Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 872 ggr
powerade
4/18/17, 4:52 PM

Deprimerad?

Min katt bor hos pappa i huset och jag är sällan där längre. Då hon varit utekatt hela livet så vill jag inte ta henne därifrån. Nu har hon legat uppe i sängen knappt ätit något i 3-4 dagar. Hon har magrat väldigt mycket. Hon kom ner nu när jag kom efter att jag kelat lite käkade några tuggor sen är hon bara. Är hon deprimerad? Hon verkar inte ha ont någonstans och äter mer än gärna godis. Så ont i munnen verkar hon inte heller ha. Har ni nått tips på vad vi ska prova?

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 4:56 PM
#1

Låter som ett fysiskt fel. Katten borde undersökas av veterinär.

Maria
4/18/17, 5:19 PM
#2

Håller med Hera.

Katter har en förmåga att dra sig undan när de inte mår bra så jag hade tagit katten till veterinär.

Dricker hon?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
4/18/17, 5:23 PM
#3

Vet ej om hon druckit han sa bara att hon knappt rört maten. Väl förmodligen därför hon ej vill gå ut eller så. För när jag hade hälsat på hennes följde hon med mig ner till maten sniffade gick ut med mig o.s.v. Sen åt hon lite till

Maria
4/18/17, 5:29 PM
#4

Men eftersom hennes tillstånd verkar ha kommit de senaste dagarna så tycker jag absolut att man ska besöka veterinär.

Hon har ju dessutom magrat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerade
4/18/17, 5:35 PM
#5

När jag inte är där brukar hon oftast inte vara nere så mycket men hon brukar ju gå ner och äta och gå ut. Hon har gått ner och kissat i lådan åså men inte velat gå ut. Hon gick ut med mig idag somsagt och låg på gräset när vi skulle åka. Tänker att jag köper lite annan mat och ser om hon blir lite gladare annars ringer vi till veterinären

Maria
4/18/17, 5:38 PM
#6

Men katter är ju inte glada ledsna deprimerade osv. som vi människor. Ät katten annorlunda så är det ofta något fel och hon blir ju inte "gladare" av ny mat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 5:39 PM
#7

Du skriver att hon magra väldigt mycket. Så du borde börja med att besöka veterinär  inte byta foder.

Uppkatten
4/18/17, 5:42 PM
#8

Du bör definitivt ta katten till veterinär så snart som möjligt för undersökning! Det här låter inte alls bra, och jag tror inte att katten är deprimerad. Katter kan magra av av flera olika anledningar, t ex p g a njursvikt (vilket är vanligt hos katter). En katt som inte äter börjar ofta må lite illa och kan därför ha svårt att börja äta igen. Den kan då behöva vätskas upp hos veterinären + ev. "tvångsmatas" en tid tills den själv kommer igång med att äta. Men det viktiga här är att ta prover på katten och att ni får en diagnos. Redan efter ett dygn utan mat är det dags att ta kontakt med veterinären när det gäller katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
4/18/17, 5:55 PM
#9

Vi ringer dom imorgon och hoppas på det bästa. Hon är bara 8år så hoppas det bara är något lindrigt!:(

powerade
4/18/17, 5:55 PM
#10

Hon har ju dock inte helt slutat äta. Utan hon har bara ätit liiite.

Maria
4/18/17, 5:57 PM
#11

#10 Ja med det är ju illa nog om det har kommit under kort period.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Uppkatten
4/18/17, 6:00 PM
#12

Om en katt äter dåligt och har magrat av så är det hög tid för ett veterinärbesök. Håller tummarna för att det går bra för er ❤️.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
4/18/17, 8:32 PM
#13

Hon har druckit dåligt också:/ ätit ett litet hörn med blötmat:/

Annons:
SilverRosen
4/19/17, 2:18 PM
#14

Hon kan ha hamnat i bråk och fått stryk av en annan utekatt. Den kan sedan ha fått en skada ingen uppmärksammat som hon nu mår dåligt av. Utekatter får även ofta mask, i hennes fall kan detta ha spårat ur.

Detta verkar inte vara något ni själva kan göra någonting åt och ni måste agera snabbt!

Gör en fullständig undersökning av henne, med blodprov och röntgen hos veterinär. Det är inte humant att låta henne lida och bara tycka synd om henne. Om hon är försäkrad lönar det sig, om inte måste ni göra vad som är bäst för katten, inte er själva.

powerade
4/19/17, 3:37 PM
#15

Vi är påväg hem nu. Dom hittade inget fel. Hade det varit mask som spårat ut borde dom sett det i bajset dem tog bort. Fått dropp och så skulle vi höra av oss imorgon

powerade
4/19/17, 3:38 PM
#16

Kollat tänder och svalg, inget fel.

Niseeu
4/19/17, 4:03 PM
#17

#16 skickade veterinären hem katten? Vad gjordes hos veterinären?

Uppkatten
4/19/17, 4:06 PM
#18

Så bra att katten har fått dropp. Hoppas det hjälper henne att pigga på sig lite så hon kommer igång att äta bättre. Togs blodprover på katten och har ni i så fall hunnit få svar på proverna ännu?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
4/19/17, 4:50 PM
#19

Ja vi tog 2 olika. Ett för blodkropparna och en för lever och njure ( om jag minns rätt ) Vi fick svar på båda efter ca 10 minuter. Inget problem alls. Sen kollade dom munnen å så men dom kunde ej hitta något problem där. Vi tog bort lite tovor som satt runt rumpan som jag inte har fått ta bort för henne. Så nu är hon HELT tovfri. Också fick hon smärtstillande bara för att. Äter hon kommande dygnet sen slutar har hon ju såklart ont någonstans

powerade
4/19/17, 6:25 PM
#20

Hon fick rätt mycket lugnande. Hon fick 2 olika sorter blöt mat och 2 olika sorter torrfoder sen lite stekt kyckling ( utan kryddor såklart!) Hon ville äta kycklingen nu så dett är ju toppen!:D

Annons:
Uppkatten
4/19/17, 7:37 PM
#21

Jättebra att hon vill äta, se till att ta bort alla kycklingben bara, eftersom tillagade kycklingben kan skada kattens mag-tarmsystem. Gissar att du vet det, skriver det bara "för säkerhets skull". 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

powerade
4/19/17, 8:14 PM
#22

Yes. Skar bort köttet ;)

Upp till toppen
Annons: