Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 19066 ggr
vendelay
3/21/17, 7:06 AM

Varför flämtar katter?

Varför blir katter att flämta som hundar ibland? Är det "bra" eller "normalt"?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Marr
3/21/17, 8:23 AM
#1

Hihihi ja det är normalt i synnerhet vid lek och det är ungkatter. Min ena gjorde så efter hon haft stollaryck mellan väggarna. Det lugnade ner sig med åldern fram till en 1,5 år.

Fast skulle kisse börja flåsa och det är väldigt hett så måste kisse komma undan sol och ha en sval skuggig plats.

En av mina katter jag haft blev så överhettad i lägenheten så han var tvungen följa med oss till sjön en sommar. Hade kalla våta handdukar för att svalka honom med men de blev varma med en gång.

Låg och flåsade i skuggan under ett träd. Han följde frivilligt med mig ner i sjön och simmade med mig på grunt vatten. Flera gånger den dagen.

Om mina gamla katter skulle börja flåsa utan ansträngning så kontaktar jag veterinär…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Tyst
3/21/17, 9:44 AM
#2

Min katt gjorde det när vi var ute och gick eller ute och sprang när han var yngre (han älskade att springa med i koppel om man joggade lite lugnt) Då var det helt enkelt för att han blev för varm/törstig, så då brukade vi stanna så fick han dricka lite tills han slutade flåsa.

Kan ju också ha varit för att han blev andfådd? Tanken slog mig nyss.

Dock skulle även jag ringa veterinär om min katt flåsade på samma sätt bara liggandes i sängen som den där katten (om den inte uppenbart varit väldigt stressad innan/ha lekt länge och hoppat runt och haft sig)

vendelay
3/21/17, 10:20 AM
#3

Jag har en vän vars kattunge flämtade när den var yngre (var något år sen) och en gång ringde jag till en veterinär för att fråga om det och de tyckte att kattungen skulle undersökas. Minns inte vad de kom fram till tyvärr.

Men den kattungen flåsade bara vid lek osv men veterinären tyckte ändå att det var konstigt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
3/21/17, 11:44 AM
#4

Det har jag aldrig sett.

Scorpio97
3/21/17, 3:24 PM
#5

Min honkatt kan flämta en liten stund efter väldigt aktiv/långvarig lek speciellt om det är lite varmt, och när jag frågade veterinären om det tyckte hon det lät normalt. Sommartid undviker jag dock att leka med henne på det viset när det är som varmast, känns onödigt. Jag undviker ju själv att träna intensivt dom varmaste timmarna liksom. 

Om det händer trots att katten varit oaktiv och det inte är jättevarmt skulle jag nog kolla upp det, eller i alla fall rådfråga en veterinär.


//Jessie

Bästakompis
3/21/17, 7:55 PM
#6

Förutom att katter kan flämta när de blir varma, så händer det om de blir extremt stressade eller mår illa. Flera av mina katter har flämtat med öppen mun när de har åkt bil. Jag vet inte om det är illamående eller stress som ligger bakom.

Annons:
jollycox
3/21/17, 7:56 PM
#7

Min förra katt flåsade efter lek, inte alltid men ibland. Jag sökte här på forumet och läste mig till att det är normalt. Numer tycker jag inte att det är normalt och skulle jag skaffa en katt som började flåsa så skulle jag undersöka den noga, tex hjärtat. För min katt dog nämligen helt plötsligt och oväntat i höstas. Behöver ju inte vara så att han flåsade för att han ev hade något hjärtfel men jag skulle undersöka och visar det inget så kan jag slappna av.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Honestyisdead
3/21/17, 8:07 PM
#8

#7 Ja jag har lärt mig att en frisk katt inte flämtar. Att det kan bero på tex hjärta eller luftvägar.

Bästakompis
3/21/17, 8:11 PM
#9

#8 Det krävs inte mycket för att en svart katt ska bli för varm i solen, min svarta Bobo flämtar när han är igång och blir lite uppspelt ute när det är varmt och soligt. Det är definitivt inget fel.

vendelay
3/21/17, 9:13 PM
#10

Vad tänker ni om varför katten i videon flämtar? Det verkar ju inte vara någon extremt aktiv lek utan snarare som en glad hund gör.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Pia-69
3/21/17, 9:26 PM
#11

Det står ju en fläkt och går i bakgrunden, jag gissar att dom är i nåt varmt land, om man kollar på fönstret i rummet så ser det inte ut att vara i nåt nordiskt land. Så min slutsats blir att det förmodligen är väldigt varmt i rummet! 😉


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Tyst
3/22/17, 10:26 AM
#12

Sidospår: Kan katter bli andfådda? (så att de börjar flämta)

Vet att jag sett att katten andats fortare vid intensiv lek eller när vi sprang tillsammans när han var yngre… Men det jag sett mest är att han lägger sig ner, "suckar", och sen vilar någon sekund när han blir trött av mycket lek.

Maria
3/22/17, 5:02 PM
#13

Min gamla katt flämtade ungefär som en hund när han sprang som en galning på landet. Framförallt på våren då han inte hunnit få upp "ångan" ännu.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Silvestris
3/23/17, 12:40 PM
#14

Stress och värme gör att de flämtar. I övrigt bör det betraktas som onormalt att katter flåsar/flämtar. Lek kan leda till stress och frustration så är katten frisk men flämtar vid lek skulle jag köra andra lekar.

Upp till toppen
Annons: