Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1196 ggr
jollycox
2017-05-07 17:52

Borsta tänderna

Borstar tänderna på min katt. Lyfter upp henne på handfatet i badrummet och håller runt huvudet med ena handen och borstar med fingertandborste. Men när jag lyfter upp henne och tar fram tandborsten så ser hon ut som att jag ska slå henne. Funderar om det kan vara bättre att ha henne på rygg i mitt knä? Har nyligt börjat ge henne en godis efteråt.

Hur gör ni när ni borstar tänderna på era katter? Skriv alla tips ni har.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
[AnimeV4]
2017-05-07 18:08
#1

Jag lägger min katt på rygg i knät. Enklast är nog tvärs över mina ben.

Emmaboy
2017-05-07 18:09
#2

Jag och katten sitter på badrumsgolvet, använder mini-tandborste (på skaft) och tandkräm med kycklingsmak. Kanske är din katt rädd för handfatet? Kanske prova annan plats typ en soffa/bord? Låter bra att du ger henne godis efteråt, då kanske hon börjar associera det med tandborstningen när du gjort så ett tag ☺ På rygg tror jag inte blir bättre. Katter känner sig väldigt sårbara i den positionen. Bättre att hitta en bra plats så det blir så odramatiskt som möjligt.

Volpes
2017-05-07 19:25
#3

Jag har min katt i knät. Problemet jag har är att han tycker att tandkrämen smakar så gott så han vill bara bita på tandborsten 😛Men det gör också att han inte har någonting emot att borsta tänderna. Jag får dock inte hålla på hur länge som helst.

Ibland tar jag även lite tandkräm bara på fingret och gnider emot hans tänder, och då försöker han inte bita lika mycket.

jollycox
2017-05-07 21:18
#4

#2 Hon har inga problem med handfatet, har alltid varit intresserad när man spolar vatten där. Hon har heller inga problem med att ligga på rygg.

#3 Sitter katten i ditt knä eller ligger på rygg?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Dimocarpus
2017-05-07 21:55
#5

Vi har en fast rutin, jag och mina katter. De får massage, ligger på rygg och jag masserar huvudet och runt munnen vid morrhåren. De brukar blunda också. Sen öppnar jag munnen och de gör det automatiskt nu. Och jag gör det jag behöver, när det har varit tandsten på en av mina så har jag fått ta i utan protest. Borstar de minst 1-2 ggr i veckan med tops. 

Tandborstar är förstora, iaf för en av dem och jag tycker att tops kommer åt bättre.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Volpes
2017-05-07 23:19
#6

#4 Han sitter i mitt knä med ryggen emot min mage. Sedan håller jag vänsterarmen runt honom och med den handen tar jag sedan tag i hududet lite försiktigt och lyfter upp tandköttet. Tycker det fungerar väldigt bra för han får då svårt att backa undan om han tröttnar.

Annons:
Niseeu
2017-05-08 09:40
#7

Jag borstar mina katters tänder en gång per dag och dom får sitta i mitt knä medans jag gör det. Jag har ljummet vatten på en liten tandborste och när jag är färdig så stryker på bucacat längst tandköttet. (Skickar med en länk på tandborsten jag använder) https://www.zoo.se/produkter/katt-kattbutik-online-mat-tillbehor/kattvard-hygien-halsa-tillskott-for-katter/tandvard/toothbrush-petosan-tandborste-xs.html

Upp till toppen
Annons: