Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 667 ggr
vendelay
2017-03-15 22:12

Katt med starkt revirtänk

En person jag känner har en katt som enligt dem (jag menar, jag har aldrig sett det själv) är världens snällaste och gosigaste kisse mot dem och mot andra som kommer på besök. Enda gången katten inte är glas är om personen som kommer luktar av en annan katt. Jag luktar alltid av flera katter och när jag har träffat katten (både med och utan ägarna) blir han väldigt orolig. Han smyger, jamar högt, fräser, morrar. Han attackerar inte eller något liknande, det är bara otäcka ljud.

Exempel på ett besök när ägarna inte var hemma:

Jag kom in i hallen och han kikade fram direkt. Jag ignorerade honom och satte mig på golvet och han gick tillbaka in i sovrummet. Efter 15-30 minuter reste jag mig och gick lugnt och tyst förbi sovrummet och satte mig i soffan i vardagsrummet. Jag lämnade lite godis efter mig för det älskar han men jag tittade aldrig på honom eller så. Jag satt helt still i soffan och han kom fram och nosade och fräste och morrade om vartannat. Han gjorde som sagt ingenting fysiskt, som att bitas eller rivas.

Han är en bengal, kastrerad, ca 2-4 år tror jag. Har varit ensamkatt sedan han flyttade från uppfödaren. Frisk innekatt. Äter, dricker och går på lådan som han ska.

Går det att göra något åt detta eller måste jag helt enkelt byta om varje gång?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tjeja
2017-03-15 22:16
#1

Du får väl helt enkelt prova och se!

Testa en gång att åka dit nyduschad och i nytvättade kläder som inte luktar av dina egna katter. Då får du se om det gör någon skillnad som ägarna säger. 

Vore intressant att veta! Så berätta gärna hur det går!🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-15 22:48
#2

Av olika anledningar som jag inte kan skriva här så kommer jag inte att åka dit, så jag kan inte testa.

Jag undrar bara om det finns något annat än att duscha och byta kläder, för det är av olika anledningar omöjligt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Vixxen
2017-03-16 00:57
#3

Testa att spraya dig med Feliway/feliway friends innan beöket!

vendelay
2017-03-16 07:21
#4

Det måste jag väl göra minst en kvart innan i så fall?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Silvestris
2017-03-16 09:26
#5

Som jag ser det finns det två alternativ för att få katten mer bekväm med lukterna:

1. Hälsa på ofta och "tappa" godis så att katten lär sig förknippa dig och lukterna med något positivt (eller iaf ofarligt).

2. Duscha och byt om innan du går dit.

vendelay
2017-03-16 15:37
#6

Okej, tack för era tankar! Tyvärr är det inte möjligt vare sig att hälsa på ofta eller duscha och byta om innan, det är helt uteslutet båda två.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Tjeja
2017-03-16 22:55
#7

#6 Vad spelar det då för roll om katten inte är intresserad av att gosa med dig? Du är ju ändå bara en främling för den kissen i så fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

vendelay
2017-03-16 23:17
#8

#7 Jag tror inte att jag skrivit att jag ska gosa med katten men ber om ursäkt för förvirringen. Jag skulle dock gärna vilja kunna vara i samma rum som honom (för hans skull, mig gör det ju egentligen inget för jag vet ju att han inte attackerar) utan att han blir så himla stressad. Undrade bara om det fanns något sätt för mig att hjälpa honom för det gör mig så ledsen att veta att han blir så rädd om någon luktar katt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

kattöga
2017-03-17 08:38
#9

Jag tycker att spraya Feliway en kvart innan på dig själv låter som ett bra förslag.

Alternativet är ju att kattens ägare installerar Feliway i vägguttag hemma hos katten, det kan ju vara bra att katten har något som lugnar en lite mer stadigvarande.

Det finns också nåt som heter Pet Remedy, som både spray (både 200 ml och 15 ml) och "doftavgivare".
Den kan användas på dig och den kan användas på katten. Kan t o m gnuggas in direkt på katten om man vill också.  Finns hos Arken Zoo, vet inte om den finns på andra ställen också. 

Personligen tycker jag att den (sprayen) doftar rätt gott också (doftavgivaren har jag inte testat).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vendelay
2017-03-17 12:45
#10

#9 Tack, jag ska kika på Pet Remedy! 👍

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: