Annons:
Etikettertillbehörutrustning
Läst 998 ggr
Catoutlaw
2017-05-11 08:59

Kattsand

Kattsand Det finns en typ av Kattsand som är oslagbart bäst. Pee Wee innebär att man använder en speciell kattlåda. I den har man träpellets, avsedda för kattlådan. Eller ännu bättre, träpellets från Byggmax. Stor säck, tror att det är 16 liter, 39 kronor. Jag har fyra katter, säcken räcker i flera veckor. Fullständigt luktfritt då det gäller urin Miljövänlig Dammfritt Billigt Mina fyra katter lärde sig snabbt att pellets var helt ok. En gillade det inte inledningsvis. Jag blandade med Kattsand ett tag, sedan var det inga problem. Mvh/Eva

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-11 09:04
#1

Skulle gärna ha använt. Jag köpte en liknande låda och träpellets, men katten hatade det😛

Fridaaaa
2017-05-11 09:13
#2

Tänkte "yey en tråd med kattsand" och så stämmer inte rubriken med innehållet.
Kattsand för mig = sandsand :) 

Peewee är säkert toppen för vissa men ej oss :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
2017-05-11 09:25
#3

Mina katter vägrar att använda pellets så för oss är den värdelös.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2017-05-11 09:26
#4

Jag skulle inte ens våga försöka.

Eftersom våra katter alltid har använt samma låda båda två utan att det varit något strul alls så känner jag att en förändring vore knasigt.

Skulle vi däremot skaffa andra katter i framtiden så ska jag läsa på innan om vad för varianter det finns.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nettis!
2017-05-11 10:36
#5

Jag har testat  på mina 3 katter, men de vägrade helt. Så den vanliga sanden åkte fram igen.

[[eskils_]]
2017-05-11 11:06
#6

#5 Samma här, trä fick tummen ner tyvärr. Endast sand accepteras.

Annons:
burmamys
2017-05-11 16:28
#7

Jag hade peewee i början, eftersom mina katter hade använt det tidigare. Men jag märkte att de föredrog en smutsig reselåda utan mellansatsen som fungerar som "galler" framför en ren med mellansats. Orsaken är enkel - i den lilla reselådan blir pelletsen uppluckrad och mjukare.

Tyvärr är det många katter som "står ut" och lider i det tysta när de trampar runt på dessa hårda pelletsbitar. Pellets må vara billigt och miljövänligt, men det är väldigt obekvämt för katters känsliga tassar. 

Jag bytte till Cat´s best öko plus, ett träfiberströ, som också är miljövänligt men betydligt skönare för katterna att gå på och gräva i!

Tror det även finns träfibersand, alltså ännu mer finkornigt? Någon som vet vad det heter/ vilka märken som har sådant?

vendelay
2017-05-11 16:31
#8

Jag har aldrig testat PeeWee själv men min erfarenhet från andra kattägare är att det luktar illa och allmänt känns ofräscht. Jag vet inte hur ofta en bör göra rent en sån låda, en gång i veckan kanske? Men i så fall ligger ju allt kiss kvar i en vecka? Eller missförstår jag?

Nej, jag använder miljövänligt träfiberströ istället. Pellets gör ju så jäkla ont att trampa på dessutom!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[AnimeV4]
2017-05-11 16:32
#9

#7 Nu blir jag intresserad! Min hane fick tydligt ont i tassarna på träpellets, men det skulle vara kul om det fanns något skonsammare han gillar :)

Honestyisdead
2017-05-11 16:41
#10

Skulle aldrig välja det. Tycker dom luktar och känns inte alls som något en katt skulle välja själv om valet var sand.

För sand är något helt annat än det du tar upp ts.

vendelay
2017-05-11 16:42
[AnimeV4]
2017-05-11 16:45
#12

#11 Hoppla, vilka priser! Håller det länge nog för att vara värt?🙂

vendelay
2017-05-11 21:39
#13

#12 Det beror ju på vad det betyder för dig haha? Jag har MYCKET sand och jag slänger all en gång i månaden och skurar och fyller på nytt. En påse håller runt 1,5 månad tror jag.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-11 22:11
#14

#13 Låter rimligt. Hur många katter har du och hur många lådor?

vendelay
2017-05-11 22:40
#15

2 katter och en låda 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Eveo
2017-05-12 01:58
#16

Träpellets/peewee är fantastiskt! Kommer aldrig att använda betonitsand igen! Sedan bytet är min astmakatt kortisonfri och det är SÅ skönt att själv slippa andas in dammet från sanden. Tid och tålamod är nyckeln för att vänja över katterna till pellets. 😊

No time to waste, only time to treasure.

burmamys
2017-05-12 13:42
#17

Jag använder Cats best öko plus. Köper tre påsar à 20 liter åt gången plus lite godis, eller fyra påsar. Då blir det fraktfritt. Tre påsar räcker i minst tre månader hos mig, oftast tre och en halv månad. Jag har tre katter och två lådor. Hade tre lådor men eftersom den tredje användes så sällan, typ en gång i veckan, så har jag tagit bort den. Rensar 2-3 gånger per dag, skurar varje låda oftast varje men minst varannan vecka, lite beroende på hur den ser ut.

Cats best öko plus sväller väldigt bra (300%) så det blir väldigt drygt. Bildar stora kissklumpar som är lätta att ta bort om man bara låter det vara 1-2 minuter efter att de kissat. Bajset är ju torrt och fast eftersom jag barfar, och luktfritt.

För mig är det värt allt att katterna är nöjda, lådorna är luktfria (men det beror nog mest på att jag barfar), inga sandkorn här och där som det blev den korta tid jag hade bentonitsand (när Sindra var ny hos mig), och dessutom miljövänligt.

Upp till toppen
Annons: