Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 1101 ggr
bellann46
2017-03-27 14:43

Tips sökes angående utevistelse med innekatt

Hej!

Har en katt som jag valt att ha som innekatt då hon är rädd för väldigt mycket utomhus (bilar, andra katter, hundar osv) och har noll trafikhyffs. Finns dessutom väldigt många andra katter inom området (är ca 6 st andra katter som vistas på vår tomt) så det är mycket revirkrig. Det i sig gör att jag är rädd att hon ska bli bortföst en vacker dag då hon inte markerar så mycket själv. Har testat att ha henne ute i somras men hon var alltid så stressad. Hon älskar dock att gå ut så vi tar koppelpromenader varje dag, plus att hon känner sig trygg när jag är med ute.

Problemet i sommar blir när man vill ha dörren öppen och hon vill vara med oss ute. Vi har en myggnätsdörr som alltid är stängd när ytterdörren är öppen men då står hon ju där och skriker när alla andra är ute 😢 Vi har ingen möjlighet att bygga en slags kattgård i anslutning till huset. Behöver tips på hur vi ska göra utan att behöva gå runt med henne i koppel hela dagarna.

Har tänkt på om man kan sätta fast henne i ett räcke eller liknande och ha ett långt koppel så hon kan gå runt själv på baksidan, men under uppsikt så klart. Är det lagligt eller finns det några sådana lagar?

Tack på förhand! 🙂

Annons:
Katthemsmatten
2017-03-27 15:22
#1

Katter får inte gå i löplina. Annars är din tanke god.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bellann46
2017-03-27 15:30
#2

#1 Tack då vet jag! Anade att det va så men lika bra att höra sig för 🙂

ApanAnn
2017-03-27 17:30
#3

Går det att bygga någon mindre "rastbur" på tomten och att ni kan gå i koppel dit och därifrån, men att katten nädå är med ute? Såklart stor nog att ha vattenskål, liten kattlåda skugga osv.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

bellann46
2017-03-27 18:12
#4

#3 Ja är nog möjligt, vi har en hel del plats på gården. Enda problemet kan vara att katten inte blir nöjd med att vara instängd och vill ta sig ut. Men jag gillar idén, ska fundera ut nån bra lösning på det 🙂

 Att vi inte kan ha en rastgård ansluten till huset är delvis pga att vi inte har någonstans att sätta den i anslutning till en dörr/fönster, delvis för att jag kommer flytta om 1-2 år (bor hemma ännu då jag undviker att behöva ta studielån) och föräldrarna inte vill ha något sådant på tomten sen när det inte kommer finnas någon katt kvar.

Maria
2017-03-27 21:29
#5

Men om ni har ett väldigt långt koppel medan ni är ute så är hon ju så att säga inte i löplina på egen hand.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bellann46
2017-03-28 11:11
#6

#5 Ja va lite så jag tänkte. Hon skulle aldrig få vara där själv, oavsett om man bara ska in och hämta något så ska hon följa med in. Alltså total övervakning hela tiden bara att man själv slipper hålla i kopplet hela tiden genom att sätta fast änden i t.ex. altanräcket.

Annons:
Emmaboy
2017-03-28 12:22
#7

Lagen säger att katter inte får hållas bundna, förbudet gäller alltså inte bara löplina. Själva hade vi då jag var barn vår katt i löplina periodvis (ovetande om lagen), vilket gick alldeles utmärkt. Men han var en väldigt lugn katt som mest låg och sov och vi upplevde aldrig att det fanns någon risk att han skulle trassla in sig, han lämnades även obevakad kortare stunder. Men med det sagt så är jag ytterst tveksam till att ha katt så idag, definitivt inte obevakat. Men jag tror ändå att löplina är bättre än ett långt koppel med tanke på risk för intrassling. Båda är dock som sagt olagligt. Personligen kan jag dock inte se skillnaden på detta och att själv hålla i kopplet om man är inom 10 meters räckhåll o hela tiden har koll……

bellann46
2017-03-28 12:48
#8

#7 Lagar är svårtolkade, tycker jag i alla fall.. Att ha dem i koppel och gå runt med dem är ju också ett sätt att hålla dem bundna. Risken för att hon skulle trassla in sig är väldigt liten då vi inte har nånting på baksidan. Men som du sa, det är ju olagligt och när det gäller djur vill jag verkligen inte utsätta dem för någon som helst fara i onödan. När jag är hemma är det inga problem, jag kan lätt gå runt med henne på gården. Men problemet är när jag kommer jobba i sommar och mina föräldrar är hemma. De är inte så sugna på att gå runt med henne hela tiden bara för att de är ute.. Hon är otroligt sällskapssjuk så hon vill alltid vara där alla andra är.

Emmaboy
2017-03-28 14:04
#9

#8 håller med men det står "Katter får inte hållas bundna vare sig utomhus eller inomhus. Det är dock tillåtet att ta katter på promenad i koppel". Jag tycker att man ändå får använda sitt sunda förnuft. Om katten är med en hela tiden kan åtminstone inte jag se någon fara. Lagen finns såklart av en anledning, katter är mästare på akrobatik och därmed intrassling. Exempelvis fastnade en av mina katter en gång med svansen i snöret till en av leksaksbollarna hängde klätterträdet. Som tur var var jag hemma men det kunde annars gått riktigt illa då kisse verkligen satt fast och fick panik. Alla sådana leksaker togs sen självklart bort. Så ja….katter kan verkligen trassla i sig på de mest osannolika sätt men så länge man tar riskerna på allvar o verkligen är där o har koll hela tiden så tänker jag att skillnaden mot att ha i koppel är ytterst marginell.

bellann46
2017-03-28 14:16
#10

#9 Aha okej, men då var den lagen ganska tydlig ändå 🙂 Så är det ju, har hänt flera gånger att katten kommer med en påse runt magen då den försökt gå ut genom handtaget. Skulle aldrig lämna katten själv i alla fall. Nästan att jag springer efter när min mamma tar ut katten på promenad för att se att inget händer 😉

lunaaa
2017-03-29 15:36
#11

Kan man inte sätta fast en gps på katthalsbandet? Då ser man ju vart hon befinner sig samt se till så hon kommer hem på natten

MonicaLagerquist
2017-03-29 19:13
#12

#11 Ja det är ju lättare att hitta katten då om den blivit påkörd.Men det hindrar ju inte att katten blir påkörd.

Stolt ägare till fem La permer

[nevamisse]
2017-03-29 22:13
#13

Jag hade helst satt upp en liten kattgård någonstans på tomten där katten kan få vara ute medan ni är ute, som enkelt går att ta bort när du flyttar. Hade aldrig bundit katten i ett långt koppel även om jag stod bredvid och hade inte velat ha den i en lång lina även om jag håller i linan, för det går fort att trassla in sig.

Bra att du har valt att ha innekatt tycker jag, för kattens säkerhet.

Annons:
bellann46
2017-03-30 09:22
#14

#11 Hade jag nog gjort om hon inte vore så hispig och stressar utomhus. Finns för mycket andra katter, en del bilar osv så hon blir dålig i magen efter att varit ute själv ibland. Där jag bor nu är det inte bra för henne att gå ute. En katt med en annan personlighet hade dock gått.

#13 Ja det ser ut att bli det alternativet just nu. Har börjat fundera på några designer som skulle göra att hon skulle trivas hyffsat att vara i den en stund.

Volpes
2017-04-03 00:24
#15

en liten undran bara. Som sagt så får man ju inte binda fast katter men får man ha dem i ett långt rep som man typ knyter runt midjan på sig själv eller så. Alltså att man inte direkt håller i kopplet, eller räknas också det som att den är fastbunden?

Katthemsmatten
2017-04-04 11:06
#16

Har du snöret runt midjan har du koll på katten. Den får inte stå i löplina utan tillsyn.

Medarbetare Hittekatter iFokus

JoannaLi
2017-04-05 10:44
#17

Kanske prova att sätta ett långt (8m) flexikoppel för XS-hundar (så rullar linan lätt) som man sätter i midjan. Händerna är fria, det är lagligt (hoppas jag) och katten följer automatiskt med där du går :)

Upp till toppen
Annons: