Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 618 ggr
hamstris
2017-04-24 19:30

Katten klöser på soffan

Min katt har klöst sönder tygstolarna här hemma som stått inne i köket. Flyttade ut dom i vardagsrummet och då började hon klösa på dom ännu mer men det gjorde inget för dom skulle ändå kastas. Jag har spart en tygstol i vardagsrummet som hon brukar klösa på. Senaste dagarna har hon börjat klösa på soffan som är i liknande material som tygstolarna, men jag gissar att hon gjort det för att tvättställningen har stått framför hennes stol. Nu har vi nya skinnstolar i köket och hon kan komma och klösa på dom, men bara när man sitter på dom. Verkar samma sak med soffan, typ som att hon gör det för att få uppmärksamhet. Jag har aldrig märkt att hon klöst på skinnstolarna när hon är själv i köket tex. Dörrmattan i hallen kan hon däremot gå klösa på i sin ensamhet. Men det är okej, brukar köpa nya på Ikea. Jag har provat klösträd och klösbrädor med sånt där beige "klösmaterial", men hon klöser hellre på annat, även fast jag placerar dom på ställen som vid soffan och skinnstolarna i köket. Är det någon som har tips på vad man kan göra? Har försökt avleda henne och typ kastat iväg en leksak när hon klöst på soffan, man kan ju inte ignorera när hon klöser på en dyr soffa.

Annons:
Herveaux
2017-04-24 19:45
#1

Nu är jag dåligt uppdaterad på klös-marknaden, men det borde finnas klösar av andra material än det klassiska (beigea) sisalrepet, om det nu är klösmaterialet som inte faller damen i smaken.

Mina gamla katter behövde ibland få en "nybörjar-kurs" i att klösa på nya klösmöbler genom att jag (försiktigt) drog med kattens framtassar längs klöspelaren. Jag demonstrerade också själv med att låtsas klösa med mina fjuttiga naglar på repet. Efter dessa introduktioner så klöstes det för fulla muggar. 

Hur gammal är katten förresten? Hur mycket leker du med henne?
Tänker om hon klöser för att tigga efter uppmärksamhet så kanske problemet är löst med mer lek-tid?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Limberg
2017-04-24 19:57
#2

Ha en klösmöbel nära och när katten klöser stoppar du den och klöser med dina fingrar på klösmöbeln istället. Jag har inte mött nån katt än som kunnat motstå att klösa på möbeln då =) Fortsätt repetera så väljer katten förhoppningsvis klösmöbeln i framtiden! Katter är känsliga för rutiner, så bara att träna in dem =)

https://www.instagram.com/hunter.maine.coon/

Zepp
2017-04-24 20:21
#3

Mm.. så numera har jag bara skinnklädsel på mina möbler!

Altså.. katter klöser för att bli av med lösa delar av sina klor!

Det är en del av deras naturliga beteende.

I naturligt tillstånd så hade de gjort detta på träd och annat!

Har man innekatt så finns det klösbrädor att köpa.

Mina katter var utekatter, men klöste på möblerna/soffan iallafall, det var väl behändigare/bekvämare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ApanAnn
2017-04-25 08:58
#4

Ge katten tillåtna klös som liknar soffan/de ställena katten gillar. Dvs samma vinkel och liknande material och gärna i närheten av stället katten vill klösa. Går det att ställa klös-stolen närmare soffan? Det är ju både klounderhåll och doftmarkering, så det är "bättre" att klösa i närheten av centrala ställen (typ soffan) där era lukter också finns. Det finns många bra tips i Jackson Galaxys böcker, t.ex Cattify to Satisfy.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Katthemsmatten
2017-04-25 11:17
#5

Katter klöser dels som "manikyr" dels för att markera revir. Tipset om att klä klöspelare med ett material som liknar de möbeltyger katten tycks gilla är bra. När jag hade katter som var notoriska möbelklösare, oavsett vad jag gjorde för att de skulle välja annat, använde jag Feliway spray regelbundet på de möbler som de tycktes gilla mest. Fungerade förvånansvärt bra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: