Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 778 ggr
Franz0on
3/29/17, 7:00 PM

Finkornig "sandlåde sand" i avföringen?

Min honkatt har alltid varit liten i maten, i veckan har hon spytt och varit hänging, har behandlat henne utefter vad veterinären rekommenderat efter veterinärbesök. Idag blev hon nedsövd för att få rensad tarm, det visade sig att hon inte hade stopp men att veterinären däremot hittade vad som verkade som sand i avföringen?
Vi ger henne Majus torrfoder efter rekommendationer härifrån då vi inte kunde fixa en tillräckligt varierad BARFkost och efter ett tag vägrade hon blötmaten från Maju så därav har hon nu ätit torrfoder i kanske 1 år och har inte haft några större komplikationer föräns nu. Kan det vara så att det är sand i maten? problem med matsmältningen? eller har hon vara ätit för många dammråttor? Har haft en längre period med tentor och examensarbete vilket gjort att hushållet har hamnat lite åt sidan… 😭
Jag har självklart tankar i att byta foder på katterna, har två, men den ena har inte påvisat någon problematik vilket förvånar mig. Några tankar? tips? råd?

Mvh Franz0on

Annons:
Ominous
3/29/17, 8:57 PM
#1

Om du har kvar något av maten kan du alltid skicka in lite till mjau och fråga och be dem göra tester. Eller be veterinären göra tester åt dig, men det kan såklart bli dyrt.

Jag antar att katterna är innekatter, och då låter det ju rätt sjukt att de skulle hitta sand i avföringen! Det kan inte varit så att de ätit i någon krukväxt? Ingen sand någon stans i någon dekoration?

I wish I could write as mysterious as a cat

Babydino
3/30/17, 12:49 AM
#2

Ätit sand från kattlådan?

Tyst
3/30/17, 1:59 PM
#3

Jag tänker också att katten ätit sand. Det kan min göra ibland  - oklart varför. Det är en av anledningarna till att jag böt från sand till papperspellets (ToaLätt)

Franz0on
3/31/17, 12:37 PM
#4

Jag har kvar fodret så ska görs lite egna test och även kontakta Mjau. De är innekattrr. Vi äger inga krukväxter så det finns ju noll till ingen chans. Men äta kattsanden?? Känns ju lite skummt, vad kan det isåfall bero på? Jag har nu de sista dagarna placerat kamera utanför lådan och ser henne inte äta men vi har lådor med "lock".. tack för tipsen! Ska undersöka vidare!!

Mvh Franz0on

Tyst
3/31/17, 2:40 PM
#5

#4 Haha man tror ju inte att de skulle äta Kattsand. Jag vet inte om min katt kanske är uttråkad eller om han haft problem med att få ur sig hårbollar eller vad - men jag har märkt att han ibland i korta perioder om 1-2 dagar äter saker som ligger på golvet, små dammkorn, skräp, sand… 
Han har aldrig fått några problem med det, men jag tog som sagt bort den klumpbildande sanden eftersom jag blev rädd att den skulle vara klumpbildande i magen också. Bättre då att han äter papperspellets.

Katthemsmatten
4/5/17, 2:52 PM
#6

Är hon kort- eller långhårig? Får hon ofta med sig sand på ffa baktassarna när hon har kissat? (Har en semi-långhårig med det problemet eftersom han kissar pölar som ofta är 2 dm i diameter.) I så fall kan det vara så att hon får med sig sand när hon tvättar sig.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: