Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3688 ggr
moli1
5/4/17, 4:54 PM

Tips på bra mat till Kattunge

Hej! 🙂

Vår kattunge är nu 15 veckor.

Jag har läst runt här på nätet, frågat hos olika djuraffärer osv.  Men skulle iallafall vilja ha bra tips på kattmat?

Hos ena djuraffären sa dem att hon enbart behövde torrfoder just nu.

Men sedan på andra djuraffären sa dem att hon skulle ha både torrfoder + blötfoder. Så just nu får hon både torrfoder samt blötmat.

Hon äter just nu lite blötmat endast från detta märke: Royal Canin Kitten Instinctive

Samt torrfoder cirka 40 g per dag från detta märke: Brit Care ´Crazy I'm kitten'

Men nu läser jag massa att katter inte ska äta torrfoder helst och det mesta som verkar rekommenderas är Mjau eller Bozita samt Applaws har jag läst mycket gott om.

Vad skulle ni rekommendera att ge vår kattunge i fortsättningen?

Tusen tack för hjälp!!! Jag vill att hon ska äta bra och näringsrik mat utan socker och spannmål så tips mottages gärna!!!

🐱

Annons:
[AnimeV4]
5/4/17, 4:56 PM
#1

Jag gillar Mjau blötmat och Mush Vaisto Cat🙂

Scorpio97
5/4/17, 5:08 PM
#2

Jag rekommenderar BARF, färskfoder eller bra blötmat (Mjau eller Bozita) - i den ordningen. Våra tre katterna härhemma får Mjau blötmat eftersom vi inte har möjlighet att ge BARF/färskfoder i nuläget. Dom får även en del rått kött när vi lagar mat och så, samt en liten mängd torkat kött i foderleksaker. Jag skulle personligen aldrig ge en större mängd torrfoder till en katt. 

Anledningen till att jag tycker det är att katter är köttätare och jag ser ingen anledning till att dom ska ha spannmål, grönsaker eller andra vegetabilier i sitt foder. Hög andel kolhydrater verkar dessutom kunna leda till diabetes, övervikt och annan ohälsa. Torrfoder innehåller även alldeles för lite vatten. Katter är oftast dåliga på att dricka tillräckligt med vatten, så om dom inte får mycket vätska genom fodret kan dom få i sig för lite vilket kan leda till exempelvis urinstenar, urinvägsinflammation och liknande. 
Jag tror rå föda är att föredra (BARF/färskfoder), men om man inte har möjlighet att ge det tycker jag Mjau samt Bozitas blötmat är väldigt bra foder.

Oavsett vad du väljer, så tänk på att fasa in fodret långsamt om du väljer att byta. Börja med typ en matsked av nya fodret per dag och när du ser att det går bra (katten inte blir dålig i magen eller spyr) så kan du öka. Reagerar kattens mage så backa några steg och ta det långsammare :)


//Jessie

moli1
5/5/17, 2:15 PM
#3

Tack för alla svar!

Jag kanske är dum nu men det är så himla många som rekommenderar MJAU? är det verkligen bra? Eller liksom vad är det som är bra med MJAU?

Som man kan köpa på flesta mat affärer alltså eller är jag ute och cyklar?

Kan man ge det till en kattunge?

Scorpio97
5/5/17, 2:33 PM
#4

#3 Vissa blötmatssorter innehåller socker eller vegetabilier. Det gör inte Mjau och Bozita, så dom är bättre :) Mjaus blötmat är alltså bra fast den går att köpa i en matbutik. Kattungefoder är oftast lite energirikare och är i mindre bitar än vuxenfoder. Men så länge katten inte har problem med undervikt och klarar av att äta maten (man kan ju mosa det lite om man vill), så kan man ge vuxenmat som Mjau. Vi har aldrig gett kattungefoder till våra.


//Jessie

jollycox
5/5/17, 5:22 PM
#5

Litet obs bara. Mjau blötmat(och bozita) är bland dom bästa blötmaten som finns, innehåller bara animalier. Deras torrfoder är dock inte bra.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[AnimeV4]
5/5/17, 6:58 PM
#6

#5 Blötmaten är inte heller bra. Torrfodret innehåller spannmål och portionspåsarna innehåller grönsaker och spannmål.

Annons:
Maria
5/5/17, 8:45 PM
#7

#6 Men du gillade ju Mjau?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
5/5/17, 9:49 PM
#8

#7 Fasen vad dumt jag uttryckte mig. Jag gillar den blötmaten som inte är i portionspåsar, utan de förpackningarna på 380 g eller 635 g. De innehåller inget spannmål eller grönsaker, utan bara kött och animaliska biprodukter🙂

Pia-69
5/6/17, 10:50 AM
#9

Vill bara flika in ang. Mjau portionspåsar! Mjau påsarna i Gele innehåller inte spannmål, däremot påsarna i sås innehåller spannmål! 🐺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[AnimeV4]
5/6/17, 11:28 AM
#10

#9 Ja, det har du rätt i! Kan då passa på att tillägga att burkarna är billigast. Köper de på 635 g till min katt😃

moli1
5/6/17, 5:18 PM
#11

Tack för alla bra svar! Nu har vi varit på djuraffären. Det blev Mjau som vi köpte. Dock sa personalen att hon borde äta speciell kattunge mat i ett helt år. Vad är er inställning till detta? Vi gav henne precis lite Mjau (mosade det lite extra). Slurp sa det! Hon tyckte verkligen om det tack o lov! :) Men så ja min nästa fråga, kan vi nu försiktigt börja vänja vår kattunge till Mjau? Bör vi komplettera med torrfodret jag nämnde i början ett tag till? Några tips? Tack på förhand!!! Ni har varit toppen!

Scorpio97
5/6/17, 5:40 PM
#12

#11 Personligen ser jag ingen anledning att ge kattungefoder om katten gillar vuxenfodret och kattungen inte är tunn/underviktig. Då ger jag hellre ett foder jag tycker är riktigt bra än att ge kattungefoder "bara för att". 

Jag antar att ni har haft henne i ungefär tre veckor? Är hon trygg/orolig, har hon bott in sig ordentligt hos er? :)
En flytt kan vara en ganska stor sak för en liten kattunge, och det kan vara lite stressigt och oroligt i början. Då kan det vara dumt att påfresta ytterligare genom att byta foder också, risken är att kattens mage inte klarar av både och. Så om kattungen inte har vant sig vid det nya hemmet riktigt än, så skulle jag vänta lite med foderbyte. Men om katten bott in sig, är trygg och glad ser jag ingen anledning till att vänta, och då tycker jag att ni kan börja fasa över så länge ni tar det försiktigt. Jag tycker inte man behöver komplettera med torrfoder, det ger inget särskilt. 

För tandhälsan kan det däremot vara bra att ge rått kött eller råa ben (absolut inte tillagade ben, bara råa) ibland. Kycklingvingar brukar vara ganska lämplig storlek. Första gången bör man dock bara ge lite. Och det är kanske bäst att vänta tills hon är vand vid Mjau, så det inte blir massa på en gång :) Det var bara en tanke till senare.


//Jessie

Maria
5/6/17, 5:41 PM
#13

Jag har aldrig gett mina särskilt kattungemat utan enbart blötfoder och helst Mjau.

De gillar Pussi men jag försöker att variera då Mjau är mycket bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
moli1
5/6/17, 6:32 PM
#14

Tack för svar! Ja precis! Ungefär 3 veckor är det nu! :) Det känns som att hon är väldigt trygg av vad vi kan se, hon är väldigt framåt och har fått ganska tydliga rutiner vilket är roligt att se. Hon har hittat sina favorit sovplatser (som hon varvar mellan beroende på vart vi befinner oss). Till kvällen gillar hon att sova med oss (gärna typ på mitt eller min sambos huvud) haha. Men sen väcker hon oss på morgonen när det är dags för mat och lek. Vi har även börjat lära oss vilka hennes favorit leksaker är. Idag testade vi köpa en liten mus som åker runt på golvet, den var poppis! :) Men annars är favoriterna dom där lite billigare mössen. Haha vi köpte någon lite större sak men den är absolut inte av intresse ännu. :D Hon är väldigt kelig och framåt, vi har försökt bekantat henne (försiktigt) på hennes villkor med nya människor och min mammas hund. Vilket har varit positivt. Hon är glad i alla hon träffat små som stora! Väldigt nyfiken. Gett henne extremt mycket uppmärksamhet. Ser henne hela dagarna nästan eftersom jag jobbar hemifrån, vilket kanske gör att hon följer efter mycket men det är baaara trevligt haha! :) Nej men allt gott faktiskt, vi har samlat på oss rejält med klösmärken men det får vi räkna med ;) Nu när det gäller maten så gör vi som ni rekommenderat och blandar tänker vi, vi kör på med blanding av Mjau och torrfodret. Hur mycket skulle ni säga att vi ska ge av Mjau om hon får torrfoder också? Tack så hemskt mycket för all hjälp!

moli1
5/6/17, 6:34 PM
#15

Hej, förlåt jag såg nu. Ska rätta mitt meddelande lite *vi kör på torrfodret tills påsen är slut (cirka 4-5 dagar) därefter går vi nog över helt till Mjau. Ser efter hur det går med hennes mage och så.

ApanAnn
5/6/17, 9:30 PM
#16

Det kan vara smart att fasa in mjau, och öka mer och mer allteftersom torrisarns tar slut. En del katter har plåtkista och klarar snabba byten. Andra kan bli lösa i magen om det går för fort. Jag hade inte chansat för det är inte så vansinnigt kul att städa efter katt som inte hann på lådan…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Scorpio97
5/6/17, 10:10 PM
#17

Låter som att hon är trygg tycker jag :)

Till kattungar brukar man säga fri tillgång på foder, dom behöver det när dom växer. Har aldrig vägt eller mätt fodret till våra tre katter härhemma, dom fick blötmat 4-5 gånger per dag när dom var små och då fick dom så mycket dom ville ha helt enkelt (dom var uppfödda på blötmat av samma märke, så vi behövde inte vänja över på något). Sen lärde man sig ungefär hur mycket som var lagom. 

Jag skulle inte våga gå över helt på Mjau efter bara 4-5 dagar, jag skulle hellre säga några veckor eller en månad. Det finns absolut katter och kattungar som kan byta foder från en dag till en annan, men det är dumt att chansa. Beror säker på vad hon har ätit tidigare också, har hon fått flera olika foder hos uppfödaren har hon förmodligen en säkrare mage.


//Jessie

moli1
5/6/17, 11:13 PM
#18

Tack det är sant som ni säger. Jag tror att vi bör vara lite mer försiktiga än så då! Vi kör vidare på att ge henne lite foder dagligen så att hon inte får problem med magen. När vi började med blötfoder från början hade hon rätt dålig mage en natt, slutade med att hon fick sitt första bad efter det. Men det är helt rätt som ni säger, vill inte att hon ska bli alldeles dålig i magen pågrund av massa ny mat. Vi kommer ta det mer försiktigt!

Dimocarpus
5/7/17, 11:39 AM
#19

Håller helt med att barf är det närmast det de borde ha ätit i naturen. 

Jag barfade mina 1-åringar redan från början. De åt bara våtfoder sedan sakta med säkert fasade över till MUSH vaisto cat och numera gör jag egenbarf till en av mina. Men du kan ge både MUSH och våtfoder. Men erbjuder också råben att tugga 1-2 ggr i veckan plus nån äggula. Dels för tuggmotstånd men dels också för tandhygienen. Råbentuggning hjälper katten att få bort matrester i munnen (det blir nästan som en naturlig tandborstning) 

Lämpligt råben är kycklingvinge (spetsen), lammracks utan kött, kycklinghalsar älskar mina. Tänk på att kattungen byter tänder snart (då är det bra att inte ge råben tills tänderna är helt byta) Ett annat tips är att de flesta katter får tandsten förr eller senare (särskilt längst bak i munnen) så börja tidigt med att vänja katten vid "tandborstning". Mina får cat tandkräm i en tops (tops gör att det kommer åt bättre i bakre delen av munnen). Det går med barntandborste som är mycket mjuka går säkert bra men mina föredrar tops och jag borstar de 1-2 ggr per dag sen de var små. Börja du tidigt så accepterar de det lätt. Mina ser stunden som en avkoppling numera men inte i början. Det har tagit sin tid. 

Lika så med kloklippning. Börja tidigt och vänja de så blir det inte så jobbigt sen när man kommer på att det behövs. 

Det enda du bör va försiktigt är att fasa in långsamt, ser du att katten äter så är det bara öka mängd. 

Lycka till och vad bra att du tar reda på info innan du erbjuder något till din katt.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: