Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2211 ggr
pernillaoscarsson
4/9/17, 1:22 PM

Bits

Hej! För en vecka sedan fick jag en katt av min pojkvän. Han hade adopterat henne från ett katthem här i stan. Katten, 8 månader, kom från ett flyktinghem där den blivit illa behandlad. Vi har ju överseende med att den kanske har annorlunda beteende på grund av detta. I övrigt så är det en väldigt nyfiken och social katt, väldigt snäll egentligen, MEN hon bits. Varje morgon biter hon oss i fötterna när vi ligger och sover. Sitter vi i soffan kan hon från ingenstans komma och bita oss i benen. Nyss när jag satt och lekte med plattan kom hon och bet mig i handleden. Även när vi klappar henne så kan hon då hon får nog börja bitas, det kan jag mer acceptera då jag ser det som en markering på att hon fått nog av kel för stunden.  Men att hon hugger från ingenstans gillar vi inte.

Hur ska vi göra för att träna bort detta beteende? Jag köpte en sprayflaska igår så nu får hon vatten på sig så fort hon gör något vi inte vill. T.ex. upp på bordet, klöser på soffan eller biter oss. Kan vi göra något annat mer effektiv? Som sagt, har full förståelse för att hon är som hon är med tanke på hur hon behandlats förut.

Tack på förhand :)

Annons:
[AnimeV4]
4/9/17, 1:32 PM
#1

Feliway? Köp leksak på snöre så att ni kan avleda/visa vad som är rätt. Tänker på en sådan som ser ut som ett fiskespö. Det finns billiga sådana i vanliga mataffärer. Min katt älskar dem!

Någon annan får kompensera mitt svar🙂

Herveaux
4/9/17, 1:40 PM
#2

Är det så vettigt att bestraffa en katt som redan har negativa erfarenheter av människor?

Så här hade jag gjort:
Ge katten bättre klösalternativ än soffan
Ge katten en bättre utkikspost än bordet och aldrig lämna framme mat på bordet
Korta kelstunder, sluta klappa innan katten får nog och belöna med något gott så händer kopplas till något positivt
Leka mycket för att hjälpa katten att göra av med energi och få en positiv koppling till människor och stärka relationen
Ignorera bett för att inte ge katten en förstärkt negativ bild av människor
Ge katten gott om höga platser att spana ut över sitt nya kungadöme ifrån och för att höja självförtroende och tryggheten i hennes nya hem
Sterilisera om detta inte redan är gjort

Nu är min hjärna inställd på "hund" så vissa av råden kanske är tokfel för hur man ska tackla en katt med denna bakgrund och problem.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Uppkatten
4/9/17, 2:51 PM
#3

Ni ska absolut inte hålla på och spreja vatten på katten, det är en uråldrig metod som inte tjänar något gott överhuvudtaget, möjligen stressar det katten och gör den förvirrad. Tycker det låter som att katten är understimulerad. Det är en ung katt som troligtvis skulle behöva en lika galen kompis att leka med. Att katter är på bordet resp. klöser på soffan är normala beteenden för katt (i kattens värld finns det inget som säger att detta skulle vara fel), katter gillar att sitta högt och har behov av att kloa. Det ni kan göra är att erbjuda bra alternativ som t ex klösmöbler som är avsedda för katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
4/9/17, 3:07 PM
#4

Ja, att spreja katten med vatten borde ni inte göra. Det gör bara så att hon blir rädd för er. Hon är ju också fortfarande ung och busig och unga katter brukar bitas lite, de leker.

ApanAnn
4/9/17, 10:11 PM
#5

Låt bli vattnet, som många andra redan sagt. Ni gör bara katten rädd och osäker. I värsta fall kopplar katten ihop att det läskiga kommer från er. Om mina katter gör något som ser direkt farligt ut har jag ibland gjort ett skarpt "Tsssch" ljud för att avleda, och sedan distraherat katten med något annat. De har ju inte så mycket självbevarelsedrift alltid… MEN detta började jag inte med förrän båda katterna var trygga med oss. (Fd hittekatter från katthem) Dock var de 1,5 år när vi fick dem och hyffsat lugna. Katten är fortfarande i slyngelåldern och kan behöva massor med lek och stimulans för att inte vara skitjobbig. Lek med lite distans till katten, t.ex spön, snören och annat där katten inte kan råka anfalla era händer. Lek aldrig med bara händerna, då lär sig katten att det är ok att bita och anfalla leksakerna = händerna. Det här är svårt, men försök att inte förstärka det oönskade beteendet. Katt biter fötter = människorna vaknar och blir roligare. Går det att vira in sig i täcket och låtsas sova? Sovsäck? Pyamas och sockar? Annars kör en rejäl leksession så att katten blir trött och sen lite kvällsmat innan ni ska gå och lägga er. Med lite tur bränner ni så pass med energi att katten kan tänka sig sovmorgon. Det krävs antagligen flera rejäla leksessioner under dagen för att katten ska få utlopp för lite energi. När det gäller annat ni inte vill att katten ska göra: för varje "nej" måste ni ge katten ett "ja". Nej, du får inte sitta på bordet - här får du andra utsiktsplatser. Nej du får inte klösa på soffan - skapa flera andra klösmöjligheter. Katter måste få ha bra och centrala ställen att klösa. Inte bara nåt litet kartongklös undangömt i ett hörn. Nej, inte bitas för uppmärksamhet - uppmärksamhet och lek ofta, men ignorera/gå iväg när katten bits för uppmärksamhet. Jag rekomenderad Jackson Galaxys böcker för tips om hur ni kan fylla kattens behov på sätt som även passar er. Jag köpte hans bok Cattify to Satisfy på läsplattan och tyckte att den var bra. Finns även en som heter Cattification. Lycka till! (Och kör blomspruta bara till blommorna)

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Choklad
4/10/17, 10:16 AM
#6

Om jag hade haft en katt som bits pga av den blivit illa behandlad, så hade jag inte haft en sprayflaska som markering, utan om min katt hade bitit mig, så hade jag sagt "Nej!!" och flyttat undan henne. Varje gång och upprepa tills hon slutar bitas. Ibland kan det  också vara så att katten leker, de leker ju så med varandra de bits och klöser varandra på "låtsas" och blir de arga så kan det bli allvar också, och ni är ju hennes "flock" nu. Då "får" man bitas. Men det du måste visa för din katt är att det är du som bestämmer (jag vet det är inte helt lätt på en katt, men det går till en viss gräns) men kommunicera med henne med kroppen och med ögonen, och känn din känsla av  ditt "nej" och rikta det mot katten.  Katter är starkt mottagliga för vad vi känner, de ser det i vårt sätt att röra oss och i vårt sätt att reagera på deras behandling och bemötande , så om du skulle bli rädd t ex då hon bits, har hon övertaget. Då är det också så att katten som markerar att hon bestämmer över dig. 

När hon biter, ska du aldrig klappa henne eller tycka synd om henne, bara säg "nej" och känn att du menar det.

Om du gör så kommer hon att bli en stabil, och trygg katt, men lite "dominans" får man räkna med, katter är ju katter med allt vad det innebär 

Kela och lek  med henne, men utan att hon bits. Dra då undan dina händer/fötter. Min katt älskar att anfalla mina fötter då jag sover, men jag har slutat röra på dem under täcket, för jag vet att jag får sylvassa klor i tårna då. Hon bara älskar det, men inte jag😮. Så man får skapa en sorts  "ge och ta" relation

U R us

Annons:
Tyst
4/10/17, 12:04 PM
#7

Min katt var en bitare när han var yngre och jag tycker att bitningar är oacceptabelt beteende (såvida jag inte leker med honom och det blir ett bett pga för hetsig lek - då är det mitt fel) Jag etablerade ett Nej tidigt för just detta beteende. 

Som andra redan sagt - Det handlar även mycket om att stimulera. En katt som biter behöver leka mer, då får den bita och tugga och sparka på leksakerna istället - ett okej beteende.
En katt som är osäker och rädd hade jag, när den biter mig oprovocerat när jag sitter i soffan, sagt Nej i bestämd ton, och flyttat bort katten till ett annat rum. På vägen tillbaka till soffan tagit med en leksak - för att när katten kommer tillbaka för att ta kontakt vara beredd med en leksak. Då visar man att bitas är icke önskvärt sätt att ta kontakt på, men lek/gos är okej kontaktsökande beteende på ett väldigt milt sätt.

Att den bits i fötterna på nätterna skulle jag tackla med att sno in fötterna i täcket och ignorera.

Aleya
4/10/17, 12:10 PM
#8

Jag hade en katt som väckte oss på morgonen genom att bita i fötterna när väckarklockan ringde ,gjorde så i några år. Så det är jag inte förvånad över. Och det kunde vara hårda bit vissa gånger. Och vissa kattungar har hållt på att bita också. Då har jag avlett bitet och lekt på nått annat vis. Och om dom bitit utan anledning så har jag undvikit att se på dom och ignorerat. Och nej man uppfostrar katter inte med sprayflaska. Det är bara ta ner katten om den är på ställen ni inte vill ha dom på. Så gör allt med ro, skrik inte eller bli arg på katten för tillslut får ni bara en labil katt. Ha tålamod.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
4/10/17, 8:09 PM
#9

Hur ignorerar man en katt som biter en? Jag hade ju reagerat hur gärna jag än hade velat låta bli.

Aleya
4/10/17, 8:15 PM
#10

#9 jag brukar först distrahera dom så att dom släpper och sedan struntar jag i dom ett tag. När du blivit biten av en sköldpadda så lär du dig att kattbett är inget. Men det är en annan historia.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Choklad
4/11/17, 9:10 AM
#11

Det beror nog på hur hårt de biter, jag har haft katter som har hängt sig i armen och även i benet med klorna och bitit, det är inte ok,  men de katterna hade vuxit upp hos oss och orsaken till att de gjorde så var dels att personer i hemmet lekte med dem på det sättet då katterna var väldigt små, då fick de hänga sig i armar och ben och bitas, men det är inte så trevligt när de sedan har blivit vuxna katter och beter sig på det sättet, så det är bra om man aldrig börjar leka med kattungar på det sättet. Det blir ett inlärt beteende. Jag skulle inte ignorera  om min katt skulle bita mig.

U R us

Aleya
4/11/17, 10:48 AM
#12

#12 varför jag väljer att ignorera är för att jag en gång i tiden hade en katt jag var jourhem åt. Jätte trevlig och snäll katt. Men ibland utan förvarning så for djävulen(det var som att han blev förbytt) i han, utan att man gjort nått så bara skulle han attackera och flyga emot ansiktet eller händer och riktigt attackera med att klösa och bita. Om han försökte attackera och man parerar så var det sen bara ignorera han medans han hade dessa attacker. För det hade varit att utmana/hota han att sitta och ge han uppmärksamheten om han just flyg på en. Så därför ignorerar jag katter som bits.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Choklad
4/11/17, 1:53 PM
#13

# 12

😮

jag tror att den katten hade någon form av sjukdom kanske? det hjälpte väl inte med något alls då egentligen? Vi hade en kastrerad hankatt som också gjorde så, och han gjorde det på folk när han var ute också, så till slut begärde de att vi skulle avliva honom Vi  tog över honom från min svärmor,  och då han var vuxen, (stor  och kraftig var han)han blev till slut grannskapets skräck. Men han gjorde aldrig oss något illa, han var from som ett lamm mot oss. Men då hans gamla familj kom på besök så anföll han dem direkt, jag förstod aldrig varför.

U R us

Annons:
Aleya
4/11/17, 2:21 PM
#14

#13 jo jag tänkte samma. Men han var ju normal många gånger men sen kom dessa anfall. Jag vet inte vad som hände han när han slutade vara min jourkatt. Hoppas bara att det var han och jag som inte gick ihop bra. Så det inte var sjukdom. Men det var hemskt att se hur han blev som helt svart i ögonen och bara stirrade inför en attack. Fast jag har ju hjälpt med katter som är värre än vad han var både före och efter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Belzebubble
4/12/17, 8:13 AM
#15

Jag har en katt som bits. Han är lite över året och det har blivit lite bättre, men han bits. Han är inte den typen av katt som tänker: "om du rör mig så attackerar jag", utan kan göra det helt oprovocerad, smyger sig bakom en när man sitter på soffan och biter en i överarmen. Vi var så klart oroliga. Han skulle vara en gosig innekatt, inte en mördarmaskin. Så vi kollade upp honom hos veterinär, pratade till och med med en djurbeteendevetare. Grejen med vår katt att det är hans sätt att leka. Han vill jaga (och då menar jag verkligen springa efter i full fart) och brottas. Är han på sin jakthumör så räcker det med minsta lilla rörelse från vår sida för att han ska slå till. Hans beteende har blivit bättre i takt med att han blir äldre. Dessutom försöker vi leka mycket med honom. Får han den stimulans som han behöver så är han inte lika "våldsam" mot oss. Vi har lärt oss att leva med honom. Vi ser på honom när vi ska låta honom vara och ta fram en leksak istället. Vi förvarnar våra gäster om att han är som han är och hoppas att hans beteende kan iallafall med åren begränsas till att jaga tår under täcket.

[[eskils_]]
4/14/17, 11:57 AM
#16

#0 Bitningarna kan bero på att katten är understimulerad. En lösning kan vara att skaffa en kattkompis till er lilla katt. Då kan de leka av sig tillsammans. Katter nafsar ibland varandra för att inbjuda till lek.

Eller är det så att han bits för att han är sugen på mat just då?

Man kan också vänja en katt vid att sovrumsdörren är stängd på natten. Er nattsömn måste värnas.

Choklad
4/14/17, 2:01 PM
#17

Katter kan bitas för att de är kelna också. 

och om man klappar dem på ett ställe på kroppen som de inte vill att man ska, t ex på magen. Min ena katt lägger sig på rygg och vill bli klappad på magen, men då jag gör det, så bits hon, när sonen klappar hennes mage så ligger hon och bara spinner. vet inte vad jag för fel 🤔

Jag klappar helst inte främmande katter på magen, vill inte ha  kattklor i armen

U R us

Volpes
4/14/17, 3:19 PM
#18

#17 Jag tycker inte ens att man borde försöka klappa en främmande katt på magen, om man inte väldigt tydligt ser att den vill bli klappad. Katter visar magen i undergivenhet och respekt och det är ingenting man ska tvinga en katt till.

Choklad
4/14/17, 3:31 PM
#19

# 18 nej absolut inte,  tvinga en katt att visa magen menar jag. Jo jag visste att katter visar respekt på det sättet. och då bör man visa att man ser dem och älskar dem, men inte klappa där man inte får 🙂

U R us

Upp till toppen
Annons: