Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 2567 ggr
micki78
4/25/17, 10:40 AM

Kattgräs

Har ni något bra tips på hur man får kattgräset att hålla länge?

Jag köper färdig förpackning med kattgräs från ica, man behöver bara vattna så växer det upp. Men det håller bara max två veckor. Om jag vattnar gräset en andra gång så vissnar det. Hur länge får ni köpt kattgräs att hålla?

Annons:
Katthemsmatten
4/25/17, 11:14 AM
#1

Jag tycker det köpta gräset är ohemult dyrt och håller dåligt. Köp hellre en påse med vete hos någon handelsträdgård. Det, en liten kruka eller två och en påse jord kostar nästan ingenting och du kan ha gräs som håller väsentligt mycket längre än den där burken man betalar ungefär 60.- för.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ApanAnn
4/25/17, 12:52 PM
#2

Vi kör just nu mest med ampelliljor till den grönsaksintresserade katten. I somras köpte vi en påse gräs och sådde själv till balkongen. Den höll bra tills vi reste bort och den torkade ut. He he.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nypisnina
4/25/17, 3:14 PM
#3

Kör med på ampelliljor nu, det är kanon. Jag har två olika som jag byter mellan och planterar hela tiden nytt från skotten så att de inte tar slut.

micki78
4/25/17, 6:45 PM
#4

Jo det är onödigt dyrt att köpa gräs varannan vecka på ica. Jag ska nog plantera själv istället. Hur ofta bör man vattna gräset man planterar själv?

Jo jag har en ampelilja hemma, katten gillar att äta på båda två.  Tack!

Katthemsmatten
4/26/17, 10:59 AM
#5

#4 Det står på fröpåsen precis hur du ska göra med gräsfrö/vetefrö.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Misse_lisa222
4/29/17, 2:32 PM
#6

Hur vet man hur ofta man ska man vattna gräset/jorden?

Annons:
Fridhäll
4/29/17, 5:24 PM
#7

Hej! Köpte sån "färdig" kattgräs (som redan hade växt) och jag höll den fuktig hela tiden och hade den i soligt läge och det gick jättebra!! Kommer tyvärr inte ihåg hur länge den höll men iaf två veckor, och kan säga att den vissnade för att vi åkte bort och den fick inte vatten…Annars så tror jag den hade fortsatt växa jättefint!! Men har märkt att mina katter gillar lite "grövre" gräs (sånna man kan blåsa/vissla med) så ska kolla om det finns något liknande man kan köpa som katterna kan äta! Typ på granngården eller något :)

Det viktiga är inte att vinna, det är att alla andra förlorar!DrinkDjävlas

kattöga
4/29/17, 6:54 PM
#8

Ampellilja är godis! :)

Och lätta att ta skott från, så att man kan odla fler krukor medan den/de som katterna äter på förbrukas….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
4/29/17, 7:21 PM
#9

Lite mer om ampelliljor och katter i en tråd nära oss. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Katthemsmatten
5/2/17, 12:09 PM
#10

#6 Låt det inte torka ut alldeles. Ett finger en bit ned i jorden talar om när det inte känns fuktigt längre = dags att vattna. Precis som med gräset som växer ute så blir rötterna djupare om man inte vattnar allt för ofta. De söker sig mot fukten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Misse_lisa222
5/2/17, 12:20 PM
#11

Jag köpte sådana där vanliga frön som planterar i jorden. Och nu cirka fem dagar senare så börjar gräset "ploppa upp" :D Har ställt krukan vid fönstret så det tog inte lång tid innan skotten började komma upp. :)

Upp till toppen
Annons: