Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6423 ggr
Honestyisdead
3/16/17, 2:56 PM

Växer morrhår ut igen?

Om man råkar klippa av morrhår, växer dom då ut igen?

Annons:
Lexie82
3/16/17, 2:58 PM
#1

Ja

-Cissi-
3/16/17, 3:17 PM
#2

Ja finns ingen anledning till att dom inte skulle göra det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Honestyisdead
3/16/17, 3:23 PM
#3

PUST!

kattöga
3/16/17, 3:28 PM
#4

Men inte ska du klippa mustacherna! 😉

Men precis som hos oss växer mustascher, ögonbryn och annan hårväxt ut igen…. 
Katterna tappar ju morrhår också.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
3/16/17, 3:44 PM
#5

#4 Jag blev livrädd när han vände huvudet och morrhåren åkte. 😊 Har faktiskt aldrig läst på om dom. Så nu har ena sidan 2 cm andra har minst dubbelt. 

Ber om ursäkt hela tiden 😂

Maria
3/16/17, 4:03 PM
#6

Min förste katt Fritz brände sina morrhår på ett ljus. De krullade ihop sig på båda sidorna och blev ganska korta. Det tog ett tag men han blev som vanligt igen😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
3/16/17, 4:12 PM
#7

Han kan dock bli lite "vinglig" ett tag om du klippte för mycket. 🙂

Vi hade en katt som plötsligt vinglade som om hon var berusad, och hon hade väldigt väldigt korta morrhår. Vi kunde inte förstå varför, tills jag en dag såg att hon fångat en mus. Denna mus var nämligen så smart att den bet av morrhåren när katten bar den genom att hålla den över ryggen. (Som om det varit en kattunge, fast inte i nackskinnet.)

Vet inte om möss i allmänhet gör det, men det måste ha funnits fler möss som gjorde så, eftersom katten redan innan hade korta morrhår ibland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kattöga
3/16/17, 4:23 PM
#8

#5 Jag tror du blir förlåten. Så småningom i alla fall…. 😃

#6 Smart mus! Har aldrig mössen klippa morrhåren på våra katter…

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Honestyisdead
3/16/17, 6:12 PM
#9

#7 Han har inte tappat balansen:)

Herveaux
3/16/17, 9:25 PM
#10

Får jag flika in en fråga om katter som blivit av med sina morrisar?
Jag hörde en gång att katter kan få sämre eller helt tappa aptiten tills morrhåren växt ut en bit igen. Seglivad myt?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Splatter
3/16/17, 11:28 PM
#11

Kattmammor brukar bita av morrhåren på jobbiga ungar, hämtade hem en kattunge en gång som inte hade några morrhår alls men de växte ut fint när han slapp mammas vrede. 😃

Carmarino
3/17/17, 10:48 AM
#12

#8 Har för mig att det var en näbbmus. Kanske de är smartare än andra möss. 😉

#9 Då är förmodligen morrhåren inte för korta. Tror samtliga måste vara nerkapade till kanske 0,5-1 cm längd. Det var i alla fall vår katts morrhår. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kajsas matte
3/17/17, 1:39 PM
#13

Jag har haft katthonor som bitit av morrhåren på sina ungar, speciellt sin favorit. Själv har jag samlat på morrhår som mina katter tappat för att sätta dem på katter jag gör i keramik. Under årens lopp har jag säkert sparat ett par hundra. Katten lider inte när den tappar sina morrhår naturligt, men det är ju inte mening att de ska klippas av. Du borde nog inte klippa något med en katt i närheten då kan ju sådana här beklagliga missöden uppstå. Lycka. Till i framtiden önskar

Annons:
Maria
3/17/17, 1:42 PM
#14

Ja man hittar ibland något morrhår och jag är fascinerad av hur långa och hårda de är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tyst
3/17/17, 4:07 PM
#15

#10

Intressant den har inte jag hört. Jag gissar att det, om det är sant, handlar om att katten behöver morrisarna för att känna maten kanske? 
Min katt lyckades i ett bråk med sin bror bryta av alla morrhår på höger sida och åt då och drack mindre. Svaret varför såg jag när han tryckte ner hela nosen i blötmaten, och gjorde samma med vattnet 😃 Han slutade trycka ner hela nosen så fort morrhåren växt ut lite mer.

Herveaux
3/17/17, 4:51 PM
#16

#15 Aha! Så kanske finns en gnutta sanning i det påståendet ändå?
Tack för svar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
3/17/17, 5:15 PM
#17

Ja det är ju deras känsel. Så kan man låta bli bör man ;)

[nevamisse]
3/17/17, 10:46 PM
#18

Det var ju tur att det bara var morrhåren som blev klippta om han vände på huvudet ;) Det tar säkert ett tag, men visst växer de ut igen.

nightingale
3/19/17, 11:04 AM
#19

Mina katter (rexar) har nästan inga morrhår alls. Eller de har morrhår men de är väldigt korta, den ena har max en cm-långa och den andre har ett par som är max två. O de klarar sig hur bra som helst :) men de har kanske lärt sig att leva med sitt handikapp ;)

[Devya]
3/19/17, 1:59 PM
#20

Min devon rex har inga morrhår eller tja, på ena sidan har hon inga morrhår alls och på andra sidan av ansiktet så har hon två stycken som är ca 1cm långa. Tyckte att det såg riktigt konstigt ut i början men har nu vant mig. Hon tycks ju inte lida av det men kanke det är som nightingale skriver, att hon har lärt sig att leva med sitt "handikapp". :D

Annons:
Katthemsmatten
3/20/17, 11:25 AM
#21

#20 Har du mer än en katt?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Devya]
3/20/17, 3:18 PM
#22

#21 Jag har en kattgäst som jag har haft sen mitten av oktober ungefär men hon åker hem i slutet av mars. Funderar då på att ta hem en till kissemisse så min katt får lite sällskap.

Katthemsmatten
3/21/17, 12:50 PM
#23

#22 Kan det vara gästen som biter ned morrhåren eller har Devon Rex ovanligt korta och få morrhår som ras?

Bra tanke att ge din kisse en permanent kompis!

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Devya]
3/21/17, 1:00 PM
#24

#23 Hon hade sådana här morrhår då vi fick henne. :) Även den tid då vi endast hade henne och ingen kattgäst. Så ingen har bitit ner hennes morrhår. Dessutom är hon "alfa katten" här hemma och de går inte varandra nära. Vi håller dem under uppsikt och då vi inte är hemma så är de separerade. :)

Det hör alltså till rasen. Jag pratade även med veterinären för jag tyckte det var konstigt att hon inte alls hade några morrhår på ena sidan men hon sa att det var vanligt.

nightingale
3/21/17, 1:02 PM
#25

#23 De är generellt kortare. 🙂 Oftast är de också lite vågiga eller krusiga som pälsen och knäcks när de blir för långa. Min ena devon hade ett långt häromdagen men nästa dag var det böjt o dagen efter var det kort igen 😐

Han till höger är två år och han till vänster är snart ett, o den äldre har t.o.m. kortare ;)

[Devya]
3/21/17, 1:12 PM
#26

#25 Åhhh, de är ju så underbart ljuvliga! Den ena ser lite ondskefull ut, som min kisse! Men de är allt annat än ondskefulla. :D

nightingale
3/21/17, 1:55 PM
#27

#26 Visst är de underbara :D ja jag gillar att de ser lite "farliga" ut… men tydligen inte tillräckligt farlig för o jaga spindlar till min besvikelse! ;)

Annons:
Aleya
3/22/17, 9:27 AM
#28

Hera dom växer ut. Kan ibland hitta att katterna har tappat morrhår på sina sovplatser och det kommer nya. Så det är lugnt. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katthemsmatten
3/23/17, 12:31 PM
#29

#25 Tack för informationen om rexar. Hade inte en aning om att de har korta och "lockiga" morrhår.

Fantastiskt fina missar du har. Ser riktigt grymma ut där de ligger, sötnosarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: