Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1615 ggr
Annalisa00
2017-05-10 18:42

Färg- och pälsfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag undrar om det går att se om denna kattunge blir lång- eller korthårig? Har fått bedömningen att han troligen är bruntabbymaskad och det känns rimligt när jag tittar på bilder men ni får gärna också göra en bedömning om färgen om ni tycker lika eller inte. :) Han är 2 veckor på bilderna.

Annons:
Carmarino
2017-05-11 13:09
#1

Vilken liten sötnos. 🙂

Pälsen har jag svårt att bedöma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annalisa00
2017-05-11 13:22
#2

Tack. :) Ja han var för söt för att stå emot. Han får flytta hem till oss när han är stor nog.

burmamys
2017-05-11 16:22
#3

Jag tycker han ser ut att vara bruntabby.  Ganska varm ton på tecknen i ansiktet och öron och svans är väldigt mörka. Svårare med pälslängd, men tror han blir korthårig. 

Jag gissar att det är en huskatt med inslag av någon av de maskade raserna ragdoll eller birma, så jag hoppas du tänkt igenom detta. Finns många hemlösa huskatter och det finns egentligen ingen anledning att stödja oregistrerad avel, vilket det är när man tar en kull på sin huskatt. Föräldrarna är sannolikt inte testade för ärftliga sjukdomar eller ultraljudade, så det är alltid en chansning. Du bör inte heller betala alltför mycket, en del huskattuppfödare kräver nästan lika mycket som för en raskatt trots att de inte betalat för de tester som kattförbunden kräver vid seriös avel, vissa slarvar även med kattungarnas vaccinering m.m.

Kolla NOGA att han åtminstone är vaccinerad två gånger, chippad, försäkrad, och växer upp i en bra miljö, får bra foder och blir väl hanterad. 

Det går bra att kastrera från 12 veckors ålder och är bara bra att få det gjort innan könsmognad iallafall. 😉

Lycka till med nya familjemedlemmen!

Maria
2017-05-11 16:38
#4

De långhåriga huskatter jag har haft har haft mycket längre päls än så när de var små.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-05-11 17:10
#5

Det är svårt att avgöra längden på päls när ungarna är så små. Såg en gång en kull på fyra kattungar där mamman var korthårig och pappan var långhårig. Den enda kattungen vi var helt säkra på skulle bli långhårig, var den enda i kullen som blev korthårig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2017-05-11 18:00
#6

Vad har föräldrarna för pälslängd?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Annalisa00
2017-05-11 19:15
#7

Tack för alla svar. :) Mamman är korthårig. Då tror jag nog att ungen blir det med då som ni säger. De jag har är långhåriga så det vore kul om han blev korthårig. Vad gäller huskattens vara eller icke vara har jag en mkt stark ståndpunkt i frågan. ;) Så vi ska väl eg inte gå in i den diskussionen. Det jag kan tycka är konstigt är att det är fritt fram att kritisera huskattavel och ta för givet att personen i fråga är oupplyst om katter i allmänhet pga att man inte väljer en raskatt. Hm.. Nåja, jag uppmuntrade inte på ngt sätt denna kull, tvärt om, men jag tar med gott samvete denna kille hem till mig för han föll mig i smaken. Jag betalar inte en krona och jag vet vad jag tar hem. :) Och jag skulle aldrig köpa en raskatt, inte ens ta en gratis. Man är olika och det är okej. <3 Jag har/haft flertalet katter genom åren så den allmänna kattskötlseln har jag koll på. :) Mina egna honor är kastrerade sen länge.

Annalisa00
2017-05-11 19:17
#8

#5 Oj där ser man :) Det är en i kullen som ser ut att bli riktigt långhårig. Ska bli intressant att se om det blir så då.

Annalisa00
2017-05-11 19:19
#9

#3 Tack snälla :)

MonicaLagerquist
2017-05-11 20:46
#10

Snäll uppfödare som fixar vaccinering x 2 id märkning och besiktning gratis.

För det är vad som  minst ska göras med kattungar innan de flyttar från uppfödaren.

Stolt ägare till fem La permer

Annalisa00
2017-05-11 21:29
#11

#10 Säg gärna din åsikt. Men behåll en ödmjuk inställning och påstå inte att dina ord är lag. Det där inlägget var endast för att provocera och det har du inget för. ;) Hurvida uppfödaren är snäll eller inte hör inte till ämnet.

burmamys
2017-05-12 13:08
#12

Jag har ingenting emot huskatter, de är jättefina! Jag skriver utifrån omtanke om katten och dig. Vet såklart ingenting om dina kunskaper i katthållning, men har sett alltför många huskattungar säljas utan vaccinering eller med bara första sprutan klar, utan försäkring, utan besiktning eller chip. Det är ju inte för skojs skull man gör dessa saker. 

Tyvärr när uppfödning sker utanför regelverket så gör en del lite vad de känner för, ibland för att de saknar kunskap om varför det behövs, och ibland för att de inte kan eller vill betala för det. 

Hur som helst hoppas jag detta är ordnat för kattungarna!

Annalisa00
2017-05-12 13:42
#13

#12 Tack för ett bra inlägg. :)

Att man gör olika i fråga om detta kan mycket väl bero på att det finns olika syn på katt. En del har betalat 10-tusentals kronor för just den specifika katten med rätt färg, anlag, man kanske har ett stort  katt-intresse eller bara älskar sin katt enormt djupt. Vilket inte är fel på ngt sätt. Tvärt om! Andra har sin katt som nyttodjur och sällskap utan större krav än att katten ska vara tålig, lättskött och göra sitt jobb. När katten blir sjuk är det naturens gång och man låter den somna in och lämna plats för en annan.

Jag vill jämföra detta med kaniner - där det här fenomenet också finns även om det kanske skiljer sig en del, men det blir tydligt. En del har kaniner som sällskap, bästa vän, den har sitt eget rum i hemmet och tävlas kanske eller ställs ut. Andra har sina kaniner för livsmedel eller bevarandeavel - som tex jag.

En person som har en kanin som bästa vän och käraste ägodel vill såklart skydda sin kompis med vaccination mot gulsot, försäkring och tar mer än gärna sitt djur till veterinär för att slipa tänder om den har bettfel. Medan den som har kött-/bevarandeavel inte har något intresse för detta då man endast ska behålla starka djur med goda gener och förutsättningar i sin avel, och hellre slaktar en skadad eller sjuk kanin än tar den till veterinär.

Det blir fel när det bara är ett sätt att hålla djur på som framställs som okej, medan allt annat förkastas som oseriöst och fel mot djuren. Jag önskar en större förståelse och acceptans mot att djurhållning kan se olika ut och ändå vara okej. man måste alla kunna ta ställning själv till vad som är rätt och fel och vad som är bäst för djuret och inte. Vet vi säkert att vi inte gör djuret en björntjänst när vi behandlar dom ur ett mänskligt perspektiv? Ingen vet, och egentligen tror jag att djurägaren själv känner sitt djur bäst. Så istället för att försöka tvinga andra att tycka som vi, låt alla få välja vad de tycker och gör det bästa du kan för dina djur. För i slutändan finns inget facit, bara gott eller dåligt samvete.

Annons:
burmamys
2017-05-12 18:57
#14

#13 Uppskattar att du resonerar sakligt och förklarar hur du tänker. 😊 Vi har nog lite olika syn på saken, jag vill gärna jämföra med hur vi ser på hundar som hålls för olika ändamål. En del köper hund för sällskap, de vill ha en bästa vän och följeslagare. Ofta söker de då en relativt lätthanterad ras, och utseendet har då ofta ganska stor betydelse. Dessa hundägare är noga med att hunden fått en bra start i livet, ungefär så som jag och flera här ser på de katter vi har för sällskap. Många katter är mycket sociala och blir utmärkta sällskapsdjur som blir mycket tillgivna sina människor. Andra köper hund för att de behöver en duktig jakt- eller vakthund. Bruks- eller polishund, eller servicehund kräver utbildning så jag begränsar resonemanget till jakt och vakt som vissa raser har naturlig fallenhet för. Här ligger fokus på hundens förmåga att utföra ett arbete, inte på dess utseende/ hur söt den är. Om en nyttohund skulle betraktas så som jag uppfattar att du ser på en nyttokatt, då skulle alltså vaccination, ID- märkning m.m. vara mindre viktigt och hunden avlivas eller bytas ut när den blir sjuk eller skadad? Inom hundvärlden är det snarare tvärtom, man är ännu mer noga med hundens mentalbeskrivning, att den här dugliga jakt- eller vakthundar bakåt i stamtavlan, och att valpen verkligen får all vaccination, ID-märkning, besiktning, m.m. eftersom hunden fyller en funktion, och då duger det inte att riskera onödiga sjukdomar. Man betalar mer för en riktigt bra jakthund med bra gener, än för en hund av samma ras men som bara ska användas till sällskap. Varför ska det vara tvärtom för katter? Hundar och katter har flera likheter, och jag är mån om att höja alla katters status, det sker dock inte om man ger bort huskatter gratis och låter bli att vaccinera, ID-märka, försäkra och besiktiga dem. En nyttokatt utför ett arbete och borde värderas därefter. Varför ska de vara gratis och utbytbara? En raskatt kostar mycket för att hälsotester och kattungarnas vaccinationer m.m. kostar. Anledningen till att vi inte bör avla på huskatter är det enorma överskottet av hemlösa huskatter. Raskattsaveln har höjt alla katters djurrättsliga status. Att betrakta huskatter som utbytbara går i motsatt riktning. Är de inte värda att få lika goda förutsättningar i livet som en raskatt?

Herveaux
2017-05-12 23:22
#15

Jag tycker #14 gjorde en bra liknelse mellan katt och hund som nyttodjur där. 👍
Katt och kanin funkar inte lika bra då kaninen ändå är en tillgång även som avlivad, dvs. mat medans katten bara är…"förbrukad" när den avlivas.

#13 Så du vill bevara starka gener inom din kaninuppfödning, men nöjer dig med slit-och-släng-gener när det kommer till katter som nyttodjur?
Givetvis finns det huskatter med goda, starka gener också, men jag menar att om du väljer att köpa från en seriös renrasuppfödare så vet du ju mer av vad du faktiskt får hem, risen för "nitlotter" blir mindre.

Personligen ser jag nyttodjur som en investering som ska väljas med omsorg och vårdas för att hålla så länge som möjligt. Slit-och-släng-kulturen tycker jag inte ska vara ett alternativ inom djurhållningen, men det är bara min åsikt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annalisa00
2017-05-15 15:06
#16

#14 och #15 När det kommer till hund missar ni den 3e gruppen, som inte köper hund med stamtavla. Detta finns även i hästvärlden och inom alla djurarter eg. Den jämförelsen ni gör med hund inte heller genomtänkt. En jakthund har en försäkring och bekostas inte bara för att det är en hund utan ffa för att det ligger år av arbete bakom den hunden. En katt jagar möss rätt bra efter ett år och håller en sällskap från första dan. Det är mkt lättare att ersätta en katt eller en kanin då djurets nytta följer automatiskt med en ny individ och inte kräver tid och pengar att åstadkomma.

jollycox
2017-05-16 13:33
#17

Sen finns det också jägare som skaffar en jakthund och kan inte hunden jaga vid första tillfället så skjuter dom den där och då. Så det finns hundägare som har kass syn på hundar också.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annalisa00
2017-05-20 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#18

#17 Ingen anledning att döma folk som inte ser på saker som du i denna tråd. Tråden handlar om päls/färg på kattunge. Ett par nya bilder. Han har mer päls än övriga i nuläget.

jollycox
2017-05-20 15:47
#19

#18 Förstår inte din kommentar. Tror att väldigt många håller med mig om att man har dålig syn på hundar om man skjuter den bara för att den inte kan jaga, då kan man ju omplacera den istället till någon som inte vill jaga. I tidigare kommentarer pratades det om jakthundar därför skrev jag det jag skrev.
Att tråden handlar om päls/färg på kattunge, säg det till alla andra också som skrev om annat än det.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annalisa00
2017-05-24 11:42
#20

#18 Jag har skrivit det tidigare i tråden också så du behöver inte känns dig träffad om du inte anser att du hade någon anledning att informeras om det :)

Oavsett om man håller med dig eller inte i synen på djur så är det bäst att låta det få vara upp till var och en och inte döma. Ffa i en tråd som handlar om ngt helt annat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: