyckan ens kunde hända i och med att du släppte ut den så försatte du din katt för eventuella faror som medför. Du kan skriva vad du vill, men i den här frågan kommer du ingenstans. Ansvaret är ditt  oavsett hur mycket du vänder och vrider på det.

Pyttelite
2017-06-12 15:23
#121

#120 Nej jag är i lagens mening inte skyldig om jag släpper ut min katt och den blir överkör. Bilisten har ett strikt ansvar precis som hundägaren detta gäller inte för en kattägare. Om du vill förändra våra lagar avseende det strikta ansvaret bör du nog vända dig någon annanstans. Som jag tidigare skrivet ät det oansvarigt att släppa ut sin katt i trafikfarliga miljöer men inte straffbart, det är det däremot om du som hundägare släpper ut fin hund.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-12 15:23
#122

#120 Nej jag är i lagens mening inte skyldig om jag släpper ut min katt och den blir överkör. Bilisten har ett strikt ansvar precis som hundägaren detta gäller inte för en kattägare. Om du vill förändra våra lagar avseende det strikta ansvaret bör du nog vända dig någon annanstans. Som jag tidigare skrivet ät det oansvarigt att släppa ut sin katt i trafikfarliga miljöer men inte straffbart, det är det däremot om du som hundägare släpper ut fin hund.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[pimey]]
2017-06-12 16:35
#123

I lagens menig räknas katt som småvilt och man får därmed inte väja för en katt! Ta ditt ansvar DU är skyldig son kattägare inte bilisten.

Honestyisdead
2017-06-12 16:40
#124

#122 Nej. Man ska inte veja för smådjur.

Herveaux
2017-06-12 16:44
#125

#122 Lagen säger ju dock att man som kattägare är skyldig att se till att katten inte utsätts för onödigt lidande.

Vi kan läsa flera inlägg i tråden om hur katter har fått självdö av sina skador efter att ha blivit påkörda, hur kan man som utekatt-ägare försvara kattens rätt att gå lös när det är såna risker man samtidigt utsätter sin katt för?

Är din egen katt ute just nu? Hur vet du att det inte är din katt som ligger och våndas vid en vägkant?
Om du tänker svara något i stil med: "Det är ingen trafik häromkring."
…så kom ihåg att det inte behöver vara en motorväg under rusningstid.
Det räcker med en bil, en lastbil eller en traktor. Smack. Död.
Som andra har skrivit, katter kan vandra långt hemifrån.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-12 16:53
#126

Men säg att det kommer 3 bilar på en 70-väg med lagom (tresekundersregeln) avstånd mellan varandra och den första får syn på katten när den är inom ett avstånd så att det finns 1 sekund att reagera. Ska bilisten då tvärbromsa så att bilarna riskerar att krocka eller svänga helt åt fanders så att den voltar i diket? Man kan inte alltid undvika olyckor och i mitt exempel är inte kattens liv viktigare än att förhindra skada. Det ÄR vidrigt att lämna katter liggandes när de blivit påkörda, men risken skulle vara minimal att det ens hände om de inte var ute utan uppsyn/koppel. Är man med kan man åtminstone avsluta dess lidande fort.

En släkting har alltid haft utekatter och bor precis vid en väg, men han bor mitt ute i ingenstans så det är knappt några bilar som kommer om dagarna (säg 5, kanske). Där kan jag tycka att det är okej att ha katten fritt om man är beredd på att få den dödad av varg, räv, rovfåglar och vad som nu kan ta den. Jag skulle byggt en stor rastgård. Bor du i ett område där det kommer mycket bilar är det ju väldigt korkat att tänka "Jamen, det går nog bra!". Man KAN hindra det. Att det är endast bilisternas fel är ju bara bullshit. Det är inte som att katten går runt med reflexväst och inte går mitt i vägen. Ett sådant tänk är ju att säga att katter är leksaker, för varför i hela fridens namn ska man tänka "Okej, det åker en massa bilar här på 70-vägen utanför och min katt kan lätt bli påkörd. Den kan bli liggande och plågas ihjäl eftersom jag inte är med, men vi chansar. "

Pyttelite
2017-06-12 19:08
#127

#123 Självklart har man rätt att väja för en katt. Lagen säger inte att det är förbjudet att väja för katt eller andra djur oavsett om det är storvilt eller småvilt. Däremot ska man tänka på konsekvenserna. #125 Lagen är som jag tidigare angivet strikt för den som framför ett motorfordon. Den som har kört på ett djur har ansvaret att stanna och ta reda på hur det gått. Är djuret skadat är man skyldig att se till att det får vård eller att det avlivas. Man ska också meddela ägare och polis mer information finns på Afrikas hemsida. Kattägaren ska se till att sitt djur inte lider men det innebär inte att det är kattägarens fel att katten blivit påkörd. Det är heller inte så att den som släpper ut sin katt kan anmälas för vanvård. Om katter lämnas att självdö är det bilisten som brutit mot lagen inte kattägaren. #127 Jag upprepar är olyckan framme har bilisten ett strikt ansvar. Märkligt nog trafikdödas ett förvånansvärt stort antal hundar i Sverige varje år. Det är stor skillnad på att förbjuda stt ha katter utomhus till att anpassa sin katts utevistelse efter den miljö den vistas i. Om man bor i flerfamiljshus, vid trafikerade vägar eller i tät bebyggelse med många grannar ska man fundera över hur katten ska få tillgång till utevistelse. Även om man inte gillar sina grannar är det oftast katten som får ta smällen när den finns på platser där den inte uppskattas. Men det är stor skillnad från stt ta hänsyn till andra till att förbjuda allt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 19:20
#128

#127 Så du skulle vara fri från ansvar enligt dig om din katt blev överkörd och dog lidande. För att bilisten enligt lag har gjort fel?

Jag tror katterna skiter stort i vad lagen säger när dom lider till döds. De hade nog mycket hellre varit hemma.

Att du blånekar kattägarnas ansvar ät skrämmande.

Herveaux
2017-06-12 19:27
#129

#128 …och en aning samvetslöst. 😢

Min hund skulle älska att springa lös. Han är vinthund och är minst sagt jaktgalen.
Jag släpper honom endast i säkra rastgårdar, skulle aldrig riskera att han springer ut på en väg och blir påkörd - oavsett vad lagen säger om mitt ansvar som djurägare. Jag skulle aldrig utsätta mitt älskade djur för onödiga risker! ❤️


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-12 19:28
#130

#128 Kattägaren har inte ansvaret för att en bilist kör på och skadar katten utan att ta hand om den. Bilisten har det strikta ansvaret och är dessutom den som begår lagbrott när den lämnar katten att dö vid vägkanten. Jag blånekar inte ansvarsbiten jag talar om vad som gäller juridiskt. Jag skriver också att man bör ta hand om sin katt och visa hänsyn både till katten och omgivningen men det är långt ifrån stt förbjuda att ha utekatt. Man får anpassa kattens utevistelse efter omständighet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-12 19:31
#131

#129 Ändå trafikdödas ett stort antal hundar varje år trots koppeltvång och förbud mot stt ha utehund.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-12 19:38
#132

#131 Ja tyvärr är det djuren som får lida för ägarens dumhet och slapphet.  
Men husse och matte tyckte kanske att hunden har rätt att få springa fritt…😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
micki78
2017-06-12 19:56
#133

#130 Så resonerar bara en ansvarslös kattägare! Att skylla på andra när det är ens eget fel. Det är ditt ansvar eftersom du vet om farorna och ändå släpper ut din katt. Du pratar om lagar, jag tror de flesta av oss pratar om det sunda förnuftet här.

Det finns ingen lag på kastrering för utekatter heller, men för det vet vi alla hur fel det är.

Honestyisdead
2017-06-12 20:00
#134

#130 Hur menar du att man anpassar utevistelsen? Det finns inget mellanting. Antingen låter man katten vara fri utomhus eller så gör man det inte.

Råkan
2017-06-12 20:02
#135

Det är inget brott att köra på katt utan att stanna.
– Om man kör på en viss typ av djur är man skyldig att stanna, markera upp platsen och kontakta polisen. Men då handlar det om till exempel älg, rådjur och vildsvin. Likaså finns det reglerat om man kör på en ko eller en häst. **Hund och katt är inte reglerat. **https://www.hd.se/2013-07-06/inget-brott-kora-ihjal-hund

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Pyttelite
2017-06-12 20:38
#136

#135 Självfallet har du ett strikt ansvar som bilförare. Kör du på något ansvara du för att se till att skadat djur blir omhändertaget. När det gäller hund har även hundägaren ett strikt ansvar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2017-06-12 20:41
#137

#135 Ksn även tillägga att det är anmälningspliktig PM du kör på en katt. http://vimeddjur.se/om-du-kor-pa-en-katt?doing_wp_cron=1497292805.2606010437011718750000


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 21:15
#138

#136-137

Katten blir inte påkörd om man inte släpper ut den. Så kan du sluta tjata om det som du tjatat om i hur många inlägg som helst? 

Faktum är att det inte krävs någon hög hastighet för att det ska bli omöjligt att hinna veja undan. Så ta du ditt ansvar istället.

Pyttelite
2017-06-12 21:21
#139

#138 Jsg trodde tråden handlade om stt förbjuda utekatter. Att du sedan inte ksn acceptera hur ansvarsfrågan är ditt problem. Alla utekatter blir inte överkörda så fort de är ute. Alla katter fungerar heller inte dom innekatter. Många katter avlivas för att de inte klara stressen men jag antar att det är bättre. Sen är det kil om diskussionen baseras på fakta istället för en massa generaliseringar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2017-06-12 21:30
#140

#139 Det är ju du som inte förstår ansvarsfrågan. Man är ansvarig över sitt djur. Det kommer du aldrig ifrån hur mycket du än tjatar.

Pyttelite
2017-06-12 21:43
#141

#140 Ansvarsfrågan är reglerad i lag inte utifrån vad du tycker verkar fungera för dig i fin förklaringsmodell. Lagen gäller både för dig och mig och den talar i vissa fall om ett strikt ansvar. Det strikta ansvaret gäller för bilförare men inte kattägare. Jag har också åtskilliga gånger talat om att man ska ta ansvar för sitt djur men det innebär inte att det är ok att lagstifta förbud mot utekatter speciellt inte grundat på de argument du framfört.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-12 21:51
#142

#141 Du tycker inte det nej. Uppenbarligen är vi många som gör det. Skönt det i alla fall. Att så pass många är vettiga i sin djurhållning och tar ansvar och värderar sina katter högt.

Jag lämnar vidare diskussion med dig nu eftersom du hakat upp dig som en repad skiva.Är bara ledsamt att läsa dina inlägg.

Råkan
2017-06-12 22:08
#143

#137  Visst bör man försöka ta hand om påkört djur.
Men enligt lagen så som jag skrev förut så gäller det ej katt o hund.

_Att köra på en hund och smita från platsen är inte ett brott, förklarar Fredrik Bjerkeborn, informationsansvarig på polisen i NV-Skåne. – Om man kör på till exempel en älg, ett rådjur eller ett vildsvin är man skyldig att stanna, markera upp platsen och kontakta polisen. Samma sak gäller för en ko eller en häst. **Hund och katt är inte reglerat

**_http://www.expressen.se/kvallsposten/familjemopsen-marta-kordes-ihjal-av-smitare/

Innekatter och katter under uppsikt  har det mycket bättre o slipper lida pga av många orsaker**. **

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Pyttelite
2017-06-12 22:25
#144

#143 Ni har tydligen specialregler i Skåne. Det finns goda rekommendationer på Agrias hemsida. Låt säga nu att vi stiftar en lag mot utekatter hur har ni tänkt att den ska fungera? Vad händer med de arbetande katterna på bondgårdar och i stall ska de avlivasdirekt eller får de dispens en tid? Hur går det med våra TNR-katter, ska de oxå avlivas? De katthem dom idag rekommenderar stt katttn ska få vara utekatt ska de bötfällas? Ska bondgårdar och stall hägnas in med burade katter eller ska dessa katter ersättas med råttgift och andra giftet. Skulle vara kul att höra hur ni tänkt på tillämpningen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-12 22:45
#145

#144 Jag tycker samma regler ska gälla för alla katter, precis som reglerna för hund gäller för alla hundar, oavsett om det är en gårdshund eller stadshund.

Min fd plastbrors mamma hade innekatt som fick extraknäcka som mus- och råttjägare i stallet. Dom gick helt sonika in i huset, hämtade katten och bar över honom till stallet där ohyran fanns, stängde dörren och lät honom göra sin grej.
Sen bars han nöjd in i bostadshuset igen. Gick koppelpromenader och stormtrivdes med livet. Tror dom hade en inhägnad altan också om jag inte minns fel.

Hemlösa katter skjuts ju redan av då och då. Jag ser faktiskt inget fel i att skjuta av dessa katter, när problemet blir för stort måste man göra något drastiskt.
Eftersom det också tar en attans tid att få folk att fatta att katter inte är något man bara skaffar och kan släppa eller kasta ut hur som helst, så kanske några iaf tar till sig lagen och tänker till. Förhoppningsvis…

Katthem får väl då bara ändra sina rekommendationer. Enkelt.
Katthemmet jag praktiserade hos hade som krav att katten skulle försäkras och hållas som innekatt. (Vaccinering, märkning och kastrering stod katthemmet för.)

Kort och gott så ser inte jag några större bekymmer med att anpassa katters villkor till hur samhället ser ut och fungerar idag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[pimey]]
2017-06-12 22:52
#146

Om vanligt folk kunde kastrera sina katter innan de går ut så skulle vi inte behöva skjuta av katt efter katt eller katthemmen vara överfulla

Annons:
[[pimey]]
2017-06-12 22:55
#147

Tillgodose man inte en innekatts behov så kommer den såklart inte trivas. Återigen det är ägarens ansvar att lägga energi på sin katt och aktivera den och anpassa sitt hem så katten trivs. Problemen försvinner inte bara för att man öppnar dörren men för en slapphänt ägare så är det enklast

Pyttelite
2017-06-12 23:12
#148

#145 Så TNR ska förbjudas då? Hur kan du garantera att en arbetande katt inte smiter under sin tjänstgöring. Hur stänger du till alla utrymmen? Ska våra bönder gå runt och valla sina katter menar du? Kanske vore det bättre att återföra DDT och andra miljögifter. Det är ju bara vissa katter som har rätt att leva enligt dig så det känns bättre att avliva skonsamt hos veterinär dp lider ingen. #146 Vsnligt folk kastrerar sina katter. Över 80% av våra ägda katter är kastrerade. Katthemmet är fulla av omplaceringskatter, sådana vi inte vill ha längre. Katthem tar inte emot förvildade katter utan bara de de tycker är anpassningsbara. #147 Alla katter klarar inte av den höga stressnivån som det kan vara i ett hem och mår bättre av att få vara ute ett tag men det är ok att avliva dessa katter bara de inte blir påkörda av en bil? Dels verkar ni okunniga om kattens beteende och dels är ni mycket cyniska. Dödandet ska ske på ett villkor. Hellre en medvetet avlivas katt eller två än RN trafikskadad olycksfågel (katt). Mycket obehaglig syn på etik och moral.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-12 23:26
#149

#148 Tycker du att en hemlös katt har ett bra liv? Ett värdigt liv?
TNR bromsar problemet, men kattens livskvalité blir bara marginellt bättre av en kastrering.

Jag har sett en innekatt fungera som arbetande stallkatt.
Hur andra löser det är upp till dom.

Som jag säger om hemlösa hundar i tex Rumänien som massavlivas - en död hund lider inte.
Jag tycker katter ska ha få ett långt, tryggt och stimulerande liv.
En katt på gatan genomlever mer en långsam död.

Edit: Är det någon som behöver läsa på om kattens beteende och behov så verkar det vara du… Kan varmt rekommendera Jackson Galaxy.

"Mycket obehaglig syn på etik och moral." Well, right back at ´ya.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Råkan
2017-06-12 23:33
#150

Här ex. på vad frigående katt kan ställa till med.

Från ingenstans attackerade en katt Rebecka Radic, 28, på innergården.
Efter att hon blivit riven, biten och klöst är hon nu kritisk till att polisen lagt ner utredningen.
– En hund som bitit någon så här pass illa hade troligtvis avlivats, säger hon.
http://www.expressen.se/kvallsposten/rebeckas-skrackupplevelse-grannkattens-blodiga-attack/

Letar i alla skrymslen o vrår här på iFokus. -< -< -< -< -< -< -<-<

Pyttelite
2017-06-12 23:38
#151

#149 Ja jag tycker att TNR katter har ett mycket värdigt liv och ser inte stt avlivning är alternstivet. Var det inte du som jobbat på katthem, kanske misstog jag - vore det inte bättre att avliva dessa också och bara satsa på raskatter. Jag tror inte på idéen att arbetande stall och ladugårdskatter ska hållas instängda. De har knappast någon möjlighet till att jaga fritt i en sådan miljö. Förstår inte hur de rumänska hundarna kom in i bilden och inte heller hur du vet att alla utekatter lider. Hur fasiken klarade katterna av sitt liv innan det fanns kastrering som metod att beteendeförändra? Men sammanfattningsvis är det humanare att avliva samtliga katter som inte är sällskapskatter och samtliga katter som inte är innekatter med argumentet att de saknar livskvalitet och ska inte få leva. Usch då - börjar bli obehaglig nu - är det mer som ska utrotas?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


lordgortor
2017-06-12 23:39
#152

Man får inte lämna sina husdjur utan tillsyn. Detta är vad lagen säger. Släpper någon ut sin katt utan tillsyn är det olagligt.

Herveaux
2017-06-13 00:01
#153

#151 Men nu får du väl ändå ta och kliva ur sandlådan eller iaf sätta på dig ett par läsglasögon så du ser vad jag skriver?!

Vart finns värdigheten i att svälta och leva i total otrygghet som hemlös katt?
Fast det kanske är det du kallar för "frihet" och ett "naturligt" kattliv? 

Katthemskatter har iaf haft turen att få tak över huvudet i väntan på ett hem.
Dom har en mycket högre chans att få ett hem än en katt som stryker omkring på gatan. Men katthemmen kan inte ta in 100 000-tals katter och eftersom folk är allergiska mot kunskap så köper dom glatt huskattsungar från privatpersoner.
(Som dom förhoppningsvis inte dumpar efter sommaren…)

Som sagt så har iaf jag sett en innekatt fungera som råttjägare i stall.

Nej, det verkar vara en hel del du inte förstår…
Jag menade att jag som främst är hundmänniska inte ser annorlunda på hemlösa hundar och vilka drastiska åtgärder man kan behöva ta till för att problemet inte ska gå över styr och att ett djur på gatan inte lever ett värdigt katt/hundliv utan snarare dör en onödigt utdragen död.
Jag påstår inte att alla UTEkatter lider, utan att HEMLÖSA katter lider.
UTEkatter utsätts dock för en rad väldigt onödiga risker och faror.

Klart det är humanare att avliva en katt som troligen inte har en chans att finna ett hem eller få plats på ett katthem innan den svälter ihjäl.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[Thiah]
2017-06-13 05:16
#154

Jag har en innekatt som utan problem jagar möss i svärmors hus (de finns på vinden) i en instängd miljö. Hon har alla instinkter kvar så inga problem där inte. Sen om det finns rekommendationer på Agrias sida och info direkt från en polis så vet jag i alla fall vad jag tror på.(#143+144). Agrias ord är inte lag på något vis. Sen ska du ju hålla koll på dina djur när de är ute. Kan du inte det borde de inte vara ute. Svårare än så är det ju egentligen inte?

Lucia 123
2017-06-13 09:08
#155

Pyttelite Nej man får inte väja eller tvärnita för smådjur. Du har ansvar för att inte orsaka olika när du framför ett fordon. Skulle du väja för ett smådjur och orsaka olycka blir du vållande och ansvarig, Man blir inte vållande till död katt. Springer en katt ut i vägen är de helt omöjligt att få stopp på bilen vet du hur lång bromssträckan är när du kör i 50? Hoppas du inte har körkort.

Lakritsstjärna
2017-06-13 21:02
#157

Tror det är väldigt få som kör på en katt med flit. Jag hade gjort allt för att försöka stanna så länge jag inte utsatt mig själv eller andra för fara. Men det är ägaren som är ansvarig för katten inte utsätt för fara. Om man kör på en viss typ av djur är man skyldig att stanna, markera upp platsen och kontakta polisen. Men då handlar det om till exempel älg, rådjur och vildsvin. Likaså finns det reglerat om man kör på en ko eller en häst. Hund och katt är inte reglerat. Vi hade en katt som måste haft någon typ av dödslängtan i vårat kvarter. Jag var nära att köra på men lyckades stanna för jag körde i typ 30. När jag var ute och gick såg jag samma katt springa rakt framför en annan bil som tvär bromsade och den klarade sig precis. Då sa min man att han också bromsat för den där katten när den sprang ut precis framför honom. Sen såg jag en lapp om att den saknades på busshållsplatsen och skulle inte vara förvånad om den blivit på körd.

LillaMyggan
2017-06-13 21:13
#158

Våran katt är ute i trädgården regelbundet men vi har henne under uppsikt…. fast hon är 17 så hon sitter mest still Heheheheh annars är hon inne och solar vid ett fönster

Zepp
2017-06-13 21:56
#159

Tramstråd helt enkelt.. och jag slutade läsa inläggen halvägs!

För det första.. läs på lagstiftningen, läs sen alla prejudiserande domar angående katter!

Katter har rätt att leva sitt liv och alla andra har skyldighet att anpassa sig till detta!

Och det är främst när katterna missköts eller är för många som de utgör en sanitär olägenhet.

För det andra, vi håller katter för vår egen nyttas skull, de är skadedjursbekämpare!

Utan katter så får man i stället råttor och möss!

Vore det inte mycket bättre att förbjuda måsar och skator.. iallafall så borde de flyga i koppel.. och då har vi inte ens nämnt mördarrådjuren!

Eller älgar som bara springer ut mitt i vägen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2017-06-13 22:04
#160

#159 Hahaha nej du. Andra har ingen som helst skyldighet att anpassa sig till det. Vilket trams!

Och nog förstår du väl skillnaden mellan TAMDJUR och vilda djur?

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-13 22:16
#161

#159 Då borde kor, hästar, grisar och får också få vara helt fria. Vi får ju anpassa oss, right?

Carmarino
2017-06-14 12:46
#162

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nova1234
2017-06-14 17:59
#163

#141 Ansvar. Om din katt ligger i diket med bruten rygg och dör för att den blivit påkörd. Känner du då att du kan peka finger år bilisten och säga att den bär ansvaret? känner du inte alls något eget ansvar öht över din katts säkerhet? (Fö om en hund springer ut i gatan och blir påkörd och orsakar skador på bilen. Då får hundägare betala för bilens skador. )

Zepp
2017-06-14 20:50
#164

#160

Trams igen.. läs prejudicerande domar om katter!

Dvs det räcker inte med att man tycker illa om katter/att de uträttar sina behov enligt sina vanor!

Katter får lov att springa fritt och leva sina liv enligt deras eget genetiska mönster.. enligt svensk lag.. och en hel räcka prejudicerade domar!

Det är när någon tokig person skaffat för många katter som det kan bli en sanitär olägenhet.

Oftare stupar det på att personen i fråga inte kan ge sina katter tillräckligt med tillsyn och omvårdnad.

Och vem f*n är ansvarig för att rådjuren/älgarna/hararna äter upp mina Tulpaner?

Det minsta jag kräver är iallafall en helstekt rådjursadel.. den torde smaka Tulpan hur som helst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Herveaux
2017-06-14 20:54
#165

#64 ….så det är andras ansvar att se till att man inte får ovälkommet besök av andras HUSDJUR på tomten men du klagar över att få samma typ av visiter av VILDA djur? Hur går det ihop?

Koppeltvång på Bambi medans Sotis strosar fritt eller?

Är det några djur som ska få leva efter "sina genetiska mönster" så är det väl ändå dom vilda djuren?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-14 20:56
#166

#164 Sluta med ditt dravel.

Zepp
2017-06-14 21:10
#167

Ja det handlar väl mest om man känner till svensk lag eller ej?

Katter får lov att besöka dig hur mycket du ens motsätter dig det.. enligt svensk lag och en j*vla massa prejudicerande domar!

Och det mesta handlar om huruvida kattägaren har tillsyn och inte mer katter än vad den klarar av.. utan att det blir en sanitär olägenhet!

Man får lov att hålla mer katter på landet än i storstaden!

Dvs katter har laglig rätt att leva enligt sina vanor/genetiska mönster!

För övrigt så får du tåla att både älgar, rådjur, harar äter upp dina Tulpaner.. jakträttsinnehavaren är inte ansvarig!

Det är och förblir ditt ansvar att ta hand om din egendom.. och förutse att den kan utsättas för katter, älgar, rådjur, harar, råttor, ormar, sniglar eller vad som helst!

Enda undantaget är hundar!

När det gäller hundar så är alltid ägaren ansvarig för vad hunden ställer till med.. och det finns  en massa prejudicerande domar på detta, samt främst en sedvana från den tid vi levde i bondesamhällen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[AnimeV4]
2017-06-14 21:14
#168

"Förbjud utekatter att springa fritt" och inte "Vad säger lagen om utekatter oavsett hur mycket de ställer till det?"

Herveaux
2017-06-14 21:15
#169

Att detta är en sån öm tå för utekattsägare…

Lagtext hit och lagtext dit.
Måste det stå i lagboken att ni borde vara rädda om er egen katts liv?
Räcker det inte med sunt förnuft för att ta in det?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-14 21:17
#170

#167 Varför yrar du om saker ingen har sagt något om? Läs tråden istället för att svara om saker ingen har påstått. Ingen har skrivit att det är olagligt med utekatt.

Försök att för en gångs skull hålla dig till ämnet utan en massa dravel.

Zepp
2017-06-14 21:31
#171

Vet inte om jag yrar särskildt mycket.. men svensk lag och sen prejudicerande domar väger tyngre!

En helt annan sak är oansvariga kattägare.. men likt förbannat så hamnar man på lagtexterna igen.. det är främst om katterna lider som det blir ett problem!

Och i undantagsfall när kattägandet blir en sanitär olägenhet.

1. katter får lov att röra sig fritt, de får lov att utföra sina behov.

2. de får även följa sina genetiska mönster och markera revir och annat på andra än ägares tomt.

3, det är främst när situationen blir extrem som ägaren till katterna får tillsägelser av kommunen att kastrera sina hankatter, eller reducera antalet katter.

4, det är skillnad mellan att ha utekatt och låta sina katter springa vind för våg!

5, det är främst katternas egen hälsa och välmånde som är viktigt i sammanhanget!

6 att hålla katt i koppel tangerar lagen om att katter har rätt att leva sitt naturliga liv.

7 finns de som dömts för detta oxå.. om även underliga personer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Herveaux
2017-06-14 21:34
#172

En nyfiken fråga… Om det nu är det "naturliga" för en katt att leva "fritt" hur kommer det då sig att man aldrig  (iaf inte jag) hör talas om Bengal-ägare som släpper ut sina katter?
Det är ju ändå en färsk ras där man för inte alltför länge sen korsade tamkatt med vilt blod? För dom måste det väl verkligen vara det naturliga att röra sig fritt?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zepp
2017-06-14 21:41
#173

Fråga du på bara.. även fråga även  Bengal-ägaren!

Altså.. som djur ägare så är djuret din egendom, du har lixom rätt stor rätt att hantera din egendom lite som du vill.. ocm det vore en ko.. bara som ett exempel så får du sälja den till en slaktare.

Men.. en annan sak är huruvida katter får lov att gå ute.. och leva sitt naturliga liv.. ja det får dom.. och de har lagstöd för detta!

En helt annan sak är att vissa kattägare inte bor på landet där katterna får lov att leva sitt naturliga liv.. då faller väldigt mycket på kattägaren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2017-06-14 21:41
#174

#171 Varför fortsätter du tjata om lagar?  Det är fortfarande ingen som påstått att det är olagligt. Förstår du verkligen inte?

Ja det är katternas hälsa och välmående man tänker på då man INTE har utekatter. 

Och nej det är i gen skillnad på att låta katterna springa vind för våg och på utekatter om du inte har katten i koppel.

Annons:
Zepp
2017-06-14 22:07
#175

Som sagt vad.. tjat.. flera har fått domarpå sig just på grund av att de haft katter i koppel!

Nu så ser jag verkligen skillnad mellan de som har katter i koppel för kattens skull och de som har katt i koppel av helt fel skäl!

För det första.. katter är halvvilda djur, de har sina naturliga beteenden.. de har på detta lagstöd för att få leva så, deras ägare har dessutom skyldighet att anpassa sig till detta!

Såå, det är endast för kattens egen hälsa och välmående som man i princip får lov att hålla katt i koppel någon längre tid.. i övrigt så skall de leva sitt naturliga liv!

Och har man inte de förutsättningarna som ägare så skall man starkt överväga att skaffa akvarium med fiskar i stället som  hobby!

Eller samla på frimärken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Herveaux
2017-06-14 22:13
#176

…tror inte många kattägare ser katt som en "hobby"…men okej…

Är tamkatten halvvild? Är det någon form av lo-hybrider folk har hemma eller?

Om nu katter mer eller mindre far illa av att inte få gå lösa kan man ju undra hur tusentals katter lever sina liv som innekatter med kontrollerad utevistelse.
En missnöjd katt kan inte vara trevlig att ha att göra med i 15-18år…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-14 22:18
#177

"Katter får inte hållas bundna. Du får dock använda koppel när du går ut med din katt."

Kopierat från jbv. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselavhundochkatt/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Så visst får man gå och rasta katten i koppel.

Honestyisdead
2017-06-14 22:19
#178

#175 Nej katter är TAMDJUR. Domesticerade.

Zepp
2017-06-14 22:30
#179

Du får så klart ha vilken hobby som helst.. men när det kommer till djur så kommer hur som helst djurskyddslagstiftning och lagar att gälla samt därmed prejudicerande domar!

Hur du vill definiera felina varelsers olika domestiseringsgrad är lixom inte helt upp till dig.. oavsett din hobby!

Iallafall vår sk tamkatt har sina rättigheter, och det är ägarens skyldighet att se till att de uppfylls!

Gäller för övrigt vilket annat djur du än har som hobby!

Och jag betvivlar inte ens en sekund att vissa som har innekatter lägger stor energi vid att tillfredställa sina katters behov.

Men nu så var väl tråden mest om huruvida katter fick springa lösa.. ja de har dessutom lagstöd för detta.. oavsett vad grannarna tycker/de hatar katter eller ej!

Och det finns lagar som sagt vad som reglerar att man måste ha tillsyn över sina katter/andra djur.. för deras välmående och hälsa samt att de inte skall utgöra en sanitär olägenhet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2017-06-14 22:34
#180

#179

"Men nu så var väl tråden mest om huruvida katter fick springa lösa."

Nej det är inte alls vad tråden handlar om. Testa läsa överskriften så kanske polletten äntligen trillar ner.

Herveaux
2017-06-14 22:37
#181

#179 Ja, ja, ja, vi VET att det INTE är olagligt (ännu iaf…) att ha frigående katt.

Men det som många av oss som välkomnar en lagändring pekar på är att en katt ute utan tillsyn är en OTRYGG katt.
Det verkar dock ingen på utekatts-sidan vilja bemöta, förutom någon halvhjärtad bortförklaring att det är den som ev. skadar katten som bär ansvaret, inte den som släppte ut katten till att börja med.
Hur naturligt är det för katten att ha trafikvett eller känna till "Stranger Danger!"?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Zepp
2017-06-14 23:08
#182

#180

"Förbjud utekatter att springa fritt."

Läser och läser.. och likt förbannat så har de lagstöd för detta!

Utekatter får springa fritt!

Ändra lagarna om ni har andra åsikter.. men fram tills dess så får katter springa fritt!

Innekatter får inte springa fritt.. och det finns lagparagrafer för detta oxå, främst djurskyddslagstiftningen!

Grejen är fortfarande.. djur har rättigheter.. eller rättare sagt djurägare har skyldigheter!

Man får lixom inte hålla innekatter under vilka förhållanden som helst.. det är kattens bästa som är främst rättesnöret.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Herveaux
2017-06-14 23:13
#183

#182 Är det så svårt att förstå att rubriken är en ÅSIKT?

_det är kattens bästa som är främst rättesnöret.
_Exakt, därför bör lagen ändras.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-14 23:15
#184

Herre jestas. 

Du förstår ingenting tydligen. Jag ger upp.

Zepp
2017-06-14 23:18
#185

#181

Jo jag har nog uppfattat den vinklingen!

Men nu så är det trots allt som så att katter per se är mer än hobby, de är oxå en del av jordbruket och där är de främst för skadedjursbekämpning!

Lika gäller till stora delar på övrig landsbyggd.

Däremot så är jag för att förbjuda innekatter.. dvs dessa personer bör sättas i fängelse som djurplågare!

Men kruxet är och förblir att vi trots allt behöver katter för att hålla ner antalet möss och råttor!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Herveaux
2017-06-14 23:23
#186

#185 Om du läser i tråden så är vi flera stycken som har varit bekanta med innekatter som varit utmärkta skadedjursbekämpare.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[[eskils_]]
2017-06-14 23:41
#187

#167 Zepp, du påstår följande: "Man får lov att hålla mer katter på landet än i storstaden!"

Det stämmer inte. Läs här vad Jordbruksverket säger:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/tillstandforverksamhetermedhundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

Man får alltså ha max 9 vuxna katter utan tillstånd, oavsett var man bor. Om du vill framställa dig själv som expert på lagar och regler är det nog klokt att kolla dem först.

Och ditt påstående i #175 att folk blivit straffade för att de haft sina katter i koppel stämmer inte heller, som Hera riktigt påpekar i #177.

[[eskils_]]
2017-06-14 23:58
#188

#164 Zepp, du skriver så här: "Trams igen.. läs prejudicerande domar om katter!"

Kan du länka till någon sådan dom?

Annons:
Lubsan
2017-06-15 00:54
#189

Jösses vad folk är dåliga på att föra en nyanserad debatt. Jag har två innekatter och skulle personligen aldrig välja att släppa ut dem fritt, däremot skulle jag önska att möjligheten skulle finnas, förutsättningarna för det (inga bilar, att veta att katten garanterat alltid hittar hem, inga djurplågare, att katten inte flrstör för andra, att katten inte hamnar i bråk som kan skada den eller annat djur osv) är dock obefintliga i annat än en drömvärld därför väljer jag personligen att inte släppa ut mina katter. Men jag kan iallafall försöka förstå varför folk låter sina katter vara ute. Det är jobbigt att se vuxna människor använda härskartekniker så högt och lågt som i den här tråden och jag kan inte alls förstå varför personen med användarnamn "kattöga" blev påhoppad? Vore det inte mer givande att försöka förstå och respektera varandras åsikter, det är väl först då man lämnar lite andrum för eftertanke och reflektion och kanske tom förändra motpartens åsikt? Tror de flesta behöver öva på att ta några djupa andetag och inte bara ösa ur sig saker i affekt.

FataMorgana
2017-06-15 12:00
#190

#189 

Min familj hade två katter när jag var barn, inte samtidigt, men i allafall var de innekatter på vintern när vi bodde i staden och på sommaren när vi for till vår sommarstuga tog vi dem med och lät dem gå in och ut, precis  hur de själva ville. Vi hade en stor tomt med knappt några grannar i närheten och där fanns heller inga trafikerade gator så för oss passade det utmärkt att göra på det här viset. De trivdes också väldigt bra med att vara ute på landet. Speciellt den ena katten var helt härlig, för när vi gick till butiken och handlade brukade den komma med och gå efter oss som en hund och sen på vägen strax före butiken gömde den sig under en lada medan vi gick och handlade och när vi gick hemåt kom den fram från sitt gömställe och gick med oss hem igen. Hon brukade också följa med oss på våra andra promenader och när vi gick ner till viken och simmade brukade hon komma med och sitta i gräset eller på berget och se på när vi simmade och plaskade i vattnet. Oj vad jag älskade henne. Jag skulle aldrig ha kunnat hålla henne inlåst i vår lilla stuga för att bara få titta ut genom fönstret och inte den andra katten heller för den delen. På vintern var situationen förstås en helt annan. Då skulle vi aldrig ha släppt ut dem på trafikerade gator i stadsmiljö. Så förr oss handlade det mer om vad som var bäst för katten. Skulle vi ha bott någon annanstans skulle vi förstås ha tagit situationen därifrån, eventuellt inte skaffat katt alls. Bara för att du ville försöka förstå varför somliga låter sina katter vara ute 🙂

Lubsan
2017-06-15 18:57
#191

#190 I den situationen förstår jag absolut ditt resonemang (kan inte påstå att jag hade gjort exakt detsamma men respekterar helt och hållet), tack för att du delade med dig :)

Herveaux
2017-06-15 19:40
#192

Passande nog så fick jag en lapp från hyresvärden idag med lite årlig "Bra att veta inför sommaren och tänk-på-detta-för-allas-trevnad-info". Där stod bla:
_"Tänk på att husdjur är ägarens ansvar och respektera dina grannar."
_
Knivstabostäder måste tydligen läsa på lagtexten tror jag minsann… _😉
_


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[AnimeV4]
2017-06-15 22:34
#193

#190 Det där lät ju jättetrevligt! På de villkoren skulle jag absolut förstå om någon ville ha katten ute. Däremot skulle jag nog vara ganska orolig om jag inte hade inhägnad tomt eller uppsikt på katten, så jag skulle nog ha gjort lite annorlunda.

[[eskils_]]
2017-06-15 23:06
#194

En del katter som springer fritt ute är ägda, utsläppta av sina ägare, men en del är övergivna eller bortsprungna katter, eller ungar till sådana.

Det skulle göra stor skillnad om vi på något sätt kunde få kattägare att kastrera, ID-märka och ägarregistrera sina katter. Här är ett sådant initiativ:

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/5241cc06ce12c42a98000082-lat-bostadsbolagen-hjalpa-till

Honestyisdead
2017-06-16 06:45
#195

#185 Ja snälla. Sätt mig i fängelse för att jag tar hand om mina katter.  För att jag tar ansvar. Katterna som dödas och plågas uppskattar  SÄKERT  din fria syn.

Du lever definitivt inte i verkligheten. 

Jag hoppas du sitter  ute med "dina" katter.

Annons:
Pyttelite
2017-06-16 08:55
#196

#172 Både Bengalägare och andra katter kan vistas på fri tass. Problemet med att ha frigående raskatter ute är att de är stöldbegärliga. Herveaux när det gäller kattens domsticering får du nog plugga på lite. Som jag även tidigare skrivet är kastrering den väg vi människor använt sig av för att få hanterliga innekatter plus han som uppfann kattsanden förståss. Utan detta får vi det svårare att ha innekatter i balans. Det har ju inte varit så vanligt så länge heller men när priset gått ner och metoderna att kastrera har förbättrats har vi fått ett trevligare sällskapsdjur - hur naturligt det nu är. Vi behöver inte odla fram en icke revirhävdande katt för mycket försvinner då vi kastrerar men du var ju hundmänniska så det är förståligt att du inte är påläst.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-16 10:38
#197

#196 Jo, givetvis är raskatter mer attraktiva för stöldbenägna, men en huskatt kan säkert gå bra det med om tillfälle ges.
"Ungen vill ha en katt, skit i stamtavla liksom…"

Utan vettig aktivering blir det definitivt svårare att få en balanserad och nöjd innekatt. Kastrering underlättar givetvis, men det är inte hela lösningen.

Du kan ta och lägga ner den där mästrande tonen, tack.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

FataMorgana
2017-06-16 11:24
#198

#191 ,#193  

Ja jag vet inte hur vi skulle kunna ha gjort något annorlunda då stugan står på berg. Dessutom har vi flera andra stugor där som bastu, vedbod och gäststuga och runtomkring kärr och skog, så att göra en inhägnad skulle nog inte varit möjligt eller ett alldeles för stort projekt. Den ena katten minns jag inte så mycket av för den blev gammal och sjuk och avlivades när jag var sju år gammal, men den lär inte ha mått så bra på vintrarna i staden, den skulle nog helst ha stannat ute i naturen året om.  Där blev den vän med ett par förvildade katter som den alltid strök omkring med. De brukade ligga och vänta i närheten av vår stuga  på att vi kom ut på våren med katten och sen spenderade de hela sommaren tillsammans i närheten av vår stuga. 

Den andra katten som vi fick ta hand om efter den här första katten var så människokär att vi inte behövde hålla den under uppsikt så hemskt mycket eftersom den ändå hela tiden var i närheten av oss och följde  efter oss vart vi än gick. Men en kväll  beslöt den sig för att gå ut på en lite längre promenad och till sist hade den hittat ett öppet fönster som den klättrade in i mitt på natten. Den kröp upp i min farbrors säng och lade sig under täcket när han låg där och sov. Vilken schock min farbror fick när han sen kände något varmt och mjukt under täcket. Men som tur upptäckte han ganska snabbt att det var vår katt som det var frågan om och sen kunde han inte göra något annat än att le åt hela situationen.

Honestyisdead
2017-06-16 16:19
#199

#196

"Problemet med att ha frigående raskatter ute är att de är stöldbegärliga."

Nja. Problemet är det samma för alla katter. Faran.

Och nej. Katter är inte som dom är pga kastrering. Ta du och läs på istället!

Pyttelite
2017-06-16 16:58
#200

#199 Underbart att det inte finns någon skillnad i beteende mellan en kastrerad och okastrerad katt. Det innebär ju att alla som tjatat om kastrering från olika kattsammanslutningar har lurat oss alla. Kanske är det veterinärerna som ser att det finns pengar att tjäna på onödiga kastreringar. Om jag förstår det hela rätt är din uppfattning från säker källa den att Oman bara håller katten inne så behöver man inte kastrera inte heller om man har flera katter av samma kön. Jag är otroligt glad över att kattevolutionen gått så långt bara på några dagar. Det innebär väl att revirkissderiet också är borttagen som en arttypisk funktion. Tror att min kisse tillhör den gamla stammen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-16 17:09
#201

#200 Kan du inte bara läsa vad folk skriver, sluta spela dum och snedvrida allt…😕
Är du här för att diskutera eller provocera?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-16 17:43
#202

#201 Tyvärr är det nog så att jag faktiskt läser vad du skriver. Kan du förklara hur dumenar då om du nu anser att det jag skrivit är fel. Du anser att vi kan ha fertila katter instängda inomhus utan att risken är hög för att få problemet revirhävdande, brunst och andra oönskade beteenden. Du menar att flera katter kan samsas under samma tak för kastrering påverkar inte kattens egenskaper utan hindrar bara fertilitet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Herveaux
2017-06-16 17:48
#203

#202 Du bevisade precis att du inte läser ordentligt.
JAG skrev: Utan vettig aktivering blir det definitivt svårare att få en balanserad och nöjd innekatt. Kastrering underlättar givetvis, men det är inte hela lösningen.
HERA skrev:  Och nej. Katter är inte som dom är pga kastrering. Ta du och läs på istället!
…och nej, din tolkning (#200) av Heras inlägg var inte vad Hera varken skrev eller menade.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-16 18:08
#204

#203 Bara en liten fråga tycker du att du beter dig balanserat? Förutsättningen för att ha innerkatter är att de är kastrerade. För att en kastrerad innekatt ska må bra behöver den aktivering och en miljö som ger den stimulans som en utemiljö skulle givet. Katter är inte gjorda för att vara instängda men med lite fixar som kastrering och miljöanpassning fungerar det ganska bra. Kattens huvudsakliga uppgift är att jaga. Katten jagar inte bara för att skaffa mat utan den jagar det den ser. När vi leker med våra katter imiterar vi det behovet och beteendet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[pimey]]
2017-06-16 18:25
#205

204# och katter är inte gjorda för att klara vårt klimat och land heller. De tillhör inte vår fauna ;)

Honestyisdead
2017-06-16 18:29
#206

#200  Hur för du diskussioner egentligen? Tycker du ärligt talat att det är ok att hitta på åsikter till andra trots att dom inte ens varit i närheten av att utrycka något liknande? Knappast ett "balanserat" beteende.

#203 Tack. Tur någon läser det som står 🤔

Pyttelite
2017-06-16 18:33
#207

#205 Det känns bra för då har vi nga förvildade katter som överlever en vinter i Sverige - så var det problemet löst. När det gäller tamkatter klarar den av hyfsat kalla temperaturer bara den hittar något att äta. Om du vill titta tillbaka på kattens historia har den levt tillsammans med oss människor. Vi har behövt den och den har behövt oss men den har inte levt instängd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-16 18:38
#208

#204 Såvitt jag vet är inga djur "gjorda" för att vara instängda.

 Och katter är inte en del av vår natur.

Pyttelite
2017-06-16 18:47
#209

#208 Nä en katt är ett husdjur som följt människan åt eftersom vi behövt en skadedjursbekämpare så att vi inte fick tomma magasin. Katten har därför fått gå fritt med strikt reglering. Den som såg en okänd katt på sina ägor hade/har rätt att skjuta den eftersom man också visste att kattens fertilitet är hög.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2017-06-16 18:55
#210

Och så gör folk än idag.

Är det allt du hade som "svar"?

Pyttelite
2017-06-16 19:16
#211

#210 Vad är det egentligen du vill med din argumentation?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-16 19:24
#212

#204 Visa gärna vart jag har skrivit något emot kastrering av katter.
Visa gärna vart jag har skrivit att innekatter ska hållas instängda (utan någon form av kontrollerad utevistelse).

Att du väljer att gå på mig som person visar bara att du har brist på argument och/eller att du känner dig i underläge.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-06-16 19:30
#213

#211 Jag tycker det är väldigt uppenbart vad jag vill. Men vi kan ta det igen.

Släpp inte ut katter utan koppel, ta ansvar och fantisera inte ihop åsikter som ingen uttryckt. 

Tydligt nog?

Lubsan
2017-06-16 20:13
#214

För att få lite ordning på debatten här;

Om vi utgår från att båda parter är överens om att katter,  oavsett inne- eller utekatter ska vara kastrerade (om de nu inte ska användas inom seriös avel), ID-märkta, vaccinerade och veterinärförsäkrade så är alltså skillnaderna/argumenten följande;

Innekatt-"sidan" (där jag är inkluderad) är av åsikten att katter bör endast vistas ute med uppsikt, antingen genom koppelpromenader alternativt innätade balkonger/uteplatser? Anledning till denna åsikt är att det finns många faror för katter utomhus som bilar, människor med ont uppsåt, andra djur som kan skada osv. Men också att katten kan skada andras egendom och andra djur. Har jag gjort en korrekt sammanfattning då?

Utekatt-"sidan" tycker att katten blir begränsad av att vara innekatt. Att katter har rätt till att jaga, klättra i träd osv? En del kanske har en katt också av den anledningen att de tar bort skadedjur från ens tomt. Jag har förstått det som att många (eller de flesta) som har utekatt här bor avskilt från vägar och andra hus och menar att detta minskar risken att katten blir påkörd t.ex? Har jag förstått det rätt då?

Det måste väl ändå på något vis gå att förstå varandras argument eller val? Jag kan förstå att människor som bor på landet, långt ifrån en trafikerad bilväg väljer att låta sin katt gå ute fritt för att man bedömer att det ger ens katt mest kvalité av livet. Som sagt, jag hade nog inte gjort samma val själv men jag kan ändå förstå tanken bakom.

Sen ser jag att det dessutom diskuteras om diverse sidospråk, bla huruvida katter ENDAST klarar sig ute i vårt klimat, till vilken nivå katter har domesticerats osv. 

Om vi ska gå tillbaka till det tråden handlade om, huruvida vi ska förbjuda katter att vistas ute fritt, så tror inte jag ett förbud är lösningen på problemet med hemlösa katter. Jag tänker att det viktigaste är att det kommer en LAG på att alla katter MÅSTE ID-märkas, och att alla utekatter måste kastreras. Där har vi en bra början för att minska antalet hemlösa katter, en början som dessutom är helt genomförbart genom en enkel lag som riksdagen kan godkänna.

Pyttelite
2017-06-16 20:36
#215

#214 Tråden handlade från början om att förbjuda stt katter får vara utomhus och jag undrar forfarande hur en sådan lag ska utformas och kontrolleras. Alla katter är inte sällskapskatter även om några tycker att arbetande katter är likvärdigt med att en sällskapskatter då och få tar en mus eller fågel. Alla katter lever inte i en farlig miljö och alla katter klarar heller inte av en innemiljö. Ska dessa katter avlivas? Ska man söka tillstånd för att den egna sällskapskatter ska få gå ute. Hur ska detta administreras? Ska TNR återigen förbjudas? Jag har fortfarande inte fått några svar på dessa frågor om nu ett förbud ska införas. Som jag skrivit så många gånger tidigare ska man ta hand om sin katt. Låta bli stt släppa ut den om man stör grannar eller om man lever i en direkt för katten farlig miljö men det är långt ifrån stt konsekven förbjuda att ha frigående katt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-16 20:55
#216

#214 Ja, jag tillhör "inne-sidan" och tycker du gjort en korrekt sammanfattning av den sidans argument. 👍

Ser också gärna en lag på att alla katter ska märkas och utekatter kastreras.
Problemet är väl bara hur detta ska följas upp och kontrolleras…

Jag har läst här på forumet att det verkar som att fler och fler raskattsuppfödare kastrerar sina kattungar innan leverans till sina nya hem, om även huskattsuppfödare gjorde detsamma så vore det ett mega-steg mot färre hemlösa katter.
Skulle man kanske kunna uppmuntra fler till detta med många och generösa kastreringskampanjer månne?
Känns inte som att info alltid går fram, men kan folk spara pengar så brukar dom öppna öronen (oavsett om dom har raskatt, huskatt ute/inne-katt ska kanske tilläggas för husfridens skull).

#215 Jag svarade på några av dom frågorna i inlägg #145. Så ett svar har du fått. 

Hur vet ni med utekatt att just eran katt inte stör grannarna?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Pyttelite
2017-06-16 21:11
#217

#216 Problemet med dina svar är att du inte riktigt har fattat grejen med arbetande katter. Det är inte att likställas med en gårdshund. En katt är judt en katt och har sina specifika egenskaper och kan inte jämställas med en hund. Jag trodde du skämtade när du kom med anekdoten att dina vänner dom hade en innekatt med organiserade koppelpronenader skulle jämställas med en arbetande katt. Tror inte du har någon direkt koll på hur de djur som katten jagar lever. Lustigt att du anser stt katter kan avlivas hur som helst att en katt inte har ett värde oavsett dess bakgrund och jag förstår också att du aktivt är emot TNR. Andelen kastrerade ägda katter är idag mycket hög över 80% procent och med tanke på att andelen huskatter i Sverige är betydligt högre än raskatter så behöver du inte bekymra dig om huskatternas kastrering. När det gäller grannar och deras inställning till katter brukar ju dom säga till om dr blir störda. En kastrerad katt har i allmänhet inte då stort revir och man får agera efter det egna förnuftet. Som jag spmånga gånger skrivit tidigare ska man vara varsam med hur man hanterar dina katter inom ett tättbebyggt område men det häller väl all grannsamverkan eller kanske låset ni in grannbarnen dom stör oxå eller kanske avlivas de som katter?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Herveaux
2017-06-16 21:19
#218

#217 Jag hänvisar till mina tidigare svar i tråden. Punkt. 👋


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lubsan
2017-06-16 21:34
#219

Jag tror också det kan vara problematiskt att få till en lag som förbjuder utekatter, delvis för att som du säger att det blir svårt att administrera men också för att vissa katter helt enkelt har behovet att få vistas ute och inte klarar av kanske koppelpromenader. Inte heller alla har möjlighet att bygga en stor rastgård som kan ersätta det behovet. 

Däremot tycker jag att det är högst opassande att skaffa en kattunge (som är lättare att utforma) och sedan släppa ut den fritt om man bor i ett villaområdet eller centralt i en stad. Då kan man från början anpassa katten till ett trivsamt liv som en innekatt. Äldre katter som kanske har omplacerats av någon anledning kan dock ha behovet att vistas ute och då få svårt att vänja sig vid ett liv som innekatt.

Om vi from får en lag som säger att varje katt som säljs, ras- som huskatt ska ägarregistreras och kastreras så tror jag att antalet hemlösa katter skulle minska drastiskt. Delvis för att om en katt är utekatt och villar bort sig så är det enkelt att kontrollera vart den hör hemma men också för att det kommer födas färre katter som det inte finns ett hem till.

Det är såklart också svårt hur detta skulle gå tillväga men genom många och intensiva kampanjer för detta. Information i tidningar, frivilligoranisationer som informerar på sociala medier. Kanske en bakgrundskontroll på ägare innan husdjur får köpas? Ja, jag vet inte riktigt men det känns som man måste börja någonstans och det nu för att höja kattens status.

Pyttelite
2017-06-16 22:03
#220

#219 Jag delar helt din uppfattning om hantering av katter inom villaområden. Vill man ha en sällskapskatt ska den vara omhändertagen och helst inomhuskatt. Däremot är jag inte lika övertygad om att en lag med registreringstvång och kastrering kommer att gynna någon. Det finns redan som krav i en del amerikanska delstater men tyvärr har det lett till sämre hälsa för katterna. Man slutar vaccinera om katten inte är registrerad och kastrerad. Personligen tycker jag att man bör se mer tillvarifrån de förvildade katterna kommer eftersom de flesta kattägare har mycket bra koll på sina katter. De må så vara att grannen blir dtörd men statistiken visar att vi lägger många pengar på våra husdjur och dess välfärd. Vad som behövs är punktinsatser information och hjälp och stöttning till de djurägare eller de områden som har problem istället för att skapa lagar ich straff som inte leder till någon förbättring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[[pimey]]
2017-06-16 22:15
#221

Att kastrera sina utekatter gynnar ju ALLA? Katten förökar sig inte och minskar på antalet huskatter som föds, katten har mindre revir och är inte lika benägen att vandra långa sträckor, markerar inte på opassande ställen och viktigast det är bäst för kattens välmående! Registrering är ju minst lika viktigt då vet man vart katten kommer ifrån och om någon skulle försöka dumpa den.

[[pimey]]
2017-06-16 22:16
#222

Vi har försökt i flera år att få folk att förstå gr om att delge information i olika former! Lag på kastrering och id märkning skulle göra såååå mkt för Sveriges huskatter.

Lubsan
2017-06-16 22:17
#223

#220 Ja, där har du en poäng. Har inte tänkt på problemet ur den synvinkeln. Men information och utbildning är någonting som måste ut till den stora allmänheten. Det hjälper trots allt inte så mycket att vi sitter i vår filterbubbla och diskuterar saker alla här (?) håller med om redan utan informationen om fördelarna och nödvändigheten med kastrering och ID-märkning måste ut till alla djurägare eller potentiella djurägare. Traditionella medier skriver var dag om faran med att hundar sitter i varma bilar (bra såklart!) men väldigt sällan läser man någonting överhuvudtaget om katter och faror som dessa möter i livet. Beror det på att hundar är ett djur med högre status än katter tro?

Annons:
Pyttelite
2017-06-16 22:28
#224

#223 Jag vill inte vara tjatig men väldigt många ägda katter är kastrerade idag lver 80%. Många katter som finns hos våra katthem har haft RN ägare som inte förstått att ansvaret för en katt gäller hela kattens livslängd som kan bli uppemot 20 år. I vår familj är kissen en familjemedlem som det pratas om som vilken person som helst att ens tänka sig att lämna bort henne för alltid är otänkbart ändå är hon en omplaceringskatt från ett katthem. Jag tror att om manbörjar studera förekomsten av "förvildade" katter så kommer man att hitta trender. Från koloniområden (inte kattkomonier) till stallkatter och däremellan flerfamiljshus som inte förstått sin katts behov. Identifiering information ich stöttning är vad dom behövs för att minska på antalet oönskade katter och där finns även TNR med som ett sätt att hantera problemet när det redan uppstått. Jag är inte mot innekatter bara den rabiata drbatten dom inte gynnar någon. Iallafall i te katterna som vi alla vill skydda.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Lubsan
2017-06-17 00:08
#225

#224 vet inte riktigt om jag hängde med på allt men :) 
Vad betyder TNR?

Pyttelite
2017-06-17 05:29
#226

TNR står för Trap Neutur Return/Release och innebär att man fångar förvildade katter som inte går att anpassa. Dessa katter kastreras och sätts tillbaka. De får tillgång till mat/vatten och skyddade sovplatser så att de inte fryser ihjäl. Metoden är väl prövad i de länder där man har stora problem med förvildade tamkatter och fördelen är dels att man inte avlivar. I USA avlivas miljlntsls katter och hundar varje år. Dels så håller man antalet katter under kontroll det kommer inte in fler katter i kattkolonin för de katter som finns där bevakar reviret. Det finns kattkolonier i Sverige främst i Malmötrakten men även i Göteborg säkert även på fler ställen och TNR har tillämpats och studerats på några av dessa lokaler. TNR är naturligtvis ett misslyckande i sig men de katter det gäller är så förvildade att de har svårt att anpassa sig till en normal tillvaro och kan inte räknas att bli innekatter. En starkt förvildad katt blir så stressad i en katthemsmiljö att den till slut dör pga matvägran (fettlever). Dessa katter har anpassat sig helt till en utemiljö och har fin päls vars tjocklek varierar efter årstidsväxlingar. Får dessa katter mat och en frostfri viloplats funkar dom fint och har absolut ett värdigtt liv. I USA brukar man säga att den största risken för att dö för en katt är att hamna på katthem eftersom risken är stor för att katten avlivas. Man har under senare PR startat kampanjer för att förhindra detta och försöker hitta andra lösningar så att katterna inte hamnar på "hemmet". Avlivning för med sig andra problem - hur tar man hand om så många döda djur osv.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


jollycox
2017-06-17 19:08
#227

#217 "När det gäller grannar och deras inställning till katter brukar ju dom säga till om dr blir störda."
Det är inte alltid man vet vems katt som förstör för en. Vi har problem i perioder att någon katt kissar på våran bro. Vi har misstankar om vilken/vems katt det är men vi vet ju inget säkert. Vi kan ju inte gå till alla vi vet har katt här i närheten och säga att det är kanske eran katt som kissar på våran bro. Vad ska dom göra? Även om vi visste vems katt det är så vad ska dom göra?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Pyttelite
2017-06-17 19:43
#228

#227 Som jag skrivit tidigare får gam visa hänsyn men man går oxå vara tolerant både när det gäller hundar och katter. Det finns ju en hel del saker som hundar pinkar sönder oxå. Lyktstolpar, cykelställ, husknutar, cykelställ, elskåp osv. Enda skillnaden där är att det ofta drabbar allmännyttan - kanske utegångsförbudet skulle gälla samtliga husdjur. Att äga och ha en hund borde bara vara något mellan hundägaren och hunden. Hunden borde hållas inne jämt. Kanske aveln kan skyndas på så att vi går en rastningsfri hemmajubel. Skönt att slippa alla påsar som ligger här och var i naturen också.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Margaretha1990
2017-06-17 20:20
#229

#228 "Hunden borde hållas inne jämt" Alltså hur tänkte du där?? Människor som sabbar mest av alla varelser borde också då isf "hållas inne jämt". Fattar inte vad som är fel i skallen på vissa människor alltså!

Pyttelite
2017-06-17 20:58
#230

#229Jag håller helt med dig. Det borde finnas lagstadgat hur länge våra avkommor får vistas ute. Det borde regleras fram till 18 års ålder. Därefter ska den enskilde individen årligen prövas om de kan ta det fulla ansvaret att vistas utomhus. När det gäller husdjur och då specifikt hundar betalar jag varje år en summa pengar både till fria bajspåsar, tömning av hundlatriner iordningställandet av rastgårdar för hundar samt kommunalt bidrag till de hundklubbar och de områden de verkar på. Inte en enda kommunal rastgård för katter har jag sett. Både allmännyttan och bostadsrättsföreningar har aktivt hindrat kattägare att näta in sina balkonger så att katterna ska få vara där istället för på utegården. Andra bostadsrättsbolag har förhindrat och förvägrat enskilda boende att bygga kattanpassade inhägnader för dina katter så att de inte stör omgivningen. Hur kan det komma sig att det är så ok att finansiera och acceptera aktiviteter för hundar som vi få alla betalar tillmedans det är så svårt för att hjälpa kattägare?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Honestyisdead
2017-06-17 21:05
#231

#230 Skillnaden är ju just det att katter får gå fritt utan uppsyn. Det gör ju inte hundar.

Och ingen har sagt att katter inte ska få gå ut. Däremot att det ska ske under uppsyn precis som med hundar.

Pyttelite
2017-06-17 21:20
#232

#231 Fast tycker inte du som är hundmänniska att det vore rättvist Oman stöttade dessa hemska kattägare precis som man stöttar hundägare? Jsg har ingen hund men får ändå finansiera er hobby från aktiviteter till upptagning av hundbajs. Varför kan de kommunala bolagen som inte ens betalar dessa innätningar hjälpa sina hyresgäster med råd så att det blir enklare stt ge sin innekatt stimulans? Varför är det så väl accepterat att hunden ska ha företräde och ska få kosta oss alla pengar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-17 21:26
#233

#232 Nu har du nog missuppfattar något. Jag har katter och inte hund.

Vad är det för aktiviteter du finansierar för hundar?

Skulle det bli ett förbud ser jag gärna att man underlättar även för katter.

Herveaux
2017-06-17 21:29
#234

#233 Haha, verkar vara svårt för Pyttelite att hålla isär oss två.😃
Det var jag som tidigare i tråden kallade mig själv hundmänniska.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pyttelite
2017-06-17 21:44
#235

Absolut jag trodde faktiskt det var samma person med olika nick. Ber om ursäkt. Vad jag finansierar? Just nu står jag två meter ifrån den fria hundbajspåsen som kommundel finansierar (dvs jag). Inte långt från den anordningen finns det en hundlatrin. Behållare för fyllda bajspåsar. Har inte sett en enda kattlatrin i kommunen men ni har säkert. Lite längre ner mot centrum finns det flera kommunala rastgårdar iordningställda för hundar. Kommunen plockar dessutom upp mängder med bajspåsar som hundägare inte hittat någon latrin för. Till och med i vårt naturreservat ligger påsarna prydligt lagda åt sidan så att kommunen eller någon annan kan plocka upp. I kommunen finns flera hindklubbar där kommunen gett sanktionerade priser på det arrendet. Det är alltså inga marknadsanpassade hyror som betalas för dessa ytor. Varför ska jag betala för dessa aktiviteter när det inte ens finns en enda tastgård för katt? Hur kan det komma sig att allmännyttan hellre förbjuder än att hjälpa och stötta kattägare i dess djurhållning? Med lagar och förbud kommer vi inte speciellt långt däremot information och stöttning. Det skull även gynna hundägare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Honestyisdead
2017-06-17 21:54
#236

Du menar att kattägarna ska gräva upp katternas bajs? Eller vad ska du med en latrin till?

Att folk slänger bajspåsar i naturen förstår jag inte och det är synd.

Som sagt lör det ju vara som det är eftersom katter ju springer vind för våg som det är nu. Så länge dom gör det betalar jag helst ingenting.

Honestyisdead
2017-06-19 18:46
#237

#235 Varför skulle man sitta i en tråd med två olika nick? Tjänar ju inget till.

Annons:
lordgortor
2017-06-21 20:32
#238

Äsch. ser jag en katt i skogen när jag är ute och jagar så skjuter jag katten (om inte ägare är med och håller tillsyn på sitt husdjur). Katter ar trevliga och vackra djur men skall hållas under uppsikt.

Margaretha1990
2017-06-21 21:52
#239

#238 Hoppas nån hinner skjuta dig först!

Taggeman
2017-06-23 08:33
#240

Här en som vill ha katterna inomhus nu under sommartid. Och det ser jag som en stor anledning att ha katterna inne nu.

Skansenchefen tycker att alla ägare ska låsa in dem nu på sommaren när naturen är full av fågelungar och andra smådjur.

Katten är en lustmördare. Släpp ut den mitt i vintern när det inte finns några djurungar, ryter Wahlström.
http://www.expressen.se/nyheter/skansen-jonas-ovantade-utspel-mot-huskatterna/

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
2017-06-23 08:49
#241

Här mera tänkvärda ord.

_”Det är helt onaturligt att släppa ut dessa rovdjur i det fria. Om du är en sann djurvän och kattägare borde du ta ditt ansvar och hålla katten inne”, skriver Jonas Wahlström. _

I sommartider är det många som retar sig infernaliskt på skadedjur som mördarsniglar. Det många inte tänker på är dock att det största hotet mot vår natur finns hos den vanliga huskatten.

Näst efter utsläppta, farmade amerikanska minkar från pälsindustrin, så är det huskatterna som dödar allra flest fåglar och smådjur.

Det är helt onaturligt att släppa ut dessa rovdjur i det fria.

Om du är en sann djurvän och kattägare borde du ta ditt ansvar och hålla katten inne.

Det finns exempel på katter som lustmördar smådjur.

För förvildade tamkatter kan det vara nödvändigt att jaga för födans skull, men för huskatter som får mat av sina hussar och mattar fyller inte jakten någon funktion.

I sommar hoppas jag att folk håller sina katter inne eller, om de är ute, under uppsikt.

Jag tycker det är förskräckligt att folk inte förstår att katten blir en ”killer” mot försvarslösa ungar.

En del katter är fenomenala på att fånga små bytesdjur, särskilt tidigt på säsongen när det finns gott om ekorrungar, harungar och fågelungar.

Det gjordes en beräkning på hur många fåglar som viltfångas i världen. Det går inte att redovisa exakta siffror, men enligt en uppskattning av Bo Söderström, docent i biologi, rör det sig om åtminstone omkring 10 miljoner fåglar per år – bara i Sverige!

Kattägare borde:

  1. Hålla katten inne, särskilt under vår och sommar när djuren föder och fåglarna kläcker sina ungar.
     
  2. Hålla katten under uppsikt hela tiden, om den går ut. Är katten ute, så är den ute på jakt för att döda. Släpp aldrig ut den vind för våg.

Katten och minken är i särklass värst. Efter dem är det mycket långt till nästa stora ordningsstörning: vildsvinet, som faktiskt är ett naturligt förekommande djur. Vildsvinet var utrotat i Sverige, men har nu kommit tillbaka.

Min önskan är att svenska kattägare blir medvetna om vilket skadedjur tamkatten är.

**Värna våra småfåglar. Håll lustmördarna inomhus i sommar.

Källa från SVT.** https://www.svt.se/opinion/jonas-wahlstrom-om-katter

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

FataMorgana
2017-06-23 11:29
#242

#241

Det låter nästan som att min katt inte var en riktig katt. Lustmördare, skadedjur….. Nä, min katt var världen snällaste katt som inte ens skulle ha gjort en fluga illa. Jag tänker att det där om att hålla katterna inne eller ute, att det inte är så svart vitt som endera eller. Allt beror på var man bor, inte bor, vilka grannar man har, inte har, vilka jägarinstinkter som katten har, inte har osv.

[AnimeV4]
2017-06-23 12:11
#243

#241 Jag tycker att det är en jättebra text, men det är ju dumt att säga att jakten inte fyller någon funktion om Jonas syftar på jakten i helhet, dvs på döda och levande ting. Katter är ju små jägare. Det kanske bara är jag som fattat fel nu🤦‍♂️

#242 Där håller jag verkligen med dig, dock så skulle nog jag personligen aldrig kunna släppa ut katten helt fritt, fast det kan jag ju inte vara hundra på förrän jag flyttar till ett ställe mitt ute i ingenstans med obetydlig trafik osv🙂

Pyttelite
2017-06-23 12:26
#244

#241 Jonas brukar dra samma historia varje år. Blir tydligen nordhotad av gamla tanter också. Jonas får ibland lite för stort utrymme i pressen och han baserar sug inte alltid på fakta utan utgår ner oförgänglig vad han tycker själv. Härliga skämt han fällde om homosexuella oveckat dom gick - känns väl inte alltid som att han är seriös. Intressant läsning då senaste småfågelinventeringen presenterades. En hel del arter ökar till antal individer vilket för mig känns oerhört konstigt dp det här presenterats hur skadlig vår mördarkatt är för alla småfåglar. Orsaken till ökningen tror man beror på klimatförändringar. Fast om det blir varmare ute gynnar inte det våra mördarkatter och fpgelbestpndet skull minska ytterligare? De fågelarter som minskar tror man beror på att fler fåglar blivit smittade av gulknopp en virussjukdom. Ytterligare forskning har gett stt vi människor påverkar kullantslet på småfåglarna när vi matar dom efter vinterns utgång. Kanske vi människor skahålla oss borta från fågelborden ett tag.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2017-06-23 19:43
#245

Ända sedan Jonas började vara med i teve lite då och då, och hänga ormar runt halsen på skräckslagna programledare, så har jag tyckt att han är väldigt oseriös. Det är nog många som tycker att det blir bra teve, men det ökar definitivt inte förståelsen för ormar (och övriga djur han kastar i knät på oförberedda personer).

En seriös djurägare gör aldrig så. Djur ska inte användas till att skrämma folk med, oavsett hur kul publiken tycker det är.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fridiipida
2017-06-25 19:01
#246

Vi hade för några år sen några katter som kom in på sommaren när vi hade öppet ytterdörren inge roligt för då hade vi en undulat och två hamstrar inne. Men de har slutat att komma in nu. Nu är det bara någon katt som gått på tomten, men var nog några månader sen sist jag såg katten.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Forest]
2017-06-27 22:51
#247

Nu är vårat yngsta barn 15 år. Men när vi hade katter och barnen var små så var lösningen mycket enkelt, genom skaffa presenning och två brädor så vart det enkelt att bra dra över sandlådan.  Sen kan man även skaffa kompostgaller för lägga ut på sandlådan på så vis går inte katter o gör sina behov i sandlådan. 

Jag har fått in i huset ett rådjur, jakthund,katter olika fåglar, en fladdermus alla släpptes ut utan hunden som vi ringde närmaste jaktlag som saknade en hund 😎

Honestyisdead
2017-06-27 23:35
#248

#247 Det går att göra hemma. Inte i lekparken.

lordgortor
2017-06-28 23:35
#249

#239 Katter som anträffas i skogen är vildkatter och får med lagens stöd skjutas av jakträttsinnehavare.

Pyttelite
2017-07-01 16:03
#250

Djurens rätt har tagit fram en mycket bra sammanställning kring begreppet Naturligt beteende. https://www.djurensratt.se/sites/default/files/naturligt-beteende.pdf I denna skrift finns bra argument, källhänvisningar och annan information kring kattens naturliga beteende. För och nackdelar kring frigående och innekatt diskuteras också. En mycket bra och läsvärd sammanställning. Det finns även krav i Djurskyddslagen att våra djur ska kunna utöva sitt för arten "naturliga beteende".


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: