Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2252 ggr
grottLisa
3/23/17, 6:37 PM

Katt vill inte äta + låter annorlunda

Hej, 

Vår katt har under en tid visat minskat intresse för mat. Han har alltid ätit torrfoder för det har varit det enda som har varit intressant enligt honom. 

Senaste tiden har han vägrat äta torrfoder, och han vill inte ha sitt tidigare favoritgodis. Vi var hos veterinären med honom för två veckor sedan. Men de kunde inte hitta något fel på honom. Sedan dess har vi fjäskat med allt vi har kunnat komma på..

Idag när vi kollade hans tänder ser vi att båda hörntänderna har var sitt sträck på sig, inte vid tandköttet men över själva tanden. Så jag har googlat runt lite på olika tandproblem hos katter. Kollade på denna: https://www.royalcanin.se/katt/kattkunskap/kattens-kropp/hur-skoter-man-tanderna-pa-en-katt/ 

Kan konstatera att han 
1. När han fortfarande åt torrfoder märkte vi att han tappade maten
2. Han äter bara på ena sidan, och alltid med huvudet på sned
3. När han åt gräs idag så verkade han inte ens tugga det

Idag lockade vi med det bästa han vet, abborre. Det är i princip det enda han vill äta nu. Lyckades få en liten filmsnutt på honom när han äter & tuggar. 

Är det någon av er som har erfarenhet av katter som äter på ett liknande sätt? Jag tycker att det låter speciellt när han tugga, vet inte om jag skulle kalla det gnisslar, men det låter konstigt.

Vi ska åka till veterinären, antingen imorgon eller på måndag, beroende på när de har tid för oss..

Annons:
Pia-69
3/23/17, 7:00 PM
#1

Det låter som att katten behöver en ordentlig koll av sina tänder! Kanske ta bort tandsten? Det finns ju en del tandsjukdomar som orsakar smärta, det verkar ju som om katten har ont om han inte kan /vill tugga på torrfodret! Och tandsjukdomen Forl är jättevanligt på katter. Kolla länken nedan! http://www.agria.se/katt/artiklar/forskning/forskning-om-forl/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Stallmima
3/23/17, 7:03 PM
#2

Tänkte först tandsten, men när ni varit hos veterinären och kollat så blir jag tveksam. Men det verkar som han har något problem med att tugga i alla fall. Ge honom högprotein mat så han inte faller ur. Lycka till och hoppas ni får reda på vad det är   🐱

Maria
3/23/17, 7:43 PM
#3

Han kan har tandsjukdomen FORL  vilket min ene katt har. Det är ofta inget man kan se på utsidan utan upptäcks vid röntgen men katten kan få riktigt ont så jag skulle undersöka hans tänder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Em_
3/23/17, 8:37 PM
#4

Det låter ju onekligen som att han har ont i munnen, bra att du kollar upp det igen.


grottLisa
3/23/17, 8:55 PM
#5

Tack, 

Jag ska be dem kolla mer noggrant på tänderna denna gången, usch vad man blir orolig när de inte är sig själva..

j__norlander@hotmail.com
2/16/23, 3:47 PM
#6

#5: hej
Hur gick det med din katt? Min katt har samma läte:(

Annons:
Maria
2/16/23, 3:49 PM
#7

#6 Då tycker jag katten ska till veterinär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: