Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 955 ggr
[nevamisse]
3/21/17, 9:16 PM

Kastrering

Snart ska vår ena honkatt kastreras.  Hon får inte äta något from kl 22 kvällen före, men får hon dricka?

Tänkte att båda katterna ska ha tratt på sig, behöver man ha halsband att fästa tratten i eller hur sätts tratten fast? 

Hur länge hade era katter tratt när de kastrerats?

Annons:
Aleya
3/21/17, 9:18 PM
#1

Inte mat eller vatten ska dom inta innan operationen. Halsband är nog bra att ha för att tratten ska hållas. Minns ej hur länge tratten ska sitta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
3/21/17, 9:23 PM
#2

Min hona hade tratt till stygnen togs efter 10 dagar. Behövde inget halsband utan tratten hade dom bundit med bandage.

Scorpio97
3/21/17, 9:25 PM
#3

När min hona kastrerades sa veterinären att hon varken fick dricka vatten eller äta något innan. Vi hade tratt ungefär en vecka eftersom hon försökte bita på såret. Hon fick vara utan den när jag kunde övervaka ordentligt. Med tratten följde det med ett band som man knyter runt kattens hals (inte hårt såklart, och det var lätt att knyta upp), dessutom gick tratten att "låsa fast" i sig själv. Så vi hade inget annat halsband, men min katt var även ganska snäll och försökte inte få av sig den. Men tratten sitter säkert bättre med ett halsband.

Om katten inte försöker bita upp stygnen eller slickar överdrivet på såret måste man inte ha tratt (men det kan ju vara en säkerhet ifall katten skulle få för sig att bita/slicka där när man inte ser)


//Jessie

Pia-69
3/21/17, 9:29 PM
#4

Det finns ju även en slags tröja eller body som man kan ha istället för tratt såg jag sist jag var hos vetten! En av mina kissar blir helt apatisk och olycklig när han måste ha tratt… 😿🙀


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Ladybug6
3/21/17, 9:29 PM
#5

Katten SKA ha tillgång till vatten hela tiden fram tills operation annars finns det risk för att den blir uttorkad vilket inte är bra inför en sövning!

Em_
3/21/17, 9:34 PM
#6

Ja samma här, vatten var ok men inte mat.


Annons:
Spectabile
3/21/17, 9:40 PM
#7

Vi har två katter, den ena var kastrerad redan då vi övertog henne. Den andra lät vi kastrera, visserligen fick vi en tratt till henne men den behövde hon aldrig använda för hon försökte inte ens slicka på det

Spectabile
3/21/17, 9:46 PM
#8

Kanske ska tillägga att hon var inte sydd på det viset som det brukar vara. Det var gjort på nåt annat sätt så såret syntes inte alls, var som en liten "knut" bara

[nevamisse]
3/21/17, 9:50 PM
#9

Tack för svar! När jag bokade tiden sa de bara att hon inte skulle ha någon mat, men jag ska ringa och fråga imorgon om vattnet eftersom det är olika svar här :) 

Då slipper jag köpa halsband. Ska titta efter en body när jag är hos veterinären.

[nevamisse]
3/21/17, 9:55 PM
#10

Hur länge var ni hemma med katten efter kastrering?

Har ju dessutom två, så man får passa så inte den andra katten är med och slickar i såret.

Scorpio97
3/21/17, 10:05 PM
#11

#10 Jag gick i skolan och vi planerade in kastreringen så att det blev fredagen innan ett av mina lov, så jag var hemma över en vecka och hon hann läka helt. Kändes skönt att kunna hålla koll ordentligt, eftersom hon som sagt försökte bita upp stygnen så hade jag varit lite orolig om jag hade behövt lämna henne ensam en längre stund (ifall hon skulle få för sig att försöka ta av sig tratten). 
Ska jag kastrera någon mer honkatt skulle jag nog vilja vara hemma så länge stygnen är kvar i alla fall, men det kanske är jag som är nojjig. 

Hankatten kastrerades samtidigt men det är ju ett mindre ingrepp och han var i princip som vanligt så fort narkosen hade släppt ordentligt, samt totalt ointresserad av såret. Vi har även en äldre honkatt. Våra var inte intresserade av varandras sår, men man bör såklart ha koll.


//Jessie

[nevamisse]
3/21/17, 10:16 PM
#12

#11 Jag har tänkt likadant, jag är har inget jobb för tillfället så jag kan vara hemma och passa sålänge det behövs.

Honestyisdead
3/21/17, 10:33 PM
#13

Jag var hemma till stygnen togs. Bortsett från affären för mat nån gång.

Annons:
Vixxen
3/21/17, 11:02 PM
Bästakompis
3/21/17, 11:24 PM
#15

Mina honor har inte haft tratt alls och det har gått alldeles utmärkt. Såret är så gott som läkt efter en vecka och inga stygn behöver tas då de är sydda med sådan sutur som försvinner av sig själv. Blir lite förvånad över era berättelser faktiskt med tratt 10 dagar 😣 - hemskt för katten, och att stanna hemma och vakta katten? Det gjorde jag väl i 2-3 dagar. Allt enligt veterinärens råd.

Honestyisdead
3/22/17, 12:02 AM
#16

#15 Jag skulle varit hemma ändå.

Veterinären använde ståltråd som sedan plockades. Tratten var endast på henne när jag inte hade koll som på nätterna.  Och första hela dygnen.

[nevamisse]
3/22/17, 8:12 AM
#17

Fick ni smärtstillande med er hem? Var det i tablettform?

Pia-69
3/22/17, 8:39 AM
#18

Jag skulle tro att du får ett recept på Metacam utskrivet , det brukar man ge katten efter operationer och det är smärtstillande och antiinflammatoriskt! Det är i flytande form och ges med en spruta väldigt enkelt, mina katter verkar dessutom gilla smaken. 🐱🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Honestyisdead
3/22/17, 11:19 AM
#19

#17 Jag fick inget att ge hemma. Men hon fick medicin där som.satt väldigt länge.

Scorpio97
3/22/17, 11:50 AM
#20

Vi fick smärtstillande med oss hem och jag tror det var i tablettform men jag är inte helt säker. Det kan ha varit flytande/pasta. Det var dom två eller tre första dagarna vi fick ge det i alla fall.


//Jessie

Annons:
jollycox
3/22/17, 4:38 PM
#21

Vi hade bodys på våra, helt suveränt!
Dom var sydda så stygnen satt på insidan, självupplösande.
Fick metacam i tre dagar.
Jag ville inte heller lämna dom ensamma någon längre stund förrän det var läkt. Vi har dessutom en timma till veterinären ifall såret skulle gå upp.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[nevamisse]
3/22/17, 11:58 PM
#22

#21 Låter bra, ska kolla det här med body, hoppas de har någon som passar.

Ringde vet förut och de sa att katterna ska ha tillgång till vatten.

Honestyisdead
3/23/17, 5:16 PM
#23

Kolla före så dom har inne. Min vet hade slut på dom.

[nevamisse]
3/23/17, 5:55 PM
#24

Idag är kastreringen gjord, hittills har det gått bra. Hon har inte ätit ännu, men jag hoppas hon gör det under kvällen.

Vet rekommenderade inte body, för att såret ska få lufta ordentligt. Antar att det finns många olika åsikter, hade gärna köpt med en body, men nu blev det bara tratten.

Katten har fått smärtstillande som ska sitta i 24h och efter det trodde dom inte att det behövs något mer. Men det återstår att se imorgon.

[nevamisse]
3/23/17, 5:58 PM
#25

Däremot har våran andra katt blivit konstig sedan vi kom hem (katterna är systrar), hon har morrat och jamat missnöjt i närheten av den kastrerade katten. Visst luktar den kastrerade lite illa av medel o sånt de har använt hos vet, men de är väldigt tajta annars, så jag trodde inte att 6h ifrån varandra skulle göra något.

Honestyisdead
3/23/17, 6:03 PM
#26

#25 antagligen  bara för att din kastrerade är påverkad.  Oroa dig inte.

[nevamisse]
3/23/17, 6:16 PM
#27

#26 Ja, både tratt och luktar illa kan bli för mycket 🙂

Annons:
Vixxen
3/23/17, 11:34 PM
#28

De kan snedtända på varandra eftersom katten som varit sövd inte uppför sig helt rationellt och som den brukar. Sen inverkar givetvis de annorlunda lukterna också negativt. Försök hålla dem åtskilda tills den kastrerade uppför sig som vanligt.

Siggebus
3/25/17, 11:10 AM
#29

Jag kastrerade min hane och han fick dricka men inte äta.
Efteråt fick jag recept på Metacam som gärna fick blandas i maten om han var matglad (vilket han är).
Ingen krage men jag höll koll (var ledig två dagar efter) och han rörde inte det.
Nu vet jag inte om det gjorde någon skillnad men Milton var rätt ung - 4 månader - och då är väl testiklarna inte så stora så det blir kanske mindre sår?

Bästakompis
3/25/17, 11:37 AM
#30

#29 det är kastrering av honkatt det handlar om här. Det är ett helt annat ingrepp. Hanars kastrering brukar gå ganska obemärkt förbi.

Siggebus
3/26/17, 9:36 AM
#31

#30
Absolut men man söver även hankatterna och det var ju en fråga om mat och vatten eller hur? 🙂

jollycox
3/26/17, 12:16 PM
#32

#31 Iallafall där vi kastrerar hanar så sederas dom bara och får lokalbedövning. Men finns säkert veterinärer som söver hanar.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
3/26/17, 12:31 PM
#33

#32 Här söks även hanar.

Upp till toppen
Annons: