Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1097 ggr
Volpes
5/12/17, 11:55 PM

Mjau blötmat mängd?

Hej. Hur många gram Mjau blötmat bör man ge om dagen till en kastrerad hanne, aktiv innekatt?

Annons:
Scorpio97
5/13/17, 12:05 AM
#1

Det går inte riktigt att säga. Prova att följa rekommendationen på förpackningen, och så väger du katten typ en gång i veckan. Om katten går upp minskar du mängden och vice versa, förutsatt att katten hade en bra vikt från början då (och inte är kattunge/ungkatt som växer).


//Jessie

Maria
5/13/17, 7:39 AM
#2

Mina katter har alltid fått äta fritt.  Min ene katt Moritz blir tokig om skålarna är tomma.

Ingen är överviktig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

burmamys
5/13/17, 8:29 AM
#3

Om du barfar är rekommendationen att ge 2-3% av kattens vikt i mat. Det gäller just för kastrerade innekatter. Det råa köttet innehåller 60% vatten och 40% protein. Mjau blötmat innehåller 80% vatten och 20% protein. Så om du justerar för den lägre proteinhalten så går det att räkna ut hur mycket mat han behöver. Men sedan håller jag med om att det viktigaste är att följa upp vikten och korrigera utifrån den.

jollycox
5/13/17, 12:02 PM
#4

Här har du en formel som du kan räkna ut ungefär hur mycket han bör äta. Sen får man ju justera om katten går upp/ner. http://kattstatus.se/sida97.html

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Upp till toppen
Annons: