Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1605 ggr
amandajoh
2017-04-30 19:17

Maine coon + huskatt?

Går det ihop med tanke på storlek? Tycker Maine coon är katternas katt. Vill ha en sån, sibirisk eller ragdoll. Vilken är bäst med huskatt?

Annons:
Fridaaaa
2017-04-30 19:46
#1

Huskatter kan vara i alla storlekar och former.

Är pesonkemin och aktivitetsnivårna som är viktigast

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amandajoh
2017-04-30 20:01
#2

Så med andra ord, Maine coon och huskatt går ihop om kattkemin stämmer? Tänkte den är så stor så den gör illa min huskatt ksnske

vendelay
2017-04-30 20:41
#3

En huskatt kan lika gärna vara en maine coon utan stamtavla så huskatt har ingen storlek. Huskatter kan se ut EXAKT hur som helst (med kravet att de är en katt förstås 😛). Huskatter kan vara långhåriga eller nakna, enorma eller pyttesmå, alla slags färger och teckningar, alla ögonfärger, stora eller små öron osv. Huskatt är alla katter utan stamtavla.

Så ja, om personkemin stämmer så kommer det att fungera.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

amandajoh
2017-04-30 20:55
#4

Fast nu ska jag köpa en med stamtavla okej?

Scorpio97
2017-04-30 21:18
#5

Om du är orolig för just storleksskillnaden måste du nog skriva hur stor din huskatt är också (och jag gissar på att det är därför #1 och #3 påpekar att en huskatt kan vara vilken storlek som helst). För om du inte skriver något vet vi inte om du har en huskatt på 2 kg eller 6 kg, och då vet vi ju inte hur stor den är i jämförelse med en Maine Coon heller :)

Jag tror dock inte heller att det är något problem oavsett, så länge katterna passar ihop personlighetsmässigt. Har tyvärr ingen erfarenhet av raserna du funderar på, men jag skulle rekommendera att ta kontakt med uppfödare som föder upp dom raserna. Då får du veta hur rasen brukar vara och kan avgöra om det passar ihop med din nuvarande katt samt med vad du kan erbjuda den och vad du söker i en katt.


//Jessie

vendelay
2017-04-30 21:50
#6

#4 Ska du köpa en huskatt med stamtavla? Det finns inte. Avsaknaden av stamtavla är just vad som definierar en huskatt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[[pimey]]
2017-04-30 23:28
#7

Det står ju att hon ska köpa en Maine Coon med stamtavla så det är inte så svårt att missförstå :) Maine Coon är en stor lugn katt som passar ihop med alla möjliga katter. Viktigast är att matcha personkemin och inte haka upp sig på storleken. Katter tål mer än vad man tror

vendelay
2017-04-30 23:40
#8

#7 Jaha, jag fattade fel. Eftersom vi pratade om huskatten 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Mangochanti
2017-05-01 13:42
#9

Håller med övriga om att det är personkemin som avgör. Det kan lika väl vara huskatten som bestämmer om du tar en Maine Coon kattunge :-)
Brukar för det mesta gå bra då man sammanför en kattunge med en inte allt för gammal katt. Har aldrig haft problem med mina katter, oavsett raser.

 Kanske haft tur. De raser du är intresserad av är alla tre fina och lugna katter :-)

Lycka till. 🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mojma
2017-05-03 10:09
#10

Inga som helst problem! Jag lovar, din maine coon kommer inte mörda din huskatt!

hername
2017-05-03 16:56
#11

Jag har tre huskatter och tre maine cooner, dom funkar utmärkt ihop. Maine cooner är vänliga nallar som trivs ihop med alla djur,huskatterna är däremot lite skeptiska till Maine coonernas purrpande och pratande 😃 som sagt här hemma funkar det hur bra som helst!

Nettis!
2017-05-04 13:08
#12

Har en maine coon hane och två brittisk korthår, och det fungerar jätte bra. Han är  alltid jättesnäll mot de andra.

amandajoh
2017-05-06 22:09
#13

Tack gör svar och att vissa faktiskt läser vad man skriver utan att idiotförklara en… klart jag vet att huskatt inte har stamtavla… det jag inte gillar på detta forumet, folk är så aggressiva mot folk som skriver att dom har en blandning. Låt dom vars stolta för det även om det är en huskatt, ta inte allt så jäkla blodigt… Men ja i detta fall, ska alltså köpa en äkta Maine coon med en äkta stamtavla som är skriven med äkta bläck på äkta papper med en äkta dator ;-)

Annons:
kattöga
2017-05-06 22:55
#14

#13 👍 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vendelay
2017-05-07 10:58
#15

#13 är det jag som har låtit aggressiv? Det menade jag inte. Du frågade om en stor raskatt kan vara farligt för en huskatt och eftersom en huskatt kan se exakt hur som helst är det ju omöjligt att svara på så jag förklarade varför det är omöjligt att svara på. Sen missförstod jag dig när du skrev om stamtavla eftersom jag pratade om huskatten och det gjorde uppenbarligen inte du. Hur är det aggressivt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: