Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 3756 ggr
Lubsan
2017-03-20 19:54

Smily kattsand

När jag äntligen skulle lämna in mitt "klippkort" på evercleen så har dom tagit bort dessa, istället fick man "smily" Kattsand gratis. Är det någon som provat denna kattsanden och hur är den jämfört med Evercleen?

Annons:
Pia-69
2017-03-20 20:44
#1

Jag tycker inte att den tar bort urinlukten så bra, lukten kommer efter ett tag, men om man blandar den med Ever clean funkar det okej tycker jag!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
2017-03-20 22:12
#2

Jag blev förespeglad i affären att Smily skulle vara (i stort sett) jämförbar med Everclean, de saluförde den hårt och var väldigt övertygande i sin marknadsföring. Jag blev väldigt besviken. Smily fungerade bra första 1-2 dygnet, sedan började det lukta ordentligt illa om kattlådan (jag har två katt-tjejer) och jag blev tvungen att byta all sanden för att få ordning på tillvaron. Kan tillägga att jag bor i en etta, men där fungerade alltså inte Smilys sand, utan det blev snabbt luktproblem (trots normal rengöring av kattlådan).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2017-03-20 22:40
#3

Jag har inte testat Smily. Men jag har sett, att den sand jag köper för katterna (som är deras egen: Compact Care, oparfymerad) har minskat i "min" Arken Zoo . Och nu har jag sett att Smily Kattsand har börjat "ta över". Jag har glömt, varje gång, att fråga om deras Compact Care kommer att försvinna ur sortimentet (och om Smily kommer att ta över). Vilket jag är rädd för…. För deras Compact Care är jag supernöjd med (trots att det inte är miljöanpassat…. men den funkar bra!). 
Jag blev genast skeptisk när jag såg en massa säckar/påsar med Smily….Så jag tänkte fråga här på Katter - så, glad att någon redan har gjort det! :)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2017-03-20 23:26
#4

#3 Jag har sett samma fenomen på Arken Zoo här i stan, men då är det ffa Everclean som har minskat drastiskt till förmån för Smily (som jag upplevt det). Det gick så långt att jag frågade om de tänkte sluta helt med Everclean, men jag fick inget riktigt svara på det. Men det har ofta varit slutsålt på t ex Everclean unscented och jag har varit väldigt sur på Arken Zoo och allt mer bojkottat dem och valt att handla av mindre butiker som ALLTID har Everclean unscented hemma. För det är inget kul att cykla typ 5 km bara för att konstatera att kattsanden inte finns…. Compact Care tycker jag fungerar hyggligt (dock inte riktigt lika bra som Everclean ur luktsynpunkt). På Arken Zoo sa en försäljare att Compact Care kommer från samma "gruvor" som Everclean.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kattöga
2017-03-21 08:17
#5

#4 Jag måste komma ihåg att fråga Arken Zoo…. 

Everclean har jag aldrig testat. Får göra det om deras Compact care försvinner,.. Fast jag har inte upplevt att det luktar med Compact care… men det kanske beror på det katterna släpper ifrån sig. Eller min näsa…. 😉

För det låter ju inte särskilt bra med hur du beskriver Smily i #2….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Katthemsmatten
2017-03-21 12:53
#6

Jag har använt Smily det senaste halvåret och är jättenöjd. Har 3 katter så jag använder Less Track. Dammar mindre än Everclean och klumpar lika bra. (Beställde nyss 60 kg till.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattöga
2017-03-21 13:00
#7

#6 Försvinner Compact Care så testar jag nog Smily ändå (nåt måste jag ju ha i alla fall) och/eller
Everclean. Såg att Smiley Less Track har Lavendeldoft tillsatt…. synd, för jag vill inte ha dofttillsatser. 

Har mejlat Arken zoo, som ska kolla upp vår butik och återkomma med besked huruvida Compact care är på utgående eller inte.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Uppkatten
2017-03-21 13:13
#8

#7 Det kan ju vara så att de parfymerade sorterna av Smily fungerar bättre (döljer lukt bättre), men precis som du så vill jag ha oparfymerat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lubsan
2017-03-21 19:30
#9

Hm, där ser man, då verkar det ju inte så speciellt bra. Blandar väl ut lite med smily tills den lådan är slut sen köper jag evercleen igen. Synd för smily va billigare än evercleen :/

Uppkatten
2017-03-21 20:45
#10

#9 Prova dig fram så kan vi få veta vad du tycker sedan! 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

TccT
2017-03-22 15:42
#11

Vi hade Everclean tidigare men har bytt till Smily. Kör med Smily extra luktkontroll och den är oparfymerad. Dammar faktiskt mindre, följer kanske med lite mindre sand ur lådan men klumpar bättre och inga luktproblem. Vi har en kastrerad sibirisk hane.

Lubsan
2017-03-22 19:31
#12

Hm, såg nu att smily står det 10kg medans evercleen står det 10liter.. jag som är sämst på matte och logiskt tänkande, hur stor blir skillnanden? 🤔 1 liter Kattsand bör ju väga mer än 1 kg med tanke på att det har ganska hög densitet?

TccT
2017-03-22 20:08
#13

Har inte tänkt på att dom är lite luriga och använder kilo och liter. Vi har en Everclean Multiple cat 10 liters oöppnad. kvar efter att ha provat flera av deras men dom dammar så mycket tycker vi iaf. Vägde den och oöppnad Smily 10kg på badrumsvågen och dom vägde 9,8kg båda två. Ställde dom på samma plats på vågen och vägde några gånger med samma vikt varje gång.

Annons:
Katthemsmatten
2017-03-23 12:36
#14

Så vitt jag vet så har EverClean 11 kg som märkning på sina kartonger. Smily innehåller 10 kg.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2017-03-23 14:14
#15

På mina Everclean står det 10 liter, men det kanske kan bero på vilken leverantör de kommer ifrån (finns minst två olika har jag fått lära mig)…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lubsan
2017-03-26 03:08
#16

10kg står det på min evercleen iallafall.

Tack för hjälpen :D

Katthemsmatten
2017-03-27 15:20
#17

#16 Då har man kanske minskat innehållet och behållit priset för att tjäna litet mer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattöga
2017-04-12 18:12
#18

#7 forts

Fick till sist detta svar från ArkenZoo:

"Hej ,  

Förlåt för det sena svaret, men så här svarade butiken: Vi har föjande, Compact care, smily, Compact care silica, odour lock, Cats best, Ever clean.Sen så har vi även Toa lätt papperspellets och Compact care wood pellets.

Hoppas det räcker som svar på din fråga. 

Vänliga hälsningar / Best regards,"

Nåt vidare svar var det ju inte, men av svaret att döma utgår jag ifrån att de inte planerar att ta bort Compact Care från sortimentet…. Få se nästa gång jag behöver fylla på med sand.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: