Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 694 ggr
[Blåttglitter]
2017-03-21 07:30

Vänja katt vid att vara ute

Hej! Jag har äntligen fått möjligheten att skaffa katt, vilket länge vart en dröm. Jag funderar på att köpa en kisse från ett katthem, då jag känner att jag gärna vill hjälpa till att ta hand om en vuxen katt som är i behov av ett hem. Då jag bor i en väldigt lantlig miljö med ytterst lite biltrafik, mycket natur och nästan inga grannar så känns det som en fin miljö för en katt att kunna vistas även ute i. (Självklart planerar jag då att köpa en katt som har utevana sen tidigare och trivs med det). Min fråga är bara hur man lättast vänjer katten vid att även få vara ute? Det är ju väldigt uppenbart att man inte kan släppa ut den och tro att den ska hitta överallt, så hur "mjukstartar" man? Har googlat en del men alla säger så olika. Vissa säger att katten ska vara inne i 6 månader innan den får komma ut, andra säger 1 år. Det känns som att det handlar om när man ska vänja en kattunge, men jag vill ju köpa en vuxen katt som har utevana, så den har ju vart ute tidigare men behöver lära sig området. Några tips på hur jag bör göra? Tacksam för svar då jag vill att katten ska få det så bra som möjligt ❤

Annons:
Uppkatten
2017-03-21 08:51
#1

Inte helt lätt att svara på, tycker jag, eftersom katter är så olika. En del katter från katthem har ju därtill farit så pass illa av utelivet att de varken vill eller bör vara utekatter igen. Man får diskutera med sitt katthem med andra ord så att det blir bra för katten. Det viktiga är att katten först lär känna bostaden, blir ordentligt trygg där och upplever bostaden som "sitt" revir och sin trygghet. Jag tycker man ska ge det tid, det finns ingen anledning att skynda på. Är det en lugn katt som trivs med människor kan man så småningom börja vänja den vid att ha sele/koppel på inomhus korta stunder, och om katten inte visar rädsla/oro för detta kan man så småningom börja ta med katten ut i koppel för att lära känna omgivningarna tillsammans. Men detta ska man göra först sedan katten har blivit ordentligt trygg där hemma och bott in sig ett bra tag i det nya hemmet (här talar vi om många veckor). Jag tycker också att man ska undvika att börja ta ut/släppa ut katten under höstens senare del/vintern/tidig vår (spec. om katten levt inne en tid). Detta för att katten ska ha bättre förutsättningar att överleva (medan man söker efter den!) ifall den kommer vilse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2017-03-21 09:12
#2

Vi gjorde som så att vi byggde en tillfällig rastgård ute på tomten, som katten kunde gå till genom en lucka i fönstret. På det sättet kunde han vänja sig vid utemiljön samtidigt som han var trygg och säker.
Han fick ett rum, en liten hall och så rastgården att vara i till att börja med. Senare fick han tillgång till hela huset (litet). Efter ca 2-3 månader fick han gå ut, utanför rastgården också. 

Han var nästan 11 år och en lugn katt, när han flyttade hit (min mans katt ) och vi hade redan en honkatt hemma (som inte var glad att han flyttade in). Därför fick han begränsat utrymme inomhus i början.

Den lycka han kände när han fick gå ut fritt glömmer jag aldrig! Han blev som en liten kattunge igen! Sprang hejdllöst omkring som en vilde och njööööt! Han formligen flög fram! Tills han inte orkade mer! Men han visste var han bodde nu och sen dess har det inte varit några problem.

Vi bor lite likadant som du beskriver, inte många grannar, mitt i naturen med skog och berg, en liten grusväg (återvändsgata, så endast de som ska till o från husen här åker på vägen).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Blåttglitter]
2017-03-21 16:12
#3

#1 såklart är jag medveten om katternas olikheter och deras olika erfarenheter av livet som utekatt, kommer självklart tala med katthemmet om vad som passar bäst för vilken katt osv. Tack så mycket för svar! #2 det är också ett alternativ. Vad kul att eran katt trivs ute :) tack till dig med för svar!

[Blåttglitter]
2017-03-21 16:12
#4

#1 såklart är jag medveten om katternas olikheter och deras olika erfarenheter av livet som utekatt, kommer självklart tala med katthemmet om vad som passar bäst för vilken katt osv. Tack så mycket för svar! #2 det är också ett alternativ. Vad kul att eran katt trivs ute :) tack till dig med för svar!

Upp till toppen
Annons: