Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2035 ggr
nightingale
3/23/17, 4:56 PM

Viftar svansen vid lek?

Hej! Har två hankatter (kastrerade) den ena är två o den andra nästan ett. Hur som helst så brottas de en del.. eller leker kanske det kallas. Men framförallt den ena kattens svans viftar ganska mycket. Är det verkligen lek eller är det bråk? (Sen undrar jag om katter verkligen förstår kattkroppsspråk, för när den ena katten piskar med svansen blir den andra katten mer busig (minstingen)) Tack :)

Annons:
Carmarino
3/23/17, 4:58 PM
#1

Här står lite om kattens språk. Bland annat står det "Kattens svans piskar våldsamt. Katten är arg och irriterad samt tänker anfalla, ibland i en lekfull brottning."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Salish
3/23/17, 5:45 PM
#2

Katter viftar på svansen av olika anledningar! Kan vara att de är (över)stimulerade, att de är på väg att attackera, etc.  När de leker kan de bli lite överstimulerade och vifta med svansen men det brukar inte vara något negativt.

ApanAnn
3/25/17, 12:55 PM
#3

Det kan vara en del av lek att piska med svansen, burra upp svansen och fälla bak öronen. Lekbråk är oftast mindre högljutt än riktigt bråk, fast min katthona morrar och har sig även om hon leker… Det låter som om någon dör, jag kommer dit och båda katterna tittar på mig och undrar varför jag stör dem mitt i deras roliga lek… När/om det verkligen är bråk kommer du att märka det.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

nightingale
3/25/17, 5:56 PM
#4

#3 det är lite så jag känner också! Man hör en massa förfärliga ljud o sen helt plötsligt tvättas den andres tassar.. o jag står där som ett fån med stekpannan i högsta hugg (inte riktigt men typ ;)) Okej men då är det lugnt med viftande svanser och lite märkliga ljud Tack för svaren!

ApanAnn
3/26/17, 2:18 PM
#5

I lek så turas katterna om att smyga på varandra och attackera varandra. Om det alltid är samma som blir påhoppad och hamnar underst, eller om en katt verkar rädd för den andra skulke jag möjligen börja oroa mig. Vi människor förstår nog inte riktigt roliga rovdjurslekar alltid…

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

molbojse
4/1/17, 3:37 PM
#6

Vår tvååring viftar intensivt på svansen när han leker med 1½-åringen. Bara svansvift kan betyda allt möjligt, så man får kolla hela katten för att kunna bedöma vad det rör sig om.
Har katten öronen framåt och något större pupiller är det nästan garanterat bara lek. Det KAN låta riktigt brutalt när katter leker utan att det för den sakens skull är bråk. Jag var själv otroligt osäker när våra pojkar började leka för jag trodde de bråkade, men nejdå bara lek ^^

Här har du en video på hur det ser ut när våra pojkar leker. Som sagt så ser det rätt brutalt ut när de bara kastar sig på varandra men ingen har ragg, ingen har öronen bakåt och de sliter inte päls från varandra :)
Precis som ovan skriver så turas pojkarna om att hoppa på varandra. I slutet ser du hur bägge piskar med svansarna också. Den svarta katten, Plus, ligger även och "sparkar" Miramis (tabbyn) i ansiktet. Det är också ett sätt de leker på :) Kanske har du sett hur de kan göra samma med leksaker de "jagat och fångat"? Det är också bara lek!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: