Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1987 ggr
Mangochanti
4/15/17, 6:38 PM

Hankatt

Tänkte kolla här om det är någon som vet vart man kan köpa en katt"blöja" åt sin hankatt. Då jag gärna vill ha honom inne med de andra katterna. Den ska ju fungera så han kan utföra tvåan trots att han har blöja, men inte kunna föröka sig med min fertila hona. Han får ju ha den då vi inte är hemma.
Han är inte ännu könsmogen, men vill ha en ifall det skulle vara så att han börjar markera.
Har letat på internet, men inte riktigt hittat någon bra…

/🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
Fridaaaa
4/15/17, 6:44 PM
#1

Kastrera innan han börjar markera. Eller det är två avelskatter?

Nej inte blöja på djur! Eller liknande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mangochanti
4/16/17, 9:19 AM
#2

🙂

Jag har avelskatter.
Det är inte ovanligt att man har "blöja" på hankatter, även om jag inte behövt detta innan.  Då jag nu har avel, behöver jag hitta lösningar.
Det är ju en fråga om att katterna ska kunna vara tillsammans utan parnings "olyckor" Dvs inte för att plåga katten, utan för att de ska slippa vara ensam.

Finns det andra lösningar, så är jag öppen för förslag.

👍🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kattöga
4/16/17, 9:34 AM
#3

Alternativet "Kemisk kastrering" finns ju, sprutor eller p-piller. Jag har förstått att det finns de som använder sig av det inom bl a kattavel när en hane inte ska paras. 

I och för sig förenat med vissa risker…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
4/16/17, 11:41 AM
#4

Köp ett tikskydd .

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
4/17/17, 9:34 AM
#5

Det finns inga skydd som hindrar en kåt hane från att para sig. Tyvärr.

Tyst
4/18/17, 11:17 AM
#6

Enda lösningen jag ser är att separera katterna med någon form av nät i någon dörr. Skulle dock inte rekommendera eftersom det förmodligen skulle ställa till det en hel del.
Blöja på hankatt? Nej? Hur hade du tänkt dig att han skulle kissa? Ska du byta blöja och tvätta pälsen varje gång han kissat i den? (katturin är mycket frätande)
P-piller kan man ju testa, men det verkar inte optimalt ändå. Hanen försöker väl para sig i alla fall och då blir det kanske bråk istället…

Skulle ringa några kattuppfödare och fråga hur de gör.

Annons:
kattöga
4/18/17, 12:01 PM
#7

P-piller och P-sprutor kan användas även på hankatter, har jag förstått av några som har avelskatter och några som skrivit här inne på iFokus. Det gör att driften att para sig inte kommer igång. 

(Googla på iFokus så får ni upp flera trådar som tar upp ämnet.)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
4/18/17, 12:10 PM
#8

Varken p piller eller p spruta gör hankatter infertila.

Stolt ägare till fem La permer

kattöga
4/18/17, 12:27 PM
#9

#7 Kanske är det så (jag har ingen erfarenhet av det själv). Men då förvånar det mig att de används till hankatter också, för att deras drifter ska "hämmas".

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MonicaLagerquist
4/18/17, 1:01 PM
#10

En del hankatter taggar ner lite men infertila blir de inte

Stolt ägare till fem La permer

annzoo
4/21/17, 1:22 AM
#11

Tikskydd/tiktrosa med inlägg använder jag till mina hanar då de vistas där honor varit men detta är att förhindrat nerstrilat hem. Det är inget jag skulle lita på om jag ville förhindra parning.

Honestyisdead
4/21/17, 10:05 AM
#12

#11 du känner inte att det är elakt att katterna inte kan kissa när dom  vill?

jollycox
4/21/17, 1:32 PM
#13

#12 Varför skulle katten inte kunna kissa när den vill för att den har tikskydd? Den kissar ju när den vill, bara att det hamnar i tikskyddet.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Fridaaaa
4/21/17, 3:22 PM
#14

#13 Fast tikskydd är inte gjort för att djuret ska kissa i dem.
Nja känns inte speciellt fräscht eller rätt mot djuret enligt mig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jollycox
4/21/17, 3:27 PM
#15

#14 Nej men säg det till katten att den måste säga till när den vill kissa ;)
Det har jag inte sagt något om, inte jag som gav förslaget.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Fridaaaa
4/21/17, 3:39 PM
#16

#15 bara nämnde det - pga det du skrev :)

----

Jag personligen tycker det är fel att sätta blöjor och liknande pga revirmarkeringar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
4/21/17, 3:56 PM
#17

#13 Jag hoppas att du är ironisk.

jollycox
4/21/17, 3:58 PM
#18

#17 Det är jag inte

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
4/21/17, 5:18 PM
#19

#18 Synd

jollycox
4/21/17, 5:22 PM
#20

#19 Du kan inte berätta vad du tydligen tyckte var fel med det jag skrev då? Nejdå jag ska bara känna mig dum.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Niseeu
4/21/17, 9:21 PM
#21

#20 Hanen kommer med störst sannolikhet få sår och frätmärken då kiss fräter på huden något extremt. Det inte är humant att sätta på en hane ett tikskydd som hanen ska kissa i.

Honestyisdead
4/21/17, 9:34 PM
#22

#20 Katter är renliga djur. Att kissa i en blöja är knappast något en katt vill göra.

Niseeu
4/21/17, 9:39 PM
#23

#22 Mer onatruligt en så blir det inte precis som du skriver så är katter väldigt renliga djur och jag tror hanen skulle försöka få av sig blöjan på ett eller annat sätt och troligen hålla sig in i det sista för att slippa kissa i blöjan.

jollycox
4/21/17, 10:10 PM
#24

#21 det har inget med det jag skrev att göra. #22 jag har inte skrivit att katten vill kissa i tik skyddet. Bara att jag tror att den kommer göra det. Obs att det inte är jag som har förslagit tikskydd och jag har aldrig uttryckt min åsikt om jag tycker att det är rätt eller fel att ha tik skydd på hankatt så tro inte något som jag inte skrivit.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

annzoo
5/29/17, 1:25 PM
#25

som svar på bla #12 De kan kissa när de vill, de hamnar bara inte överallt i hemmet. Som svar på  #14  och #21s fundering jag har inkontinensskydd i tikskyddet (hundägare har ju också inlägg för hundarnas blod) så det blir lika fräscht som med barnblöjor. De fräter inte och hinner inte ens de då man byter den så fort den är fylld dvs troligtvis oftare än föräldrar byter på sina små. Sedan har ju inte hanarna detta 24 timmar per dygn.

Silvestris
5/29/17, 9:11 PM
#26

#21

Fräskador uppstår om man inte byter skydd tillräckligt ofta. Jag har haft en avelshane som jag hade tikskydd på. Han hade ett eget rum där han gick utan och kunde markera som han ville, men när han var ute i resten av hemmet med oss andra fick han ha tikskydd på sig. Det gick jättebra. Inga frätskador och inga försök att slita av sig skyddet. Jag bytte skydd så fort jag såg att han strilade. Gick han mot lådan tog jag av skyddet.

Jag föredrog det en kortare period istället för att ha honom helt instängd i ett rum och det fungerade jättebra.

Mangochanti
6/16/17, 11:12 PM
#27

Tack för alla åsikter.
Tyvärr fick jag ta farväl av min älskade Kattunge Toulouse (min hane)  i förrgår, han dog i mina armar och sorgen är otrolig.
Han blev sjuk och gick inte att rädda.

😕

Här på djursjukhuset
Han ville åka hem

Men tyvärr…

Älskade finaste killen min.

Vila i frid

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
[AnimeV4]
6/19/17, 6:05 PM
#28

Jag beklagar!🌺🤗

Upp till toppen
Annons: