Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 826 ggr
Jasmine333
4/23/17, 11:46 AM

Övertyga mamma att skaffa katt

Hej jag är 12 år och vill jätte gärna ha kattt men min mamma vill inte. förut sa hon om min pappa (de är skilda ) köpte en katt så var det ok. sen under tiden så läste hon om katter och sa att det var för dyrt. men då hade hon precis blivit sparkad från sitt jobb. men nu har hon fått ett nytt jobb men vill förfarande inte fast hon älskar katter och har haft katter förut så vad ska jag säga för att övertyga henne. Tack på förhand

Annons:
Maria
4/23/17, 11:48 AM
#1

Förmodligen är din mamma bara realistisk och inser att er ekonomi inte klarar av att ha en katt just nu. Även om hon har ett jobb nu så kostar det en massa att ha katt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
4/23/17, 11:54 AM
#2

Om än katter är underbara så kan man inte bara skaffa katt för att man vill ha. Dom kostar också. Försäkring kostar, mat, vaccinationer samt kattströ. Jag vill själv ha katt. Men jag kan inte just nu så då låter jag det vara. Det är det vi vuxna måste tänka på: om ekonomin håller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[[eskils_]]
4/23/17, 11:57 AM
#3

Låt din mamma bestämma. Om hon har haft katter förut och älskar katter kommer hon nog att skaffa katt igen när omständigheterna tillåter.

_Fisken
4/23/17, 12:03 PM
#4

Jag har katt och den kostade 1500kr å köpa (på ett katthem). Då var den vaccinerad, ID-märkt och kastrerad. Det är ingen renrasig katt. Det är en "bonn'katt" eller "huskatt" som det verkar heta.
Sen kostar den ca. 150kr i månaden i matkostnader. Ibland måste den avmaskas för den kutar ute o käkar möss ibland. Den medicinen kostar 150kr. Kan gå åt en sån per halvår.  Jag har ingen försäkring på katten. 
Eftersom den går ute oftast så går det inte åt så mkt kattströ. Annars är det kanske 100kr/mån om den ska gå inne hela tiden.
Så stora frågan är när man ska ha katt är om det ska vara en innekatt eller utekatt och om den ska vara renrasig eller en blandras (s.k huskatt). 

Frågar du nån på "KATT-forumet" så får du nog många olika svar. De är proffs på katter. Det är inte jag.

Honestyisdead
4/23/17, 12:06 PM
#5

#4 Hur gör du om katten blir sjuk? Har du en stor buffert?

En katt kan bli en dyr historia om olyckan är framme. Så bortsett från  de kostnader som räknats upp kan man behöva slänga ut 50 000kr.

[Devya]
4/24/17, 6:59 AM
#6

#4 Precis. Om man har katten att gå utomhus kan det genast bli en dyrare affär med tanke på att det är så mycket som de kan råka ut för som kan komma att kosta mycket hos veterinären.

Sen kan ju också katten råka ha matallergier och dylikt. Det råkade min katt ut för och nu får hon en dyrare sorts mat som kostar i princip 800kr i månaden.

Jag personligen tycker att det är väldigt fel att försöka övertala någon till att skaffa ett husdjur. Det där måste komma från dem själva utan påtryckningar. Det är ett väldigt stort ansvar man tar sig på då man skaffar ett husdjur och därmed ska man nog aldrig behöva övertyga någon.

Annons:
Lucia 123
4/24/17, 11:05 AM
#7

Att ha djur är dyrt. De som äger djur får ofta prioritera annat, några har helt enkelt inte råd. Om din mamma tycker att det är för dyrt så kanske du kan hjälpa till med ekonomin genom dela ut reklam eller annat.  Visa att du tar ansvar. Kanske du kan vara kattvakt åt någon. Skulle jag som mamma se ett sådant engagemang av mitt barn så skulle jag nog uppmuntra det. MEN tänk på att snart är du tonåring och de med katt kanske inte är lika roligt längre då vill de flesta tjejer lägga all sin tid på smink kläder och vara med kompisar dygnet. En tid som det är lätt att glömma bort sin lille vän.  Den behöver fortfarande omvårdnad ,stimulans, mat rent i lådan. Och den kostar lika mycket nu. Själv ville jag ha en hund när jag var i din ålder men jag fick vänta tills jag blev vuxen,

Tyst
4/24/17, 11:39 AM
#8

Som många andra säger, katt är dyrt.
Man kan välja att köpa en katt för en 5krona, ha den oförsäkrad, köpa billigaste maten och billigast kattströ, och ha den ute för att hålla kostnaden för kattströ nere, inte vaccinera eller kastrera. Avliva med hjälp av en granne/själv om man har ett vapen hemma om de blir mycket sjuka, eller bara åka långt bort och dumpa sin katt så den kan dö för sig själv i skogen. Men det är enligt mig helt uppåt väggarna fel. Då bryr man sig inte om katten som individ och ser den mer som ett föremål som är kul att leka med ibland. Då kan man skaffa gosedjur istället.

Därför tycker  jag att din mamma är klok som inte vill ha katt just nu. Kanske när hon får ett bättre jobb och ekonomin tillåter att hon vill skaffa en katt.
Men det finns fler anledningar till att inte vilja ha katt. Man blir till exempel rätt bunden, man måste ha kattvakt så att de inte är ensamma för länge, man måste städa oftare (ha katt dammar mer än man tror plus att de hårar) man kan inte ha vilken sorts blommor som helst, man måste kattsäkra hemmet så de inte klöser på soffan tex, man måste tömma kattlådan minst en gång om dagen, man måste mata dem, man måste stimulera dem med lek, man måste se till att de funkar med resterande djur…

Kort sagt: Det är mycket med katter, precis som med andra djur. Precis som med andra djur kan man välja att ha en djurhållning som inte kräver något från en själv, och inte så mycket pengar - då kanske de hålls vid liv, men inte har något liv att tala om så att säga.

[[pimey]]
4/24/17, 11:45 AM
#9

Att äga katt är DYRT, din mamma är klok så lär dig av henne och lyssna

Zepp
4/24/17, 8:37 PM
#10

Jag är kattman.. definitivt.. och jag har aldrig köpt någon utan övertagit någon annans när de tröttnat/flyttat!

Min mor är typ Crasy catwomen.. och har haft flera katter.

Grejen är att katter är ett åtagande i åtminstone 10-20 år, de blir gamla/sjuka!

Jag bor i hus och har fortfarande kattluckan kvar i dörren, min mor bor numera på äldreboende.

Man kan inte lämna en katt ensam hur länge som helst utan tillsyn/dvs man får inte resa bort, mer än över helgen.

Man bör ha minst två så de har sällskap av varandra.

Helst bör man bo i hus där de kan gå ut åtminstone på dagarna/kvällarna, gärna i någon lantlig miljö utan allt för mycket bilar/vägar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
4/24/17, 8:49 PM
#11

#10 Man får verkligen INTE resa bort över en helg utan tillsyn..

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lucia 123
4/24/17, 8:57 PM
#12

#10 Katter ska enligt lag ha tillsyn 2 om dagen så du kan inte resa bort över helgen utan katt vakt endast en dag om man kommer hem på kvällen .  Med med kattvakt eller om katten följer med så kan man resa om man vill.

Zepp
4/24/17, 9:09 PM
#13

Man får resa bort över helger om man har grannar som har tillsynen!

Det gör dock inte att de har samma koll som en själv.. dessutom så saknar katterna dig/er sociala samvaro.. men de får mat iallafall!

Och om man har vettiga grannar så märker de om katterna blir sjuka eller liknade!

Ofta men inte alltid så kan katterna vara lite rädda för grannen.. springa ut genom kattluckan.. men rätt snabbt komma in igen.

Såå.. när man skaffar katt så får man oxå se till att skaffa bra grannar!

Oandrasidan.. TS är tolv år.. jag har haft häst oxå.. eller rättare sagt flickvän med häst.. det är nästan etter värre!

Om man har flickvän med häst får man se till att skaffa henne kompisar som kan rasta/rida hästen om man vill resa bort över helgen!

Oandrasidan så är jag till stora delar uppvuxen på bondgård, de kunde i princip nästan alldrig resa bort.. iomed alla djuren!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lucia 123
4/24/17, 10:53 PM
#14

# 13 Man behöver inte ha bra grannar om man ska skaffa katt om man resa de går utmärkt att anlita både släkt och vänner som kattvakt. Skulle jag åka bort o ha kattvakt skulle inte jag låta katten vara ute hur som helst. Med tillsyn menas att man ser till att katten inte är sjuk eller skadad, inte bara att sticka till den lite mat.

Zepp
4/24/17, 10:59 PM
#15

Men vad gör man när man åker bort med släkt och vänner.. jo då anlitar man grannarna!

Och katterna går ute lite hur som helst när jag jobbar eller är hemma iomed att jag bor i hus.. på landet.

Lika dant om man är bonde.. grannar eller farmartjänst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: