00 - Allmänt kattprat

Köpa en katt till - hjälp!

2017-04-20 12:11 #0 av: Nathly

Hej!

Det är såhär att jag och min pojkvän nyss flyttat ihop och han har en steriliserad bondkatthona. Hon är jättesnäll men tycker verkligen inte om andra katter. I mitt föräldrahem bor det två katter jag är uppvuxen med av rasen german rex. Jag saknar verkligen deras psyke som tyvärr saknas hon vår bondkatt. Jag har nu hittat en cornish Rex kattunge (hane) som jag kan få köpa men är osäker på om jag vågar ta risken. Jag älskar katter och vill gärna ha en till med just deras speciella psyke. Vad ska jag göra? Snälla hjälp

//

Nathalie :-)

Anmäl
2017-04-20 12:26 #1 av: Bill&Bull

Det bästa vore väl att testa om dom går ihop, oftast är kattungar lättare att acceptera men det finns även de katter som vill vara ensamma.

Anmäl
2017-04-20 12:29 #2 av: Nathly

Jag är bara rädd att det inte går. Jag har läst om hur man ska introducera katter med varandra och att honor oftast får bättre ihop med en hankattunge. Om det inte får hur länge ska man försöka innan det går? Finns det "hopplösa fall" där katter aldrig får ihop med varandra?

Anmäl
2017-04-20 14:23 #3 av: Tyst

#2 Det finns hopplösa fall men det finns också solskenshistorier. Jag vet inte hur länge jag själv skulle försöka - skulle nog inte tänka i form av tid alls utan mer väga in situationen.

Alltså, hur pass mycket påverkar detta båda katterna psykiskt och fysiskt - Visar någon av katterna extremt obehag och det inte släpper skulle jag omplacera den nya direkt. Här skulle jag ha någon form av 1-10 skala där jag förde dagbok om hur jag upplever att katterna beter sig både med varandra och själva.
Hur mycket orkar jag själv som ägare, och hur mycket av min kunskap har jag använt - Har jag kollat mig runt efter kunskap om detta och verkligen testat allt och det fortfarande inte alls fungerar, hade jag gett upp. Likaså om det blir en slags kamp med att få katterna att acceptera varandra där det skall specialbehandlas, mat skall ges separat osv. Enligt mig skall det vara kul att ha djur och man skall se och känna att djuret mår bra av det man som ägare erbjuder. Så fort jag själv tycker det är jobbigt och inte längre roligt, tycker jag inte längre det är värt det. Där har man ju väldigt olika toleransnivåer.

Men lite korta versionen 
-Allt går åt skogen katterna hatar varandra och det påverkar katterna jättemycket hade gett det en eller två dagar sedan omplacerat.
-Katterna är påverkade av detta nya men är inte jättestressade, det riskerar inte att skada psykiskt eller fysiskt, låt det gro mellan 1-4 veckor. Ha stenkoll på förändringar. 
-Trots all noja innan så tar det några timmar och så vips är katterna okej med varandra. Behåll katterna och var glad! 

Anmäl
2017-04-22 06:56 #4 av: amandajoh

Jag har läst någonstans att om en vuxen katt inte accepterar en kattunge är dom lite psykiskt sjuka. Den normala reaktionen ska vara att dom i princip tar på sig föräldrarollen nästan och blir lite awwww när dom ser kattungen.
Sen blir de ju lite fräs mm i början

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.