Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 1103 ggr
powerade
6/3/17, 11:28 AM

Kattborste

Min kisse hatar verkligen att bli borstad. Och kattkardan vi har hemma fastnar mest i hennes päls. Hon har väldigt lång och väldigt mycket underull som är lite fett och hovar väldigt enkelt. Så tänkte om ni har något tips på en borste som kan underlätta för oss?

Annons:
jollycox
6/3/17, 11:30 AM
#1

Kanske är lättare med en kam. Vi använder bara kam på våra två norska skogkatter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

powerade
6/3/17, 12:06 PM
#2

Normal kam/ gles kam?:/

jollycox
6/3/17, 1:00 PM
#3

Till en början för att vänja(och vid utredning av eventuella tovor) använde vi en gles kam men nu använder vi bara en finare kam.  Vi har kammar av märket spratts. Nr 69 och 71.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Uppkatten
6/3/17, 4:00 PM
#4

Inte karda på lång päls, använd kam istället. Jag har en kam med roterande piggar som jag tycker fungerar jättebra. Men är katten väldigt tovig så be veterinären om hjälp med att raka ner pälsen och börja om från början. Tovor gör väldigt ont på katten, och naturligtvis gör det ont även när kammen/kardan fastnar i. Toviga katter kan även tycka att det är jobbigt/smärtsamt när man klappar/gosar med dem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
6/3/17, 4:41 PM
#5

#4 vi fick bortrakade dom sista tovorna när vi var in för någon vecka sen. Ska köpa ny kam och lite pälsglans och se om det funkar. Hon attackerar borstarna när man börjar borsta på kroppen. Är inte så lätt att borsta då:/ brukar då slita isär såna små tovor som hon får runt huvudet. Men man får inte ta hon runt rumpan eller under magen och det har vi försökt träna på jättelänge men det blir knappast bättre:/

Uppkatten
6/3/17, 6:32 PM
#6

#5 Anledningen till att hon "attackerar" borstarna är sannolikt för att hon är rädd för att det plötsligt ska slita till i hennes päls/hud.  Tovor gör ONT. Katter kan få både hudirritationer och sår under tovorna, så vi kattägare har ett stort ansvar att försöka förhindra tovbildning på våra långhåriga katter + att ta hjälp av rakapparat/veterinär vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Herveaux
6/3/17, 6:58 PM
#7

#5 Kan ni testa att få hela henne lite ordentligare nerklippt så att ni har lite mer träningstid på er innan pälsen blir så lång att den måste borstas ordentligt för att hållas tovfri?

Det jag gjorde på min förra (omplacerings)hund som verkligen hatade borstar var att jag  började med en mjuk baby-borste (för tvåbenta babys) som inte kunde fastna i pälsen. Efter en stunds "borstning" med den fick hunden något gott som lön för mödan. Allteftersom kunde vi uppgradera oss till stålkardan som vart standardborsten.

Förstår att katter inte är hundar och att detta kanske bara blir en omständlig omväg, men kanske värt att testa?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

powerade
6/3/17, 8:24 PM
#8

Hon tycker om när jag sliter lös päls runt huvudet men så fort kammen kommer fram blir hon sur vissa gånger kan det gå bra i nacken men. Hon har alltid vart sån och hon brukar inte bry sig om jag luggas när jag försöker få bort tovor med händerna:/ också avskyr hon saxar hon har aldrig blivit klippt i huden eller likande och har försökt att vänja henne med att klippa nackhåret men det har inte blivit någon framgång:/

Tyst
6/5/17, 11:42 AM
#9

Min katt som är korthårig brukade attackera borstarna jämt när han var yngre. Jag tränade bort det genom att dels avleda och avsluta innan han ens fick tillfälle att attackera borsten - dels genom att ändra på mig själv.

Jag insåg att jag själv var stressad när det skulle borstas, tyckte det var tråkigt att borsta, han betedde sig inte som jag ville (attackerade) och jag tyckte att det skulle gå snabbt och enkelt. Det var aldrig snabbt och enkelt och därför spände jag mig. Min sinnesstämning var alltså inte den bästa och jag vågar sätta hela min lön på att han kände det och därför inte heller kunde slappna av.

Så båda två fick träning. Jag lade in "regler" att en borstning skulle ta 40 minuter. Överdrivet med tid men innan hade min inställning varit 10 minuter. Andra regler var att:
 Borstningen fick bara ske när både katten och jag var i rätt sinnesstämning - lugna, sugna på att gosa.
Den skulle alltid inledas med gos.
När jag väl borstade så gjorde jag det rätt bestämt med ena handen, andra handen kliade haka eller något annat mysigt.
Om han visade minsta attackbeteende slutade jag genast borsta och fortsatte gosa istället, för att inte ens ge honom chansen att befästa attackbeteendet.
Viktigast av allt - visade han att han ville gå iväg eller avsluta så var det slut på borstandet. Absolut inget hålla fast osv.

Nu älskar han att bli borstad men kan fortfarande tröttna efter ett tag och gå iväg. Då får man bara borsta igen efter ett litet tag. Ibland kan han tröttna och gå iväg, men sitter jag kvar med borsten kan han komma tillbaka och låta mig borsta lite till.

powerade
6/5/17, 9:42 PM
#10

#9 ska försöka. Hon brukar få godis om man fått borsta henne lite i nacken vilket oftast går bra och verkar tycka de är skönt. Men direkt men börjar vandra med borsten blir hon rent sagt förbannad. Ska se vad som händer om man prövar en annan borste då min hårborste har gått bra. Fastnar väl inte i ullen lika enkelt. Nu är hon ju tovfri så lika bra att börja prova redan nu. Men hade dock vart bäst om hon var kortklippt tror jag:/

Bästakompis
6/6/17, 9:20 AM
#11

Aj och aj, jag önskar att alla som vill ha en långhårig katt för att det är sött skulle läsa den här tråden först och tänka efter.

powerade
6/6/17, 9:46 AM
#12

#11 vi tog denna katt av våran granne.. När hon var mindre hade hon jättefin päls och och hon förväntades inte bli såååå långhårig.. Kan bifoga en bild.

powerade
6/6/17, 9:47 AM
#13
Annons:
powerade
6/6/17, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14
Herveaux
6/6/17, 10:02 AM
#15

Vad äter hon för foder förresten?

I hundvärlden brukar bråkande päls och foder ofta hänga ihop.
(När det inte är rent genetiskt arv vill säga.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

powerade
6/6/17, 10:18 AM
#16

Vet inte vad det heter det hon har nu. Men de ska vara nått bättre. Hennes mamma och äldre syskon har samma ulliga päls

Bästakompis
6/7/17, 10:15 AM
#17

#12 Ja, det var inte meningen att moralisera över er som har långhåriga katter, utan bara en reflektion över att det är viktig information som behöver komma fram mera. Det verkar vara väldigt många som får raka sina katter i slutändan, då tycker man ju att det snällaste mot katterna vore till och med att avla bort sådana pälsar.

powerade
6/7/17, 8:03 PM
#18

#17 jo men vissa raser har ju bara sånna pälsar nästan. Varför dom fått det de vet jag inte. Men de flesta raskatter brukar väl inte vara så farliga. Klart alla behöver pälsvård med renrasiga har oftast bättre bildkvalité.

powerade
6/7/17, 8:03 PM
#19

#17 jo men vissa raser har ju bara sånna pälsar nästan. Varför dom fått det de vet jag inte. Men de flesta raskatter brukar väl inte vara så farliga. Klart alla behöver pälsvård med renrasiga har oftast bättre bildkvalité.

Upp till toppen
Annons: