Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 591 ggr
julietts
2017-04-13 18:09

Han dreglar massor

Hej!

Jag och min sambo har en ragollkille på 1½ år ungefär. Vi märkte att han hade dreglat en del igår på förmiddagen och det blev värre med kvällen. Det fortsätter idag och går lite upp och ned med hur mycket som kommer. När han legat och sovit eller stått på en och samma plats länge kan det vara en stor pöl.

Vi har precis börjat med övergång till ny kattmat (från Applaws till Royal Canin) och han vistas en hel del ute (förgiftning?).

Han har betett sig helt normalt fram tills nu. Tidigare har han ätit och druckit och varit allmänt pigg/alert, men nu börjar han slöa till lite. Han äter och dricker fortfarande friskt.

Vad kan detta vara? Är det veterinärbesök som gäller, eller avvakta ytterligare?

Annons:
Volpes
2017-04-13 18:57
#1

Jag skulle deffinitift åkt in, det där låter inte bra.

Honestyisdead
2017-04-13 19:17
#2

Jag hade också åkt in. Hade inte vågat chansa.

micki78
2017-04-14 10:13
#3

Min Birma dreglar också, men bara efter han legat och sovit länge. Det kan hänga dregel på varje sida om mungipan när han vaknar och när han skakar bort det blir han helt jätte blöt på huvudet och runt munnen.

Jag gick till veterinären som kollade i munnen, dom sa att allt var normalt. Dom gjorde inga tester och jag minns inte exakt vad som sa om det tyvärr.

Jag funderar fortfarande på varför han dreglar så mycket efter han sovit.  En gång såg jag att han sover med öppen mun, tänkte att det kan påverka att han dreglar.

Jag tycker absolut du ska kolla med veterinären med tanke på att han dreglar när han är vaken också. Det gör inte min birma, bara när han sovit.

Honestyisdead
2017-04-14 10:19
#4

#3 Just att han plötsligt börjat dregla och dessutom verkade påverkad får mina varningsklockor att ringa.

kattöga
2017-04-14 10:19
#5

Det kan vara mycket, bl a tandproblem (t ex FORL eller tandsten) eller annat. Jag skulle absolut åka till veterinären snarast. Hittas inget annat skulle jag be dem att kolla FORL (krävs röntgen för det). Vår hane åkte på FORL och fick en massa tänder bortopererade. Han dreglade lite innan operationen och dreglar faktiskt lite mer nu efteråt. Men han är så mycket mer kelen och glad nu när han inte längre har ont. (FORL är väldigt smärtsam och vi människor är inte särskilt observanta på det, eftersom katterna ju äter även om de har ont. Många av oss vet inte mycket om katters tandproblem….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

micki78
2017-04-14 10:24
#6

#4 Absolut, hon bör åka in genast. När katten dreglar i vaket tillstånd, och inte är lika aktiv som innan så är det jätte viktigt att åka in.

Annons:
tiger tok
2017-04-14 17:42
#7

Åk in!

Upp till toppen
Annons: