Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1400 ggr
ulrikasbirma
2017-03-22 09:11

Försäljning, kattunge - rinniga ögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tre heliga birma kattungar och en av dem har lite mer geggiga ögon än de andra. Dom andra har såklart också lite smuts vid ögonen på morgonen men det är litet, torrt och lätt att ta bort. Bilden ovan är tagen på morgonen då hon har som mest "gegga".

Hon som har lite mer rinniga ögon tvättar jag med natriumklorid 1-2 gånger om dagen. Under första vaccinering sa veterinären att det inte är någon infektion utan helt enkelt något som kan gå över av sig själv (eller inte). 

Min fråga är - vad gäller vid försäljning om katten fortfarande har lite mer geggiga ögon? Detta är ju som sagt något som kan eller kan inte gå över med åldern. Jag kan inte garantera ägarna något. Ger man rabatt på priset då? När de nya ägarna var och valde berättade jag också öppet om att en hade mer rinniga ögon än de andra.

Veterinären kommer ju såklart också göra en besiktning två dagar innan hon lämnar hemmet.

Annons:
MonicaLagerquist
2017-03-22 09:50
#1

Jag skulle inte sälja kattungen förens den är helt frisk och har fina torra ögon.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
2017-03-22 10:22
#2

Säger som #1. Har ni tagit ett svabbprov för att se om det är t.ex. klamydia? Om kattungen har rinniga ögon på besiktningen kan den dessutom få reservationer för ögonen  i försäkringen.

SE*Simbelmynes

Silvestris
2017-03-22 11:53
#3

Få kattungen ordentligt undersökt så att den inte lider av någon infektioneller anatomisk/fysiologisk avvikelse. Om det inte redan är gjort. Konstateras kattungen frisk sänker du priset och ber veterinären ange problemet tydligt i veterinärbesiktningen (därmed kan inte köparen kräva ersättning i efterhand). Bäst är såklart att avvakta med försäljning och se hur det ut utvecklas.

Upp till toppen
Annons: