Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1335 ggr
AnnaLiljenberg
4/22/17, 4:34 PM

Skaffa katt första gången

Hej!

Jag vill fruktansvärt gärna skaffa katt. Min pappa (jag bor hemma fortfarande, i drygt ett år till) är väldigt negativt inställd till katter i allmänhet och vill absolut inte ha någon. Därför tänker jag att jag nu ska läsa på om så mycket som möjligt samt räkna på vad allt skulle kosta osv. så att allt han behöver göra är att ändra sig. 

Jag har aldrig haft katt, bara kanin innan, så därför känner jag mig vilsen och ber om hjälp här: vad behöver jag veta innan jag skaffar katt?

Annons:
Aleya
4/22/17, 4:50 PM
#1

Du behöver försäkring på katten till om nått händer eller den blir sjuk. Den ska även kastreras och det beror ju på om du köper en hona eller hane vad det kostar. Jag skulle rekommendera att ni har den som innekatt då man aldrig vet vad det finns för tokiga människor där ute. Sen kostar det ju att köpa katten. Vaccin ska den ju också ha. Mat kan jag inte svara på vad det kostar för det varierar. Och en katt kan ju bli gammal också så det får man tänka på med. Om ni ska bort så vem tar då hand om katten? Ska ni ha den på pensionat eller? Klösträd är bra att ha också. Och det finns säkert nått jag glömt. Jag rekommenderar att du/ni läser på innan en bra bok om katter och deras beteende.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
4/22/17, 6:40 PM
#2

Vänta med att köpa katt tills dess att du har eget boende.

Läs på noga innan du skaffar katt

http://www.kattstatus.se/index.html

Stolt ägare till fem La permer

ApanAnn
4/22/17, 8:02 PM
#3

Vänta, längta och läs på så länge. Det är ingen bra idé att skaffa katt om alla i hushållet inte är med på det. Jag är mer kattintresserad än min man, men katterna är ett gemensamt projekt. Jag hade aldrig skaffat katter om vi inte båda varit med på det. Bra att veta: En katt kan leva 15-20 år. Vad gör du om så lång tid? Kan du "boka upp dig" så länge? Katter måste ha tillsyn minst 2 gånger per dag, dvs går inte att åka bort på kort varsel utan att ordna någon som ser till den, Hur löser du kattpassning om du vill åka bort? Kan någon vara kattvakt? Kattpensionat? Ta med katten? (En del katter gillar inte att bli transporterade) Ska du ha en eller två? Om du köper kattunge/ungkatt krävs det MASSOR av aktivering om du bara har en. Vissa lugna raser och katter som kommit förbi "tonåren" kan vara lättare att ha som ensamkatt. Saker som kostar pengar (i urval): Inköp av katt: gratis till tiotusentals kr. (Men ta inte en gratiskatt) Kastrering/sterilisering Öronmärkning elker chippning (köp gärna en katt som redan är märkt), registreringsavgift för att numret ska vara kopplat till dig. Vaccinering en gång per år (ingår inte i försäkring, men krävs ofta för att försäkringen ska gälla) Försäkring Kattsand Kattlåda, spade, bajspåsar Leksaker: gratis till hur dyrt som helst Många klösbrädor eller klösträd (annars kommer katten att välja nånstans att klösa… sängen, soffan, tapeterna, mattan…) Mat av bra kvalitet, och behöver katten veterinärfoder kan det dra iväg ordentligt i kostnad. Många bäddar och gömställen att välja mellan (gratis till hur dyrt som helst) Pälsvårdstillbehör, mer prylar om lång eller tjock päls Ev sele och koppel för kontrollerad utevistelse Balkongnät om katten ska vara på balkongen (lagkrav om du bor över 5m upp) Till utekatt: Avmaskningsmedel och/eller kostnad för "kolla masken" test Fästingmedel Typ så… Jag skulle rekomendera att köpa Jackson Galaxys böcker, t.ex Cattify to Satisfy och läsa på lite.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[[eskils_]]
4/23/17, 11:55 AM
#4

Du har fått många bra råd här. Läs och begrunda, och vänta med kattköpet tills du har egen bostad. Ett år går fort. Lycka till!

Maria
4/23/17, 12:09 PM
#5

Det stora problemet här som jag ser det är att du bara kommer att bo hemma ungefär ett år till.

Vänta och se hur ditt "nya liv" formar sig innan du börjar planera på allvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Alva0422
4/23/17, 12:40 PM
#6

Vi har ingen försäkring på våra katter. Vi fick dem gratis från en i byn som fick kattungar. De är bondkatt och norsk skogskatt blandning. Jättefina. Går in och ut i kattluckan. Sitter med min Jussi i famnen nu. Båda är kastrerade dock och det kostar ju litegrann. Katter är otroligt lättskötta. Iallafall våra. Matar och ger vatten och fri tillgång till skogen så mår dem bra ^-^

Annons:
Alva0422
4/23/17, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är min smilla. Jättevacker tycker jag.

ApanAnn
4/23/17, 12:46 PM
#8

#6 Hoppas ni har gott om pengar på kontot om katterna skulle bli sjuka eller skadade. Har ni råd med att hosta upp tiotusentals kronor om olyckan skulle vara framme går det såklart att köra utan försäkring. Värt att tänka på är att om katten blir sjuk och försäkring tecknas efter det så gäller inte försäkringen mot den typen av sjukdom.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Alva0422
4/23/17, 12:59 PM
#9

#8 smilla blev riven av en annan katt i tidig ålder och fick gå i bandage i nån vecka. Och Jussi min hankatt fick backade troligen in i en spik i en vedbo och fick ett hål vid svansroten, dock inte rakt igenom som tur är. Vi åkte in till vet och såret var bakteriefritt och han fick ligga och vila åå en varm petflaska i några dagar. Våra katter är tuffa haha. Nu är smilla 8 och Jussi 6 år. Och om de blir sjuka så fixar vi det. Men vi tyckte inte det var speciellt värt att skaffa försäkring eller chippa våra katter då dem är huskatter och utekatter utan stamtavla. Men vi älskar våra katter lika mycket ändå!

Maria
4/23/17, 1:06 PM
#10

#9 Men vi tyckte inte det var speciellt värt att skaffa försäkring eller chippa våra katter då dem är huskatter och utekatter utan stamtavla.

Är det så ni ser på era katter? Att de inte är värda mer? Jag hoppas jag missuppfattar.😕

Oavsett om nu fått katterna gratis så fattar jag inte hur ni vågar vara utan försäkring.

Vår Moritz kostade 300 kronor och genom åren har vi betalat tusentals kronor till veterinären trots försäkring.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Belzebubble
4/23/17, 3:06 PM
#11

#9 Oj, vilken tråkig inställning ni har! :( 

Jag kan förstår att man avstår från försäkring OM man kan ge katten all veterinärvård ur "egen" ficka. Men att vara så oansvarig och inte chippa utekatter? Då struntar ni i princip i dem ifall de springer bort. Otroligt många katter har hittat hem igen på grund av chipet. Men de kanske enbart har tatuering? 

Så pass grundläggande saker som att ägarregistrera sin katt och kunna betala all veterinärvård tycker jag alla katter är värda, oavsett om de har stamtavla eller inte… 

10# Haha, jag känner igen det… Köpte vår katt för 200 kr, nu har han kostat oss över 5000 kr på bara ett år. Oturskatten. 😂

ApanAnn
4/23/17, 3:54 PM
#12

Våra kissar är morsning-korsning inavlade (troligtvis) huskatter och vi har säkert lagt minst 40 000 på dem första året… He he… Då är det inräknat några vistelser på kattpensionat och en del roliga klösträd och kattmöbler. Ingen större veterinärvård förutom rutinbesök med vaccinering och en vända veterinärmat. Stamtavla eller "värde" har inget med saken att göra. De är älskade familjemedlemmar. Självklart är de försäkrade och märkta/registrerade.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Alva0422
4/23/17, 6:14 PM
#13

De är tatuerade. Men inte chippade. Vi bor i en by med runt 100 människor och nästan ingen trafik. Båda katterna har varit borta i några veckor var och har alltid kommit hem säkra och lika glada som vanligt. Alla katter vi haft har dött av ålder, förutom en. Som blev otroligt sjuk helt plötsligt när vi åkte bil ifrån där vi bor till Mora. Han fick avlivas i Falun eftersom operationen var alltför riskabel. Jag levde inte när detta hände. Är född 2004! Våra katter går inte långt när de är ute. Dem följer alltid efter oss om vi är ute och går. Dem kommer alltid hem. Och vi har ingen försäkring till dem. Även fast dem betyder jättemycket för mig och jag skulle gråta minst 2 veckor om någon av dem gick bort. En raskatt är värd mer än en huskatt, Pengarmässigt!!! Det är därför vi inte har försäkring.

Annons:
Maria
4/23/17, 6:28 PM
#14

#13 Då har du missuppfattat det här med försäkring.

Det kostar exakt lika mycket att behandla en raskatt som en huskatt om de blir sjuka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/23/17, 7:41 PM
#15

#13 Du har inte förstått syftet med veterinärförsäkring. Det har inget med kattens pengavärde att göra. 

Det är till för att hjälpa er om katterna blir sjuka eller skadade. Och det kan alla katter bli. Det spelar ingen roll var ni bor eller hur era andra katter har varit.

Alva0422
4/23/17, 8:33 PM
#16

Jag har inte missuppfattat något. Jag vet vad en försäkring gör. Och en försäkring är jättebra! Men vi har ingen. Vi fick katterna gratis. Och självklart är en raskatt lika mycket värd som en huskatt. Men vi satsar inte på våra katter. De har levt med oss i nästan 10 år och mår hur bra som helst. Och vi känner inget behov för att försäkra dem. Och med satsar menar jag utställningar, tävlingar osv osv, och det skulle inte gå heller. Så vi har valt att inte försäkra dem för att vi inte tycker det behövs.

Alva0422
4/23/17, 8:36 PM
#17

Och jag vet att min poäng doesn't make sense at all. Men det bara är så för våra katter. För vi tycker det är onödigt, just för våra katter.

Honestyisdead
4/23/17, 8:41 PM
#18

#17 Du har rätt. It makes no sense!

Då hoppas jag ni har en massa pengar sparade ifall något händer.  Så ni inte är fler av dessa personer som avlivar katterna för att ni inte har råd när katterna behöver vård. Det är så himla äckligt med sådana personer.

[[eskils_]]
4/23/17, 8:43 PM
#19

Alva0422 Fattar inte hur du kan säga att ni älskar katterna men ändå inte vill veterinärvårdsförsäkra dem.

Hoppas de får sina årliga vaccinationer åtminstone, och hoppas deras ID-märkningar är registrerade hos DjurID och/eller Sverak.

Herveaux
4/23/17, 8:49 PM
#20

Hörrni, tänk på att ni klankar ner på en tjej som bara är 13. 😐
Även om det är hennes föräldrars val ni inte förstår (gör inte jag heller…) så är det Alva som får ta smällen här i inläggen.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Honestyisdead
4/23/17, 8:53 PM
#21

#20 Vet inte vilka du syftar på.

Jag har ingen aning om vem hon är. Men jag svarar ju henne eftersom det är hon som skriver. Och är man 13 förstår man oftast vad folk skriver.

Herveaux
4/23/17, 9:03 PM
#22

#21 Jag tycker det blir fel att ifrågasätta henne hur hon kan påstå att hon och hennes familj älskar katterna när dom inte är försäkrade eller chippade (dock öronmärkta) när det är föräldrarnas val att inte göra detta.

Likaså att säga att man tycker människor som måste avliva för att man inte har råd med vård är äckliga. Återigen är det föräldrarnas val och ansvar, inte hennes.

Antar att jag är både överkänslig och överbeskyddande, men jag tycker bara det blir fel att gå på ett barn för vad föräldrarna gör och inte gör.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
4/23/17, 9:12 PM
#23

#22 Jag har aldrig påstått att hennes familj är dessa äckliga människor. Jag tvärt om hoppas att dom inte är det.

Niseeu
4/23/17, 9:57 PM
#24

#22 Men hon skriver ju själv att hon tycker som sina föräldrar gör angående försäkring och katternas värde? jag håller med hera..

Herveaux
4/23/17, 10:17 PM
#25

#24 Många barn och unga brukar ta efter sina föräldrars värderingar och åsikter.

För det tycker inte jag det är OK att ifrågasätta ett barns kärlek till ett husdjur,
när barnets åsikt inte gör till eller ifrån för vad föräldrarna väljer att göra/inte göra.

Edit: Förhoppningsvis tänker hon annorlunda om försäkringar och huskatter när det är hon som har ansvaret för ett husdjur och när det är hon som ska betala för djurets vård.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
4/23/17, 10:24 PM
#26

#25 Jag har sett minst två fall här var barnen/tonåringarna fått sina föräldrar förstå och ändra sig. Så jag ser inget som säger att det inte kan ske här om hon visar eller berättar vad som skrivits här.

Herveaux
4/23/17, 10:28 PM
#27

#26 Hoppas det kan hända igen om hon visar den här diskussionen, och att föräldrarna inte bara stirrar sig blinda på hur deras dotter blev bemött av folk med en annan åsikt än deras.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Honestyisdead
4/23/17, 10:33 PM
#28

#27 Var i tråden står det att hon är 13?

Herveaux
4/23/17, 10:36 PM
#29

I #13 skrev Alva "Jag levde inte när detta hände. Är född 2004!"


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
4/23/17, 10:40 PM
#30

#29 Det har jag helt missat. Undrar om inte de som skrev kommentarerna du citerade också missade det.

Danielamartinas
4/23/17, 11:06 PM
#31

Förundras mer och  mer över bemötandet i trådarna på katter i fokus, och undrar om det verkligen får den effekt många av er önskar? Förstår att det är lättast att använda en "hård ton", men tror verkligen att det gör mer skada än nytta. Det som oftast saknas är okunskap. Okunskap som rättas till med saklighet och en trevlig ton, snarare än att banna och skrämma bort användare. 😕

Förstår att man blir upprörd och frustrerad, men tänk på att det finns en mottagare på andra sidan. Hoppas verkligen att det finns en trevligare ton i kommentarerna i framtiden, för jag tror att fler än jag börjar tröttna på att hårda och otrevliga kommentarer ofta tar över relevanta trådar.

Lucia 123
4/24/17, 12:02 AM
#32

#31 Jag håller med dig.  Man tjänar aldrig på att vara otrevlig.  Man får inte någon att lyssna med att vara rabiat snarare motsatt verkan. Man kan framföra sitt budskap på olika sätt. Ni är vuxna bete er som om ni vore de.

Honestyisdead
4/24/17, 9:02 AM
#33

#32 

"Ni är vuxna bete er som om ni vore de." Skriver du efter dina så vackra ord om hur man bör bemöta ändra 😂 oh denna ironi.

Lucia 123
4/24/17, 9:22 AM
#34

# 33 Vad är de som är så roligt?

Annons:
Carmarino
4/24/17, 12:54 PM
#35

#31 Håller med dig. Den senaste tiden har jag allt oftare funderat på att gå ur Katter iFokus just på grund av den hårda tonen. Läser sällan diskussionerna numera, för jag vet direkt jag läser första inlägget om det kommer att bli en "påhoppsdiskussion" eller inte.

Det är bara att gå till sig själv; hade jag tagit till mig informationen om jag hade blivit påhoppad, utskälld och dumförklarad? Nej, det hade jag inte, jag hade bara blivit ledsen - och då är jag ändå vuxen. Om jag däremot hade blivit vänligt bemött och fått en förklaring till varför man inte ska göra si eller så, då hade jag haft lättare att ta det till mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rumblebee
4/24/17, 1:57 PM
#36

#16 Ha bara i åtanke att bara för att era katter hittills inte har behövt dyr veterinärer vård, så betyder inte det att det inte kommer att hända en dag. Och då är ju frågan hur ni ska bekosta den vården utan försäkring. Visst kan det gå att betala allt själv men då kan man behöva leva väldigt knapert under en tid. Eventuellt att man även behöver sälja en del av sina saker.

Misse_lisa222
4/24/17, 3:20 PM
#37

Jag håller med att det kan vara svårt att förstå vad en försäkring innebär om man inte har kännedom om vad det kostar att vårda en katt som är försäkrad/oförsäkrad. Hade varit lättare att förstå eller ta till sig försäkringens värde om man kom med konkreta exempel.

På Agrias hemsida kan man t.ex. läsa vad veterinärvård med/eller utan försäkring kostar:

Diagnos         Kostnad           Agria ersätter    Du betalar

Svalt föremål   23 989    …….18  733 ………………. 5256

Bitsår             4 357           ………….2 046 ………….. 2311

Urinsten        12 149        ……….8 669 …………….3480

Feber              8 733           ………….5 766………..2 967

Så då kan man ju räkna ut vad det skulle kosta om katten blir sjuk och inte har en försäkring. Men har man god ekonomi kanske man har råd att bekosta sjukvård även om katten inte är försäkrad. Men då borde man även ha råd att betala den/de få hundralappar försäkringen kostar per månad. Men om katten skadar sig och man hellre väljer att avliva den istället för att bekosta sjukvården för att det är enklare val, så säger väl det en hel del om vad man känner för katten.

Misse_lisa222
4/24/17, 3:27 PM
#38

Men som nybliven kattägare kan jag också komma med några konkreta råd då jag också trodde det skulle vara "lätt" att ha katt och det är bland annat det här. 

- Att inte skaffa katt om man ska flytta inom en snar framtid, oavsett om det är om några veckor, månader eller år. Jag trodde också katter än anpassningsbara och lätt anpassar sig till en ny miljö. Andra kanske gör det lättare än andra. Men nu när jag vet vilken stress det innebär för katten så skulle jag ALDRIG utsätta den för en sådan omställning. Det kanske helt enkelt vantrivs i nya boendet, ändrar personlighet, blir skygg eller aldrig blir sig själv? Vill man ta den risken? Ändrar den beteende hos dig när du inte flyttat, ja då kan du ju försöka utesluta vissa orsaker och bara se till förändringar i kattens närmiljö eller att det beror på sjukdom.

Så om jag inte kunde eller visste att jag kunde erbjuda katten en stabil trygghet för många år framöver (och då pratar vi om 5-10 år eller hela dennes livstid), så skulle jag inte skaffa katt. Men vad vet jag. Vissa anpassar sig kanske lättare än andra men tror inte alla katter gör det.

powerade
4/24/17, 9:40 PM
#39

Har alltid haft kisse. Vi har aldrig haft någon försäkring och jag tycker försäkring är lite a och o.. det är inte mycket man får ut på försäkringen.. jag betalar hellre om det skulle hända något än att stå och betala för en värdelös försäkring. Men somsagt så behöver man ju fler och främst se till att någon kan ta hand om kissen om man vill bort. Man kanske ska flytta först om de inte är så länge kvar. Sen så kan man aldrig säga vad kostnaderna blir då man aldrig vet om de behöver special foder eller liknande. Alla djur kostar andra mer vissa mindre.

MonicaLagerquist
4/25/17, 7:22 AM
#40

Jag har haft god användning av mina försäkringar

Kattunge ett 4000 veterinärvård 7000 livvärde

Kattunge 2  20 tusen veterinärvård 8000 livvärde

Katt ett 58 tusen veterinärvård

katt två 18 tusen veterinärvård

katt tre 23 tusen veterinärvård

Ja jag kan ju direkt säga att jag inte skulle ha kunnat lägga de pengarna ur egen plånbok.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
4/25/17, 11:38 AM
#41

#39 Inte mycket man får ut på försäkringen? Du har aldrig haft någon skrev du. Så vad vet du om det? Tydligen väldigt lite.

Men visst. Kan du punga ut summor som i inlägget ovan så är det ju lugnt.

Annons:
Maria
4/25/17, 11:54 AM
#42

#39 Jag håller med dig. Försäkring är A och O.😃

Jag gissar att du inte vet vad man menar med uttrycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
4/25/17, 4:27 PM
#43

#41 har aldrig haft någon på katten. Men försäkring har jag väl ändå haft på nånting eller? Bara för katten inte är försäkrad betyder ju inte det att jag inte vet hur försäkringar går till? Min erfarenhet är att dom alltid försöker komma undan och man hela tiden måste stri om det är någonting.

Alva0422
4/25/17, 4:37 PM
#44

Vi vaccinerar inte våra katter varje år. Och skrik på mig då. Är väl en dålig kattägare. Men men mina katter mår bra. Min pappa har haft katter hela sitt liv, där bara 2 av dem fick kattsnuva, syskon. De överlevde med medicin. Pappa har haft runt 8 katter. (Alltid runt 2-3 st hemma) . Det finns dock inget ni kan göra. Dessutom som några skriver så är det mina föräldrar som väljer…..och det finns betydligt värre kattägare i Sverige. Gå och knacka på deras dörr ist.

ApanAnn
4/25/17, 9:20 PM
#45

Det behövs faktiskt inte vaccin varje år för effektens skull, MEN om katten är försäkrad kräver ofta försäkringsbolaget att det görs varje år för att få ersättning om nåt händer. Jag har för mig att utekatter har lättare att hålla immuniteten uppe (förutsatt att de är grundvaccinerade) eftersom de kommer i kontakt med virus osv oftare än innekatter. En innekatt som är ovaccinerad kan bli jättesjuk den dagen kattägaren råkar komma in med virus på skorna t.ex. Edit: var tredje år räcker för skydd http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/vanliga-veterinarfragor-om-katter/

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: