Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1239 ggr
SötnosenSantos
2017-04-02 14:36

Allergivänliga katter

Så, jag vet att det inte finns helt allergivänliga katter förutom typ nakenkatt men min pappa är känslig mot katt så jag undrar om det finns någon kattras som är 'snällare' än andra när det gäller allergier?

When life gives you lemons. Make lemonade❤️

Annons:
Aleya
2017-04-02 14:43
#1

Det är svårt att säga. För vissa tål inte katter alls av olika anledningar. Kan vara allt från urinen till saliven som man reagerar på. Och sen bara för att man tål en katt när man är allergisk betyder inte det att man kan utveckla allergi mot den senare. Så jag skulle nog vänta med att skaffa katt, för det är ju inte kul att behöva göra sig av med katten för att allergin blir värre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-04-02 14:50
#2

Det där är väldigt individuellt. Det bästa är att din pappa följer med till olika uppfödare och känner av hur det funkar för honom. För som Aleya säger kan man ju vara allergisk mot bland annat päls, saliv och urin.

[nevamisse]
2017-04-02 16:05
#3

Sibirisk katt/Neva masquerade anses vara lite mer allergivänlig, då de har en lägre halt av ett visst protein i saliven som allergiker oftast reagerar på. Det är alltså ingen garanti att en allergiker tål rasen, men en del gör det.

Åk till uppfödare och testa noggrant. Det skiljer sig från katt till katt. Vuxna kastrerade honkatter har vanligtvis minst allergen.

Mangochanti
2017-04-03 08:06
#4

Vad är det då som gör att många allergiker kan leva med Sibirisk katt och systerrasen Neva Masquerade? Väldigt förenklat kan man säga att alla katter har olika proteiner i saliven, (men det förkommer även i Mjäll, talg och urin).
Bland annat då ett som heter Fel d1 (Feline domesticus allergen number 1) och det är den allra vanligaste orsaken till att allergiker reagerar på katter

Man räknar med att ca 50% av alla Sibiriska katter har lägre halter av Fel d1 än andra kattindivider, av dessa 50% har ca 15% mycket låga halter. Detta visar hur viktigt det är att testa sin allergi i testhem innan man köper sin katt

Att även den långhårige balinesen skulle vara ett bra husdjur för den som är allergisk låter kanske konstigt för en del, men det är ju så att det faktiskt inte enbart katters päls som orsakar allergier hos människan. Boven är (oftast) ett särskilt protein som finns i katters saliv, och just Neva Masquerade ochn Balineser utsöndrar mycket mindre av det än andra raser.

Det går alltså inte att säga att alla Sibiriska katter eller Balineser är allergivänligare.

Mina två kattungar av rasen Balines, systerras till Siamesen. Väldigt lättskött päls.

Lycka till!

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Vixxen
2017-04-04 09:39
#5

Som tidigare skrivits; man måste testa sig fram! Vissa tål Sibir/Neva bättre medan vissa klarar balines! Vissa tål Cornish Rex eller Devon rex eller La perm! Vissa klarar huskatt och inget annat och vissa klarar Norsk Skogkatt!  Men håller nog mest med #1 om att avvakta med katt!

Katthemsmatten
2017-04-04 11:09
#6

Vill också flagga för att det kan vara en dosfråga. Det faktum att du inte reagerar under några timmar hos en uppfödare är inte liktydigt med att du inte kan få allergiska symptom när du ständigt har katten i närheten. Är man kattallergiker bör man definitivt inte skaffa katt. För såväl sin egen som kattens skull.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
nypisnina
2017-04-05 13:54
#7

Nakenkatter kan en allergiker tåla, men jag hälften av mina allergiska kompisar tål inte mina medan andra hälften tål dem. Det är väldigt individuellt från katt till katt och ras till ras och från person till person.

Upp till toppen
Annons: